Nieuwstelex

0

+++ De AFSLUITDIJK (A7) is de komende 2 weken meerdere nachten afgesloten voor het testen van bruggen, meldt Rijkswaterstaat. Het verkeer over de weg en het scheepvaartverkeer zijn tijdens de werkzaamheden in de avonden en nachten van 18 tot en met 20 februari en op 25 en 26 februari gestremd. De afsluiting is tussen 22.00 en 5.00 uur van kracht. Voor het wegverkeer worden in beide richtingen omleidingroutes ingesteld, die naar verwachting een uur extra reistijd vragen. De afsluiting is noodzakelijk om de veiligheidssystemen van de draaibruggen in de Afsluitdijk te testen. Volgens Rijkswaterstaat is vastgesteld dat de informatieoverdracht tussen de verschillende bediening & besturingssystemen niet optimaal functioneerde. +++

+++ Wij zitten op de laatste rechte lijn voor de start van de autosalon van Genève. De Zwitserse beurs opent haar deuren voor de pers al op 5 maart. En dat betekent dat er steeds meer details bekend worden van wat de verschillende autofabrikant aldaar willen voorstellen. Bij AUDI heeft bijna al het nieuws een stekker. Het merk uit Ingolstadt zal namelijk in Genève een nieuwe e-Tron conceptstudie onthullen. Die zal gebaseerd zijn op het MEB onderstel van het moederbedrijf uit Wolfsburg. Die bodemplaat zal nog dit jaar de basis gaan vormen voor de Volkswagen ID Neo en daarna volgt een stortvloed aan andere elektrische modellen die gebruik maken van dezelfde architectuur, verdeeld over de verschillende merken van de groep en in allerlei segmenten. De e-Tron conceptstudie die Audi voorstelt in Genève is een cross-over van het formaat Q3 en moet eind 2020 op de markt komen. De creatie zal aan de zijde van de ID Neo en een elektrische Seat van de band zal lopen in de Volkswagen fabriek in het Duitse Zwickau. Het MEB onderstel was volgens de Duitsers voldoende flexibel om accu’s met een rij bereik van een kleine 300 km tot dik 500 km te kunnen herbergen en is zowel geschikt voor achterwielaandrijving als tractie rondom. Audi zal in Genève ook 4 nieuwe stekkerhybride modellen voorstellen. Eén daarvan is de Q5 e-Tron. De andere 3 zijn nog niet bevestigd, maar uit een eerder uitgelekte productplanning kan je afleiden dat het om soortgelijke versies van de A6, A7 en A8 gaat. +++

+++ Klaus Fröhlich, hoofd R&D bij BMW , heeft berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat de autofabrikant geen 9-serie aan haar gamma zal toevoegen. Hij is van mening dat het topsegment prima bediend wordt met de 7-serie (sedan), 8-serie (“emotionele modellen”, oftewel 2 coupés en een cabriolet) en X7 (SUV). En er is daarnaast dochterbedrijf Rolls-Royce met een uitgebreid gamma. “Andere fabrikanten brengen het aantal modellen in het hogere segment al terug omdat de verkoopaantallen laag zijn”, aldus Fröhlich. Geen Maybach alternatief van BMW dus. Althans, geen op zichzelf staand model. Tussen de regels door valt evenwel te lezen dat een X8 (een coupéachtige SUV) wél tot de mogelijkheden behoort. Aan een dergelijk model zal Rolls-Royce immers niet haar vingers branden. +++

+++ BUGATTI viert op de autosalon van Genève haar 110de verjaardag. Dat gebeurt met de Chiron Sport 110 Ans. Daarnaast valt in de wandelgangen te vernemen dat in Genève een €16 miljoen kostend exemplaar in de schijnwerpers gezet zal worden: het betreft de auto die volgens dezelfde geruchten is besteld door voormalig Volkswagen topman Ferdinand Piëch. Die is inmiddels 81 jaar oud maar dus niet van plan om het (op de snelweg) rustiger aan te gaan doen. +++

+++ De DACIA Duster kan binnenkort ook in een pick-up uitvoering worden besteld. Het model zit momenteel middenin zijn homologatieproces. Eerder toonde Dacia al de Logan Pick-up. Voor de bouw van een soortgelijke versie van de Duster heeft het Roemeense merk de handen ineen geslagen met landgenoot Romturingia. Dit bedrijfje is gespecialiseerd in het ombouwen van Dusters naar pick-ups. Je kan de samenwerking vergelijking met die tussen Peugeot en Dangel voor een 4×4 versie van de Partner en Rifter. Het toezicht van Dacia moet er voor zorgen dat de Duster pick-up voor de algemene garantievoorwaarden van het merk in aanmerking komt. Overigens is niet gezegd dat de Nederlandse importeur het model gaat opnemen in haar gamma. +++

+++ In EUROPA zijn auto’s met een zogeheten alternatieve aandrijving (elektrisch, waterstof of (stekker)hybride) goed voor 6,1% van de totale verkopen. Het is de volledig emissieloze personenwagen die de sterkste groei laat zien. Er werden in 2018 in Europa 15,6 miljoen auto’s verkocht. Dit wil zeggen dat 944.800 exemplaren ‘groen’ waren. Zoals verwacht, hebben conventionele hybride voertuigen de meeste kopers getrokken, namelijk 555.000 consumenten. Voor de volledig elektrische modellen melden zich 195.000 nieuwe klanten; een stijging van 47 % in 1 jaar! Dit aandrijftype overtreft de verkoop van stekkerhybride auto’s (180.000 stuks). Opnieuw was Noorwegen het land dat zich van zijn groenste kant liet zien. Daar was niet minder dan 31 % van de verkochte auto’s in 2018 elektrisch. In absolute aantallen zijn de andere podiumplaatsen voor Duitsland en Frankrijk. Op modelniveau was het de Nissan Leaf die de meeste stemmen in Europa kreeg met in totaal 40.699 registraties. +++

+++ FORD heeft veel te danken aan haar zogeheten ‘one car’ strategie. Door voor elk continent dezelfde modellen te ontwikkelen, konden er veel kosten bespaard worden. Dat was mede de reden waarom Ford tijdens de financiële crisis zijn eigen broek op kon houden. Maar de strategie was niet altijd een succes. Zo slaat de primair voor Noord Amerikaanse markt ontwikkelde D segment SUV, de Edge, in Europa niet aan. Je kan gerust spreken van een flop. ‘Sadder but wiser’ kiest Ford er nu voor om in plaats van de Edge bij ons een Kuga met 7 zitplaatsen in stelling te brengen. Van dit model bracht Ford vorig jaar 153.542 exemplaren aan de man in Europa. De EcoSport wist 111.856 klanten te trekken. En de Edge? Die bleef steken op 9.527 registraties. Een cijfer dat je eerder zou verwachten van Infiniti, maar niet van de Blauwe Ovaal. De Edge heeft dus geen deuk in een pakje boter weten te slaan in het segment dat wordt gedomineerd door de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC en Volvo XC60. Voortaan gaat Ford een toontje lager zingen. Letterlijk en figuurlijk, want de Amerikanen focussen zich voortaan op het C segment. Daar brengt Ford vanaf de later dit jaar te introduceren nieuwe generatie Kuga ook een 7-persoons versie in stelling. Een soort Volkswagen Tiguan Allspace dus. Het B segment wordt overigens niet vergeten. Boven de EcoSport zal namelijk de Puma worden gepositioneerd. Die moet gaan concurreren met de Volkswagen T-Roc. Verder werkt Ford aan een volledig elektrische cross-over. Die valt in het C segment, maar zal een klasse duurder wordn dan de Kuga. +++

+++ FRANKRIJK is het autojaar 2019 begonnen met minder diesel en meer SUV: deze 2 trends worden al enkele jaren waargenomen op de markt, maar zijn extra duidelijk terug te vinden in de registratiecijfers van januari. Het marktaandeel van SUV modellen is vorige maand gestegen naar 38 %. In de verkooptop 10 is dit carrosserietype 5 keer vertegenwoordigd: Peugeot 3008, Renault Captur, Peugeot 2008, Citroën C3 Aircross en Dacia Duster. In de top 20 zijn 4 andere modellen aanwezig: de Peugeot 5008, de Renault Kadjar, de Volkswagen T-Roc en de Toyota C-HR. Het aanbod blijft groeien, met bijvoorbeeld de Citroen C5 Aircross, de DS 3 Crossback en de Volkswagen T-Cross, dus het marktaandeel van de SUV zal de komende maanden moeten blijven stijgen, zo is de verwachting. Aan de dieselzijde bereikt de verkoop een nieuw dieptepunt met een marktaandeel van 34 %. In januari 2018 was dit 41 % en in dezelfde maand van het jaar daarvoor 48 %. Gaan we terug naar 2012, dan was zelfs 73 % van de in Frankrijk verkochte auto’s een diesel! De daling is niet verrassend, want Fransen zijn voor deze brandstof evenveel geld kwijt als voor een liter benzine. Gecombineerd met de hogere belasting is de aanschaf van een oliegestookte auto daardoor alleen nog zinvol voor veelrijders. Niet meer voor de doorsnee Fransman. Bovendien zijn er twijfels over de inruilwaarde. Ook de traditionele schrootpremie voor een dieselvoertuig is afgeschaft. Dat het marktaandeel in een neerwaartse spiraal is beland, komt ook omdat veel autofabrikanten het voor gezien houden. Zo zijn de jongste edities van de Audi A1, Honda CR-V en Toyota RAV4 niet meer leverbaar in oliegestookte uitvoering. Dat versterkt de val van de diesel. In januari koos 2 % van de Fransen voor een volledig elektrische auto. Dat lijkt weinig en dat is het ook zeker, maar het is tegelijkertijd meer dan het dubbele van het niveau van januari 2018 (0,8 %). In totaal werden 3.059 elektrische auto’s vorige maand in Frankrijk geregistreerd. Zoe blijft de markt verpletteren met 1.496 verkopen. Nissan heeft 340 exemplaren van de Leaf afgeleverd. +++

+++ MASERATI komt in 2020 eindelijk met de lang verwachte opvolger van de bejaarde GranTurismo (en GranCabrio). Ooit was deze Italiaanse schoonheid de Mona Lisa van de autowereld: wulpse vormen met een sterk voorkomen. Maar de tand des tijd heeft sinds 2007 wel toegeslagen. In autotermen is 12 jaar een eeuwigheid. Gelukkig komt er in 2020 een nieuwe sportwagen van Maserati. Die zal geproduceerd worden in het Italiaanse Modena; de locatie waar momenteel de GranTurismo en GranCabrio van de band rollen. De verwachting is dat dit modelduo later dit jaar uit productie gaan. De nieuwe sportwagen zal zonder twijfel topprestaties hoog in het vaandel dragen en qua design geïnspireerd zijn dor de Alfieri conceptstudie. Maserati blijft dus trouw aan Modena, de stad waaraan het merk al sinds 1939 verbonden is. Voor de fabriek aan de Via Ciro Menotti zal wederom een sleutelrol weggelegd zijn bij de productie van toekomstige modellen. +++

+++ Het zal jou niet ontgaan zijn: MAZDA heeft de zogeheten SkyActiv-X benzinemotor ontwikkeld. Deze krachtbron is al veelvuldig in de publiciteit geweest en debuteert later dit jaar in de nieuwe 3. Het betreft een 2,0 liter 4 cilinder motor; tot dusver niks bijzonders. Maar in het geval van de SkyActiv-X liggen de kaarten toch net iets anders. Want het eigenzinnige Mazda heeft er bij het ontwerp voor gezorgd dat hij kan ontsteken als een diesel. Kort door de bocht zorgt dit er voor dat ook het brandstofverbruik vergelijkbaar zou zijn met een oliegestookte krachtbron, zonder dat er sprake is van een verminderde loopcultuur. Inmiddels zijn de eerste specificaties bekend. De 2,0 liter is goed voor 181 pk en 222 Nm. Daarmee biedt het blok vrijwel identieke waardes als de 2.0 SkyActiv-G (184 pk, 205 Nm) uit de MX-5. Mazda gaat de nieuwe 3 met voorwielaandrijving leveren, maar ook met een AWD systeem. In Nederland krijgen we alleen de eerste variant. Wel is er keuze uit een handgeschakelde 6-bak of een 6-traps automaat. +++

+++ NISSAN waarschuwt dat de winst en de omzet in het lopende gebroken boekjaar zwakker zullen uitvallen dan gedacht, vanwege tegenvallende verkopen in China, de Verenigde Staten en Europa. Verder neemt het bedrijf een eenmalige miljoenenlast voor de vermeende belastingfraude van voormalig topman Carlos Ghosn, die al sinds november vastzit in een Japanse cel. Nissan rekent nu op een operationele winst in het boekjaar dat eind maart eindigt van 450 miljard yen, omgerekend zo’n €3,6 miljard, in plaats van een eerder voorspelde 540 miljard yen. Dat zou de laagste winst in 6 jaar zijn. De omzet wordt geraamd op 11,6 biljoen yen, oftewel circa €93 miljard, in plaats van een eerder voorspelde 12 biljoen yen. Nissan had eerder al gemeld dat in 2018 minder auto’s waren verkocht; de eerste afzetdaling sinds 2009. In verband met de zaak rond Ghosn zet Nissan omgerekend €74 miljoen opzij. Dat geld hangt samen met nog niet uitgekeerde beloningen voor Ghosn. Zijn arrestatie in november bracht een schok teweeg binnen de alliantie die Nissan heeft met Renault en Mitsubishi. Ook bij Renault is Ghosn aan de kant gezet als topman. Nissan heeft vorig jaar aangestuurd op een groter belang in partner Renault. Dat gebeurde tijdens een direct overleg met de Franse staat over een mogelijke fusie tussen de 2 bedrijven. Nissan liet tijdens dat overleg weten niets te zien in een fusie. Wel wilden de Japanners hun belang in Renault vergroten en moesten de Fransen dan op hun beurt een deel van hun aandelen in Nissan van de hand doen, zo geeft topbestuurder Hari Nada aan. Nissan wilde dat die betere balans tussen de 2 autofabrikanten ook in nieuwe contracten zou worden uitgedrukt, zodat geen van beide partners de overhand zou hebben in de alliantie. Het is de laatste tijd hommeles bij de autoconcerns. Voormalig topman Carlos Ghosn, die baas was van zowel Renault, Nissan als Mitsubishi, zit al sinds november vast in Japan op verdenking van fraude bij Nissan. De arrestatie van de autobaas heeft tot spanningen geleid binnen de alliantie. Er gaan al langer geruchten dat Nissan de situatie wil gebruiken om de verhoudingen binnen de alliantie gelijk te trekken. De Britse regering heeft Nissan in 2016 toegezegd dat het op maximaal €90 miljoen staatssteun zou kunnen rekenen als de Brexit schadelijke gevolgen zou hebben voor haar fabriek in Sunderland. Onder de bestaande EU regels, die voorlopig ook nog voor Groot-Brittannië gelden, is dat soort staatssteun echter verboden. Tot nu toe was nooit duidelijk wat Londen precies had beloofd aan Nissan om hen over te halen om ondanks ernstige zorgen over de Brexit toch de volgende generatie X-Trail en Qashqai in de Noord Engelse fabriek in Sunderland te bouwen. Maar onlangs deelde Nissan mee dat de nieuwe X-Trail niet aldaar het levenslicht zal zien, maar in Japan. Britse dagbladen melden nu dat er niet alleen beloften zijn gedaan aan Ghosn, maar dat ook andere autofabrikanten dergelijke toezeggingen hebben gekregen. In totaal zou het daarbij om een bedrag gaan van rond de €170 miljoen euro. Toyota is ruim €22 miljoen beloofd, Ford €16 miljoen en Mini-eigenaar BMW minstens €7 miljoen. In het voorjaar van 2017, toen veel van die toezeggingen gedaan zouden zijn, lieten die autofabrikanten toevallig ook weten dat ze zouden blijven investeren in hun Britse fabrieken. De laatste weken, nu een harde Brexit steeds meer onvermijdelijk lijkt, beginnen zij daar, net als Nissan, echter hardop over te twijfelen. +++

+++ PORSCHE had vorig jaar voor het eerst in haar geschiedenis meer dan 30.000 werknemers wereldwijd in dienst. Het aantal groeit al jaren gestaag en de verkoopgroei lijkt niet te verzwakken. In 2018 gingen er meer dan 250.000 auto’s over de toonbank. Aan het einde van december had Porsche 32.325 werknemers over de hele wereld, en de curve is sinds het begin van de jaren 2000 en de komst van de Cayenne niet veranderd. Ter vergelijking: in 2010 had Porsche ‘slechts’ 13.159 medewerkers. In 9 jaar tijd heeft de Duitse fabrikant zijn personeelsbestand tot nu toe dus meer dan verdubbeld. Maar dat geldt ook voor zijn omzet. De constante evolutie toont aan dat Porsche nog lang niet het plafond heeft bereikt. Tenzij het merk op een gegeven moment besluit om geen verdere groei meer te zoeken om zo niet (nog meer) exclusiviteit te verliezen. +++

+++ RENAULT beschuldigt Nissan van dubieuze ronselpraktijken. De affaire Carlos Ghosn begint nu toch wel echt scheuren in de alliantie te veroorzaken. Juristen van het Franse automerk hebben ontdekt dat de Japanners hun werknemers ongevraagd benaderen om bewijzen te leveren tegen Ghosn. Het Japanse rechtssysteem kent een veroordelingpercentage dat boven de 90 ligt. Dus als je er gearresteerd wordt, is de kans groot dat je ergens voor veroordeeld wordt. Klinkt middeleeuws en in het westen vraagt men zich dan af hoe zij dat voor elkaar krijgen, want dat percentage is nogal onwaarschijnlijk. Franse advocaten van Renault lijken inmiddels een verklaring te vinden voor die veroordeeldrang van Japanners: dubieus bewijs. Japanse rechercheurs en Nissan werknemers blijken heimelijk contact op te nemen met (wellicht) ingewijd Renault personeel. De Japanners bieden de Fransen aan om naar Tokio te komen (uiteraard op kosten van Nissan) en daar bewijs tegen Ghosn aan te leveren. Dat bewijs moeten ze dan meenemen (lees: stelen) uit het hoofdkwartier van Renault. Franse juristen in dienst van Renault hebben hun beklag gedaan bij hun collega’s van Nissan. De methodes van de onderzoekers kunnen volgens de Fransen niet door de beugel. Renault beklaagt zich ook over het feit dat de Japanners stiekem verzoeken tot huiszoekingen in huizen van Ghosn in Libanon, Brazilië en Nederland hebben ingediend. Volgens de Fransen is de kans groot dat daar ook allerlei gevoelig Renault materiaal wordt aangetroffen, en daar zouden ze dan graag ook bij betrokken zijn. Hoewel Renault, Nissan en Mitsubishi nog steeds aangeven dat hun alliantie ijzersterk is, kan deze affaire nooit goed zijn voor de onderlinge verhoudingen. Daarbij maakt het niet uit dat Renault zelf inmiddels ook de nodige twijfel heeft bij de handel en wandel van oud topman Ghosn. Het is ondertussen algemeen bekend dat deze voormalige autogoeroe zijn LinkedIn pagina flink heeft moeten opschonen na de ontdekkingen rondom zijn vermeende fraudezaken. Renault laat nu echter weten dat de Braziliaan in elk geval één functie binnen het merk behoudt. In een officiële verklaring maakt het Franse merk namelijk bekend dat Ghosn aanblijft als directeur van het merk. Zijn functie als voorzitter van de alliantie moest hij echter neerleggen. Die wordt volgens Renault officieel overgenomen door Thierry Bolloré. Deze 55-jarige Fransman is daarnaast ook benoemd als Renaults nieuwe CEO. Ghosn zit sinds november vorig jaar vast in een Japanse cel op verdenking van een miljoenenfraude. Nissan en Mitsubishi wezen Ghosn na de bekendmaking van het nieuws gelijk het gat van de deur. Renault bleef daar wat terughoudend in. De afgelopen tijd nam Bolloré veel taken van Ghosn bij Renault over, waarna eind januari de knoop definitief werd doorgehakt. Hoewel Ghosn geen voorzitter van de Raad van Bestuur meer is, meldt Renault dat hij wel lid van die raad blijft. De gevallen topman is naar eigen zeggen overigens slachtoffer van een complot tegen hem. +++

+++ Nu Volkswagen de vernieuwde Passat heeft gepresenteerd, kan de facelift van de technisch identieke SKODA Superb geserveerd worden. Dat gebeurt in maart op de autosalon van Genève. De huidige Superb is sinds 2015 op de markt en dat betekent dat het voor Mladá Boleslav tijd wordt voor een facelift. De Superb zal optisch slechts subtiel worden bijgewerkt. Zowel aan de voor als achter zijde gaan de lichtunits op de schop en ook het bumperwerk wordt aangepakt. Onderhuids hebben de wijzigingen meer om het lijf. De vernieuwde Superb zal namelijk de eerste Skoda zijn die leverbaar wordt met een stekkerhybride aandrijflijn. Het betreft techniek die gelijk is aan die van de vernieuwde Passat GTE. Dat betekent een 9,9 kWh groot accupakket dat stroom levert voor de 115 pk sterke elektromotor. Die werkt op zijn beurt samen met een 156 pk sterke 1.4 TSI krachtbron. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk. De actieradius op elektriciteit moet op 55 kilometer (gemeten volgens de nieuwe WLTP norm) uitkomen. +++

+++ Afgelopen november sprak Elon Musk al over een mogelijke start van onderhandelingen over elektrische bestelwagens tussen TESLA en Mercedes. Het Duitse merk heeft de onderhandelingen bevestigd, zonder de uitkomst van deze potentiële samenwerking te vermelden, al zei topman Dieter Zetsche dat “de gesprekken uitstekend verlopen”. Hij zal binnenkort afzwaaien en dan neemt Ola Källenius het stokje over. Vooralsnog lijken de contouren van de samenwerking tussen Mercedes en Tesla op het gebied van elektrische bestelwagens nogal vaag. Mercedes heeft de e-Sprinter al uitgebracht zonder de hulp van Tesla. Een partnerschap zou een volgende generatie modellen kunnen zijn of een bijdrage in de vorm van technische ondersteuning van Mercedes die ruime ervaring heeft met bestelwagens; iets wat Tesla niet heeft. Musk lijkt in ieder geval verleid door de Sprinter, die veel gebruikt wordt door medewerkers van Tesla voor logistieke taken. De topman heeft zelf toegegeven dat het een zeer goed werkpaard is. +++

+++ De meeste wagenparkbeheerders in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen zien kansen in de TRANSITIE naar elektrische en autonoom rijdende voertuigen. Hun auto’s vertegenwoordigen in Europa 5 % van het totaalaanbod, maar zijn wel goed voor 20 % van alle uitstoot van broeikasgassen door voertuigen. Er is zodoende sprake van maatschappelijke druk om daar iets aan te doen. Grootschalige adoptie van elektrische auto’s kan de oplossing zijn. Van de ondervraagde wagenparkbeheerders denkt 53 % de komende jaren nieuwe brandstoftypen te gaan omarmen. En zij het zelf voor het zeggen hadden, en indien er niet op de kosten gelet hoeft te worden, dan kiest 64 % voor elektrische of hybride aandrijving boven diesel, benzine of een gassoort. In Nederland geeft zelfs 71 % van de vlootbeheerders hier de voorkeur aan. In geautomatiseerde voertuigen zien Nederlandse wagenparkbeheerders mogelijkheden om dagelijkse ritten / processen te automatiseren. Deze technologie kan evenwel op weerstand stuiten bij chauffeurs. Hoe het ook zij, door de komst van geautomatiseerde voertuigen denken wagenparkbeheerders in de toekomst meer met ‘mensen’ bezig te kunnen zijn dan met ‘machines’. Die gaan letterlijk en figuurlijk hun eigen weg. Het is een uitdaging om hierbij de operationele kosten te verlagen en tegelijkertijd te voldoen aan alle wetgevingen die van toepassing zijn. De Nederlandse beheerders van wagenparken zien overigens ook wel brood in advies over de transitie naar nieuwe soorten voertuigen aan landen waar minder kennis voorhanden is. +++

+++ 1 op de 7 Nederlandse automobilisten die op WINTERSPORT gaat, neemt geen sneeuwkettingen mee in de auto. 6 % van de wintersporters gaat bovendien met zomerbanden op pad richting de sneeuw. Automobilisten riskeren volgens brancheorganisatie Bovag hiermee boetes tot €5.000. Van de vakantiegangers die wel sneeuwkettingen meenemen, weet 21 % niet of het wel de juiste maat is, zo blijkt uit onderzoek dat de Bovag liet uitvoeren onder 1.002 wintersporters die met de auto op vakantie gaan. Gemiddeld gaan jaarlijks zo’n 1 miljoen Nederlanders op wintersportvakantie, waarvan 85 % met de auto. Dat betekent dat bijna 120.000 Nederlandse wintersporters zonder sneeuwkettingen afreizen. Zo’n 160.000 wintersporters nemen kettingen mee waarvan ze helemaal niet weten of die wel passen. Ruim 50.000 Nederlanders gaan met zomerbanden op reis. Iets minder dan de helft (49 %) van de ondervraagden zegt volledig voorbereid op pad te gaan. In gebieden waar dat met een (blauw) bord staat aangegeven, is het verplicht om sneeuwkettingen te monteren. Overtreding leidt in Oostenrijk tot een boete van maximaal €5.000. Die boete geldt ook bij het in gevaar brengen van overig verkeer door gebruik van zomerbanden. De brancheorganisatie adviseert wintersporters de banden te controleren op voldoende profiel. Daarnaast moet worden gecontroleerd of de sneeuwkettingen passen en is het geen overbodige luxe om te oefenen met het monteren van de kettingen. De komende weken gaan veel Nederlanders tijdens de krokusvakantie op wintersport, te beginnen vanaf 16 februari in de regio Noord. +++

+++ Renault vernieuwt dit jaar niet alleen de Clio, maar ook de ZOE . Het huidige model stamt uit 2013 en verkoopt nog steeds prima, maar zal later dit jaar concurrentie krijgen van de elektrische Peugeot 208 en de Volkswagen ID Neo. Renault kiest net als bij de Clio niet voor een revolutie, maar voor een esthetische en technische evolutie. Daarbij stijgt de actieradius naar 400 km. Op Europees niveau is de huidige Zoé de nummer 2 van Europa achter de Nissan Leaf. Dat klinkt goed, maar als je het glas half leeg bekijkt, voldoet hij lang niet aan de originele (zeer ambitieuze) verkoopdoelstellingen. Renault rekende oorspronkelijk op 50.000 orders per jaar, terwijl in werkelijkheid de Zoé de mijlpaal van 100.000 geproduceerde eenheden in Flins pas in maart 2018 heeft gepasseerd. In het licht van de €4 miljard die is geïnvesteerd in het elektrische programma, is dat een dure tegenvaller. Daarom kan er nu in technisch opzicht niet stevig in de bus worden geblazen. Er wordt weliswaar gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw elektrische CMF-EV platform, maar dat is pas in 2021 klaar. Daarom is de tweede generatie Zoé slechts een evolutie van het huidige model. Zelfs een groot deel van de carrosseriepanelen (centrale cel, deuren, achterklep) blijven behouden. De ontwerpers hebben alleen de voorkant (motorkap, voorschermen, grille en lichtunits) aangeraakt om die in lijn met de nieuwe Clio V te brengen. Het effect is dat de Zoe hierdoor aan persoonlijkheid wint en minder als speelgoedauto oogt. Hij zal ook chiquer worden dankzij de introductie van de luxueuze Initiale Paris versie. Net als bij de Clio V zit het beste binnenin. De Zoe II neemt veel elementen van deze familiegenoot over, inclusief het nieuwe stuurwiel en diverse bedieningselementen. Hetzelfde geldt voor het digitale instrumentarium dat beschikbaar zal zijn in 2 maten: 7 en 10 inch (waarbij het laatste een GPS display omvat). Op de middenconsole monteert Renault een nieuw 7 of 9,3 inch touch screen, afhankelijk van het uitrusting niveau. Het grote scherm wordt gecombineerd met het nieuwe EasyLink systeem dat meer diensten zal aanbieden dan voorheen en dat Renault begin maart op de Clio V tijdens de autosalon van Genève onthult. De aanwezigheid van een snesor in het midden van het onderste luchtrooster onderaan de bumper duidt op de komst van een nieuwe hulp van rijden: Net als de Clio V zal de Zoe II op niveau 2 autonoom gaan rijden met Lane Keeping Assist, Active Cruise Control en Trafic Jam systeem. Daarmee kan het voertuig stoppen en herstarten zonder tussenkomst van de bestuurder. Na de transplantatie van een nieuwe elektromotor in 2015 en een verbeterde accu in 2017, zal de Zoé profiteren van andere technische ontwikkelingen om haar nieuwe concurrenten, namelijk de elektrische Peugeot 208 (eind 2019) en de Volkswagen ID Neo (begin 2020), te evenaren. De strijd in het elektrische segment wordt op verschillende niveaus gespeeld. Aan de ene kant met motorkracht omdat de PSA groepsmodellen 136 pk zullen ontwikkelen. Renault zal vertrouwen op de R110 motor (109 pk), de krachtigste op dit moment, en zal die aanvullen bij de duurdere versies met een exemplaar van ongeveer 130 pk. Het opladen zal ook evolueren door de integratie van de nieuwe Europese standaard Combo CCS, waarmee snel kan worden opgeladen op terminals tot 100 kW. Eric Feuteun (directeur van het elektrische programma van Renault) zegt echter dat de AC aansluiting van 22 kW zal worden gehandhaafd, met name om gemeenten gerust te stellen die al in dergelijke faciliteiten hebben geïnvesteerd (grotendeels in Frankrijk).  Daarnaast zal er een prijsgevecht gaan plaatsvinden. Nu PSA 350 km actieradius voor zijn toekomstige elektrische modellen aankondigt, doet Renault daar bij de Zoe II een schepje bovenop door met 400 km rij bereik volgens de WLTP norm te kokketteren; een waarde die het huidige model al bereikt volgens de oude NEDC certificeringscyclus. De prijs zal verlaagd worden aangezien Volkswagen de markt zal opschudden door zijn compacte elektrisch ID Neo, die vanaf €28 000 verkrijgbaar zal zijn. Dit dwingt Renault er toe om de prijs van de Zoé II te verlagen met minimaal 2.500 euro. De productie start tijdens het tweede kwartaal en de nieuwe Zoé zal aan het einde van de zomer op de markt worden gebracht. Renault verwacht, ondanks de toegenomen concurrentie, dat de verkoop zal toenemen, aangezien de productiecapaciteit in de fabriek in Flins zal worden verdubbeld (van 220 tot 440 voertuigen per dag). +++

Reageren is niet mogelijk.