Renault toont voorproefje nieuwe Kangoo

0

Renault heeft vernieuwde edities van de bestelbussen Trafic en Master voorgesteld. Die vormen samen met de grijs kenteken uitvoering van de Kangoo het bedrijfswagenaanbod van het Franse automerk. Op de foto’s toont Renault een (elektrische) conceptversie van het laatste model. Daardoor weten wij nu hoe de nieuwe Kangoo, die in 2020 op de markt komt, er in grote lijnen uit gaat zien.

De nieuwe Kangoo komt voor hete vuren te staan, want hij moet het onder andere gaan opnemen tegen 4 nagelnieuwe concurrenten van PSA fabrikaat: de Citroën Berlingo, de Opel Combo, de Peugeot Partner en de Toyota ProAce City. En dan zijn er natuurlijk ook nog de alternatieven van Fiat, Ford en Volkswagen. Heeft de nieuwe Kangoo voldoende in huis om deze competitiestrijd aan te kunnen?

Het studiemodel Kangoo Z.E. Concept vertelt ons al veel over het design. Wie zien een compacte bestelwagen die enigszins aan de Skoda Roomster doet denken. Dat is op zich niet verkeerd, want het betekent dat de nieuwe Kangoo een veel vlotter en dynamischere uitstraling krijgt. De carrosserie is een combinatie van gespierde welvingen met strakke vlakken en markante wielkasten. De neuspartij vertoont (vermoedelijk) grote overeenkomsten met de volgende generatie Captur. De nieuwe Kangoo oogt daardoor meer als één van de personenwagens van Renault, maar zonder aan praktische eigenschappen in te leveren.

De Fransen spreken zelf ook van een “emotioneler design”. De wijd uit elkaar staande achterwielen maakt een grote laadruimtebreedte mogelijk, oftewel een eenvoudig vervoer van pallets. Een C vorm kenmerkt de volledig nieuwe lichtsignatuur van de in Mauberge te bouwen nieuwe Kangoo, waarvan alliantiepartner Nissan overigens een eigen versie krijgt (de NV250). Een chroomstrip verbindt de koplampen daarbij met het Renault logo.

Aan de achterzijde van de in Austral Grey gespoten conceptversie zien wij een lichtband die het merklogo op de achterklep verbindt met de voertuigflanken tot aan de schuifdeur(en) aan de zijkant. Bij deze conceptversie van de Kangoo zijn de traditionele buitenspiegels vervangen door achteruit kijk camera’s, maar die zullen hooguit op de optielijst komen te staan. Ook de transparate grille zal overigens vermoedelijk niet standaard worden.

Zoals de naam van het studiemodel al aangeeft (‘Kangoo Z.E. Concept)’ is de bestelwagen van Renault voorzien van elektrische aandrijving. De Fransen namen hiermee bij de huidige generatie het voortouw en sindsdien is de behoefte aan emissieloos transport alleen maar groter geworden. Dus het is logisch dat ook de nieuwe Kangoo leverbaar wordt in een volledig elektrische uitvoering. Daarnaast kunnen wij een 1.5 Blue dCi dieselversie verwachten van 85 of 115 pk en, speciaal voor de personenwagenversie, een 1.3 TCe benzine uitvoering met 115 pk.

Vernieuwde Master

Aanleiding om alvast de conceptversie van de volgende generatie Kangoo te tonen, is voor Renault de presentatie van de ingrijpend vernieuwde Master. De grootste, uit 2010 stammende, bestelwagen van het merk heeft een nieuwe voorkant gekregen, evenals een ander dashboard, zuinigere motoren en extra rij hulpsystemen. Het idee is dat de Master er met deze verbeteringen weer jaren tegenaan kan. De hertekende voorkant geeft de bestelbus een veel robuustere uitstraling, vooral dankzij de grotere grille en de vlakker liggende motorkap. De koplampen zijn voorzien van LED dagverlichting in C vorm.

De Master doet nu enigszins aan de jongste Ford Transit denken; wellicht een bewuste keuze want dit model is marktleider in het bedrijfswagen segment. Gebleven is het uitgebreide aanbod aan koetswerkvarianten. Renault biedt verschillende lengte en hoogte versies aan en er kan gekozen worden uit 4 carrosserievormen: bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine, personenwagenversie en chassis/cabine met de mogelijkheid voor een opbouw naar eigen keuze.

Binnenin herken je de oude Master, die in 2014 zijn eerste facelift onderging, niet meer terug. Renault nam geen halve maatregelen en heeft het complete dashboard vervangen. De nieuwe boordplank is opgebouwd uit strakke lijnen en mooiere materialen plus chroomkleurige afwerking bij de nieuwe ventilatieroosters, een nieuw stuurwiel en een moderner instrumentarium (met 5,0 inch display). Ook zijn er veel extra, handige opbergvakken. Het scherm van het multimedia systeem (met navigatiefunctie) is nu geïntegreerd in het dashboard en de stoelen zijn bekleed met duurzamere stoffen. De vernieuwde Master is voorzien diverse praktische snufjes, waaronder een draadloze telefoonlader, telefoonkoppeling via Android Auto plus Apple CarPlay, een zijwind assistent (Side Wind Assist), een achteruit rij camera (Rear View Assist), een noodremsysteem en een dode hoek sensor.

De 2,3 liter Blue dCi dieselmotor werd schoner en zuiniger, onder andere dankzij de toepassing van een SCR katalysator waarmee NOx deeltjes afgevangen worden. Volgens Renault is de krachtbron tot 1,0 liter per 100 km zuiniger geworden. Er zijn onveranderd meerdere vermogenversies leverbaar, waarbij de krachtigste variant goed is voor 180 pk en 400 Nm. Daarnaast blijft de Master leverbaar in een elektrische uitvoering. Die beschikt over een 76 pk sterke motor en een accupakket van 33 kWh. Daarmee is een topsnelheid van 100 km/u en een actieradius van 120 km mogelijk. Voor bezorgklussen in en om de stad is dat voldoende.

Vernieuwde Trafic

Het kleinere broertje van de Master heeft ook een opfrisbeurt ondergaan. De huidige generatie Trafic stamt uit 2014 en heeft nu op de snijtafel een herziene snuit gekregen, compleet met nieuwe koplampen met LED techniek en dagverlichting in C vorm. Ook beschikt de Renault nu over een hertekende grille. De bijrijder heeft in het kader van de sekseneutrale samenleving een spiegeltje in zijn zonneklep gekregen.

In het interieur zorgt Renault voor een nieuwe pookknop, chroomafwerking en andere bekleding. De herziene Trafic wordt leverbaar met een verbeterde 2,0 liter Blue dCi diesel motoren die in een reeks vermogenvarianten beschikbaar komt (120 tot 170 pk). Een 6-traps EDC automaat met dubbele koppeling is optioneel. Een handbak is gewoon leverbaar.

Qua veiligheidssystemen is de Trafic, die in Sandouville van de band rolt, up-to-date gebracht in de vorm van parkeersensoren aan zowel de voor als achter zijde, een achteruit rij camera en Trailer Swing Assist. De vernieuwde Master en Trafic komen in september naar Nederland; de prijzen zijn nog niet bekend. Alliantiepartner Mitsubishi krijgt op termijn een eigen versie van de Trafic. Die zal ook in Sandouville het levenslicht gaan zien.

Alaskan

Last, en voor Nederland ook wel least (want voor niet relevant), is de bijgepunte Alaskan. De in 2017 gepresenteerde pick-up die nauwe technische banden onderhoudt met de Nissan Navara, krijgt een hertekende voorbumper en een vernieuwde 2,0 liter Blue dCi dieselmotor van naar keuze 160 of 190 pk. Daarnaast heeft Renault het infomediasysteem vernieuwd en kan de Alaskan voortaan geleverd worden met Trailer Sway Assist. Het laadvermogen werd, afhankelijk van de gekozen motorversie, met 127 tot 146 kilo verhoogd. Van de in Nederland niet leverbare Alaskan is de achterwielophanging aangepast en in het kader van de facelift zijn de trommelremmen achter vervangen door schijfexemplaren.

Verscherpte concurrentie

Het segmentleiderschap van de Ford Trafic werd al even genoemd, evenals het bestelwagen offensief van het PSA concern. Daarnaast heeft Volkswagen onlangs de eerste beelden van de vernieuwde Transporter (en Multivan) getoond. Mercedes-Benz heeft de V klasse een facelift gegeven en blijft erg goede zaken doen met de Vito. In deze context zou ‘stilstand’ voor Renault ‘achteruitgang’ zijn; vandaar al dit bestelwagennieuws van de fabrikant die vorig jaar wereldwijd 619.229 lichte bedrijfsauto’s (exclusief de Alaskan) verkocht; een record.

Het Franse autoconcern heeft op het gebied van bedrijfswagens grote plannen. In 2022 moet de verkoop van dit type voertuigen met 40 procent zijn toegenomen ten opzichte van 2017. Daarin speelt de Chinese markt, weinig verrassend, een grote rol. Onder het lokale label Jinbei, waarmee Renault sinds 2017 een joint venture heeft (Renault Brilliance Jinbei Automotive Company genaamd), zal vanaf eind dit jaar een elektrisch bestelbusje én een iets grotere bedrijfswagen verkocht gaan worden. Deze in China te bouwen auto’s zullen ook als Renault en Huasong aan de man worden gebracht. In 2022 wil het Franse autoconcern op deze manier in het Aziatische land in totaal 7 bedrijfswagens aanbieden. 3 daarvan zullen volledig elektrisch zijn.

Comments are closed.