In detail: de Europese verkoopplannen van Aiways

0

Het nieuwe Chinese automerk Aiways, bekend van een vorig jaar gepresenteerde elektrische RG Nathalie supersportwagen op basis van de Gumpert Nathalie, heeft op de autotentoonstelling van Sjanghai de U5 Ion aan het publiek getoond. een volledig emissieloze cross-over.

Aiways is een voorbeeld van de vele Chinese fabrikanten die de markt beginnen te overspoelen met elektrische auto’s. Daarvoor is in eigen land een sterke thuisbasis aan het ontstaan vanwege de verplichte quota die aan producenten van personenwagens opgelegd worden door de Chinese overheid op vlak van ‘alternatieve aandrijving’. Met de sterke infrastructuur voor elektrische auto’s kan China een vuist maken richting Westerse economieën (Europa, Noord Amerika). Aldaar is het tot nu toe niet gelukt om met conventioneel aangedreven personenwagens een voet tussen de deur te krijgen. China constateert dat de kaarten in het segment voor elektrische auto’s nog niet geschud zijn en dat biedt strategische kansen. Geen wonder dat dit zeer ambitieuze Aziatische land het voortouw neemt en in een hoog tempo emissieloze modellen op de markt brengt. Productietechnisch staat het land daarbij op voorsprong omdat China toegang heeft tot alle benodigde grondstoffen, met name die voor de batterijensets.

In autoland is Aiways vooralsnog een ‘David’ met niet meer dan 1.200 werknemers, maar de ambitie is om de ‘Goliaths’ van deze wereld te gaan verslaan en om het Chinese equivalent van Tesla te worden. Daartoe worden nu in een hoog tempo nieuwe modellen ontwikkeld, waarvan de in Sjanghai getoonde U5 Ion er één is. Deze elektrische cross-over zal ook in Europa verkocht gaan worden. De Jiangxi Aiways Entity is in 2016 opgericht door Gu Feng, die daarvoor financieel directeur was van de Chinese autogigant SAIC Motor. De regie bij de ontwikkeling van de toekomstige auto’s van het merk is in handen van Roland Gumpert, die eerder aan de wieg stond van de beestachtige supersportwagen Apollo en daarvoor directeur was van de Audi Sport divisie.

De in de inleiding genoemde RG Nathalie supersportwagen (die zijn stroom haalt uit een brandstofcel op methanol en dus niet op waterstof, zoals meestal het geval is) is puur als aandachtstrekker en imagobouwer voor het jonge automerk bedoeld, al kan je voor 400.000 euro wel een exemplaar van deze 800 pk sterke bolide met een actieradius van 850 kilometer aanschaffen. Hij zit in 2,5 seconden op 100 km/u en heeft een topsnelheid van meer dan 300 km/u. Aiways is van plan om maximaal 500 exemplaren van de RG Nathalie te gaan bouwen (‘RG’ staat overigens voor ‘Roland Gumpert’).

De U5 Ion kan gezien als een budgetvriendelijk alternatief voor Europese elektrische cross-overs zoals de Audi e-Tron, Jaguar I-Pace en de Mercedes-Benz EQ C. Dankzij een “zeer innovatieve koetswerkconstructie en aandrijflijn zou het model van Aiways één de veiligste en meest technologisch geavanceerde auto’s in het jonge, maar snel groeiende marktsegment zijn. De carrosserie (de U5 is 4.680 millimeter lang, 1.880 mm breed en 1.680 millimeter hoog) en het modulaire platform worden gemaakt van een combinatie van aluminium en extra sterk staal, waardoor de elektrische cross-over volgens Aiways zeer stijf en dus veilig is. In Chinese crashtests is de U5 Ion daardoor beloond met 5 sterren. Dit aantal denkt het nieuwe automerk ook in Europa te halen.

De U5 Ion heeft een actieradius van 500 km volgens de NEDC meetnorm (WLTP: 460 km). De elektromotor is 190 pk / 315 Nm sterk en drijft de voorwielen aan. De topsnelheid ligt op 160 km/u. Volgens Aiways beschikt de U5 Ion over een in de wagenbodem geplaatst batterijpakket van 63 kWh dat ‘artificieel intelligent’ is, waardoor het rij bereik tijdelijk met 100 km kan worden vergroot. Het bedrijf richt zich op in Europa consumenten die hun elektrische auto hoofdzakelijk thuis willen opladen. “Gegeven de actieradius van 500 km denken wij niet dat onze klanten vaak onderweg stroom hoeven bij te tappen voor hun U5 Ion”, aldus Aiways’ internationale verkoopdirecteur Alexander Klose.

De bestuurder van de U5 Ion wordt het rijden makkelijk gemaakt met een rijbaan assistent, vermoeidheidsdetectie, een automatische parkeerfunctie en een file assistent. Het dashboard is voorzien van een 12,3 inch groot scherm voor het infomediasysteem, opvallende lederen meubilair bekleding en een zogeheten ‘tri-fold’ digitaal instrumentarium waarmee straaljagers ook zijn uitgerust.

De U5 is voorzien van biometrische technologie zodat gezichtsherkenning of vingerafdrukcontrole voldoende is om het portier te kunnen openen en de Aiways te kunnen starten. Of de in de B stijl geïntegreerde handpalm lezer ook jouw toekomst kan voorspellen, is niet bekend.

De U5 Ion moet semi-autonoom (Level 2) kunnen rijden en heeft zowel een 360-graden camera als kunstmatige intelligentie die gekoppeld is aan het infomedia systeem.

Voor de verkoop van de U5 in Europa en Noord Amerika gaat Aiways geen gebruik maken van traditionele dealers. In plaats hiervan zullen er in door de fabrikant zelf leasecontracten (voor 24, 36 of 48 maanden) worden aangeboden. In Europa moet de verkoop begin 2020 beginnen en Noord Amerika is 9 maanden later aan de beurt. Het jaar daarop gaan de orderboeken open voor rechtsgestuurde exemplaren. Klose belooft alvast zeer competitieve leasetarieven. Het startbedrag zal hierbij onder de 400 euro komen te liggen. In China, waar private lease niet gebruikelijk is, zal de U5 Ion wel via traditionele dealers verkocht gaan worden. Daar gaan de orderboeken in september open. De prijzen beginnen bij omgerekend 35.000 euro (exclusief belastingen), aldus Klose. Inclusief BTW gaat het dan om ruim 42 mille. “Dat is half zoveel als een Audi e-Tron, Jaguar I-Pace of Mercedes-Benz EQ C kost”, aldus Klose. Later volgt er een goedkopere versie met een kleinere batterijenset.

Private lease klanten kunnen tijdens hun contract de overstap maken naar dit goedkopere accupakket als zij in de praktijk merken dat zij ook uit de voeten kunnen met een kleinere actieradius. Is er juist behoefte aan een groter rij bereik, dan kunnen er 6 batterijpakketten worden bij geleast. Die worden dan vervolgens in de bagageruimte bodem geplaatst. Dankzij een klikmechanisme neemt de handeling niet meer dan 1 minuut per pakket in beslag. Met de 6 sets kan de actieradius tot 560 kilometer volgens WLTP norm worden vergroot, oftewel met 100 kilometer extra. Aiways gaat de extra batterijpakketten mogelijk ook via tankstations en supermarkten aanbieden. Eigenaren van een U5 kunnen, indien zij tijdens hun reis merken dat het standaard beschikbare bereik niet voldoende is, dan aldaar extra actieradius ‘bij leasen’.

Aiways lijkt zijn huiswerk dus goed gedaan te hebben, maar het design van de U5 maakt niet echt een gerijpte indruk. Niet dat de elektrische cross-over lelijk is (integendeel: de styling is modern, minimalistisch en volkomen vrij van overbodige tierlantijnen), maar met name het front maakt een lege indruk, alsof de U5 Ion niet helemaal af is. Een kleine merkbadge in de bumper is de enige vorm van decoratie. Een echte / virtuele grille à la de Audi e-Tron zou de Aiways vermoedelijk goed staan. De U5 Ion heeft standaard koplampen met LED techniek, een doorlopende lichtbalk op de achterkant en verzonken handgrepen à la Jaguar en Tesla om de luchtweerstand te verminderen.

De merknaam ‘Aiways’ is een afkorting van “Ai on the way”, waarbij de letters ‘Ai’ (vanzelfsprekend) voor “artificiële intelligentie” staan. Momenteel lopen de eerste preproductie exemplaren van de U5 van de band in de Aiways fabriek in Shangrao in de provincie Jiangxi in het zuidoosten van China. Dit jaar wil het bedrijf 2.000 exemplaren van de U5 bouwen en voor 2020 ligt de laat bij 50.000 eenheden. Vervolgens moet de jaaroutput volgens Klose (foto) doorgroeien naar 150.000 en daarna 300.000 auto’s. Om deze doelstellingen te realiseren heeft Aiways een forse staatssteun van omgerekend 1,7 miljard euro gekregen. Zouden Audi, Jaguar en Mercedes-Benz dit met hun 2 keer zo dure e-Tron respectievelijk I-Pace en EQ C concurrentievervalsing vinden?

Aiways is zoals gezegd niet de enige Chinese autofabrikant die de Europese markt wil betreden. Vorig jaar opende Chery Automobile een R&D centrum in Duitsland. In 2020 wil deze fabrikant namelijk haar eerste personenwagens op Europese bodem gaan verkopen. Het in China succesvolle Haval denkt ook aan een uitstapje naar ons marktgebied, evenals Arcfox. De rode draad bij hun plannen is om met scherpgeprijsde SUV modellen het de gevestigde orde moeilijk te gaan maken. Daartoe kan overigens ook Hyundai met haar Kona Electric worden gerekend (eveneens een volledig elektrische cross-over, maar dan 2 klassen kleiner). Voor deze 41 à 44 mille kostende Aziaat bestaat momenteel een levertijd van minstens 1 jaar.

Logisch dat de handen bij Aiways jeuken om ook in Europa elektrische auto’s te gaan verkopen. In China heeft het jonge Chinese merk inmiddels ook de U7 Ion in conceptvorm getoond die model staat voor een grotere cross-over. De productieversie daarvan (vanzelfsprekend eveneens volledig elektrisch) zal ook in Europa aan de man worden gebracht, al ligt het accent op Noord Amerika en de thuismarkt. Wat design betreft komen beide modellen sterk overeen, zodat je kan spreken van een coherent familiegezicht: scherpe, strakke vormen en veel brede plus smalle streepjes LED verlichting.

Het interieur van de U7 is nóg wat meer futuristisch dan dat van de U5 want het stuur heeft een open bovenzijde en het hart en de ‘spaken’ lijken uit niets dan digitale displays te bestaan. Ook de transmissie laat zich vanaf deze plek bedienen. Het minimalistisch vormgegeven dashboard wordt gedomineerd door een horizontaal scherm met daaronder een tweede display waarmee de klimaatregeling kan worden bediend. Zelfs in de deuren zitten aanraakschermen voor onder andere het openen en sluiten van de zijruiten. De rest van het interieur ademt een loungeachtige sfeer, compleet met schuifbare én draaibare stoelen.

Klose laat weten dat de ontwikkeling van een derde model, de U4 Ion, inmiddels vergevorderd is. Zoals de typeaanduiding al aangeeft, is die compacter dan de andere Aiways modellen en daarmee een nóg grotere bedreiging voor de autofabrikant die tot nu toe de buit op de Europese markt verdelen. De U5 Ion en U7 Ion zullen op termijn ook leverbaar worden met vierwielaandrijving en een tweede elektromotor à la Tesla.

Reageren is niet mogelijk.