Verfrissend anders: Genesis Mint

0

Genesis, het premium merk van Hyundai, toont op de autotentoonstelling van New York de Mint: een sexy conceptstudie voor een luxueuze, compacte hatchback met 2 zitplaatsen en elektrische aandrijving.

Met de Mint slaat Genesis een andere weg in, want in de afgelopen jaren werden op Amerikaanse en Aziatische shows uitsluitend conceptstudies voor grote auto’s gepresenteerd. Nu pakt het Koreaanse luxelabel dus uit met een vingeroefening voor een opvallend stadswagentje. Dat is opmerkelijk, want het gros van de Amerikanen moet niks hebben van kleine auto’s: de verkopen van Smart zijn vrijwel opgedroogd, Fiat weet amper nog kopers te trekken voor haar 500 en ook Mini zit in de hoek waar de verkoopklappen vallen.

Toch is deze Mint geen losse flodder van Genesis. Hyundai wil haar premium merk graag ook in Europa lanceren en juist in onze marktregio mag een compacte, relatief makkelijk in drukke binnensteden te parkeren, auto niet in het gamma ontbreken. Genesis heeft weliswaar plannen voor een aantal forse SUV modellen; een carrosserietype waarop de consument nog lang niet is uitgekeken (momenteel voert het merk alleen sedans van het formaat C, E en S klasse), maar het D segment (en hoger) vormt niet het hart van de Europese automarkt. Dat ondervinden momenteel Alfa Romeo met de Giulia / Stelvio, Maserati met de Ghibli / Quattro Porte / Levante en Lexus met haar IS / NX / ES / RX / LS.

In Europa vormt het B segment de ruggengraat van de automarkt. Genesis (en Hyundai) lijken daar met de “organisch” vormgegeven conceptstudie Mint oog voor te hebben. De ronde carrosserievormen bezorgen het model een hoge aaibaarheidsfactor en een sportieve uitstraling. Maar de meeste aandacht trekt het design (dat tot stand kwam onder regie van de Belg Luc Donckerwolke) met zijn verbazingwekkende oplossing om de kofferbak te ontsluiten.

In plaats van een achterklep beschikt de Mint over kleine vleugeldeurtjes die rechtstreeks toegang verschaffen tot de bagageruimte. Met het studiemodel zegt Genesis “de vorm van een premium stadsauto opnieuw uit te vinden”. De in Hunter Green gespoten Mint heeft korte overhangen en slechts 2 portieren. Is het toeval dat de modelnaam op 1 letter na identiek is aan ‘Mini’?

Elektrische aandrijving is een extra troef van de compacte Genesis, die voortvloeit uit een samenwerking tussen designcentra van Hyundai in Europa, Azië én de Verenigde Staten. Er is dus sprake van een samensmelting van culturen. De ontwerpers melden een actieradius van 320 km en dat het model geschikt is om snel op te laden met een snelheid van 350 kW. Genesis meldt dat de Mint ontworpen is volgens het zogeheten G-Matrix motief, om zo de luchtstroom te bevorderen voor de koeling van de batterijen. De aërodynamisch vormgegeven wielen dragen daar ook hun steentje aan bij.

Intrigerend is niet in de laatste plaats het minimalistisch interieur. Daarin schitteren de bij conceptstudies obligate gigantische schermen door afwezigheid. Denkt Genesis dat dergelijke displays hun langste tijd gehad hebben? En waarom heeft de elektrische Mint 3 pedalen? Horen die bij wat de Koreaanse ontwerpers verstaan onder “innovatieve ergonomie”? De cabine van de Mint baadt in het licht dankzij een groot glasoppervlak. Ten behoeve hiervan zijn de raamstijlen zeer dun en minimalistisch uitgevoerd. Donckerwolke spreekt van de Koreaanse traditie om “lege ruimte te omarmen”. In plaats van gigantische schermen beschikt de Mint over 7 displays die rond het stuurwiel zijn gegroepeerd: 6 kleine, ronde interfaces en een hoofdscherm in het midden.

Het ligt voor de hand dat de (eventuele) productievertaling van het studiemodel er een stuk alledaagser uit zal zien. Een dergelijke, harten veroverende Genesis hoeven wij evenwel niet voor 2021 in de Europese Genesis showrooms te verwachten.

Comments are closed.