All may not be lost for Jaguar: test vernieuwde XE

0

Waarom de korte test?

Volgende maand arriveert hij bij de dealers: de vernieuwde Jaguar XE. Bij de introductie van de modelreeks 4 jaar geleden waren de verwachtingen hoog gespannen: deze Brit zou de Duitser BMW 3-serie gaan verslaan met een aluminium platform. Het heeft niet zo mogen zijn. Anno 2015 nog een D segment sedan introduceren, heeft een hoog ‘mosterd na de maaltijd’ gehalte. Als BMW al klanten verloor, dan vertrokken die naar de Mercedes-Benz C-klasse, die zijn premiumambities qua interieurafwerking veel beter waarmaakte. Toch wil Jaguar de XE niet opgeven. Een facelift moet er voor zorgen dat zijn verkooprol nu voorgoed is uitgespeeld nu BMW de indrukwekkend fijn geslepen nieuwe 3-serie heeft geïntroduceerd.

Wat voor auto is het?

De facelift van de XE kenmerkt zich in de eerste plaats door nieuwe kleuren en velgen (18 inch lichtmetalen exemplaren zijn voortaan standaard). Verder zijn de lichtblokken zijn zowel voor als achter aangepast, is de grille onder handen genomen en zijn nieuwe bumpers er. Daarbij heeft de koper de keuze tussen een sportievere versie en een eleganter ogende set. De koplampen en achterlichten maken voortaan uitsluitend gebruik van LED techniek (de dagverlichting heeft voortaan een J vorm). Bij de agressiever ogende R-Dynamic uitvoering zijn nogal wat exterieurkenmerken geïnspireerd op vliegtuigvleugels. Hij heeft specifieke velgen en donker gaas in de grille.

Het interieur is volgens Jaguar helemaal vernieuwd. Daarmee reageert de fabrikant op de kritiek dat met name het materiaalgebruik voorheen niet van premium niveau was. Bijna alle oppervlakken moeten nu zachter aanvoelen. Houtafwerking is optioneel. De deurpanelen zijn ook vernieuwd. Daarnaast is er nu meer ruimte om spullen op te bergen. De Sport Shift versnellingspook (die de weinig geliefde draaiknop vervangt) en de Jaguar Drive Control selectieschakelaar in de hertekende middenconsole zijn overgenomen van de F-Type.

Er wordt ook één en ander van de I-Pace geleend, namelijk onder meer het Touch Pro Duo infomediasysteem dat 2 naadloos geïntegreerde aanraakschermen met hoge resolutie omvat. Deze installatie werkt onder andere met kunstmatige intelligentie die van de gebruiker leert en onthoudt welke instellingen onder welke omstandigheden worden gebruikt of welke features vaak worden opgevraagd. Ook het nieuwe stuur is afkomstig van de elektrische cross-over. Verder krijgt de R-Dynamic versie sportstoelen en zitten er voortaan achter het stuur Satin Chrome schakelflippers.

Als instrumentarium doet een 12,3 inch display dienst. Voortaan kan de telefoon draadloos worden opgeladen in de XE. Met de ‘ClearSight’ achteruitkijkspiegel, reeds bekend van de jongste Range Rover Evoque, heeft Jaguar een primeur in het D segment in handen. Op de binnenspiegel die gebruik maakt van een groothoek lens zie je namelijk wat een camera achter de XE registreert. En dat betekent dat jouw zicht niet gehinderd wordt door de achterpassagiers of slecht weer.

Is het wat?

De test auto was uitgerust met de innovatieve binnenspiegel. Tijdens de kennismaking met de vernieuwde XE zat er niemand op de achterbank en regende het niet (dat is slechts 8 procent van de tijd het geval). Dan is die ClearSight spiegel alleen maar hinderlijk omdat het beeld van wat er achter de auto gebeurt met vertraging wordt ‘afgespeeld’. Bovendien is de weergave niet trillingvrij.

Geen klachten zijn er over het onderste centrale scherm. Dat is weliswaar niet groot (5,0 inch), maar het touch screen wordt geflankeerd door fysieke draaiknoppen voor de temperatuurregeling of de bediening van de geluidsinstallatie. Daarin bevinden zich blitse minischermpjes. Aan de betreffende knoppen kan je draaien of trekken om de gewenste functie te activeren.

Het bovenste centrale scherm is evenwel minder bedieningsvriendelijk. Dat komt door het ontbreken van ergonomisch praktischere draai/druk schakelaars of fysieke toetsen waarmee direct de keuze kan worden doorgegeven. Nu moet je voor de infomedia steeds het menu van het systeem induiken.

Een automatische transmissie is voortaan standaard. De 6 cilinder benzine-unit waarmee de XE oorspronkelijk verkrijgbaar was, is al lang geofferd op het altaar van de CO2-uitstoot. Elke zogeheten Ingenium motor heeft nu 4 cilinders en 2,0 liter inhoud. Daarvan verbranden er 2 benzine en de andere diesel. Die laatste (D180 in plaats van 20d) is 180 pk en 430 Nm sterk. Zijn verbruik bedraagt niet meer dan 4,9 liter per 100 km. Bij de benzineversies is de instapuitvoering nu 250 pk sterk; vandaar de typeaanduiding P250 (voorheen 25t). Het topmodel P300 is ‘dus’ goed voor 300 pk. De standaard vierwielaandrijving helpt die variant aan een acceleratietijd (naar 100 km/u) van 5,7 seconden.

Door de facelift van de XE is de instapprijs afgerond 4.000 euro hoger komen te liggen (57.380 euro). Daar staat tegenover dat de standaarduitrusting voortaan veel completer is. Niet alleen 17 inch wielen zijn verleden tijd, maar ook halogeen verlichting en stoffen meubilair bekleding. Verder kan de koper bij de basisuitvoering rekenen op DAB radio-ontvangst, een achteruit rij camera, Ambiënte interieurverlichting, een rijbaan assistent en telefoon ondersteuning via Apple CarPlay en Android Auto.

Test exemplaar was de XE P300 R-Dynamic S. Die kon in de Franse bergen tijdens een 250 kilometer lange route aan de tand worden gevoeld. Daar bevindt zich niet altijd snaarstrak asfalt, maar ondanks de aanwezigheid van 20 inch wielen (met (235 banden vóór en 265 exemplaren achter) leed de Jaguar niet aan hobbelig weggedrag. Het veercomfort was prima en het onderstel gaf geen krimp.

In Dynamic modus zijn de dempers merkbaar stugger en wordt je getrakteerd op een ondersteunend geluid uit speakers voor de 4 cilinder motor. Dat neemt nimmer hinderlijke vormen aan. Verder zorgt de Dynamic modus voor een snellere gaspedaalrespons en voor een minder sterke bekrachtiging van de besturing. Ondanks de stuggere dempers blijft de Jaguar soepel veren. De vierwielaandrijving stuurt het gros van de aandrijfkrachten naar de achterwielen en dat vergroot onmiskenbaar het rij plezier dat je in deze XE kan hebben. De griprijke Pirelli P-Zero banden dragen ook een steentje bij. Zelfs zeer hoge bochtsnelheden werkt de Jaguar zuiver af zonder zijn balans te verliezen.

Alleen met een slalom kan de XE wat moeite hebben. Als het de Pirelli banden te gortig wordt, drukken zij de Jaguar zachtjes naar buiten, maar daarover word je via de besturing tijdig geïnformeerd. Opteer jij voor de Sport modus, dan kan je zelf de mate van tractiecontrole bepalen. Hetzelfde geldt voor de manuele modus van de trefzekere 8-traps automaat van ZF. Dan zal er niet opgeschakeld worden indien jij de motor zijn toerenbegrenzer laat aantikken. Dat is bij een voor het hele gezin bestemde middenklasser geen vanzelfsprekendheid. Die kwalificatie is ook van toepassing op de ongewoon hoogwaardige aluminium schakelflippers die exact het juiste formaat hebben. Aan zulke details kan je merken dat de Britten een actieve rij stijl hoog in het vaandel hebben staan en daaraan ook veel plezier beleven.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Dankzij de in het kader van de facelift duidelijk verbeterde materiaalkwaliteit in het interieur heeft Jaguar de afstand tot de (Duitse) premiumconcurrentie aanzienlijk weten te verkleinen. Qua rij dynamiek speelt de XE sowieso in de voorste linie mee. Verder ondersteunt de 4 cilinder motor van de P300 uitvoering met zijn krächtige 400 Nm en wakkere turbo de sportieve talenten van de Brit op overtuigende wijze. Je zit in 5,7 seconden op 100 km/u. Heeft de XE nu eindelijk de vorm bereikt die hij vanaf het begin had moeten hebben?

Maar zoals wij wel vaker zien bij een sportsedan (4678 x 1967 x 1425 mm) is de cabine aan de krappe kant. Dat geldt ook voor het formaat van de kofferbak (439 liter). Verder is het verbruik van de P300 uitvoering met een gemiddelde van 7,3 liter onacceptabel hoger dan dat van de BMW 330i (5,8 liter, 250 km/u, 258 pk / 400 Nm en 5,8 seconden). Een pleister op deze ietwat pijnlijke wond is dat de prijs:uitrusting verhouding gelukkig aanzienlijk verbeterd is.  

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (7)
    8.2

Reageren is niet mogelijk.