In volle glorie: Skoda Vision iV

0

Hier zie je de nieuwe conceptstudie van Skoda: de Vision iV. Hij werd onthuld tijdens de 2019 editie van de autosalon van Genève.

De Vision iV is een volledig elektrische 5-deurs coupé met een 306 pk sterke aandrijflijn en vierwielaandrijving. Hij is het eerste voertuig van Skoda op basis van de Modulaire Elektrische Bouwkast (MEB) van de Volkswagen Groep. Het Duitse autoconcern gaat dit platform gebruiken voor tientallen verschillende modellen van diverse merken. Naast Skoda en Volkswagen gaat het hierbij om Audi en Seat.

De Vision iV is 4.665 mm lang en 1.926 breed. Daarmee is deze elektrische Skoda een directe concurrent van de Kia Imagine en de Polestar 2, al zijn die minder hoog. De Vision iV is geen liftback, en eigenlijk ook geen 5-deurs coupé zoals de Tsjechen zelf beweren, maar een cross-over. Hij is immers 1.613 mm hoog en beschikt over joekels (22 inch) van wielen. De Vision iV is niet zomaar een zustermodel van de Seat El-Born en de Volkswagen ID.3. Die zijn net als de Audi Q4 e-Tron een klasse korter en eerder hoge hatchbacks.

In conceptvorm beschikt de Vision iV over een dynamisch lijnenspel. De heldere lichtsignatuur vormt een vlammend geheel met het Ultra Yellow waarin de Skoda gespoten is. Om dit ontwerp productierijp te kunnen maken, zal men in Tsjechië nog flink wat water bij de wijn moeten doen. Maar wat niet zal veranderen, is de korte motorkap. De Vision iV wordt immers niet op de klassieke manier aangedreven. Door de kleine, stompe neuspartij (de Kia Imagine heeft dit ook) kon Skoda een groot passagierscompartiment creëren. De frontverlichting beschikt over een LED strip en Matrix technologie. Het knikje in de taillelijn bij de voorportieren lijkt een designitem te gaan worden dat ook toegepast gaat worden bij minder dure Skoda modellen.

Aan de achterzijde zien we ook een horizontale LED strip die zich over de volledige breedte van de auto uitstrekt. Dat stylingdetail is zich bij de Volkswagen Groep in sneltempo tot een trend aan het ontwikkelen. Kijk maar naar het gros van de recente Porsche modellen, de reeds genoemde Seat El-Born of de Audi e-Tron. Toch doet Skoda het net iets anders: bij de Tsjech zit de LED strip helemaal onderaan, onder de bumper. Net als bij de Scala en Kamiq zit er op de kofferklep geen logo, maar heeft men daar de 5 letters van de merknaam geplakt.

Om het gladde uiterlijk van de conceptstudie niet te verstoren, liet Skoda deurgrepen achterwege. Het volstaat om over de portieren te wrijven. En vanzelfsprekend zijn de buitenspiegels vervangen door camera’s. De duikende daklijn dat eigen is aan het concept van een 5-deurs coupé (of beter: een coupéachtige cross-over) staat het praktische gebruiksgemak niet in de weg. De passagiers beschikken over meer dan voldoende ruimte (de wielen staan 2,77 meter uit elkaar) en het volume van de kofferbak bedraagt minstens 550 liter.

Het samengestelde 180 graden beeld van de buitencamera’s wordt geprojecteerd op de binnenspiegel. Bovenop de middenconsole ‘zweeft’ een beeldscherm; dit is een nieuw stijlelement voor de interieurs van Skoda. De ontwerpers melden dat het multimediasysteem reageert op onder meer gesproken commando’s (ook dialecten kan hij herkennen) en gebaren. En jij kan jouw telefoon gebruiken als sleutel. Heel veilig is dat tot nu toe nog niet, maar autofabrikanten laten zich daar niet door afschrikken. Lasers, radars en camera’s maken op Level 3 niveau semi-autonome rij functies mogelijk. Dit betekent dat jij tijdens fileverkeer lekker kan gaan ontspannen.

De technologie van de Vision iV weet overigens niet alleen hoe het gaat met de Skoda, maar ook hoe met de bestuurder gesteld is. Zijn hartslag wordt namelijk gemeten. Is er wat loos, dan kan de auto desnoods helemaal zelf stoppen en de hulpdiensten bellen. Uiteraard beschikt de Vision iV over allerlei slimme internetoplossingen die het welbehagen van de inzittenden in digitaal opzicht naar een hoger plan moeten tillen. Ook kan de Vision iV daarmee met andere auto’s communiceren. Er zijn knappe displays en in de middenconsole kan de telefoon worden geïntegreerd. Al met al is het interieurontwerp, waarbij gebruik is gemaakt van gerecycleerde materialen zoals gerecyclede PET flessen en T-shirts, een evenwichtige mix van praktisch vernuft en futurisme.

De Vision iV beschikt over 2 elektromotoren (op elke as 1 exemplaar) en kan in 5,9 seconden naar 100 km/u accelereren. Als topsnelheid wordt 180 km/u opgegeven (wat dit betreft zou het net een Volvo kunnen zijn). De batterij van 83 kWh kan met de juiste kabel en infrastructuur in 30 minuten worden opgeladen tot 80 procent van de maximale capaciteit. Op volle sterkte heeft de elektrische Skoda een bereik van 500 km (WLTP cyclus).

Skoda denkt eind 2020 de productieversie van de Vision iV klaar te hebben. Een half jaar later arriveert de elektrische cross-over bij de dealers. De hier getoonde uitvoering met 306 pk kan dan goed doorgaan als de RS versie van het volgende decennium. De uitvoering die prijstechnisch kan concurreren met de Polestar 2 (instapprijs 39.900 euro) zal vermoedelijk 1 elektromotor krijgen (van maximaal 204 pk) en voorwielaandrijving hebben. Skoda werkt ook aan een iets hogere variant van de Vision iV met doorgetrokken daklijn en 5+2-zits configuratie. Dat wordt een elektrische SUV.

In 2022 wil Skoda liefst 10 geëlektrificeerde modellen in haar gamma hebben, waaronder stekkerhybride auto’s. De productieversie van deze Vision iV moet het elektrische en coupéachtige broertje van de Kodiaq gaan worden. Tenminste, als Skoda over anderhalf jaar wél extra productiecapaciteit heeft kunnen vinden. Van productie van een gewone Kodiaq Coupé is het in Europa nooit gekomen (in China wel) omdat alle huidige fabrieken uit hun voegen barsten en moeder Volkswagen de hand op de knip houdt bij het creëren van extra productiecapaciteit.

Comments are closed.