Lekker fout: test Jaguar F-Pace SVR

0

Waarom de korte test?

Meer dan een jaar geleden werd hij voorgesteld: de SVR uitvoering van de Jaguar F-Pace. Dat er nu pas mee kon worden gereden (en de levering nu pas op gang komt), heeft volgens de Britse autofabrikant te maken met “kwaliteitsproblemen bij een toeleverancier”. Jaguar wil er niet over uitwijden, maar aangezien er in de levering van de rest van de F-Pace uitvoeringen geen centje pijn zat en zijn V8 motor een oude bekende is, kan het alleen maar een nieuw component zijn geweest: het elektronische Torque Vectoring differentieel tussen de achterwielen. Dit onderdeel heeft Jaguar Land Rover niet eerder gebruikt, ook niet bij andere SVR modellen van de zogeheten Special Vehicle Operations divisie waar deze extra potente F-Pace is ontwikkeld.

Wat voor auto is het?

Met het verklaren van de oorzaak van de leveringvertraging van de F-Pace SVR is al een korte omschrijving gegeven van de kenmerken van deze Jaguar; een SUV met sportwagen prestaties. Onder de kap zit de bekende 5,0 liter V8 compressormotor. In de F-Pace SVR is deze krachtbron goed voor 550 pk en 680 Nm. Dat is 44 procent extra power in vergelijking met de standaard F-Pace. De SVR is in staat om in 4,3 seconden naar 100 km/u te accelereren. Dat is 1,2 tel sneller dan de reguliere F-Pace. De SVR kan een topsnelheid halen van 283 km/u. Jaguar monteert een zogeheten Variable Valve Active Exhaust uitlaatsysteem met actieve kleppen dat niet alleen 6,6 kilo lichter is en voor meer vermogen zorgt, maar ook een imposant geluid maakt.

Uiteraard is ook het onderstel aangepast aan het motorgeweld. Zo monteert de afdeling Special Vehicle Operations (SVO) van Jaguar Land Rover stuggere schokdempers en stijvere schroefveren (vóór 30 procent en achter 10 procent). Om snel een bocht in te kunnen duiken en er nog sneller uit te komen, staat de F-Pace SVR op een sportchassis voorzien van progressieve wielophanging. Een stabilisatorstang zorgt voor 5 procent extra reductie van de carrosseriebewegingen. De F-Pace SCR is standaard voorzien van 21 inch lichtmetalen velgen, terwijl optioneel 22 inch mogelijk is. De achterwielen zijn 25 mm breder dan de exemplaren vóór. Het remsysteem werd opgewaardeerd met schijven van een grotere diameter. Die zijn uit 2 delen samengesteld en daardoor lichter. Dat zorgt voor een lager onafgeveerd gewicht en betere rijeigenschappen, aldus Jaguar.

Voor een optimale tractie en rij dynamiek zorgt het Rear Electronic Active Differential. Voor maximaal profijt van dit differentieel is het vierwielaandrijving systeem geoptimaliseerd en de software van de wielophanging apart afgesteld voor de SVR. Concreet betekent dit dat in Dynamic rij modus feller op gaspedaalcommando’s wordt gereageerd, er pas bij hogere toerentallen wordt opgeschakeld en dat de besturing directer functioneert. De programmering van de automaat is aangepast, evenals de aansturing van de stuurbekrachtiging. Verder is de F-Pace SVR voorzien van aanvankelijk kwaliteitsproblemen opleverende Torque Vectoring en Dynamic Stability Control.

Uiterlijke kenmerken van de F-Pace SVR zijn specifieke bumpers, verlaagde plus dikkere dorpels en een achterspoiler. Verder zien we een heftige diffuser en 4 vuistdikke uitlaatpijpen. De louvres in de motorkap en de kieuwen direct achter de voorste wielkasten zijn niet alleen een lust voor het oog, maar hebben tevens een aërodynamische functie plus de taak om de aandrijflijn van extra koeling te voorzien.

Het interieur van de F-Pace SVR is voorzien van 4 ranke, zwaar geprofileerde kuipvormige sportstoelen voor optimale (zijdelingse) steun. Dit racy meubilair is voorzien van specifieke bekleding en stiksels. Alleen al de zetels nodigen uit tot gas geven. De draaiknop bediening van de automaat heeft plaats gemaakt voor een zogeheten Sports Shift Selector en aluminium schakelpeddels aan het stuur. De F-Pace topper is verder uitgerust met het Touch Pro multimediasysteem, een 10 inch touch screen en een 12,3 inch HD scherm als instrumentarium. Er is keuze uit 4 kleurthema’s voor het interieur: Red, Light Oyster, Siena Tan en Jet. De laatste heeft Light Oyster stikselwerk, terwijl de eerste drie Jet stiksels hebben.

De F-Pace SVR kan nu eindelijk geleverd worden. Hij kost 165.570 euro. Daarmee wordt de Jaguar wat duurder dan andere bloedsnelle SUV modellen, zoals de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (135.405 euro en 3,8 seconden voor de sprint naar 100 km/u, maar ‘slechts’ een 2,9 liter V6 met 510 pk / 600 Nm) en de Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ (162.870 euro en eveneens 3,8 seconden dankzij 510 pk / 700 Nm; afkomstig van een 4,0 liter V8). De Porsche Macan is na de facelift nog niet leverbaar als Turbo (laat staan met Performance Package), maar die komt zeker terug. Ondertussen kan je bij dezelfde firma wel de Cayenne Turbo bestellen, al is die met een tarief van 200.300 euro een stuk duurder. Zijn specificaties zijn 550 pk / 770 Nm en 4,1 seconden. Nagelnieuw is de M uitvoering van de BMW X3 en X4 (480 pk / 600 Nm sterk en in staat om in 4,2 seconden naar 100 km/u te accelereren. Die gaan respectievelijk 135.995 euro en 138.415 euro kosten. Voor de Performance versie rekent BMW 8.643 euro extra. Dan krijg je een acceleratietijd van 4,1 seconden dankzij 510 pk.

Een concurrent uit eigen huis is de Range Rover Sport SVR. Die beschikt over dezelfde veelgeprezen V8, maar dan met 575 pk. Keerzijde van de medaille is evenwel een veel hogere prijs: 207.130 euro. De 25 pk extra die de Range Rover Sport SVR ten opzichte van de F-Pace SVR biedt, wordt overigens volledig teniet gedaan door het hogere gewicht (2.302 versus 2.070 kilo). Dit betekent een duidelijk minder vlotte sprinttijd: 4,5 seconden. Heb je royaal voldoende geld voor de Range Rover Sport SVR, dan zou je ook de Jeep Grand Cherokee 6,4 V8 Trailhawk kunnen overwegen. Die is het snelste van allemaal (3,7 seconden) dankzij 710 pk en 868 Nm. Duidelijk minder rap (0-100 km/u in 5,2 seconden) maar qua prijs een rechtstreekse concurrent van de F-Pace SVR is de Maserati Levante S. Die beschikt over 430 pk en 580 Nm. Vorig jaar kondigde Maserati zowel een GTS als een Trofeo uitvoering van de Levante aan, maar die zijn nog steeds niet opgenomen in het leveringgamma. De specificaties zijn evenwel veelbelovend: respectievelijk 550 en 590 pk (afkomstig van een 3,8 liter grote V8 motor), plus 4,2 respectievelijk 3,9 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Je kan beter niet jouw adem inhouden tot de levering start, want de Quattroporte wordt door Maserati niet langer geleverd met 8 cilinder krachtbron.

Is het wat?

De vraag zou hier net zo goed kunnen zijn: was de Jaguar F-Pace SVR het wachten waard? Het antwoord is (in beide gevallen): ja. Dat heeft de Brit vooral te danken aan zijn bombastische compressormotor. Met een CO2-uitstoot van 272 gram per km eigenlijk heel erg fout, maar in meerdere opzichten ook heel erg lekker. De V8 levert niet op een ééndimensionale manier kracht, maar heeft ook een sterk akoestisch karakter en biedt mede daarom over een veel breder toerenbereik plezier dan een turbokrachtbron. Een sprinttijd van 4,3 is weliswaar zelfs voor SUV modellen geen voorpaginanieuws meer, maar het is met name de tussenacceleratie die imponeert. Inhaalexercities zullen dus niet snel tot zweet explosies leiden. Ook hoeft de 8-traps automaat van ZF niet veelvuldig terug te schakelen. In het middelste toerengebied zit de 5,0 liter heerlijk in zijn vel. En jij zelf ook, vanwege de wetenschap dat de F-Pace SVR dan nog over een royale krachtreserve beschikt. Zo moet een GT zijn en een dergelijke motorkarakteristiek past ook prima bij deze zwaarlijvige Jaguar. Trap je het gaspedaal helemaal in, dan klinkt het alsof je middenin een aardbeving bent beland en de compressormotor katapulteert jou dan vervolgens richting de horizon. Jij dient dus wel over stalen zenuwen te beschikken om het onderste uit de kan te halen bij deze Jaguar.

En over een dikke bankrekening. Niet alleen vanwege de prijs, maar ook omdat het benzineverbruik zeer fors is. Hou jij het gaspedaal voor meer dan 5 seconden diep ingetrapt, dan zie je de benzinemeter naald een duidelijke beweging naar links maken. Jaguar geeft officieel een verbruik van 12 liter per 100 km op, maar dat is in de praktijk eerder 18 liter. Anders gezegd, deze SUV is weinig zuiniger dan 1:5 … ; een waarde die wij vroeger alleen associeerden met hele grote Amerikaanse sleeën. Je kan deze F-Pace SVR dus gerust als een dinosaurus betitelen. Zijn CO2-uitstoot werd al genoemd (272 gram/km) en dat is eigenlijk beschamend, maar eigenlijk maakt dat de Jaguar als totaalpakket nauwelijks minder begerenswaardig.

Met bijna 2,1 ton is de F-Pace SVR afgerond 200 kilo zwaarder dan een Porsche Macan, maar daar krijg je ook veel voor terug, zoals een 150 liter grotere bagageruimte en veel meer bewegingsvrijheid voor achterpassagiers.

Helaas laat het zitcomfort voorin te wensen over omdat Jaguar dezelfde sportstoelen monteert als Land Rover in de Range Rover Sport. Die zien er met zijn geïntegreerde hoofdsteunen weliswaar niet verkeerd uit, maar de overgang naar de leuning prikt / duwt op een vervelende manier in jouw nek als je van plan bent te ontspannen.

Gelukkig is er met de rest van de cabine niks mis, ook al beschikt de F-Pace SVR niet over de laatste versie van Jaguar Land Rover’s infomedia systeem. Ook kan je aan het dashboard zien dat deze uit 2016 stammende SUV niet meer de jongste is. Maar het is nog steeds een prettige cockpit met tal van toeters en bellen.

Ondanks de sportiever afgestelde vering en de stuggere dempers is het veercomfort heel behoorlijk: de F-Pace SVR is beslist geen onprettig stugge auto. Wel helt hij wat over tijdens snel bochtenwerk. Qua besturing, remmen, gaspedaalrespons en schakelgedrag van de automaat is deze sportieve uitvoering fanatieker dan de reguliere uitvoeringen van de SUV, maar hij maakt beslist geen nerveuze indruk. Je hoeft dus geen pijnlijke compromissen te accepteren. Een Alfa Romeo Stelvio en Porsche Macan biedt meer dynamiek, maar daar staat minder comfort respectievelijk ruimte tegenover.

 

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Eigenlijk is deze over gemotoriseerde SUV met een V8 motor met rockstar allures heel erg van gisteren. Een Tesla Model X, een Porsche Cayenne E-Hybrid en natuurlijk de I-Pace van Jaguar zelf zijn veel meer toekomstbestendig. Maar 'van gisteren' betekent niet dat auto's als de F-Pace SVR niet meer verkocht mogen worden. Geniet er dus van zolang het nog kan. Heb jij benzine in jouw bloed en ben je op zoek naar een snelle SUV, dan zal jij deze Jaguar ongetwijfeld met open armen ontvangen. Hij maakt het minder bont dan de Lamborghini Urus, maar is ook bijna 120.000 euro goedkoper. Dat deze 'super SUV' (650 pk, 850 Nm en 3,6 seconden) nauwelijks meer CO2 uitstoot (279 gram/km) illustreert dat de Eaton TVS R1900-Roots compressor motor van de F-Pace SVR niet meer het eeuwige leven heeft, maar misschien moet je wel een kniesoor zijn om daarover te vallen. Een turbogat is hem vreemd en op de Autobahn kan je doorknallen tot 283 km/u. Als je maar één keer leeft, wat wil je dan nog meer?

  • 8
  • User Ratings (5 Votes)
    6.2

Comments are closed.