Nieuwstelex

0

+++ Het AANTAL PERSONENAUTO’S in Nederland is vorig jaar met 2,2 % gestegen tot bijna 8,8 miljoen stuks. In 2017 telde Nederland afgerond 8,6 miljoen exemplaren. Daarnaast stonden dat jaar ook bijna 1,1 miljoen auto’s op grijs kenteken. 10 jaar geleden stond de teller in Nederland op 7.756.000 personenwagens. Kijken we naar het begin van deze eeuw, dan zien we 6.343.000 auto’s in het wagenpark. Rond 1980 vonden we de helft aan auto’s op de Nederlandse wegen in vergelijking met vorig jaar. In 2018 werden in Nederland 443.812 nieuwe exemplaren geregistreerd. Ongeveer 205.000 voertuigen werden gesloopt of uitgeschreven uit het kentekenregister. De occasionverkoop bereikte met 1.991.265 stuks een nieuw record. Van de tweedehands auto’s werd 37,2 % door particulieren onderling verhandeld. De rest werd bij autohandelaren gekocht. De vakhandel verkocht bijna 20.000 gebruikte diesels meer dan in 2017. Met een totaal van ruim 191.000 exemplaren betekent dat het hoogste aantal sinds 2010. Wel daalde de verkoop van nieuwe diesels en nam ook de import van tweedehands diesels af. Verder telde Nederland op 31 december bijna 45.000 volledig elektrische personenauto’s. De verkoop van nieuwe exemplaren bedroeg in 2018 ruim 24.000 stuks en dat was een verdrievoudiging ten opzichte van 2017.

+++ BMW biedt tijdelijk van bijna alle modellen een Executive Edition aan. Het recept is simpel: diverse extra’s voor een kleine meerprijs. Daarbij kan het voordeel oplopen tot €5.189. Op de 2-serie Coupé en Cabrio kan je op de Executive Edition 2.240 euro besparen. Je krijgt nu tijdelijk voor €500 extra’s zoals een alarmsysteem, airconditioning met automatische klimaatregeling en een uitgebreider navigatiesysteem. Het maximale voordeel van €5.189 is van toepassing op de 2-serie Active Tourer. De Exective Edition van de MPV heeft een meerprijs van €1.995 en de meeruitrusting omvat een sportstuur, een alarminstallatie, een elektrisch bedienbare achterklep, parkeersensoren, cruise controle, LED koplampen, voorruit projectie en een uitgebreid navigatiesysteem. Ook op de nieuwe 3 Serie krijg je voordeel, namelijk maximaal €3.072. Voor €995 extra krijg je de extra’s van de Executive Edition. Dat zijn bij de 3-serie een alarm, LED mistlampen, een grotere brandstoftank, een uitgebreid digitaal instrumentenpaneel en extra internetmogelijkheden. Op de ruime 3-serie Gran Turismo bedraagt het voordeel van de Executive Edition €3.169. De meeruitrusting omvat een sportstuur, een alarm, automatische airconditioning met 2 temperatuurzones en een uitgebreid navigatiesysteem. De meerprijs voor deze extra’s bedraagt tijdelijk €995. Het voordeel op de Executive Editions van de 4-serie Coupé, Gran Coupé en Cabrio is €2.336. Voor €995 extra krijg je nu een alarm, een uitgebreider instrumentarium en een groter beeldscherm voor het multimedia & navigatiesysteem. Op de 5-serie krijg je voor €495 een uitgebreider navigatie systeem en een multifunctioneel instrumentenpaneel. Het voordeel bedraagt €722. De ruime 6-serie Gran Turismo is verkrijgbaar als High Executive Edition. De meerprijs bedraagt €2.495. Het voordeel is €2.728 want voor het genoemde bedrag krijg je onder andere comfortstoelen, sfeerverlichting, adaptieve LED koplampen en Live verkeersinformatie. Veel korting krijg je op de X1 Executive Edition, namelijk €4.872. Op de X2 bedraagt het voordeel €4.818. Op beide modellen krijg je voor €1.995 extra onder meer een sportstuur, een alarm, een elektrisch bedienbare achterklep, LED koplampen, parkeersensoren, cruisecontrole, een navigatiesysteem en voorruit projectie. BMW geeft op de X3 en X4 Executive Edition €2.666 voordeel. De tijdelijk verkrijgbare uitvoering kost 995 euro extra en is voorzien van een alarm, LED mistlampen, een cd-speler, een uitgebreid navigatiesysteem en een digitaal instrumentenpaneel. Zelfs de nieuwe Z4 is verkrijgbaar als Executive Edition. Het voordeel bedraagt €2.356. De extra’s? Een alarm, een digitaal instrumentarium en extra internetopties. BMW vraagt daar nu €995 voor. De voordeelactie geldt t/m 30 juni 2019. +++

+++ De Seetroën wagenziektebril van CITROEN , die afgelopen juli werd geïntroduceerd, blijkt een schot in de roos. Het Franse automerk heeft tot op heden al meer dan 15.000 exemplaren verkocht. De Seetroën wagenziektebril is de eerste bril die een oplossing biedt tegen wagenziekte. Je kan hem op internet kopen voor €99 euro op lifestyle.citroen.com. Seetroën kan worden gedragen door volwassenen en kinderen ouder dan 10 (wanneer het binnenoor volgroeid is). De bril heeft geen glazen en kan dus ook over een gewoon exemplaar gedragen worden. Het meest effectief is de bril als deze wordt opgezet 10 à 12 minuten nadat de initiële symptomen verschijnen. +++

+++ DAIMLER geeft al haar 130.000 medewerkers €4.965 bonus. Dit als dank voor de extra inzet en de loyaliteit van het afgelopen jaar. Sinds 1997 krijgen medewerkers van het Daimler concern (Mercedes en Smart) elk jaar een bonus op basis van de gemaakte winst. In 2017 ging het om €14,3 miljard. Werknemers kregen toen ruim €5.700 op hun rekening gestort. De winstuitkering wordt berekend aan de hand van de operationele winst vóór rente en belastingen in combinatie met het behaalde rendement op de omzet. Afgelopen jaar was de winst afgerond 22 % lager dan in 2017, namelijk een schamele €11,1 miljard, waardoor zij nu slechts 4.965 overgemaakt krijgen. Bonussen zijn een goed gebruik onder de Duitse premiummerken. De 23.000 werknemers van Porsche konden vorig jaar rekenen op liefst €9.656. Het jaar daarvoor was het bedrag trouwens een symbolische €9.111. +++

+++ Het verkoopaandeel van DIESEL auto’s is in de Europese Unie met 23,6 % gedaald van 41,2 % naar 34,1 % in de laatste 3 maanden van 2018. In het vierde kwartaal van het afgelopen jaar werden er in Europa in absolute zin minder diesels verkocht dan in dezelfde periode van 2017. Het marktaandeel van auto’s met een benzinemotor groeide wel. Ook dat van personenwagens met een stekker steeg licht. Diesels namen dus 34,1 % van de markt voor hun rekening, tegenover 41,2 % in het vierde kwartaal van 2017. Bij benzine auto’s was dat 57,2 % tegenover 52,3 % in 2017. Oplaadbare personenwagens maakten 2,7 % deel uit van de markt. Alle auto’s met een alternatieve aandrijflijn samen (inclusief niet oplaadbare hybride modellen en exemplaren die op bijvoorbeeld aardgas kunnen rijden) waren goed voor een marktaandeel van 8,6 % in het vierde kwartaal. Over heel 2018 was meer dan de helft van de in Europa nieuw geregistreerde auto’s een benzinemodel (56,7 %). Diesel nam 35,9 % voor zijn rekening en 2 % was een ECV (Electrically Chargeable Vehicle). +++

+++ De Europese Rekenkamer waarschuwt dat een nieuwe DIESEL GATE mogelijk is. Fabrikanten zouden nieuwe manieren kunnen vinden om de aangepaste tests waarmee de uitstoot van auto’s worden gemeten te omzeilen. De betere wetgeving die is aangenomen, betekent niet dat alles nu in orde is. De Europese Rekenkamer wijst er daarnaast op dat het toezicht weliswaar is versterkt, maar dat de uitvoering afhankelijk is van de lidstaten. Het Europees Parlement heeft vastgesteld dat die daarmee eerder nogal laks waren. Verder is de nieuwe testmethode die de reële uitstoot op de weg meet zó duur dat onafhankelijke partijen er mogelijk geen brood in zien. Onder meer het Volkswagen concern verbloemde emissies met sjoemelsoftware, zo bleek in 2015. Veel nieuwe wetgeving die sindsdien is aangenomen, is nog niet van kracht, waardoor de rekenkamer het moeilijk vindt om te beoordelen of de problemen zijn opgelost. “Gezien het grote aantal zeer vervuilende auto’s dat al op de weg is, kan het vele jaren duren voordat de luchtkwaliteit in de binnensteden is verbeterd”, aldus een woordvoerder. Hoewel meer dan 10 miljoen voertuigen zijn teruggeroepen, heeft dat volgens hem maar weinig invloed gehad op de uitstoot van stikstofoxiden. Dat had bij de aanvankelijk voorgestelde limiet veel meer kunnen zijn, maar die is uiteindelijk ongeveer een derde minder streng uitgevallen. Het zal dus nog wel enige tijd duren voordat de verbeteringen merkbaar zijn. GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout vindt het een schandaal dat stedelingen in Europa nog steeds lijden onder slechte luchtkwaliteit. “Dieselgate is ongetwijfeld één van de grootste industriële en gezondheidsschandalen van de afgelopen 10 jaar. De EU regeringen, en vooral die van Duitsland, zouden ook moeten onderhandelen over landenoverkoepelende rechtszaken voor schadevergoedingen. De kopers van vieze dieselauto’s hebben recht op compensatie”. +++

+++ Nederland staat binnen Europa in de top 3 qua verkoop van ELEKTRISCHE auto’s. Bij ons gingen vorig jaar 26.504 exemplaren over de toonbank. Dat is 168 % meer dan in 2017. In het 4de kwartaal werd er als gevolg van de per 1 januari wegvallende belastingvoordelen zelfs 245 % geplust. Nederland neemt met 26.504 exemplaren de derde plaats in, achter Duitsland (36.216) en Frankrijk (31.095). In totaal werden er in Europa vorig jaar 201.284 volledig elektrische auto’s verkocht, ongeveer de helft meer dan in 2017. De sterkste groei deed zich voor in de kleine Baltische Staten en in Slowakije. Ook Italië deed het prima met een toename van bijna 150 %. In landen als België, Frankrijk of Groot-Brittannië werden echter hooguit enkele tientallen procenten meer elektrische auto’s verkocht dan in 2017. De afzet van stekkerhybride personenwagens liep voor het eerst in 3 jaar tijd weer wat terug. +++

+++ In het vorige nieuwsonderwerp heb je kunnen lezen dat er vorig jaar in Italië, de thuismarkt van FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA), bijna 150 % meer elektrische personenwagens zijn verkocht. De lokale autobouwer heeft daar wegens gebrek aan aanbod totaal niet van kunnen profiteren, mede waarom haar verkopen in december 21,7 % lager uitkwamen. Fiat trok 30 % minder klanten, Alfa Romeo leverde 45 % in en zelfs het verkooptechnisch onverwoestbaar geachte Jeep noteerde 16 % lager. In reactie op de slechte gang van zaken brengt FCA nu een bonus tot €6.000 in stelling. Dit bedrag is even hoog als de subsidie die de Italiaanse overheid vanaf 1 maart gaat bieden op (deels)elektrische auto’s en waar de autofabrikant nu nog geen antwoord op heeft. Dankzij de bonus kan er met de Panda voortaan al worden weggereden voor €7.600. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) heeft afgelopen jaar weer winst geboekt. Ook kwam de omzet hoger uit. Onder meer de introductie van de pick-up modellen Chevrolet Silverado en GMC Sierra hielp het bedrijf vooruit. Daarnaast namen de verkopen van zogeheten cross-overs toe. In totaal verkocht GM wereldwijd 8.384.500 auto’s. Dat is 1.216.000 eenheden minder dan in 2017, wat deels is toe te schrijven aan het afstoten van Opel en Vauxhall. In Europa verkocht GM afgelopen jaar slechts 3.673 auto’s, terwijl dat er een jaar eerder 681.000 waren. Ook elders in de wereld liep de afzet terug, wat met name in Noord-Amerika komt door bewust beleid om de productie van minder interessante modellen te stoppen. In dat werelddeel kwam de verkoop uit op 3.490.000 exemplaren; een daling van 2,4 %. Het inzakken van de automarkt in China kostte de Amerikanen daar 10 % van haar verkopen. De teller bleef steken op 3.645.000 klanten. Dat betekent dus dat China voor GM nog altijd wel belangrijker is dan de thuismarkt. Het bedrijf maakte eerder dit jaar bekend stevig in de kosten te snijden. De automaker sluit onder meer een aantal fabrieken. Die aandacht voor kostenbesparingen leverde het bedrijf nu nog geen hoger bedrijfsresultaat op. GM gaat zich meer richten op pick-ups en cross-overs. Cadillac zal worden getransformeerd tot aanbieder van elektrische auto’s (en dus een antwoord op Tesla). De nettowinst kwam uit op $8,1 miljard. Dat was vorig jaar nog een verlies van $3,9 miljard als gevolg van een belastinglast van $11,5 miljard. De omzet van GM kwam uit op $147 miljard. Dat betekende een stijging van 1 %. +++

+++ In het laatste trimester van 2018 heeft JAGUAR LAND ROVER een verlies van 3,4 miljard pond of bijna €3,9 miljard genoteerd. Verklaring is deels dat het merkenduo, dat in handen is van het Indische Tata Motors, besloten heeft om voor 3,1 miljard pond aan investeringen (in fabrieken en eerder ontwikkelde modellen) in één keer af te schrijven. Maar daarnaast verloren de Britten ook nog eens 273 miljoen pond op het gebied van de operationele bedrijfsvoering, onder meer omdat de verkopen op Chinese markt zijn ingezakt. Jaguar Land Rover heeft met de ontwikkeling van de Ingenium dieselmotor op het verkeerde paard gewed. Dat kost nu kapitalen, ook omdat de vraag naar dit krachtbrontype blijft dalen. Het is nu alle hens aan dek om het gamma zo snel mogelijk om te turnen naar (stekker)hybride en volledig elektrische technologie. Ondertussen proberen Jaguar en Land Rover geld te besparen door duizenden mensen op straat te zetten. +++

+++ Het aantal LEASE registraties is in januari 6,9 % onder het niveau van dezelfde maand in 2018 uitgekomen. Er werden 24.472 nieuwe exemplaren op kenteken, gezet. In januari 2018 waren dat er nog 26.297 stuks. Het matige januariresultaat is hoofdzakelijk te wijten aan belastingontwijking gedrag van leaserijders die de per 1 januari 2019 ingevoerde zogeheten Tesla taks wilden omzeilen door nog snel in december hun nieuwe elektrische auto van de zaak op kenteken te zetten. Voortaan wordt de normale 22 % bijtelling gehanteerd over het prijsdeel boven de €50.000. Daaronder blijft 4 % gelden. Hierdoor werden in december nog ongebruikelijk veel dure elektrische auto’s (de Jaguar I-Pace en de Tesla modellen S en X) geregistreerd. Het merkenpodium bestond in januari uit Volkswagen, Peugeot en BMW, waarvan de laatste 2 hun marktaandeel sterk zien stijgen; Volkswagen was goed voor 18,2 % van de leasemarkt. Peugeot volgt met 8,5 % en BMW met 7,2 %. In januari bestond de lease modellen top10 achtereenvolgens uit de Volkswagen Polo (1.411 registraties), de Volkswagen Golf (1.035), de Skoda Octavia Combi (669), de Volkswagen Up (607), de Kia Picanto (601), de Ford Fiesta (517), de Ford Focus Wagon (510), de Peugeot 3008 (495), de Peugeot 108 (471) en de Toyota Aygo (410). +++

+++ Het tweede model van het nieuwe Zweedse automerk POLESTAR komt eraan. Op 27 februari wordt de volledig elektrisch aangedreven personenwagen onthuld. Deze Polestar 2 wordt een directe concurrent van de Tesla Model 3. Hij gaat opereren in het D segment. De Polestar 1 is een stekkerhybride coupé met een exclusief prijskaartje. Polestar was vroeger de huistuner van Volvo, maar richt zich nu op (deels)elektrische modellen. Vanaf de ‘2’ zullen alle auto’s van het merk geen verbrandingsmotor meer aan boord hebben. De 5-deurs elektrische middenklasser krijgt een actieradius van 450 à 500 kilometer. Qua motorvermogen wordt 400 pk genoemd. Polestar kondigt voor de ‘2’ een volledig nieuw bedieningsconcept aan, waarmee de interactie tussen auto en bestuurder helemaal anders zal zijn. Het gaat hierbij om het Google HMI infomediasysteem (Android Human Machine Interface). Dat zal onder meer een assistent, updating via de lucht en services als Maps en de Play Store omvatten. De Polestar 2 beleeft zijn publieksdebuut op de autosalon van Genève in maart. Het nieuwe automerk claimt de Zweedse nationaliteit, maar de modellen zullen louter in China geproduceerd gaan worden. +++

+++ In Nederland gaan de importeurs van alle PSA merken dit jaar vanuit één pand opereren. In het kader van de integratie heeft het Franse concern ook alvast een showroom geopend waar alle modellen van Citroën, DS, Opel en Peugeot te vinden zijn. Die staat in Madrid. De 4 PSA merken hebben binnen het gebouw een aparte presentatie. Het complex in de Spaanse hoofdstad biedt ook onderdak aan Emov, het label voor autodelen van het Franse autoconcern. Bijna de helft van de showrooms van PSA voeren reeds meerdere merken, maar daar hoorde Opel tot nu toe niet bij. Clustering moet zorgen voor een hogere efficiëntie en dus voor lagere kosten. Het multi-merken principe zal dit jaar ook worden ingevoerd in Duitsland, Portugal en Italië. +++

+++ RENAULT zal later deze maand de technische details van de nieuwe Clio bekend maken. Daarna zal de succesvolle, uit 2013 stammende, Captur afgelost worden. Vorig jaar gingen op enkele honderden exemplaren na net zoveel exemplaren over de toonbank als in 2017: ruim 211.000 stuks. Daarmee was 2018 het op twee na beste verkoopjaar voor de Captur. 2016 heeft met ruim 215.000 bestellingen het record in handen. De iets lagere afzet vorig jaar toont aan dat het tijd begint te worden voor een opvolger. Er zijn de laatste tijd immers veel concurrenten bij gekomen, waaronder de nieuwe Volkswagen T-Cross. De nieuwe Captur krijgt, net als de Clio, standaard de nieuwe geblazen 3 cilinder 1,0 liter motor onder de kap die alliantiepartner Nissan onlangs in de Micra introduceerde. Die 100 pk sterke machine vervangt de 90 pk sterke 0.9 TCe. Er is daarnaast een 117 pk variant. Verder zal de nieuwe Captur leverbaar worden met de in samenwerking met Daimler ontwikkelde 1,3 liter 4 cilinder van 130 of 150 pk. Renault heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er ook een stekkerhybride versie in de pijnlijn zit. Die krijgt de naam e-Tech en zal in staat zijn om minimaal 50 kilometer volledig emissieloos af te leggen dankzij een accupakket met een capaciteit van circa 10 kWh. De nieuwe Captur wordt iets groter dan het huidige model en dat betekent meer interieurruimte en een grotere kofferbak. Renault gaat het SUV B segment ook bedienen met een tweede model. Die krijg een coupéachtige carrosserie. +++

+++ ROKEN IN DE AUTO , bus of vrachtwagen is in Vlaanderen voortaan verboden. Tenminste, wanneer er kinderen van 16 jaar of jonger aan boord zijn. Uit onderzoek is gebleken dat roken in een auto een concentratie kankerverwekkende stoffen oplevert die 25 keer hoger is dan bij roken in huis. Daar mogen Belgen (voorlopig?) nog steeds tabak verbranden in het bijzijn van kinderen. Niet alleen conventionele tabakswaren vallen onder het verbod: ook de zogeheten elektronische sigaret is verboden. Wallonië neemt de gezondheidsmaatregel over, maar in het gewest Brussel zijn daarvoor voorlopig geen plannen. Kwestie van het allemaal ‘op zijn Belgisch’ ingewikkeld te houden. Indien je door de politie betrapt wordt, dan zal die in eerste instantie niet zijn bonnenboekje pakken, maar in plaats daarvan een waarschuwing geven. Na de gewenningsperiode kan roken in de auto met kinderen aan boord €1.000 gaan kosten. +++

+++ TESLA bouwt haar slagkracht gestaag uit. In dit kader past de aankoop van Maxwell Technologies, een bedrijf dat gespecialiseerd is in supercondensatoren die worden gebruikt bij het ontwerpen van batterijen. De transactie kost €190 miljoen. Voor Tesla biedt de deal “investeerders de mogelijkheid om deel te nemen aan de bedrijfsmissie om de opkomst van duurzaam transport en energie te versnellen”, aldus Franz Fink, de topman van Maxwell Technologies. Mogelijk betekent de nieuwe aanwinst voor Tesla dat er in de toekomst minder zaken gedaan gaat worden met het Japanse Panasonic dat momenteel de batterijen levert. Met de overname van Maxwell krijgt de fabrikant van elektrische auto’s volgens topman Elon Musk meer toegang tot knowhow op het gebied van technologie voor energieopslag, onder meer in de vorm van systemen waarmee een (auto)batterij langer mee kan gaan. Ook start/stop systemen behoren tot het werkterrein van het in San Diego gevestigde en uit 1965 stammende bedrijf. Maxwell kwam een klein jaar geleden in het nieuws door een fraudezaak omdat een voormalige medewerker ervan werd beschuldigd omzetcijfers kunstmatig te hebben opgekrikt. Die zaak werd voor bijna $3 miljoen geschikt. Maxwell haalde in de eerste 3 kwartalen van 2018 een omzet van $72 miljoen, maar leed daar wel $30 miljoen verlies op. Tot nu toe levert Maxwell niet alleen aan Tesla, maar ook aan andere autofabrikanten als PSA en Volvo. Of Tesla dat na de overname nog zal toestaan, is de vraag. De supercondensatoren moeten op termijn de rol van lithium/ion batterijen overnemen. De techniek is niet nieuw. Al jaren wordt de supercondensator gezien als ‘the next big thing’ voor de elektrische auto, maar daarvoor is eerst nog wel meer ontwikkelingswerk nodig. Een supercondensator werkt anders dan een lithium/ion batterij. Het slaat eveneens elektriciteit op en geeft het daarna weer af, maar het grote verschil is dat de supercondensator een lading opslaat in een elektrisch veld. De lithium/ion batterij kiest voor opslag in chemische vorm. Het grote voordeel van de supercondensator is dat het laden veel sneller gaat en dat de levensduur veel langer is. Nadelen zijn er (voorlopig) ook. De supercondensator technologie kan momenteel nog maar heel weinig energie opnemen; maximaal 5 % van de capaciteit van de vertrouwde lithium/ion batterij. Mocht de technologie de ontwikkeling doormaken die onderzoekers voorspellen, dan krijgt in de toekomst het begrip ‘snel laden’ een geheel andere betekenis. In een paar seconden kunnen straks honderden kilometers aan rij bereik ‘getankt’ worden. +++

+++ TOYOTA heeft zijn winst fors zien kelderen. In het laatste kwartaal, het derde van haar lopende boekjaar, daalde die met ruim 80 %. De omzet ging in die periode wel omhoog (+ 3 %). De kwartaalwinst werd negatief beïnvloed door verliezen op aandelentransacties, aldus Toyota. Ook kon de autofabrikant in 2017 nog flink profiteren van Amerikaanse belastingvoordelen. De Japanse autofabrikant noemt daarnaast de verslechtering op de automarkten in China, Europa en de Verenigde Staten als oorzaken voor de neergang. In Japan gingen de zaken juist weer wat beter. Op grond van het tegenvallende kwartaal verlaagt Toyota de voorspelling voor de winst over het hele boekjaar nu tot circa €15 miljard, terwijl het bedrijf eerder nog op €18,3 miljard uit dacht te komen. De verwachtingen voor de omzet blijven ongewijzigd. Ondanks de tegenwind hoopt Toyota in het financiële jaar dat op 31 maart afloopt nog altijd 10,55 miljoen auto’s te verkopen. Dat zou dan 50.000 meer zijn dan in 2017/2018. +++

+++ De politie heeft vorig jaar ongeveer evenveel VERKEERSBOETES uitgedeeld als in 2017. Hoewel agenten afgelopen zomer meermaals het werk neerlegden en actie voerden om een betere cao af te dwingen, werden verkeersdeelnemers bijna 9,2 miljoen keer beboet. Staande houdingen kwamen zelfs wat vaker voor dan in 2017. Dat gebeurde in 2018 ruim 403.000 keer, terwijl dat een jaar eerder bijna 385.000 was. In de actiezomer was er een dip, maar dat werd ruimschoots ingehaald in de rest van het jaar. Het leeuwendeel van de boetes komt voor rekening van hardrijders, al waren dat er ietsje minder dan in 2017. Een flitspaal langs de N201 bij Stichtse Vecht betrapte, met bijna 73.000 overtreders, de meeste snelheidsduivels. Een tweede controlecamera langs diezelfde weg scoorde ook hoog. De politie slingerde verder bellende automobilisten en fietsers zonder licht wat vaker op de bon dan in 2017. Buitenlandse verkeersovertreders werden weer iets vaker beboet. Dat komt vooral doordat meer landen kentekengegevens uitwisselen met Nederland. Onder andere het Verenigd Koninkrijk, Italië, Tsjechië en Roemenië sloten zich aan. Ongeveer een kwart van die boetes wordt niet betaald. Vooral Fransen en Roemenen verzuimen dat. +++

+++ Electrify America, het Amerikaanse laadnetwerk van VOLKSWAGEN langs de belangrijkste routes en in grote steden, voegt een reeks batterijen toe aan zijn structuur die als buffer dienen tussen de laadpalen en het eigen netwerk. De batterijen worden geleverd door Tesla. De ultrakrachtige laadstations van Electrify America bieden een vermogen tot 350 kW aan. Gezien de vooruitzichten van een grotere vraag naar stroom voor voertuigen, lijkt het Volkswagen verstandig om ‘buffermodules’ te installeren die de pieken in stroomverbruik tussen de laadpalen en het netwerk uitvlakken. In totaal zijn er in eerste instantie 100 stations die worden uitgerust met de batterijen van Tesla. Het gaat om Powerpacks met een vermogen van 210 kW. Het netwerk van Electrify America moet gaan concurreren met de Superchargers van Tesla. Volkswagen is ook bezig met de ontwikkeling van een eigen batterijenfabriek en opslagstations. Electrify America werd opgericht nadat Volkswagen in het kader van het sjoemeldiesel schandaal door de Amerikaanse overheid verplicht werd om, naast de betaling van torenhoge boetes, ook te investeren in elektrische mobiliteit in de Verenigde Staten. Het Duitse autoconcern zal voor haar eigen elektrische auto’s (Audi e-Tron, Porsche Taycan, Volkswagen ID Neo) geen gebruik gaan maken van de Tesla batterijen. De genoemde modellen krijgen allemaal een in eigen beheer ontwikkeld accupakket. +++

Comments are closed.