In detail: Geometry A Live

0

Geely heeft (weer) een nieuw merk gepresenteerd: Geometry. Onder die naam wil het Chinese concern in de periode tot 2025 minimaal 10 verschillende elektrische auto’s in het premium segment lanceren, waaronder SUV modellen, cross-overs en sedans. Debuutmodel is van het laatste carrosserietype en heet A. Toekomstige modellen zullen B, C etc. gaan heten.

Geometry richt zich hoofdzakelijk op de snel groeiende lokale markt in China, alhoewel de auto’s ook in het buitenland besteld kunnen worden. Geely wil daarbij speciale aandacht besteden aan Singapore, waar Geometry ook aan het publiek werd voorgesteld. Voor het aldaar getoonde debuutmodel A heeft Geometry (vernoemd naar een wiskundige term) al meer dan 27.000 bestellingen binnen. Daarvan is tweederde afkomstig uit Singapore.

Het Geely concern is reeds eigenaar van Volvo Cars, Polestar, Lotus, Proton, de London Electric Taxi Company, Yuan Cheng Auto, Terrafugia en Lynk & Co. Eerder deze maand kondigde het Chinese bedrijf, dat ook onder eigen label auto’s verkoopt, aan voor de helft eigenaar te worden van Smart. Deze vorm van samenwerking met Daimler is een uitvloeisel van de aandelenparticipatie van Geely in het Duitse concern, die eind vorig jaar tot stand kwam. Eigenaar Li Shufu heeft daarnaast ook een fors belang in vrachtautofabrikant Volvo.

De Geometry A is een elektrische sedan met verzonken deurgrepen à la Tesla die over een 163 pk en 250 Nm sterke elektromotor beschikt. Daarmee moet de elektrische Chinees in 8,8 tellen naar 100 km/u kunnen sprinten. Het model wordt geleverd met 2 formaten lithium/ion accupakketten. De instapper heeft een capaciteit van 51,9 kWh en een actieradius (volgens de verouderde NEDC norm) van 410 kilometer. Optioneel levert Geometry de A met een 61,9 kWh accupakket. Die komt op papier 500 kilometer ver.

Het dashboard is door Geometry voorzien van een 12,3 inch zwevend touch screen en een 8,0 inch head-up display. Moederbedrijf Geely meldt dat de A voorzien is van de modernste veiligheidssystemen (het nieuwe merk is niet voor niets familie van Volvo) en belooft dat de sedan zich ook semi-autonoom niveau (Level 2) een weg door het verkeer kan banen. Hiertoe is de Geometry voorzien van zaken als automatisch grootlicht, voetgangersdetectie, voetgangerswaarschuwing, een 360 graden camera, dode hoek detectie, een automatisch parkeerassistent en een noodremsysteem. Met de speciale sleutel kan de topsnelheid worden begrensd indien de A wordt uitgeleend aan bijvoorbeeld zoonlief.

De A is 4.736 mm lang, 1.804 mm breed en 1.503 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.700 mm. Dankzij de eerder genoemde verzonken deurgrepen en de speciale velgen bedraagt de luchtweerstand coëfficiënt slechts 0,2375. Dat is globaal even laag als de waarde van de Tesla Model 3. Het dak van de A kan 4,12 keer het gewicht van de auto dragen. Dat is een geruststellende gedachte bij een eventuele koprol. Hoewel China dus de verkoopprimeur heeft, is Geometry, in tegenstelling tot merken als Zhidou en Englon, geen exclusief lokaal gebeuren. Na Singapore volgt namelijk een mondiale lancering. Wanneer Geometry naar Europa en meer specifiek Nederland komt, is nog niet bekend.

Comments are closed.