Zweden blijft op de troon: test Audi Q3 vs Volvo XC40

0

De Volvo XC40 won in 2018 de ‘Auto van het Jaar’ verkiezing. De vakpers bestempelde de Zweedse compacte SUV daarmee tot beste nieuwkomer op de markt. En het publiek lijkt het daar mee eens te zijn, getuige het grote aantal bestellingen voor de XC40. Maar inmiddels zijn er nieuwe premiumkapers op de kust. Zoals de tweede generatie Audi Q3. Weet die de Volvo te onttronen?

De nieuwe Q3 beschikt in ieder geval over de nodige troeven: een modern (MQB) onderstel, de laatste technologie en een grotere verpakking die toegang biedt tot een ruimer interieur. De testauto is bovendien voorzien van een efficiënte, relatief nieuwe krachtbron: de 35 TFSI turbobenzinemotor, bij andere merken van de Volkswagen Groep bekend als 1.5 TSI. Er ligt op het eerste gezicht voor de hand om daar de 1,5 liter versie van de XC40 tegenover te zetten, maar als je de prijslijst er bij pakt, besef je dat je dan appels met peren gaat vergelijken: de Volvo is, als je de basisversies vergelijkt, richting de 4 mille goedkoper dan de Audi. De Q3 35 TFSI kost met S-line exterieur, het Pro Line S pakket en S-tronic automaat 53.060 euro. Voor minder geld (51.475 euro) levert Volvo de XC40 als T4 R-Design met Geartronic automaat. Dat is dan ook de uitvoering die Autointernationaal.nl tegenover de compacte premium SUV van Audi plaatst.

Hoewel de XC40 afgerond 1.600 euro goedkoper is dan de Q3, krijg je bij Volvo aanzienlijk meer vermogen. Bij de T4 zit er namelijk een 190 pk / 300 Nm sterke 2,0 liter motor onder de kap. De Audi Q3 moet het doen met een 1.5 unit van 150 pk / 250 Nm. Dat is Zweed beter presteert, is dan ook niet verwonderlijk. Je zit in 8,9 seconden op 100 km/u (fabrieksopgave 8,4 tellen). Zijn Duitse concurrent heeft hiervoor 10,1 seconden (fabrieksopgave 9,2 tellen) voor nodig. Ook op de tussensprint van 80 naar 120 km/u is de XC40 sneller dan de Q3, al bedraagt het verschil minder dan 1 seconde. Audi geeft als topsnelheid 207 km/u en Volvo 210 km/u. Al met al blijft de Q3 prestatietechnisch minder bij de XC40 achter dan je op basis van het verschil in vermogen en koppel zou verwachten. Dat komt door het hogere gewicht van de Zweed (1.548 versus 1.470 kilo) en zijn meer wind vangende carrosserie (hij is liefst 10 centimeter hoger dan de Duitser). Verder is de automatische transmissie van de Audi sneller opschakelt dan het exemplaar in de Volvo, ondanks dat hij een versnelling minder heeft (7 in plaats van 8 verzetten). Toch is de S-tronic van de Q3 niet perfect want van deze elders in het Volkswagen concern tot DSG gedoopte transmissie grijpt nogal houterig aan. Ook aarzelt hij nogal indien er teruggeschakeld moet worden. De Geartronic van de XC40 heeft daar ook last van, maar minder. Een aanzienlijk verschil is dat de 35 TFSI motor nogal rauw klinkt bij het accelereren en dat het geluid nooit helemaal verdwijnt als je het cruisetempo bereikt hebt. De T4 motor klinkt beschaafden en is vrijwel onhoorbaar bij een constante snelheid. Hier blijkt de extra versnelling van de Geartronic dus wel degelijk een voordeel te zijn. Het 8ste verzet heeft ook een positieve uitwerking op het benzineverbruik, want de Volvo is maar weinig onzuiniger dan de Audi. Het testgemiddelde bedroeg 1:12,8 versus 1:13,2. Leg je de folders naast elkaar, dan is het verschil veel groter (1:15,2 versus 1:17,5), maar staar je daar niet blind op, noch op de emissiewaarden (gemiddeld 154 gram/km versus 130 gram). In de praktijk zijn beide SUV modellen in dit opzicht aan elkaar gewaagd.

Ondanks het standaard sportonderstel van de R-Design uitvoering van de XC40 en de optionele 20 inch wielen van de testauto rijdt de Volvo meer relaxt dan de Audi. Op oneffen wegdek gedraagt de Zweedse SUV zich weliswaar enigszins onrustig, maar op de snelweg is er niks aan de hand. Ook worden kleinere hobbels en kuilen over het algemeen goed gladgestreken. De vering van de Q3 S-line (tevens voorzien van een sportonderstel en 20 inch wielen) is duidelijk steviger, waardoor je constant deelgenoot wordt gemaakt van imperfecties in het wegdek. Daar staat tegenover dat de Audi zijn carrosserie beter onder controle weet te houden. Hij duikt minder dan de Volvo tijdens het remmen. Ook worden bochten in een scherpere lijn genomen en helt de Q3 minder over. De XC40 kan ook heus wel een hoog tempo aan op bochtige trajecten, maar je merkt aan hem dat hij dit minder prettig vindt. Ook is het gripniveau van de Volvo minder fanatiek dan van de Audi. Daarmee is niet gezegd dat de Q3 een sportief rijdende auto is. Daarvoor ontbreekt dynamiek en is het ESP te streng afgesteld. Bij de minste dreiging van gripverlies trapt het systeem keihard op de rem en verlies je veel snelheid. De XC40 R-Design is dankzij zijn sportonderstel speelser. Het ESP grijpt veel later in zodat je kan doen en laten wat je wil. Maar als het moet zal het systeem ingrijpen om ongecontroleerde situaties te voorkomen. Verder stuurt de Q3 weliswaar direct, maar ook nogal hoekig waardoor soepele manoeuvres lastig kunnen zijn. Verder is de remweg langer dan bij de XC40. Dat komt doordat de Volvo zoals gezegd meer duikt en zijn voorwielen daardoor beter de ondergrond in gedrukt worden.

Met de stoelen in beide testauto’s in de laagste positie zit je in de XC40 aanzienlijk (72 mm) hoger boven het wegdek dan in de Q3. En hoewel er ruime verstelmogelijkheden zijn in zowel de Audi als de Volvo, blijft de Zweed aanvoelen als een echte SUV en minder dan zijn Duitse concurrent als een hoge hatchback. Beide modellen beschikken over stoelen met een verlengbare zitting om ook lange benen goed te kunnen ondersteunen. Daarnaast is de XC40 standaard uitgerust met lendensteun verstelling (bij de Q3 kost dit extra). Dus hoewel het prima urenlang toeven in de Audi is, zijn de zetels van de Volvo comfortabeler.

Pakt de Duitser punten terug met zijn traditioneel zeer goede bouwkwaliteit? Als je het bovenste gedeelte van het dashboard inspecteert, dan kom je inderdaad prettig zacht aanvoelende materialen tegen. Maar laat je blik naar beneden of naar de portieren glijden en je komt verrassend (of beter: teleurstellend) veel krasgevoelig zwart plastic tegen. Het totaalbeeld is niet slecht, maar deze materiaalmix verwacht je eerder in een Volkswagen dan in een Audi. Zorgt dit er voor dat de Volvo een betere kwaliteitsindruk maakt? De klikjes die de knoppen tijdens de bediening maken geven weliswaar een minder geolied gevoel, maar het scheelt niet veel. Hetzelfde geldt voor de materiaalkwaliteit. Ook was het interieur van de XC40 niet helemaal kraakvrij. Maar zijn interieur is minstens net zo smaakvol als dat van de Q3. Bovendien zijn de stoelen van de Volvo goed voor een miljoen kilometers zonder rugpijn en dankzij de zeer hoge zitpositie is in/uitstappen een eitje.

Een digitaal instrumentarium is standaard in beide modellen. In de Q3 zit voor je neus een 10,3 inch scherm en in de XC40 een 12,3 inch exemplaar. Maar in dit geval is groter niet beter omdat Audi meer configuratiemogelijkheden biedt. In de Volvo heb je dankzij de hogere zitpositie een beter uitzicht, tenminste zolang je niet over je schouders naar schuin achter kijkt. Dan merk je dat de knik in de raamlijn een hinderlijk grote C stijl oplevert. De dode hoek is hier groter dan bij de Audi. Maar beide modellen zijn gelukkig standaard voorzien van parkeersensoren achter. Dat geldt ook voor koplampen met LED techniek, hetgeen met name bij rijden in het donker erg prettig is.

De voorstoelen van de Q3 kunnen minder ver naar achteren geschoven worden dan de exemplaren van de XC40, dus je hebt als bestuurder en bijrijder in de Audi iets minder beenruimte. Hoofdruimte is er in beide SUV modellen voldoende, zelfs als je een centimeters rovend panoramadak aanvinkt op de optielijst. De hoeveelheid opbergruimte is indrukwekkend. Zowel de Q3 als de XC40 bieden tal van vakjes. Ook vóór de selectiepook voor de automaat kan je diverse spullen kwijt. Het infomediasysteem van de Audi is van een duidelijk hoger niveau dan het exemplaar in de Volvo. Bovendien is de installatie voorzien van een apart cluster voor de temperatuurregeling.

Op papier is de hoeveelheid interieurruimte achterin de Audi meer veelbelovend dan in de Volvo omdat je de bank kan verschuiven en dus kan variëren met de verhouding tussen beenruimte en kofferbakvolume. Ook kan de hoek van de leuning in de Q3 worden versteld. Dat zorgt voor meer zitcomfort voor de achterpassagiers, ook omdat de zitting van de bank langer is. De XC40 biedt deze variatiemogelijkheden niet, maar hij biedt desondanks veel meer beenruimte dan zijn concurrent. Zelfs met de bank van de Audi in de achterste positie hebben passagiers hier minder plek voor hun benen dan in de Volvo. Bovendien is de Zweedse SUV merkbaar breder dan het Duitse alternatief, hetgeen prettig is als je achterin 3 personen moet vervoeren.

In liters gemeten is de kofferbak van de Q3 aanzienlijk groter: er past 530 liter aan bagage in, of 1.525 liter als je de achterbankleuning plat legt. Bij de XC40 moet de klep al na respectievelijk 440 en 1.336 liter in. Maar de bagageruimte van de Volvo is veel praktischer van vorm dan die van de Audi. Daardoor is het aantal koffers dan je er kwijt in kan identiek. Verder kent de bagageruimte van de XC40 een minder hoge til drempel en ontstaat er een vlakke(re) vloer als je de achterbankleuning plat legt. Daarnaast is er een skivak aanwezig waardoor je lange voorwerpen kan schuiven terwijl er dan nog steeds 2 passagiers achterin vervoerd kunnen worden. Helaas heeft geen van beide SUV modellen een in 40:20:40 verhouding neerklapbare achterbank. Je zult het moeten doen met een 60:40 verdeling. Zowel de geteste Q3 als de XC40 waren echter voorzien van een elektrisch bedienbare achterklep.

Conclusie

De XC40 is over de hele linie wat completer uitgerust dan de Q3. Voor zaken waar je wel voor moet bijbetalen, is het meertarief bovendien minder stevig. Daar staat tegenover dat de Audi een lichtvoetiger weggedrag heeft; voor mensen met benzine in hun bloed is dat niet onbelangrijk. Verder kan zijn verschuifbare achterbank altijd van pas komen. Maar helaas is de Q3 niet foutloos. Zo vertoont de S-tronic automaat soms kuren. Met name zijn aarzeling om de Audi in beweging te brengen kan in druk verkeer frustrerend zijn. Ook het veercomfort is behelpen. Normaliter compenseert Audi dit soort zaken met een superieure bouwkwaliteit, maar in dit opzicht weet de Q3 de XC40 niet overtuigend te declasseren.

De Volvo zou scherper mogen rijden en hij is wat onzuiniger dan de Audi, maar daar staat een superieure acceleratie tegenover, een beter veercomfort, meer beenruimte achterin en een praktischere kofferbak. Verder is zijn cabine per saldo geen minder prettige plek om te verblijven, als je ook de stoelen en het zitcomfort mee neemt. Gecombineerd met de scherpere prijsstelling zorgt dit er voor dat de nieuwe Audi Q3 de succesvolle Volvo XC40 zijn glans niet weet te ontnemen.

Reageren is niet mogelijk.