Nieuwstelex

0

+++ Staan wij aan de vooravond van een aanzienlijke verbetering van de ACCU TECHNOLOGIE ? Indien deze vraag met “ja” beantwoord kan worden, dan gebeurt dat geen moment te vroeg. Immers, het is alweer 7 jaar geleden dat Tesla haar Model S voorstelde. Sindsdien heeft niemand deze nieuwe speler op de automarkt in het defensief weten te drukken. Qua actieradius noch prijsstelling. De Audi e-Tron en de Jaguar I-Pace zijn namelijk niet wezenlijk goedkoper en op een volle acculading kom je met deze modellen beslist niet verder. Maar het Zwitserse bedrijf Innolith belooft wel degelijk een doorbraak. Dat werkt naar eigen zeggen namelijk aan een superaccu die een actieradius van 1.000 km mogelijk moet maken. De nieuwe accu’s zullen bovendien minder lithium bevatten en dit betekent dat er minder zaken gedaan hoeft te worden met dubieuze regimes. De accu die Innolith ontwikkelt, maakt nog steeds gebruik van zogeheten natte elektrolyten. Maar het bedrijf verbant het zeer brandbare oplosmiddel dat andere producten in hun exemplaren gieten. De Zwitsers vervangen het door organische, zoutachtige stoffen. Die zijn niet alleen minder gevoelig voor brand, maar ook stabieler. De accu’s ontladen daardoor minder snel. De energiedichtheid van de batterij is bovendien 3 maal hoger. Innolith zegt nog 3 à 5 jaar nodig te hebben om de accu te testen. Daarna zou langzaam maar zeker de productie opgestart kunnen worden. +++

+++ AUDI en haar moederbedrijf Volkswagen hebben sinds de sjoemeldiesel affaire met name in de Verenigde Staten een geloofwaardigheidsprobleem. Het Amerikaanse agentschap dat voertuigen homologeert gooide onlangs olie op het vuur, door het voor de e-Tron door de fabrikant opgegeven rij bereik naar beneden bij te stellen: die zou geen 417 kilometer bedragen, maar slechts 328 kilometer. Het Amerikaanse agentschap voor milieubescherming EPA stelt dat er bij de vaststelling van de actieradius rekening gehouden moet worden met winterse omstandigheden (wanneer de verwarming volop werkt). Dan kom je op een volle acculading in de e-Tron veel minder ver dan Audi opgeeft. De Duitse elektrische premium cross-over doet het hiermee minder minder goed dan de Jaguar I-Pace (377 kilometer), de Kia e-Niro (385 kilometer in 64 kWh uitvoering) en vooral de Tesla Model X 100 D (475 kilometer). +++

+++ In BELGIE zijn afgelopen maand 54.873 nieuwe personenwagens op kenteken tezet. Dat resultaat is 6 % lager dan in maart 2018. Afgelopen maand was het wederom Volkswagen dat zich naar de hoogste plek van het erepodium werkte met 5.297 registraties. Niet dat dit reden was om de champagneflessen te ontkurken, want het betekende een 10 % lager verkoopsaldo. Daarmee deed Volkswagen het dus slechter dan de markt als geheel. Renault eindigde met 5.002 registraties op de tweede plek, maar deed het met een terugval van slechts 1,5% relatief goed. Peugeot bezette de derde podiumplaats met 4.224 auto’s (-7,7 %). De Belgische top 5 bestond vorige maand verder uit BMW (3.771 registraties) en Opel (3.689). Tegen de stroom in wist Hyundai meer (2,3 %) auto’s te verkopen. Dat leverde dit merk de 10de plaats in de statistieken op. +++

+++ Grote motoren leken hun langste tijd gehad te hebben. Logisch, want zij zijn een vervelend blok aan de been voor autofabrikanten die hun gemiddelde CO2 uitstoot willen (lees: moeten) verlagen. Maar BMW doet onverwacht goede zaken met haar 12-pitter. Deze in de 7-serie leverbare 6,0 liter blinkt uit in souplesse, kracht en stilte; eigenschappen die nog steeds in de smaak vallen. Daarom zal BMW deze krachtbron in ieder geval tot 2023 (wanneer de huidige 7-serie met pensioen gaat) door blijven bouwen. Met name in China en het Midden-Oosten wordt de 12 cilinder nog goed verkocht. BMW laat weten de vraag zelfs amper aan te kunnen. +++

+++ De BREXIT gaat van uitstel naar verzoek-tot-uitstel, maar de economische gevolgen worden steeds sterker voelbaar. Verschillende autofabrikanten hebben inmiddels een noodscenario geactiveerd omdat zij bang zijn voor grote leveringsvertragingen in de havens, extra douanebureaucratie en een hoop onvoorspelbare neveneffecten. Dat scenario blijft van nu kracht, ook al is de Brexit uitgesteld omdat het Britse parlement uitblinkt door besluiteloosheid. Deze maand zal daarom de productie bij Jaguar Land Rover, Mini en Opel (Vauxhall) tijdelijk gestaakt worden. Tijdelijke fabriekssluitingen zijn dermate complex dat dergelijke plannen onmogelijk op het laatste moment teruggedraaid kunnen worden. De kosten moeten de autoproducenten maar voor lief nemen. Jaguar Land Rover becijferde dat zelfs een ordentelijke Brexit het bedrijf jaarlijks ruim €1 miljard winst zal kosten. Winst die het momenteel niet eens maakt. +++

+++ CITROEN is voor haar nieuwe C5 Aircross de 5de ster bij EuroNCAP misgelopen. Een blamage, want de SUV zou de maximale score wel gekregen hebben bij een completere veiligheidsuitrusting. Goedkoop is dus duurkoop. De nieuwe Range Rover Evoque kwam volgens EuroNCAP wel in aanmerking voor 5 sterren. Die beschikt standaard over de ‘vereiste’ elektronische rij hulpmiddelen. Bij de Citroën C5 Aircross moet voor het betreffende Safety Plus pakket extra worden betaald (€550 op de uitvoering Live; op de Feel en Shine versies is de radar die de prestaties van het automatische remsysteem verbetert, standaard. +++

+++ In Europa hangen autofabrikanten stevige CO2-boetes boven het hoofd. FIAT CHRYSLER wil die met een truc vermijden: door een grote cheque aan Tesla uit te schrijven. Tot 31 december 2020 hebben fabrikanten die in Europa auto’s verkopen nog de tijd om hun gemiddelde CO2-uitstoot naar 95 gram/km te krijgen. Anders dreigen er enorme boetes. Nissan en Renault denken geen enkel probleem te hebben met het halen van de norm dankzij hun elektrische modellen en hetzelfde geldt voor Toyota dat zwaar inzet op hybride personenwagens. Maar bij Fiat Chrysler zijn ze pas laat wakker geworden: hun eerste model dat minder dan 95 gram CO2/km uitstoot, de Jeep Renegade PHEV, komt pas volgend jaar op de markt. Boetes leken onvermijdelijk, maar Fiat Chrysler heeft het op een akkoord gegooid met Tesla. Die zit qua CO2 uitstoot natuurlijk op rozen en heeft ‘emissie in de aanbieding’. In ruil voor enkele honderden miljoenen dollars gaat Tesla akkoord met het bundelen van de verkopen. Samen denkt Fiat Chrysler vervolgens onder de norm van 95 gram uit te komen. Formeel mag dit van de Europese Commissie die de emissieregels heeft opgesteld, want het Volkswagen concern mag de waarden van Bentley compenseren met die van bijvoorbeeld Seat. Voor Fiat Chrysler is de cheque aan Tesla in ieder geval goedkoper dan de CO2-boetes die eind volgend jaar dreigen. Vorig jaar bedroeg de gemiddelde uitstoot van de auto’s die de Italiaans/Amerikaanse combinatie 123 gram/km. Dat was meer dan in 2017 omdat vooral de modellen van Jeep in trek waren. Analysebureau Jefferies becijferde dat de boetes Fiat Chrysler meer dan €2 miljard armer zouden maken. De honderden miljoenen die het bedrijf nu kwijt is, denkt zij deels terug te kunnen verdienen aan PSA. Die zou namelijk zich in willen kopen bij Amerikaanse dealers om aldaar de Peugeot modellen 3008 en 5008 aan de man te brengen. Oorspronkelijk stond de comeback van dit automerk in de Verenigde Staten pas voor 2026 op de rol, maar dankzij het General Motors verleden van zusterfabrikant Opel is er tegenwoordig bij PSA veel knowhow in huis hoe de modellen snel aan de Amerikaanse eigen aangepast kunnen worden. +++

+++ Carlos GHOSN is in Japan voor de tweede keer in hechtenis genomen. De oud-topman van zowel Nissan en Renault wordt verdacht van belastingontduiking en het verkwisten van miljoenen euro’s van bedrijfsgeld voor privé-doeleinden. Zo zou hij onder meer huizen in Libanon en zijn bruiloft door zijn werkgever hebben laten betalen. Daar is allemaal niets van waar, stelt Ghosn nu in een van tevoren opgenomen videoboodschap die vandaag werd verspreid. Hij is geen ‘dictator’, heeft altijd het beste voorgehad met Nissan en alle beschuldigingen maken deel uit van een complot tegen hem. Ghosn heeft nu geen enkele leidinggevende functie meer bij Nissan. Jean-Dominique Senard, de nieuwe topman van Renault, kruipt nu achter het stuur bij de Japanse autofabrikant. +++

+++ LAND ROVER heeft voor het modeljaar 2020 een aantal verbeteringen doorgevoerd bij de Range Rover Velar. Voortaan maakt Apple CarPlay deel uit van de standaarduitrusting. Daarnaast krijgen de uitvoeringen S en SE betere zetels: die zijn nu standaard elektrisch verstelbaar op 14 manieren, tegenover voorheen 10. Land Rover meldt ook dat de Velar nieuwe banden met een ultralage rolweerstand krijgt. Die moeten de CO2-uitstoot doen dalen. +++

+++ Met het leggen van de eerste steen voor de eerste accufabriek in Untertürkheim zet MERCEDES-BENZ zijn transformatie naar hightech bedrijf op het gebied van elektrische mobiliteit naar eigen zeggen voort. De nieuwe faciliteit is een belangrijk bestanddeel van het wereldwijde accu productienetwerk van het personenautomerk met in totaal 9 vestigingen op 7 locaties verspreid over 3 continenten. Aan het einde van dit decennium zal Mercedes-Benz in het fabrieksgedeelte Brühl bij Esslingen op een oppervlak van 12.000 m2 in een nieuwe, CO2-neutrale accufabriek bijzonder efficiënte aandrijfaccu’s produceren voor toekomstige elektrische auto’s die onder het submerk EQ verkocht gaan worden. +++

+++ MITSUBISHI heeft inmiddels het 200.000ste exemplaar van de Outlander PHEV verkocht. De fabrikant spreekt van een tweede mijlpaal, want vorig jaar werd al het 100.000ste exemplaar in Europa afgeleverd. De Outlander PHEV is sinds 2013 op de markt. Het model is het technische vlaggenschip van Mitsubishi. Het bedrijf is er fier op dat zij ’s werelds eerste stekkerhybride SUV heeft weten te lanceren. Na 6 jaar kan Mitsubishi met de Outlander PHEV nog steeds inspelen op de toenemende vraag naar geëlektrificeerde voertuigen. Inmiddels is het model in 50 landen te koop. Sinds december 2018 is de Outlander PHEV officieel de bestverkochte stekkerhybride ter wereld, terwijl de SUV de afgelopen 4 jaar (2015-2018) onafgebroken de populairste in Europa was. De Mitsubishi heeft de afgelopen jaren vele prijzen gewonnen. +++

+++ PEUGEOT meldt dat haar nieuwe, volledig elektrische e‑208 nu geheel kosteloos via internet te reserveren valt door particuliere en zakelijke klanten. Het 5-deurs model arriveert in de loop van het tweede kwartaal van 2020 in de Nederlandse showrooms. De e‑208 gaat opereren in het B‑segment. Daar is momenteel de spoeling erg dun, dus dat schept grote kansen. Met name in Nederland, waar de Peugeot voor zakelijk rijders in aanmerking komt voor een tot 4 % verlaagde bijtelling. De e‑208 heeft een actieradius van 340 kilometer (WLTP) en zal ook via een private lease constructie (waarbij de gebruiker elektrisch kan rijden tegen een overzichtelijk vast bedrag per maand) worden aangeboden. Klanten hebben de keuze uit 2 uitvoeringen: de Allure en de GT. De eerste is uitgerust met 16-inch lichtmetalen velgen, het Peugeot Connect navigatiesysteem en een digitaal instrumentenpaneel met 3D-weergave. De e‑208 GT onderscheidt zich naast een sportievere uitstraling ook met 17‑inch lichtmetalen wielen, Alcantara bekleding en Pack Drive Assist. Klanten kunnen de reservering nog tot juni wijzigen of annuleren, daarna wordt de order in samenspraak met de dealer definitief gemaakt. De e‑208 beschikt over een 50 kWh lithium/ion accupakket en een elektromotor met een vermogen van 136 pk en 260 Nm. De volledig elektrische Peugeot kent 3 rij modi, te weten Eco, Normaal en Sport. De e-208 is eenvoudig te herkennen aan de in carrosseriekleur gespoten grille, aan een specifieke badge aan de achterzijde en een ‘e’ op de achterspatborden. De instapprijs van de e‑208 wordt binnenkort gecommuniceerd, maar merkchef Jean-Philippe Imparato laat weten dat het model in sommige landen met bepaalde subsidies en CO2-belastingen in onderhoud niet duurder wordt dan een benzinemodel met automatische versnellingsbak. Voor een contract van 48 maanden zou de e-208 volgens Imparato beschikbaar komen vanaf €299 per maand. Ter vergelijking: een benzineversie met handbak kost €269 per maand en een diesel €289. Binnen enkele dagen tijd heeft Peugeot al meer dan 800 bestellingen voor de e-208 kunnen noteren. Dat is 75 % van het totaal aantal orders voor de nieuwe modelreeks. +++

+++ PORSCHE heeft in het eerste kwartaal wereldwijd 55.700 auto’s afgeleverd. Dat is 12 % minder dan een jaar eerder. Het enige model waarmee geplust kon worden, was de Cayenne. Daarvan steeg de afzet naar 18.310 exemplaren; een groei van 35 %. Verkoopdirecteur Detlef von Platen noemt de overgang naar het nieuwe WLTP regime als oorzaak voor de afzetdaling. Bovendien was het eerste kwartaal van 2018 juist een bijzonder sterk tijdvak voor Porsche, zodat de cijfers wat vertekend zijn. Het automerk moest vooral inleveren in Europa, waar het WLTP probleem speelt. Daar werden niet meer dan 14.004 auto’s aan de man gebracht; een terugval van 32 %. Op de Duitse thuismarkt (5.557 registraties) bedroeg de daling 28 %. Maar ook in China deed Porsche het minder goed met een verkoopkrimp van 10 % naar 16.890 eenheden. Groei (8 %) was er wel in de Verenigde Staten. Daar rolden 15.024 auto’s van Porsche uit de showrooms. Von Platen dat de overige kwartalen van 2019 een beter resultaat zullen laten zien, met name dankzij de nieuwe generatie 911. +++

+++ PSA wil voor haar autoverkopen minder afhankelijk worden van de Europese markt en dus de rest van de wereld gaan veroveren. Daarvoor hebben de Fransen een taakverdeling in gedachten: Peugeot zet zijn tanden in de Amerikaanse automarkt, de nieuwe aanwinst Opel mag weer actief worden in Rusland (de vorige eigenaar General Motors had de activiteiten van dit merk aldaar opgedoekt) en Citroën heeft de eer om de Indiase noot de mogen kraken. Dit land is een groeipool in Zuid Oost Azië. Steeds meer mensen kunnen zich daar een auto veroorloven. India telt 1,3 miljard inwoners. Het is het op één na dichtst bevolkte land ter wereld en het zal naar verwachting China qua inwoneraantal voorbij steken. Sterker nog: India zou in 2050 wel eens meer inwoners kunnen tellen dan de VS en China bij elkaar. Het land heeft ook de jongste bevolking ter wereld: gemiddeld 25 jaar. Er zijn nu reeds meer Indiase kinderen van 4 jaar of jonger dan de totale bevolking van Frankrijk. Niet alleen de bevolkingstoename is economisch interessant. Tegenwoordig heeft India niet meer dan 40 auto’s per 1.000 inwoners, maar er wordt geschat dat de Indiase middenklasse tegen 2025 met 75 % zal groeien (van 63 naar 110 miljoen Indiërs). Werden er afgelopen jaar 3,3 miljoen nieuwe auto’s verkocht, de verwachting voor 2025 is dat dit dan 6 miljoen stuks zal zijn. Citroën zal namens PSA daarvan een graantje gaan meepikken. Debuutmodel is de C5 Aircross. Die wordt in 2020 in India gelanceerd. Vervolgens zal Citroën aldaar elk jaar een nieuw model introduceren. Die zullen grotendeels (voor meer dan 90 %) lokaal geproduceerd worden. Daarvoor heeft PSA een joint venture overeenkomst afgesloten met de CK Birla Group. Die heeft in India de faciliteiten voor de assemblage en distributie van auto’s. +++

+++ SEAT heeft in maart zijn hoogste verkoopvolume ooit behaald. De Spaanse autofabrikant verkocht 62.500 auto’s, hetgeen 3,5 % meer was dan in dezelfde maand van 2018. Seat noteerde ook over het eerste kwartaal een nieuw verkooprecord. De wereldwijde afzet steeg in de eerste 3 maanden van dit jaar met 8,8 %. Met 151.400 afgeleverde auto’s is het record van het eerste kwartaal van 2018, toen er 139.200 registraties waren, riant gebroken. De resultaten van Cupra, de jonge sportieve dochter van Seat, hebben ook een positieve invloed gehad op de cijfers. In het eerste kwartaal van 2019 verkocht dit merk 6.000 auto’s. Seat denkt in de toekomst verder te kunnen groeien met de Tarraco. Daarnaast zullen de modellen van Cupra voor meer markten beschikbaar komen in Europa en in strategische belangrijke regio’s als Noord Afrika en Latijns Amerika. Seat pluste in het eerste kwartaal in de meeste landen van Europa. Met name in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Zwitserland was er sprake van een historisch grote afzet. In Nederland leverde Seat in de erste 3 maanden van dit jaar 2.929 auto’s af. Dat was evenwel een verkoopdaling van ruim 10 procent. Maar de terugval is slechts tijdelijk, zo denkt Seat, omdat er 45 % meer orders open staan dan in dezelfde periode vorig jaar. +++

+++ SUZUKI stopt binnenkort met het noteren van orders voor de Jimny. Reden is de lange levertijd van een dik jaar. Klanten die nu een Jimny bestellen, krijgen hun exemplaar pas eind 2020 tegen die tijd geleverd. Dat is gevaarlijk dicht tegen 1 januari 2021 aan, als er strengere emissienormen van kracht worden. Natuurlijk zijn die geen verrassing voor Suzuki en de fabrikant gaat hier op in spelen met een andere, zuinigere motor voor de Jimny. Alleen is nog niet bekend welke krachtbron dit zal zijn en wat daarvan de prijsconsequenties zijn. Suzuki wil niet dat klanten nu een exemplaar bestellen die over anderhalf jaar heel andere specificaties blijkt te hebben. Daarom gaat het orderboek tijdelijk dicht. Suzuki heeft weinig interesse om de klantenrelaties in Europa op het spel te zetten omdat zij makkelijk de totale productie van de Jimny elders kan slijten. ‘Daar’ doen ze niet moeilijk over een CO2-waarde van meer dan 95 gram/km. Suzuki heeft liever dan wij Europeanen een A of hooguit B segment model van het merk kopen in plaats van de eigenzinnige Jimny. +++

+++ Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de grootste autofabrikant van het land (lees: wereld)? Vorig jaar gingen er 3 aan kop: Volkswagen, TOYOTA en de alliantie Renault-Nissan. Maar de baas van de laatste zit in het gevang waardoor er een leiderschapscrisis is ontstaan, met een verlammende uitwerking op nieuwe projecten. De analyse is dat de Frans/Japanse combinatie de komende tijd zijn handen vol heeft aan zichzelf. De strijd zal daarom gaan tussen Toyota en Volkswagen. De laatste zet enorm in om elektrische auto’s, maar de Japanse concurrent heeft een belangrijke troef in handen: patenten voor hybride modellen. Die worden nu vrijgegeven. Toyota hoopt dat diverse andere autofabrikanten hiervan gebruik gaan maken, waardoor er een soort hybride cordon gevormd gaat worden rondom de (duurdere) elektrische techniek van Volkswagen. Autointernationaal.nl schreef al eerder dat al die 23.740 patenten die zij in de afgelopen 20 jaar heeft verkregen niet uit een soort liefdadigheid worden vrijgegeven. Nee, ze worden rechtenvrij gemaakt om Toyota in staat te stellen om samen met de gebruikers daarvan een vuist te maken richting Volkswagen. In eigen land volgen sowieso Mazda, Subaru en Suzuki. Ook in China zal er belangstelling zijn. Een consumenten die een hybride auto van één van deze fabrikanten kopen, schaffen geen elektrische Volkswagen aan. Daardoor ontstaat er in Wolfsburg een enorm probleem. Volkswagen heeft namelijk reeds voor miljarden accu’s besteld. Indien daar onvoldoende klandizie blijkt te zijn, dan zit het Duitse bedrijf met een groot probleem. Zo groot, dat de toekomst van Volkswagen op het spel zou kunnen komen te staan. En dan is er nog maar 1 mondiale leider over: Toyota. Is dit het eind van het verhaal? Nee, want Volkswagen is ook niet op zijn achterhoofd gevallen. Die heeft inmiddels besloten om haar MEB onderstel vrij ter beschikking te stellen aan andere fabrikanten. Groot of klein; dat maakt niet uit. Als zij er maar voor kunnen zorgen dat Toyota in het defensief wordt gedrukt. De inzet van dit duel is wie de dominante technologie van de toekomst mag leveren. De winnaar zal (nog meer dan nu) baden in het geld. +++

+++ VOLKSWAGEN zet (dus) zwaar in op elektrische modellen, maar is niet van plan om de pk wedloop voor gezien te houden. Zij heeft voor wat betreft haar Golf verkopen duidelijk last van de Mercedes A klasse, dus zij zal de AMG 45 uitvoering (met minimaal 381 pk) niet onbeantwoord laten. Daarom wordt er gewerkt aan een 400 pk sterke versie van de volgende generatie Golf. In 2014 presenteerde Volkswagen al de R400 Concept. Die krijgt nu een productie vervolg in de vorm van “de meest extreme en krachtigste Golf ooit”. De zogeheten R Plus uitvoering krijgt niet de 2,5 liter 5 cilinder van Audi onder de kap, maar gewoon de 2.0 TSI motor. De uitdaging is nu om daar minimaal 400 pk aan te ontfutselen. Maar als Mercedes-AMG dat lukt, dan moet men daar in Wolfsburg ook toe in staat zijn, zo is de redenatie. Als de missie slaagt, dan kunnen wij rekenen op een Golf met een acceleratietijd van 3,9 seconden en een topsnelheid van 280 km/u. +++

Reageren is niet mogelijk.