BMW heeft meest tevreden dealers

0

In het zogeheten Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van de Bovag beoordelen de dealers de relatie met hun importeur over het jaar 2018 gemiddeld met een rapportcijfer 6,6. Die score is 0,2 punt lager dan het jaar ervoor en hetzelfde als in 2016. Oorzaken zijn de toenemende bonusafhankelijkheid van klanttevredenheid en de interpretatie daarvan. De importeur van BMW en Mini wordt door haar dealers voor het derde jaar op rij als beste beoordeeld en scoort een rapportcijfer 8,8.

De respons op de 2018 editie van RODI (het jaarlijkse relatieonderzoek van branchevereniging Bovag) was met 57,1 procent de hoogste ooit. De vragenlijst werd door 1.302 dealers ingevuld. De grootste pijnpunten die bij het RODI in 2017 aan het licht kwamen, voerden ook vorig jaar de boventoon. Veel dealers blijven problemen houden met klanttevredenheid metingen en met de afspraken die importeurs maken met wagenpark beheerders en leasemaatschappijen.

Klanttevredenheid onderzoeken spelen een steeds grotere rol in de beloning van dealers door hun importeur. Dat klinkt niet onlogisch, maar dealers stellen dat zij zelf onvoldoende invloed kunnen uitoefenen op de contacten met hun klanten. Daardoor is de balans zoek worden zij afgerekend op iets waar de ondernemer te weinig grip op heeft. Dealers hebben ook problemen met de verplichte investeringen in zaken die te maken hebben met de huisstijl.

De winnaar van RODI 2016 en RODI 2017 belandde vorig jaar voor de derde keer op rij op de hoogste trede van het erepodium; de importeur van BMW en Mini steekt met een rapportcijfer waardering van 8,8 ver boven de rest uit en scoort zelfs 0,1 punt hoger dan in 2017. Deze importeur laat dus zien hoe het wél moet, namelijk profilering als een échte partner en een verlengstuk, waardoor de hele distributieketen van BMW en Mini structureel beter presteert.

De importeurs van Citroën (5,0), Fiat (4,9), Honda (5,3), Jaguar/Land Rover (5,2), Peugeot (5,1) kregen een onvoldoende. Vooral bij de PSA merken is er veel kritiek op de bonussystematiek. Begin vorig jaar ‘staakten’ Peugeot dealers kortstondig. Zij bestelden toen gedurende een week geen auto’s.

Honda is wel één van de grootste stijgers (+1,0 punt). Alleen Hyundai dealers constateerden meer vooruitgang in het gedrag van hun importeur en gaven een rapportcijfer 6,4. Dat is 1,3 punt hoger dan vorig jaar. Het merk blijft daarmee nog maar nipt achter op grote concurrent Kia, dat een 6,6 als rapportcijfer kreeg en in Nederland veel betere verkoopprestaties boekt.

De importeur van Volkswagen en Audi krijgt van hun dealers een rapportcijfer 7,8; bij beide merken is er sprake van een daling van 0,4 punt.

Comments are closed.