Vlotte verkoopstart voor nieuwe Hyundai Sonata

0

Hyundai heeft in eigen land de nieuwe, achtste generatie Sonata gepresenteerd. Met dit model wil de autofabrikant op haar thuismarkt weer in het sedannest laten terugkeren. Lokkertjes zijn een kraakvers design en de modernste technologie. Kan hiermee een halt worden gebracht aan de dominante marktpositie van de SUV?

Doelstelling van Hyundai is om jaarlijks in eigen land 70.000 exemplaren van de nieuwe Sonata te verkopen (leveringen aan taxibedrijven niet meegerekend). De basis daarvoor is inmiddels gelegd, want sinds de opening van de orderboeken, 6 dagen geleden, zijn er al meer dan 12.000 bestellingen. Dat is meer dan het dubbele van de gemiddelde maandverkoop van het oude Sonata (5.487 eenheden per maand) die uit 2014 stamt. Particulieren waren goed voor 48,9 procent van de bestellingen. Dat is bijna 11 procentpunten meer dan bij de vorige editie. Twintigers maakten 14 procent uit van het kopers bestand; bij het oude model was dat 5,3 procent.

Hyundai denkt met de nieuwe Sonata de kwakkelende sedanmarkt te kunnen revitaliseren. Ook in Zuid Korea is de autoconsument namelijk in de ban geraakt van de SUV. Indien de verkoopdoelstelling wordt gehaald, zal de Sonata weer marktleider kunnen worden in het sedansegment. Hyundai verkocht ooit (2011) wereldwijd 500.000 exemplaren van haar middenklasser. Vorig jaar was de afzet gedaald naar afgerond 200.000 eenheden, dus er is nogal wat terrein terug te winnen.

Dankzij de inleiding genoemde modernste technologie is de nieuwe Sonata volgens Hyundai eigenlijk geen auto meer, maar een “slim mobiliteitsapparaat”. Daarmee moet de sedan zijn suffige imago van zich af schudden. De vlotte, in sommige ogen wel erg wilde, styling moet daarbij ook helpen. De coupéachtige vormgeving, ‘Sensuous Sportiness’ genaamd, van de nieuwe Sonata is gebaseerd op de Le Fil Rouge conceptstudie die vorig jaar op de autosalon van Genève was te zien.

Een langere wielbasis (2,84 meter) in combinatie met kortere overhangen moet de Hyundai een sportievere en atletische uitstraling geven. De lage motorkap plus kofferklep moeten de Sonata optisch langer doen lijken. Overigens meet de Koreaanse sedan sowieso bijna 4,9 meter. Trots zijn de ontwerpers ook op de koplampen die als chroom ogen indien ze zijn uitgeschakeld. De LED strip gaat vanuit de lichtunits inderdaad naadloos over in het decoratiemateriaal.

In de afgelopen jaren zijn de verkopen van de Sonata, die al 34 jaar onderdeel uitmaakt van het Hyundai gamma, in eigen land gestaag gedaald als gevolg van de veranderde consumentenvoorkeur. Die heeft tegenwoordig liever een stoere SUV. Van de Santa Fe werden vorig meer dan 100.000 exemplaren verkocht, terwijl de afzetteller van de Sonata bleef steken op 65.000 eenheden. Ook de Grandeur trok meer dan 100.000 kopers. Dat is weliswaar eveneens een sedan, maar die opereert in een hogere prijsklasse waardoor er geen directe competitie is met een SUV model van Hyundai. De Sonata en de Santa vissen prijstechnisch wel in dezelfde vijver.

Als ‘slim mobiliteitsapparaat’ beschikt de nieuwe Sonata over een digitale sleutel voor op de telefoon van de eigenaar. Daarmee kan op afstand de auto worden geopend. Op basis van het aangemaakte profiel van de gebruiker van de digitale sleutel zal de Sonata dat automatisch de stoelen en de spiegels in de juiste stand zetten. Eigenaren kunnen maximaal 3 profielen van andere gebruikers invoeren. Beelden van de black box camera kunnen teruggekeken worden op de telefoon. Eenmaal in de auto, zal de Sonata spraakinstructies van de bestuurder om de temperatuur aan boord te wijzigen, braaf uitvoeren. Ook kan de betreffende techniek vragen over het weer beantwoorden.

In het dashboard van de Sonata is een beeldscherm opgenomen waarop met behulp van een camera de blind spots worden weergegeven wanneer er van rijbaan wordt gewisseld. In navolging van BMW kan op afstand een (uit)parkeeropdracht aan de Hyundai worden gegeven middels een druk op de knop van de sleutel. Een geluidsinstallatie van Bose moet ook helpen om de Sonata in kwalitatief opzicht naar een hoger plan te tillen, evenals de Pirelli P-zero high performance banden. De rijeigenschappen zouden er ook op vooruit gegaan zijn dankzij een nieuw platform waarvoor gebruik is gemaakt van ultrasterk staal. Daarmee is de stijfheid met 10 procent vergroot en het gewicht met 55 kilo verlaagd. De sterkere structuur komt ook de botsbestendigheid van de Sonata ten goede. In de toekomst gaat Hyundai het nieuwe platform ook gebruiken voor andere modellen.

De nieuwe Sonata is op de thuismarkt vooralsnog alleen verkrijgbaar met een atmosferische 2,0 liter benzinemotor met 160 pk of een CNG variant daarvan. Na de zomer volgt een 1.6 T-GDI versie en een hybride uitvoering met de eerder genoemde 2,0 liter motor. Zonder elektrische assistentie is de Koreaan sowieso 10,8 procent zuiniger geworden. Hyundai gaat de Sonata niet meer in een taxi uitvoering aanbieden om zo het weinig dynamische imago van het modeltype op de thuismarkt te verbeteren. Ten opzichte van het oude model zijn de prijzen licht gestegen, maar daar staat een veel completere standaarduitrusting tegenover.

In een later stadium gaat Hyundai ook elders in de wereld de boer op met de nieuwe Sonata. Met name in de Verenigde Staten moet het model gaan scoren. Daar debuteert de nieuwe Sonata op 19 april. Hij zal dan de strijd aan gaan met de bij Amerikanen zeer populaire Honda Accord en Toyota Camry. Die gingen vorig jaar respectievelijk 350.000 en 390.000 keer over de toonbank. De afzet van de Hyundai Sonata bleef steken onder de 200.000 eenheden.

Voor Europa zijn vooralsnog geen verkoopplannen. Voor zover er afzetpotentieel is in onze marktregio voor een D segment sedan zonder premiumbadge wordt daar op ingespeeld met de i40, die afgelopen januari een facelift onderging. Maar als de hybride Toyota Camry in Europa een hit wordt, dan zal Hyundai zonder twijfel snel volgen met een soortgelijke uitvoering van de Sonata.

Comments are closed.