Italiaanse renaissance: Fiat Centoventi Concept Live

0

Fiat viert dit jaar haar 120ste verjaardag. Dat doet de Italiaanse autofabrikant enerzijds door cadeautjes uit te delen in de vorm van extra royaal uitgeruste actiemodellen, maar anderzijds door zichzelf te trakteren op een conceptstudie. Daarmee wil Fiat laten zien niet alleen terug te willen kijken op 120 jaar autohistorie, maar ook klaar te zijn voor de toekomst.

Conceptstudies kan je in alle soorten en maten ontwerpen. Dat wordt ook dit jaar weer duidelijk op de autosalon van Genève. De rode draad daarbij is weliswaar (deels)elektrische aandrijving, maar de carrosserievorm varieert van cross-over tot hypersportwagen. Fiat is een schoenmaker die zich bij zijn leest houdt: zij heeft namelijk gedaan waar zij al decennialang (eigenlijk sinds de Topolino uit 1936) goed in is: het ontwerpen van een compacte gezinsauto. Fiat noemt die conceptstudie ‘Centoventi’, Italiaans voor ‘honderd twintig’.

De Centoventi Concept staat model voor de Panda van het volgende decennium. Uiteraard is hij elektrisch aangedreven. De motor wordt gevoed door een accu die moduleerbaar en inwisselbaar is. Afhankelijk van wat het rij gedrag (qua doorgaans afgelegde afstanden) van de klant is, kan die kiezen uit 1 tot 4 batterijcellen. De actieradius varieert daarmee van 100 tot maximaal 500 km. Met het kleinste accupakket belooft Fiat de goedkoopste elektrische auto aan te kunnen bieden. De 3 optionele batterijensets voegen elk 100 kilometer aan het rij bereik toe. Zij kunnen in de wagenbodem worden geplaatst. Een vierde accupakket kan onder de stoel worden geplaatst. Dat brengt de maximale actieradius op 500 kilometer.


De carrosserie van de Centoventi Concept oogt lekker eigenzinnig. In de grille zitten de historisch verantwoorde verticale sleufjes. Fiat denkt dat de tijd van de verschillende carrosseriekleuren zachtjesaan voorbij is. Het idee is daarom dat deze Centoventi Concept, die dus een proefballon is voor de volgende generatie Panda, slechts in 1 (grijsachtige) tint geleverd gaat worden. Maar die kan je dan wel op basis van jouw persoonlijke smaak aankleden en het koetswerk dus alsnog kleur geven.

Fiat biedt in het kader van haar 4U programma (Engels voor: ‘voor jou’) keuze uit 4 verschillende kleuren daken, 4 soorten bumpers, 4 velgontwerpen en 4 stijlpakketten. Het afneembare dakpaneel kan overigens vervangen worden door een exemplaar waarin een schuifdak dan wel een zonnepaneel zit. Of door een stoffenkap. Of door een vast exemplaar met opbergbox. Standaard wordt de Centoventi dakloos geleverd. Voor de onderdelenlevering is een grote rol voor de eigen Mopar divisie weggelegd.

Fiat stelt zich een autowereld voor waarin het eenvoudiger dan ooit wordt om nieuwe extraatjes of functies aan het eigen vervoermiddel toe te voegen. De Italianen nemen dan alleen het ontwerp voor hun rekening en de extra componenten komen dan bij de dealer uit de 3D printer. Dit scheelt Fiat veel werk, waardoor zij de Panda opvolger voor een uiterst scherpe prijs kan worden aangeboden. Dat is noodzakelijk omdat Fiat elektrisch rijden wil ‘democratiseren’. Het accupakket is immers al duur genoeg. De koper kan zijn kosten verder verlagen door het scherm in de achterklep te verhuren als reclamebord. Heb je daar geen behoefte aan, dan toont dit gewoon het Fiat logo.

Het stijlvolle en minimalistische interieur gebruikt de telefoon van de bestuurder als voedingsbron voor het 10 inch grote digitale display. Want die heb je immers toch op zak. Als optie kan de Centoventi Concept geleverd worden met diverse formaten aanraakschermen; tot wel 20 inch groot. In totaal is er keuze uit niet minder dan 114 accessoires, variërend van geluidsinstallaties tot opbergbakjes, documenthouders, bekerhouders en verschillende soorten stoelbekleding (die de klant zelf thuis dient te monteren). Die bekleding kan je bij vlekken in de wasmachine stoppen, hetgeen de Centoventi Concept extra geschikt maakt als deelauto. Met het oog hierop belooft Fiat dat ook onderhoud en reparatie erg eenvoudig zal zijn.

De deurpanelen en het dashboard, waarin wat vleugjes oer Panda verwerkt zijn, zitten vol kleine gaatjes waar je de diverse losse componenten in moet kunnen klikken. Liever een grote opbergdoos in plaats van een bijrijderstoel? Kan geregeld worden. De Fiat laat zich opbouwen en indelen alsof het een Lego autootje is. Een bijkomend voordeel is dat wanneer er nieuwe componenten beschikbaar komen, de klant zijn auto daar eenvoudig mee kan moderniseren. Wachten op een modeljaar update of op een facelift is daarmee verleden tijd.

Het belangrijkste van de Centoventi Concept kan je overigens niet zien. Dat is de nieuwe architectuur van Fiat voor haar compacte auto’s. Daarop zal niet alleen de volgende generatie Panda gebaseerd worden, maar ook de ‘Nuova 500’. De laatste debuteert precies over een jaar op de autosalon van Genève. De architectuur is zowel geschikt voor aandrijving middels een benzinemotor (Fiat stopt uiterlijk 2022 met diesels) als door elektriciteit of een tussenvorm (hybride). De laadkabel is uit de auto zelf, net onder de voorruit, te trekken en rolt zich weer op als je hem niet meer nodig hebt. Dat scheelt bagageruimte.

De Centoventi Concept heeft een lengte van 3,68 meter. Daarmee is hij net iets langer dan de huidige Panda. Verder is hij 10 centimeter breder (1,74 meter) en 2 centimeter lager (1,53 meter). Daardoor oogt hij een stuk stoerder dan de Panda. Net als die Fiat heeft de Centoventi een 5-deurs carrosserie. Dat moet dus de geestelijk opvolger van de Panda worden. Hij zal echter wat hoger gepositioneerd worden (de wielbasis groeit van 2,30 naar 2,43 meter), namelijk tussen het A en B segment in, net zoals Suzuki dat met de Ignis doet. Daarmee kan de nieuwe Panda ook huidige Punto rijders opvangen, evenals Lancia Ypsilon klanten.

De tijd dat je voor een bodemprijs (momenteel 12.195 euro voor de simpelste Panda) een Fiat kan kopen, lijkt na 120 jaar voorbij te zijn. Maar ter compensatie krijg je wel een elektrische auto die betaalbaar is voor iedereen en die ruim genoeg is voor een 4-persoons gezin. Daarmee laat Fiat zien zichzelf opnieuw uit te kunnen vinden. Momenteel staat het marktaandeel overal in Europa onder druk, maar de Italiaanse renaissance laat niet lang op zich wachten!

Reageren is niet mogelijk.