Exclusief: de nieuwe Kia Soul Live

0

Kia zal op de autosalon van Genève de Europese versie van de nieuwe e-Soul voorstellen, maar in deze fotoreportage zie je de kubusachtige Koreaan al live.

Wij zijn inmiddels toe aan de derde generatie van de Soul. Kan er zachtjesaan gesproken worden van een icoon? Nee, daar zijn de Europese verkoopaantallen te gering voor. Maar in Noord Amerika geniet de Soul een grote populariteit, reden waarom het design in grote (rechte) lijnen nog steeds hetzelfde is. En dat zorgt er voor dat deze Kia allesbehalve anoniem en inwisselbaar is.

Autointernationaal.nl sluit overigens niet uit dat de derde generatie meer klanten zal trekken. Dat komt niet zo zeer door de zorgvuldige designevolutie maar doordat nu veel meer autoconsumenten er mentaal klaar voor zijn om elektrisch te gaan rijden dan in 2013, toen de vorige editie op de markt verscheen. En futuristische, emissieloze aandrijftechniek laat zich blijkbaar moeiteloos combineren met een retro vormgeving. Dat bewijst ook de nieuwe Honda E-prototype. Is er sprake van een trend?

Op de foto’s zie je overigens de benzineversie van de Soul en niet de elektrische uitvoering, maar die verschilt optisch slechts op detailniveau. Kia heeft in de vorm van de ProCeed en Stinger tegenwoordig modellen in haar gamma die allesbehalve saai ogen, maar de grootste aandachtstrekker is en blijft de Soul. Het is een auto waarvan je de styling kan waarderen óf die je verschrikkelijk vindt. Een tussenweg is er niet. Of zijn de scherpe kantjes er bij de derde generatie inmiddels af? Door de geknepen koplampen heeft hij een wat agressievere uitstraling gekregen en dat is niet onwelkom: een sullige oogopslag is allesbehalve sexy. In de carrosseriepanelen zitten meer welvingen en dat geeft de Soul een enigszins gespierd voorkomen.

De Soul versies op de foto zijn de X-Line en de GT-Line uitvoeringen. Het eerste aankledingpakket komt ook beschikbaar voor de elektrische uitvoering en heeft een hoog SUV gehalte met koetswerkbescherming, dakrails, zilverkleurige decoratie en stoere 18 inch velgen. Bij de GT-Line, een aankledingpakket dat beschikbaar is voor de 1.6 T-GDI uitvoering, zijn de bumpers en zijschorten in carrosseriekleur gespoten. Ook deze Soul is voorzien van speciale 18 inch velgen. De GT-Line heeft bovendien een centraal geplaatste uitlaatpijp en nep luchtroosters in de achterbumper.

Bij de Soul X-Line doen de lichtunits in de bumper dienst als koplampen. De bovenste exemplaren zijn dagverlichting. De mistpitten bevinden zich in de grille. LED techniek biedt de Soul in deze vorm niet; wie dat zoekt is op de GT-Line uitvoering aangewezen. Beslist controversieel zijn de achterlichtunits van de nieuwe Soul. Die kunnen voor sommige potentiële klanten een ‘dealbreaker’ zijn. Niemand lijkt de achterlichtunits mooi te vinden: het meest positieve commentaar luidt zoiets als: “het kan erger”. Stijlvol is wel het verbindingsstuk in de C stijl tussen de achterklep en de zijruiten.

Boxachtige auto’s zijn de ruimste die er zijn dus daar hoeven kopers zich geen zorgen over te maken, helemaal niet omdat de nieuwe generatie langer is dan zijn voorganger met een grotere wielbasis. De achterportieren zijn forser en openen in een grotere hoek, waardoor er eenvoudiger in/uitgestapt kan worden. De relatief grote bodemvrijheid plaatst hem op cross-over niveau. Dit betekent niet dat ook de bagage over een hoge drempel getild moet worden, want de laadvloer werd juist lager. Al met al maakt dit van de Soul prettig gezelschap om een Ikea filiaal mee te bezoeken. Ondanks de forse C stijlen is de overzichtelijkheid van deze Kia nog steeds bovengemiddeld goed.

Voor een elektrische auto is het verplichte kost om uitrusting technisch in de voorste linies mee te lopen. Dat heeft te maken met het profiel van de doelgroep, die zich laat kenmerken door een positieve grondhouding ten aanzien van techniek, ook als het gadgets en gimmicks betreft. De Soul stelt wat dit betreft niet teleur, want die wordt leverbaar met Heads Up Display, een groot (10,25) touch screen en allerlei assistentiesystemen. De infomediasystemen van Hyundai en Kia zijn bovengemiddeld goed en dat is bij de nieuwe Soul niet anders. Daarnaast behoort een 640 watt geluidsinstallatie van Harman Kardon tot de mogelijkheden. Ter verhoging van de feestvreugde aan boord kan er gekozen worden uit verschillende soorten sfeerverlichting, al merk je die bij daglicht amper op. Helaas heeft Kia geen vooruitgang geboekt bij de materiaalkwaliteit. Er is op meer plekken gebruik gemaakt van hard plastic, ook daar waar je het dashboard aanraakt. Maar dat is misschien ook wel een trend: Volkswagen heeft bij de T-Roc de zachte oppervlaktematerialen immers ook vaarwel gezegd.

Hoewel er alleen gereden kon worden met de Soul met benzinemotor, belooft ook de elektrische versie stiller te zijn geworden dankzij een betere isolatie van rolgeluiden. Ook is de carrosserie stijver, waardoor er minder vibraties en trillingen zijn. Ondanks de X-Line aankleding behoort vierwielaandrijving niet meer tot de mogelijkheden van de Soul. Ook bij de benzineversies is deze gewichtsverhogende en ruimtebeperkende techniek geschrapt. Van met name de Kona Electric van zustermerk Hyundai is evenwel bekend dat de 204 pk van de elektromotor tot een overbelasting van de voorwielen kunnen leiden, met als gevolg gripverlies. De 136 pk versie kan van uit dit oogpunt een betere keuze zijn.

Reageren is niet mogelijk.