Lexus wint Brits klant tevredenheid onderzoek

0

Lexus is in Groot-Brittannië na een groot klanttevredenheid onderzoek voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot beste automerk. En daar blijft het niet bij: de Lexus modellen IS 300h, RX 450h en RC 300h zijn winnaar in hun categorie. Lexus staat bovendien met 3 modellen in de overall top 10 (waaronder wederom de IS 300h en RX 450h).

Het klanttevredenheid onderzoek is uitgevoerd door Auto Express, een populair autoweekblad in Groot-Brittannië. De zogeheten Driver Power Survey bestaat uit 75 nieuwe automodellen en is in het Verenigd Koninkrijk de grootste en meest uitgebreide in zijn soort. Duizenden auto-eigenaren gaven hun oordeel over hun auto (tot 2 jaar oud) en de service van de dealer. Hieruit blijkt dat Lexus het merk is waarover eigenaren het meest tevreden zijn. Rijders zijn met name te spreken over het interieur en comfort, het design en de betrouwbaarheid van hun

Lexus eindigde zoals gezegd in diverse categorieën van de Driver Power Survey bovenaan. De RX 450h is de ‘Best Premium Large SUV’ en de IS 300h de ‘Best Compact Executive Car’. De derde categoriewinnaar is de Lexus RC 300h die aan kop gaat in de categorie ‘Best Sports Car’. Steve Fowler, hoofdredacteur Auto Express: “Het is geweldig om te zien dat Lexus voor het derde opeenvolgende jaar bovenaan de ranglijst staat. Hiermee bewijst dit premiummerk van Toyota wederom dat het luxe, aantrekkelijke en comfortabele auto’s bouwt. De uitstekende betrouwbaarheid die Lexus steeds weer weet te realiseren, moet jaloersmakend zijn voor andere merken”.

Andere merken

In bovenstaande tabel komen wij qua klanttevredenheid veel ‘usual suspects’ (in positieve zin) tegen; met name andere Aziatische automerken. Een verrassend hoge notering was er voor Alfa Romeo. Dat is vooral te danken aan de Giulia. Er wordt door de pers regelmatig geklaagd over het feit dat de bouwkwaliteit niet echt van premiumniveau zou zijn, maar veel eigenaren zijn lyrisch over de sportsedan: de Italiaan pakt op modellenniveau de derde podiumplaats, na de Toyota Prius en de Lexus IS 300h.

In bovenstaande tabel valt ook op dat het moederbedrijf van Toyota relatief laag (op de 10de plek) eindigde, en dat terwijl de Prius in Groot-Brittannië de meest tevreden eigenaren heeft van allemaal. Maar klanten van dit merk vinden de interieurs saai en er is te weinig opbergruimte. Ook zouden de Toyota modellen praktischer mogen zijn in de zin van dat een grotere kofferbak wenselijk is. Verder laten de motorprestaties zich eerder als ‘gezapig’ omschrijven dan als ‘sportief’. Qua onderhoudskosten en betrouwbaarheid bemachtigt het merk evenwel (nog steeds) een podiumplaats.

Rode lantaarns

Waar winnaars zijn, daar zijn natuurlijk ook verliezers. In onderstaande tabel kan je zien dat Ford, Citroën, BMW, Mercedes, MG, DS, Vauxhall en Dacia qua klanttevredenheid helemaal onderaan eindigden. Met name BMW en Mercedes hebben in dit rijtje helemaal niks te zoeken. Verder kan gesteld worden dat als DS haar klanttevredenheid score niet verbetert, de poging om van dit label een premiummerk te maken beter gestaakt kan worden.

Op modelniveau zijn de rode lantaarns in de 2019 editie van het Driver Power onderzoek voor de huidige generaties Vauxhall (Opel) Astra, Mercedes-Benz C klasse en Audi A4. Over deze auto’s zijn de Britten dus het minst tevreden.

Reageren is niet mogelijk.