Vanaf nu te reserveren: test Mini Hatch Cooper SE

0

Waarom de korte test?

Mini heeft de orderboeken voor haar elektrische 3-deurs Hatch geopend. Pas in maart 2020 arriveert de emissieloze uitvoering in de showrooms, maar je kan hem nu al reserveren. Geïnteresseerden kunnen via internet een aanbetaling doen van 1.250 euro. Daarmee zijn zijn verzekerd van een productieplaats voor de elektrische Mini.

Wat voor auto is het?

De elektrische Mini debuteert in productievorm in september op de IAA van Frankfurt. Hij gaat officieel Cooper SE heten. Mini belooft de rijeigenschappen van een kart. De elektromotor is afkomstig van de BMW i3S en is 184 pk / 270 Nm sterk. Prestatiecijfers zijn er nog niet, maar van het donormodel is bekend dat die in 6,9 seconden op 100 km/u zit en een begrensde topsnelheid van 160 km/u heeft.

De actieradius moet met het 33 kWh accupakket volgens WLTP meetnorm op 230 à 250 kilometer uitkomen. De optimistischere NEDC methode komt uit op zo’n 350 kilometer. Je kunt met maximaal 50 kW opladen. Dat is niet echt veel, want er zijn steeds meer (ook betaalbare) elektrische auto’s die de dubbele laadsnelheid aankunnen. Een verbetering ten opzichte van de BMW i3S is wel de in 2 standen in te stellen remenergie recuperatie.

De prijs is nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 42 mille. De productie moet in november in Oxford (Groot-Brittannië) van start gaan, tenzij een ‘harde Brexit’ roet in het eten gooit. In dat geval zou de fabricage verplaatst kunnen worden naar VDL Nedcar in Born. Moederbedrijf BMW produceert de aandrijflijn in haar fabrieken in Dingolfing en Landshut (Duitsland).

Speciaal voor particuliere klanten biedt de importeur van Mini per direct een overbruggingsaanbod aan in de vorm van een rijk aangeklede 3-deurs Hatch Cooper in Midnight Black met gele accenten en zogeheten ‘Mini Yours Customised’ stijlelementen. “Daarmee is een productieplek voor de elektrische versie gegarandeerd. Klanten die hier gebruik van willen maken moeten snel zijn, want er zijn slechts 50 stuks van deze speciale overbruggingsuitvoering beschikbaar. Zakelijke klanten kunnen de tijd tot de aflevering van hun Cooper SE overbruggen met een 5-deurs Hatch, waarvan er 100 stuks beschikbaar zijn”, aldus een woordvoerder van Mini Nederland.

Is het wat?

Een prototype van de gecamoufleerde Mini Cooper SE kon worden getest op een voormalig militair vliegveld waar BMW nu haar Driving Academy activiteiten organiseert. Volgens moederbedrijf BMW is het model voor 99 procent identiek aan de definitieve uitvoering. De Mini Cooper SE zal dan niet de voorpagina’s halen met zijn actieradius (die is maar zozo), maar de ontwerpers beloven wel bovengemiddeld veel rij plezier.

Dat is gelukt, ondanks dat de elektrische versie circa 150 kilo zwaarder is dan de Cooper S uitvoering met 2,0 liter turbobenzinemotor. Je merkt in bochten weinig van het hogere gewicht; iets wat te danken is aan het zeer lage zwaartepunt en de stugge vering. Het accupakket oefent in bochten daardoor niet noemenswaardig veel extra druk uit op het buitenste wiel; iets wat bij elektrische auto’s eerder regel dan uitzondering is.

Zelfs tijdens een snelle slalom blijft de carrosserie van de Mini mooi vlak en volgen de voorwielen braaf het spoor wat jij in gedachten hebt. De besturing is vergelijkbaar met die van de reguliere modellen, oftewel direct en met voldoende gevoel. De nauwkeurig afgestelde tractiecontrole voorkomt zelfs op nat asfalt praktisch elke vorm van wielspin. Tegelijkertijd is er van een duidelijke betutteling door de motor software geen sprake.

Je levert wel in qua akoestisch genot in deze elektrische Mini. Bij de Cooper en Cooper S modellen word je in dit opzicht lekker verwend, maar nu moet je het doen zonder roffel van de turbomotor. Daar staat tegenover dat de Mini Cooper SE dankzij het instant beschikbare koppel van 270 Nm altijd goed bij de les is. Je hoeft dus niet de gekozen versnelling in de gaten te houden; de reactie op gaspedaalcommando’s is altijd even gretig.

Zonder het rempedaal aan te raken kan de elektrische Mini volledig tot stilstand komen. Helaas is de keuzestand selectie van de mate van remenergie recuperatie niet vanaf het stuur mogelijk. Ook slimme software die hiervoor gebruik maakt van informatie van het navigatiesysteem of de radartechniek ontbreekt.

Gelukkig merk je al rijdend niets van het feit dat de elektrische Mini als gevolg van het onder de wagenbodem weggewerkte accupakket 1,5 centimeter hoger op zijn poten staat.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Mini Hatch Cooper SE wordt geen koopje en zet qua actieradius noch laadsnelheid een nieuwe standaard. In dit opzicht zal de elektrische Brit moeite hebben om zich bijvoorbeeld van zijn segmentgenoten DS 3 Crossback E-Tense en Peugeot e-208 te onderscheiden. Maar duidelijk is dat hij rijdt als een snelle Mini. Bij de elektrische transitie is dat gelukkig niet verloren gegaan.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (2)
    9.3

Reageren is niet mogelijk.