Orkaankracht V12 in Lamborghini Aventador SVJ Roadster

0

Er was al een extra krachtige Lamborghini Aventador SVJ. Maar daarop zat nog een dak. En in dit segment rijden heel wat klanten liever zonder dak. Dat maakt het makkelijker om ‘gezien te worden’. En je kan een brute motor dan natuurlijk ook veel beter horen. Lamborghini ziet wel handel in die behoefte en komt daarom met een Roadster versie van de Aventador SVJ.

De nieuwe Italiaanse supersportwagen met atmosferische V12 motor wordt gelanceerd op het moment dat Mercedes zijn twaalfcilinder met pensioen stuurt. Maar goed, Lamborghini is dan ook een slag exotischer dan het Daimler concern uit Stuttgart. In het geval van de Aventador SVJ gaat het om een 6,5 liter groot blok met titanium inlaatkleppen. Die doet zijn werk zoals gezegd zonder turbo, maar levert desalniettemin 770 pk en 720 Nm (bij respectievelijk 8.500 en 6.750 toeren). Daarmee is de nieuweling 20 pk sterker dan de Aventador SV. Vermogen en koppel worden via een sequentiële versnellingsbak en vierwielaandrijving op het asfalt gezet.

De Aventador SVJ Roadster weegt, ondanks dat de dakpanelen uit koolstofvezel vervaardigd zijn, 50 kg meer dan de coupéversie, namelijk 1.575 kilo. Dat is het gevolg van extra carrosserieverstevigingen. Maar er is nauwelijks sprake van een verschil in prestaties. Als er voldoende asfalt aanwezig is, kan men zich onder de blote hemel verplaatsen met een snelheid van maximaal 350 km/u (daarboven grijpt de begrenzer in). De acceleratietijd naar 100 km/u bedraagt slechts 2,9 seconden. Carbon/keramische remmen zijn standaard, want je moet natuurlijk ook op tijd kunnen stoppen.

Net als de coupéversie maakt de Aventador SVJ Roadster gebruik van actieve aërodynamica; het zogeheten Aerodinamica Lamborghini Attiva 2.0. In de bochten duwt die de Lamborghini binnen 500 milliseconden zo hard mogelijk tegen het asfalt, maar bij hoge snelheid genereren de verstelbare vleugel en voorsplitter zo weinig mogelijk weerstand. Het systeem is zo geavanceerd dat het zelfs de neerwaartse druk bij één specifiek wiel kan verhogen. Voor extra wendbaarheid zorgt de actief meesturende achteras.

Het dak bestaat 2 twee koolstofvezel delen van elk 6 kilo en je kunt ze kwijt in de neuspartij. Handig dus als je onderweg een buitje tegenkomt. Lamborghini zal vanaf komende zomer 800 stuks van de Aventador SVJ (Super Veloce (supersnel) Jota) Roadster bouwen. Hij kost 387.007 euro zonder belastingen. Een fors bedrag, maar vermoedelijk een goede belegging want dit is de laatste open Lamborghini met atmosferische V12 motor (en zonder hybride hulp).

Van de Aventador SVJ Coupé produceert Lamborghini 900 exemplaren plus 63 stuks van de SVJ 63. Deze versie is een eerbetoon aan het oprichtingsjaar van de Italiaanse sportwagen fabrikant. Dat was in 1963, vandaar de naam van die uitvoering. de Aventador SVJ Roadster debuteert op de autosalon van Genève.

Reageren is niet mogelijk.