Nieuwstelex

0

+++ Welk automerk is AANTREKKELIJK voor vrouwen? Uit onderzoek van een leasebedrijf blijkt dat liefst 51 % van hen waarde hecht aan het logo op de grille. Vrouwen zien het liefst een man in een Audi (77 %) of een Mercedes (71 %) rijden. Met een Volkswagen (68 %), een Bugatti (58 %) of een Land Rover (51 %) loop je ook heus geen blauwtje. Maar rij je in een Mini (5 %) of een BMW (7 %) dan is de kans groot dat vrouwen nog even verder kijken. Ook bestuurders van een Skoda (9 %), Seat (11 %) of een Volvo (13 %) zullen moeite hebben om een partner te vinden. De bevindingen van het leasebedrijf sluiten perfect aan bij die van Joyclub, die constateerde dat minder dan de helft van alle Seat en Skoda rijders tevreden is met hun liefdesleven. Sterker nog: 20 % gaf aan om deze reden depressief te zijn. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 73,6 % van de Mini rijders meerdere keren per week even met zijn eigen pookje speelt. Slechts 15 % van de mannen geeft aan dat het iets uitmaakt in wat voor merk auto vrouwen rijden. Het liefst zien zij het zwakke geslacht achter het stuur van een Volkswagen (72 %), een Audi (70 %), een Mini (69 %), een Seat (65 %) of een BMW (61 %). Vrouwen in een Nissan (2 %), een Smart (6 %), Land Rover (8 %), Toyota (8 %) of een Dacia (10 %) wordt door hen absoluut niet sexy gevonden. +++

+++ AUDI en Porsche zijn door Tesla terug naar de tekentafel gestuurd. Aanleiding is de Model 3 die aan een nauwkeurige inspectie werd onderworpen. Audi en Porsche concludeerden dat hun elektrische alternatieven op basis van het zogeheten PPE onderstel (Premium Platform Electric), de e-Tron GT en de Taycan, €3.000 duurder zijn om te produceren. Tesla heeft lange tijd verlies geleden, maar het lijkt er op dat Audi geconfronteerd wordt met soortgelijke financiële problemen. De e-Tron kostte namelijk veel te veel ontwikkelingsbudget. Audi en Porsche gaan nu aan de slag om het PPE onderstel aan te passen, zodat de productiekosten verlaagd kunnen worden. Het platform waar de e-Tron is sowieso maar een kort leven beschoren en zal enkel nog voor de e-Tron Sportback worden gebruikt. Daarna mag het met pensioen. Deskundigen achten het daarom onmogelijk dat Audi de ontwikkelingskosten er van terugverdient. +++

+++ De AUTOMATISCHE NOODREMHULP wordt verplicht. Bijna 50 landen hebben bij de Verenigde Naties een voorstel ingediend om de verkoop van nieuwe auto’s zonder dit systeem te verbieden. Het gaat daarbij om Australië, Japan en bijna alle Europese landen. Met de camera van het automatische noodrem hulpsysteem kan de auto voetgangers detecteren (maar niet perse fietsers). Dat moet tot minder verkeersdoden leiden. De implementatie zou al eind 2020 kunnen beginnen. In Europa houdt EuroNCAP al rekening met een dergelijk standaard geïnstalleerd systeem voor het toekennen van haar veiligheidsscores. +++

+++ BELGEN willen niet overstappen op een elektrische auto. Dat is de inschatting van het Federaal Planbureau. Zelfs in 2040 rijdt de Belg nog het liefst op diesel. Het Federaal Planbureau schat in dat het marktaandeel van elektrische auto’s in 2030 op 5 % zal uitkomen, om te groeien tot slechts 12 % in 2040. En, misschien nog frappanter, diesel zal volgens het instituut de populairste brandstof blijven: 34 % van de Belgen opteert in 2030 voor een auto met dit motortype versus 29 % voor benzine. In 2040 zijn de percentages 29 en 28. De hybride oplossingen maken wel een grote populariteitssprong met een geschat marktaandeel van 31 % in 2030, om daarna weer te zakken naar 29 % in 2040. De andere alternatieven (CNG, waterstof) zullen slechts een marginale rol blijven spelen. Mochten de voorspellingen van het Federaal Planbureau kloppen, dan kan dit wel een probleem vormen voor de klimaatdoelstellingen. België zal er dan niet aan ontkomen om de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor helemaal te verbieden. +++

+++ BMW gaat haar gamma aan elektrische modellen uitbreiden met de i7. Die moet in 2022 op de markt komen en gaat concurreren met de emissieloze opvolger van de Jaguar XJ en de Mercedes-Benz EQ S. Voor die tijd zal BMW de iX3 (2020), de i4 en de iX5 (beiden arriveren in 2021 in de showrooms) lanceren. De i7 wordt het elektrische alternatief voor de 7-serie. Hij zal worden gebaseerd op de nieuwe modulaire platform van de iX5 en gebruik maken van de 5de generatie van de elektrische aandrijflijn van BMW. De i7 zal leverbaar worden in verschillende vermogenssmaken. De minst krachtige versie wordt bijna 500 pk sterk. Als actieradius wordt 700 km genoemd. +++

+++ CITROEN zal diesels blijven aanbieden tot klanten die niet meer willen. Als alternatief zal het merk volgend jaar starten met de verkoop van een stekkerhybride versie van de C5 Aircross. Mede dankzij dit model denkt Citroën de nieuwe uitstootdoelstellingen, die in 2021 van kracht worden, te kunnen halen. Op de autosalon van Genève zal het merk een conceptstudie voor een nieuwe stadsauto presenteren. Daarin kunnen wij de opvolger zien voor de C1 die medio 2022 uit productie gaat. +++

+++ Het DAIMLER concern ziet zijn verkopen nog steeds dalen. Hoofdmerk Mercedes-Benz heeft in januari 180.539 exemplaren aan de man gebracht. Dat is bijna 7 % minder dan een jaar eerder. In China liepen de zaken wel goed, want daar kwam de afzet bijna 5 % hoger uit op 71.697 stuks. Mercedes-Benz had daarmee in dit Aziatische land de beste start van een nieuw jaar in haar geschiedenis. De wereldregio waartoe China behoort, nam in januari met 93.234 exemplaren ruim de helft van de totale wereldwijde verkopen voor haar rekening. In Europa moest Mercedes-Benz echter een daling met ruim 11 % incasseren, waardoor er bij ons slechts 57.963 auto’s werden verkocht. Op de Duitse thuismarkt liep de afzet met een terugval van bijna 12 % nog iets sterker terug. Ook Noord-Amerika liet een daling zien (11 %). Mercedes-Benz wijt de slechte gang van zaken vooral aan de overgang naar nieuwe modellen die later dit jaar wel weer tot betere resultaten zouden moeten leiden. “Maar met grote waarschijnlijkheid zullen wij in 2019 wel de gevolgen ondervinden van externe uitdagingen en geopolitieke risico’s”, aldus een woordvoerder van het Duitse merk. Van het tweede merk van Daimler, Smart, werden in januari in de hele wereld nog maar 8.297 auto’s verkocht. Dat is opnieuw 10 % minder dan een jaar geleden. +++

+++ Kopers van een ELEKTRISCHE auto moeten rekening houden met lange levertijden. Zo zijn de Opel Ampera-e, de Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro voor dit jaar uitverkocht. Opvallend is dat de modellen van Tesla het snelst leverbaar zijn. Dat komt doordat de productie van de ‘3’ nu goed op stoom is en veel klanten op de thuismarkt hun exemplaar inmiddels hebben ontvangen. Daarnaast is er minder vraag naar de ‘S’ en ‘X’ omdat deze Tesla modellen inmiddels concurrentie hebben gekregen in de vorm van de Audi e-Tron en de Jaguar I-Pace. Wie nu een Kona Electric of e-Niro bestelt, zal tot begin 2020 geduld moeten hebben. Hyundai en Kia hebben dit jaar een contingent van respectievelijk 3.500 en 3.000 exemplaren gekregen en die zijn allemaal al vergeven. Voor de Nissan Leaf bedraagt de levertijd tussen de 1 en 2 maanden. +++

+++ FORD heeft voor haar ‘Heavy Duty’ pick-ups een atmosferische 7,3 liter V8 ontwikkeld. Het blok past theoretisch ook onder de motorkap van de Mustang. Maar volgens Ford zal dat nooit gebeuren. In plaats hiervan komt er een (stekker)hybride Mustang met de 5,0 liter V8 als basisunit. Toch is het niet uitgesloten dat er ooit een ​​Mustang met de grote 7,3 liter te zien zal zijn op de Sema tuner show. +++

+++ Op de autosalon van GENEVE , die op 7 maart van start gaat, zullen dit jaar diverse fabrikanten ontbreken. Het gaat daarbij om Abarth, Cadillac, Chevrolet, DS, Ford, Hyundai, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Mini en Opel. Hoewel dus diverse fabrikanten het zinkende schip dat autoshow heet verlaten, komen er juist anderen aan boord. De Zwitserse organisatoren kondigen de komst van een aantal nieuwe merken, waaronder Automobili Pininfarina, Ginetta, Hispano Suiza, Devinci, Ertex, Arcfox en het Russische Aurus. Ondanks dat er de nodige afwezigen zijn in Genève, zal deze show het beter doen dan de autosalon van Parijs . Daar lieten Volkswagen, de complete Fiat Chrysler Groep, Bugatti en Nissan het afweten. +++

+++ Carlos GHOSN heeft een nieuw juridisch team om zich heen verzameld. Hij hoopt door de advocatenwissel zijn verdediging tegen de beschuldigingen van financieel wangedrag te versterken. In een verklaring hebben de vorige advocaten van Ghosn laten weten hem niet meer te zullen vertegenwoordigen. Uit de mail aan de rechtbank valt niet op te maken of de advocaten opstappen of dat de topmanager hen aan de kant heeft geschoven. Het lukte de juristen eerder niet om Ghosn op borgtocht vrij te krijgen. Nissan zette in november haar bestuursvoorzitter aan de kant wegens financieel wangedrag. Ook Renault heeft inmiddels afscheid van hem genomen. De Franse automaker zou bovendien op het punt staan 30 miljoen euro aan beloningen en vertrekregelingen voor zijn voormalige topman te schrappen. Het gaat daarbij onder meer om een aandelenpakket dat Renault aan Ghosn als prestatiebonus toewees. Mocht de topmanager schuldig worden bevonden aan de fraude, dan wacht hem mogelijk een gevangenisstraf van 10 jaar. Ghosn zelf ontkent nog altijd iets verkeerd te hebben gedaan. +++

+++ MCLAREN heeft opnieuw een contract met het Engelse Ricardo getekend voor de levering van motoren. De 2 partijen werken al sinds 2011 samen. Ricardo bouwt voor de Engelse sportwagenleverancier de 3,8 en 4,0 liter V8 motor, zoals die in bijvoorbeeld de 570 GT en 720S worden geleverd. De aankondiging van de motorendeal volgt nadat McLaren zijn toekomstplannen bekendmaakte. De Engelse sportwagenbouwer liet weten van de conventionele verbrandingsmotor over te stappen op elektrificatie van de krachtbronnen. In eerste instantie zal dit gebeuren in de vorm van een hybride oplossing waarbij een 3,0 liter V6 motor als basisunit fungeert. Daarnaast ontwikkelt McLaren modellen een volledig elektrische aandrijflijn. Die zal ook van Ricardo worden betrokken. McLaren liet eerder weten 18 nieuwe modellen op de markt te brengen. Ricardo heeft tot nu toe meer dan 15.000 krachtbronnen vervaardigd voor de sportwagenspecialist. Daarvan werd bijna een derde afgelopen jaar gemaakt. Aanvankelijk ging het steevast om vermogenvarianten van de 3,8 liter V8. Maar voor de 720S vergrootte McLaren de cilinderinhoud tot 4,0 liter. Dit blok wordt ook gebruikt voor de Senna. +++

+++ MERCEDES-BENZ zal dit jaar 10 stekkerhybride modellen introduceren. In 2020 komt daar een even groot aantal bij. Dit jaar worden onder meer de stekkerhybride versies van de A klasse, GLC en GLE verwacht. Eerstgenoemde koppelt de 1,3 liter 4 cilinder aan een elektromotor van 90 pk. Deze aandrijflijn zal ook gebruikt worden voor de B klasse en de compleet nieuwe GLB (een compacte SUV). De nieuwe S klasse, die in 2020 op de markt komt, zal alleen leverbaar zijn in stekkerhybride uitvoering. Daarvan zijn diverse vermogenvarianten gepland. Voor limousinefans die op zoek zijn naar een volledig elektrische sedan, brengt Mercedes-Benz hetzelfde jaar de EQ S in stelling. In de komende jaren zullen er ook flink wat milde hybride modellen, voorzien van een 48 volt systeem, geïntroduceerd worden. In 2022 moet het complete gamma van liefst 130 varianten enige vorm van elektrificatie aan boord hebben. +++

+++ NISSAN heeft vorig jaar haar Leaf vernieuwd. Die heeft nu standaard een batterij van 40 kWh, maar omdat er mensen zijn die meer rij bereik willen (zij hebben gelijk), onthulde de fabrikant vorige maand, de ‘e +’ versie met een batterij van een hogere capaciteit, namelijk 62 kWh. Nissan heeft daarvoor al meer dan 3.000 bestellingen in Europa mogen ontvangen. Bijna de helft daarvan komt uit Noorwegen, dat nog lang het toonaangevende land op het gebied van elektrische mobiliteit zal zijn. De Leaf was in 2018 al Europa’s best verkochte elektrische auto (toen verlieten er even veel exemplaren de Nederlandse showrooms als in de 7 jaar er voor, namelijk 3.300 stuks) en ligt op schema om deze prestatie in 2019 te herhalen. +++

+++ Volgens de Duitse automobilistenclub ADAC blijft de accu de grootste PECH VEROORZAKER . Van alle panne gevallen bij onze oosterburen had 42 % afgelopen jaar te maken met dit onderdeel. In 2017 was dat nog 40 %. Volgens de club is de stijging te wijten aan de samenstelling van het wagenpark. Net als in Nederland is de gemiddelde leeftijd van de auto’s op de weg gestegen en daarmee ook van de accu’s die er inzitten. Daarnaast zouden consumenten vaker doorrijden met een accu tot hij stukgaat in plaats van hem preventief te laten vervangen. Daarnaast verdenkt de ADAC fabrikanten er van te bezuinigen op de kwaliteit van de voor accu’s gebruikte grondstoffen. Op plek 2 in de pechstatistieken staan problemen met de motor. In de meeste gevallen gaat het daarbij om storingen in het brandstofsysteem of de ontsteking. De gedeelde derde plaats is voor de stuurinrichting, de carrosserie en de remmen. Op modelniveau zijn de BMW X3 en 4-serie uit 2015 het meest betrouwbaar gebleken met elk slechts 1 pechgeval per 1.000 geregistreerde voertuigen. De Hyundai i30 uit 2008 komt met 106,1 meldingen per 1.000 stuks uit de bus als het meest gestrande voertuig van Duitsland in 2018. Opvallend is verder dat er over Volkswagens veel problemen worden gemeld met het EGR systeem. Dat wordt volgens de ADAC vaak in verband gebracht met het updaten van de software en hardware van de sjoemeldiesels. Vooral de exemplaren met een 1.6 TDI onder de kap geven problemen. Naast de diesels van Volkswagen kampt alleen de Opel Zafira buitensporig vaak met EGR storingen. +++

+++ Er zijn vorig jaar meer boetes, namelijk 80.425 stuks, uitgeschreven voor TELEFOON GEBRUIK achter het stuur. Dat is 8 % meer dan het jaar ervoor. Je telefoon vasthouden achter het stuur leverde in 2018 een boete op van €230 exclusief €9 administratiekosten. Een snelle rekensom leert dat Nederlanders voor deze overtreding zeker €19,2 miljoen moesten overmaken naar het CJIB. De 80.425 boetes vallen echter in het niet bij het aantal geregistreerde snelheidsovertredingen, namelijk bijna 7,76 miljoen. Dat zijn er overigens wel iets minder dan in 2017, toen er ruim 7,81 miljoen automobilisten om deze reden op de bon werden geslingerd. Het gemiddelde bedrag van een snelheidsboete bedroeg in 2018 net geen €60 per overtreding. Voor 2019 is de boete voor het vasthouden van of bellen met een mobiele telefoon met €10 verhoogd, naar €240 exclusief administratiekosten. +++

+++ Wereldwijd zijn vorig jaar 2,2 miljoen nieuwe elektrische auto’s verkocht. Dat is driekwart meer dan in 2017. In totaal rijden er daarmee nu 5,6 miljoen exemplaren van dit soort auto’s rond. De ranglijst van meest verkochte merken wordt aangevoerd door TESLA met 233.760 exemplaren. De Model 3 ging het vaakst, namelijk 146.310 keer, over de toonbank. Ook de Tesla modellen S en X komen in de top10 voor. Op de tweede en derde plaats qua nieuwe registraties staan 2 Chinese autofabrikanten, namelijk BYD met 215.800 stuks en BAIC dat 160.790 elektrische voertuigen verkocht. De Duitse merken, die veel ophef maken over hun elektrificatieplannen, komen op de verkooplijst tot nu toe niet verder dan een 6de (BMW) of 9de (Volkswagen) plaats. Worden alle rondrijdende elektrische auto’s bij elkaar opgeteld, dan staat de Nissan Leaf voorlopig nog onbetwist bovenaan met 363.940 exemplaren. Op flinke afstand volgt de Tesla Model S waarvan er tot en met eind vorig jaar 243.200 zijn verkocht. Koploper wat landen betreft is China. Daar werden vorig jaar 1.256.000 elektrische auto’s geregistreerd; een verdubbeling van het aantal van 2017. Op de tweede plaats komt de VS waar nu ruim 1,1 miljoen elektrische auto’s rondrijden. In China is nu 5 % van alle auto’s elektrisch; de VS komt niet verder dan 2 %. Derde is het kleine Noorwegen waar het bestand met 86.340 exemplaren toenam naar bijna 300.000 stuks. In dit Scandinavische land is de helft van alle verkochte nieuwe personenauto’s nu elektrisch. +++

+++ De uitgedeelde TRAJECTCONTROLE boetes op de A2 zijn niet terecht. Het gaat daarbij om het traject bij Maastricht in de Willem Alexander tunnel. Tot ruim een jaar na de opening ervan stond de maximumsnelheid op de borden te onduidelijk aangegeven, zo blijkt uit een uitspraak van de rechter waarmee hij een boete ongeldig verklaarde. In de onderste tunnel (A2) mag je 100 km/u rijden en de bovenste tunnel (autoweg N2) ligt de limiet bij 80 km/u. Het was onduidelijk welke borden voor welke weg waren. De borden zijn inmiddels wel aangepast en duidelijk bevonden. De trajectcontrole in de tunnel verzamelt ongeveer €4 miljoen aan boetes per jaar van afgerond 70.000 automobilisten. Het Openbaar Ministerie kan nog niet vertellen wat zij met de boetes gaat doen en wat de gevolgen voor de automobilisten zijn. +++

+++ In Nederland moeten duizenden exemplaren van de VOLKSWAGEN Polo terug naar de garage vanwege een euvel met de handrem. Volgens de RDW kan een bepaalde stelmoer losraken. Dan zou de handrem niet werken, met alle mogelijke gevolgen van dien. Importeur Pon heeft meer dan 13.700 auto’s aangemeld voor de terugroepactie. Wereldwijd zijn er circa 350.000 voertuigen bij betrokken. De betreffende eigenaren krijgen een brief met het verzoek een afspraak te maken met een merkdealer. Die zal de handrem afstellen en de stelmoer borgen met een zogeheten contramoer. +++

+++ VOLVO roept 167.000 exemplaren van de XC60 terug naar de werkplaats wegens een euvel aan de achterklep. De elektrische bediening van in 2018 en 2019 vervaardigde auto’s kan namelijk kuren vertonen. Het gaat om de arm van de achterklepaandrijving, die vooral bij zeer lage temperaturen dienst kan weigeren. Het is niet bekend om hoeveel auto’s het in Nederland gaat. De aankondiging komt 2 weken nadat Volvo wereldwijd 200.000 auto’s terugriep wegens mogelijke brandstoflekkages in de motorruimte. +++

Reageren is niet mogelijk.