BMW komt met goed én slecht nieuws

0

Ruim één modelgeneratie later komt BMW met een antwoord op de Mercedes-Benz CLA: de 2-serie Gran Coupé. Hoewel het model pas aankomende november tijdens de Los Angeles Auto Show zijn werelddebuut beleeft, verspreidt men vanuit München nu al een plaagfoto. Doel daarvan is natuurlijk om autoconsumenten te weerhouden om een CLA te bestellen.

De 2-serie Gran Coupé is kort door de bocht een sportieve en hoger gepositioneerde 4-deurs versie van de nieuwe 1-serie. Anders dan de 4-serie Gran Coupé (die een soortgelijke rol ten opzichte van de 3-serie vervult) krijgt de nieuweling geen grote vijfde deur. Dat zou het afzetpotentieel in Europa wel ten goede komen, maar Amerikanen en Chinezen hebben liever een sedan dan een liftback.

BMW meldt dat de 2-serie Gran Coupé gebruik gaat maken van een verbeterde versie van het UKL platform (FAAR genaamd) dat momenteel reeds onder de 2-serie Active / Gran Tourer en de Mini modellen Clubman plus Countryman is te vinden. Ook de nieuwe 1-serie krijgt dit onderstel. Beide modellen krijgen dus voorwiel aandrijving (al zal xDrive vierwielaandrijving tot de optiemogelijkheden behoren).

In de lente van 2020 maakt de 2-serie Gran Coupé zijn opwachting bij de dealers. Topversie wordt dan de M235i xDrive met 306 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder motor. De platformverwantschap met de 2-serie Active Tourer en de Mini Countryman maakt ook een stekkerhybride uitvoering mogelijk.

Bezuinigingen

BMW komt tegelijkertijd met minder goed nieuws. De autofabrikant waarschuwt dat de inkomsten over 2019 “ver onder” het niveau van vorig jaar zullen uitkomen. BMW houdt er rekening mee dat de winst voor belasting naar verwachting met meer dan 10 procent zal dalen. Oorzaken zijn onder andere het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China, en de enorme uitgaven voor de ontwikkeling van elektrische en/of zelfrijdende auto’s. Om het rendement niet helemaal te laten verdampen, is BMW begonnen met een bezuinigingsoperatie die 22 miljard euro moet opleveren. Daarmee wil de autofabrikant haar hoge niveau van winstgevendheid veiligstellen. Dat is namelijk van cruciaal belang om met nieuwe investeringen te kunnen inspelen op veranderingen op de automarkt.

In 2018 verkocht BMW op groepsniveau (dus inclusief de dochters Mini en Rolls-Royce) wereldwijd bijna 2,5 miljoen personenwagens, hetgeen ruim 1 procent meer was dan in 2017. Maar de Beierse autofabrikant heeft daar minder aan verdiend: de winst voor belasting daalde vorig jaar met ruim 8 procent tot 9,8 miljard euro. Het rendement zal verder onder druk komen te staan. BMW rekent voor dit jaar op een winstmarge tussen de 6 en 8 procent. Dat ligt onder de lange termijn doelstelling van 8 tot 10 procent.

Om vanaf 2020 weer in de buurt van deze rendementsdoelstelling uit te kunnen komen, kondigt BMW nu een reeks efficiencymaatregelen aan. Zo zullen relatief slecht verkopende modellen (zoals de 2-serie Gran Tourer en de 3-serie Gran Turismo) worden gesaneerd en moet de ontwikkeltijd van nieuwe auto’s met ten minste een derde worden teruggebracht. Alleen dan kan de huidige personeelsomvang worden gehandhaafd. Bij BMW werken momenteel wereldwijd bijna 135.000 mensen.

BMW laat weten zich grote zorgen te maken over de Brexit. Eerder deze maand liet de autofabrikant al weten dat de productie van Mini mogelijk van Oxford naar elders in Europa wordt verplaatst, mocht het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaten zonder een deal te sluiten. Topman Harald Krüger (op de foto links) van BMW stelde afgelopen oktober al tijdens de autosalon Parijs dat VDL Nedcar in aanmerking komt om de assemblage over te nemen indien het scenario van een harde Brexit realiteit wordt.

Nieuwe verkoopdirecteur

De Nederlander Pieter Nota (op de foto in het midden) is benoemd tot de nieuwe verkoopbaas voor BMW, Mini en Rolls Royce. Hij is afkomstig van Philips en was al verantwoordelijk voor de verkoop van het merk BMW. Daar komt nu dus Mini en Rolls Royce bij. De merken worden geclusterd in een centrale verkoopdivisie. Ook daarmee denkt BMW te kunnen bezuinigen op de uitgaven.

Nota, die 14 maanden geleden in dienst trad bij de Duitse autofabrikant en lid is van de Raad van Bestuur, neemt een deel van de taken over van Peter Schwarzenbauer (op de foto rechts), die in oktober met pensioen gaat. “Wij herstructureren onze divisies om het best mogelijke fundament te leggen voor de toekomst. Dit stuurt een duidelijke boodschap uit dat onze organisatie in de hele onderneming slank en efficiënt is”, stelt bestuursvoorzitter Krüger. Schwarzenbauer zal zich tot aan zijn pensionering blijven bezighouden met elektrische mobiliteit.

Comments are closed.