Volkswagen neemt initiatief bij Europese batterij alliantie

0

De Volkswagen Groep en het Zweedse Northvolt zijn de voortrekkers van de nieuwe European Battery Union (EBU): een conglomeraat van bedrijven en onderzoeksinstellingen uit 7 Europese landen.

De EBU gaat zich bezighouden met alle aspecten van batterijen, variërend van de benodigde grondstoffen via onderzoek naar de productie en de recycling. Het belangrijkste doel is om een veel bredere kennis over batterijcel productie te vergaren en op te bouwen zodat Europese autofabrikanten minder afhankelijk worden van China. Alle partners hebben toegezegd hun investeringen in onderzoeksactiviteiten verder te zullen opvoeren.

Bovendien is er financiële steun aangekondigd door het Duitse ministerie voor Economische Zaken en Energie, zo heeft Volkswagen Groep topman Herbert Diess meegedeeld. Zijn collega’s van BMW en Daimler (Mercedes-Benz) zijn daar evenwel niet onverdeeld gelukkig mee. Zij vinden het verkeert als de Europese auto-industrie zich blindstaart op elektrische auto’s met een batterij aangezien waterstof als aandrijfvorm in hun ogen ook veel ontwikkelingspotentieel heeft. Maar Diess heeft zijn agenda: hij zet al zijn kaarten in op batterij elektrische auto’s.

De EBU zal zich met name richten op de ontwikkeling en engineering van de technologie rond batterijfabrieken zodat duurzame, klimaatvriendelijke en concurrerende batterijcel productie in de Europese Unie mogelijk kan worden. De gezamenlijke onderzoeksactiviteiten moeten vanaf begin 2020 op gang komen, zo valt in een verklaring te lezen. Dat het Duitse ministerie voor Economische Zaken en Energie daarvoor zijn knip trekt, komt doordat de economie van dit land in een recessie dreigt te belanden en er nog steeds een handelsconflict met de Verenigde Staten over de export van auto’s dreigt.

Een dergelijke escalatie van importheffingen op auto’s zal vooral de fabrikanten bij onze oosterburen hard raken. De kans op een oplossing is kleiner geworden nu Frankrijk een gezamenlijke opstelling van de Europese Unie saboteert (dit land is alleen geïnteresseerd in onderlinge solidariteit als zij daarmee haar eigen uitgaven aan de visserijsector en aan uitkeringen kan verlagen; het maakt nog eens goed begrijpelijk waarom de Britten hun buik vol hebben van ‘Brussel’).

Volkswagens partner Northvolt is een startende onderneming die is opgericht van de voormalige Tesla managers Peter Carlssen en Paolo Cerutti. Via vrachtwagenmerk Scania heeft Volkswagen een belang in het bedrijf. Northvolt laat momenteel een gigantische fabriek voor batterijcellen bouwen in Zweden, het geboorteland van Carlssen. Die fabriek moet volgend jaar operationeel zijn en zou uiteindelijk rond 2023 een capaciteit van 32 GWh per jaar moeten krijgen.

Noorwegen toont de weg

Inmiddels is het marktaandeel van elektrische auto’s in buurland Noorwegen gestegen naar bijna 60 procent (58,3 procent); veruit het hoogste percentage in de wereld. De verkoop van elektrische auto’s kreeg afgelopen maand in dit Scandinavische land een extra oppepper door het op gang komen van de leveringen van de Tesla Model 3 en van de Audi e-Tron. Tesla is al geruime tijd het populairste automerk in Noorwegen aan en heeft die positie met de Model 3 verder kunnen versterken.

Over heel 2018 kwam het verkoopaandeel van elektrische auto’s in Noorwegen al uit op ruim 31 procent. Het jaar daarvoor was afgerond 1 op de 5 verkochte personenwagens volledig emissieloos. De Noorse vereniging voor elektrische automobiliteit voorspelt dat auto’s als de Tesla Model 3 dit jaar zeker de helft van de verkopen voor hun rekening zullen nemen. Dat sluit aan bij het streven van de Noorse regering om vanaf 2025 alleen nog maar personenwagens zonder verbrandingsmotoren de showroom te doen verlaten.

Toch lijkt dat doel in gevaar te komen door de lange levertijden van volledig elektrische auto’s. Met name aan de grotere en duurdere zakenauto’s dreigt een tekort te ontstaan nu Audi problemen heeft met het opvoeren van de productie van de e-Tron. Ook Mercedes-Benz loopt achter op schema bij de marktlancering van de EQ C. “Er is buitengewoon veel vraag naar elektrische auto’s en voor veel modellen gelden erg lange wachttijden, vooral voor grote exemplaren met een bovengemiddelde actieradius”, aldus Petter Haugneland van de Noorse vereniging voor elektrische automobiliteit. Dealers in Oslo melden levertijden tot 2 jaar. Haugneland verdenkt een aantal autofabrikanten er van de lancering van nieuwe elektrische modellen uit te stellen om zo beter in te kunnen spelen op de strengere emissie-eisen die vanaf 2020 in Europa gaan gelden. Met name Volkswagen zit in het verdachtenbankje want die start pas eind dit jaar met de productie op volle capaciteit van haar eerste volledig elektrische auto, de ID.3, in Zwickau.

Toyota vist achter het net. Of toch niet?

Niet alleen het marktaandeel van conventioneel aangedreven auto’s daalt in Noorwegen (iets waar Mercedes-Benz momenteel veel last van heeft), maar ook dat van hybride personenwagens waar Toyota min of meer patent op heeft. Deze Japanse autofabrikant heeft daarom besloten om alle 24.000 patenten die betrekking hebben op haar hybride technologie vrij te geven. Tot 2030 zal Toyota kosteloos licenties verlenen.

Toyota is met de Prius een pionier geweest bij hybride aandrijving. Dat heeft deze autofabrikant met name de laatste jaren geen windeieren gelegd. Maar nu heeft Toyota last van de wet van de remmende voorsprong. In Noorwegen is het klip en klaar dat de hybride techniek niet meer voldoet, met als gevolg daling van het marktaandeel. Toyota is bang dat dit scenario haar ook in andere landen te wachten staat, waaronder Nederland en China

Keert de autowereld zich af van personenwagens met een verbrandingsmotor, dan maakt dat de hybride technologie van Toyota in principe waardeloos. Dat zij nu zegt de betreffende kennis graag met anderen te willen delen, is dan ook een holle geste. Op de korte termijn kan het andere autofabrikant, zoals Suzuki, evenwel uit de brand helpen. Dit model zal een tweetal middenklassers lanceren met de hybride techniek van Toyota (een afgeleide van de RAV4 en een model op basis van de Corolla Touring Sports).

Toyota vice-president Shigeki Terashi stelt dat de tijd is aangebroken voor samenwerking, maar de vraag is hoe onbaatzuchtig de Japanse autobouwer zich zal opstellen als het puntje bij het paaltje komt. Suzuki moet in ieder geval fors dokken voor de hybride techniek. Niet in de vorm van geld, maar door Toyota te laten profiteren van haar zeer sterke Indiase marktpositie met bijbehorende productie-infrastructuur.

Toyota heeft een achterstand opgelopen bij de lancering van volledig elektrische auto’s. Dat komt niet alleen omdat de verkoopsuccessen van de hybride modellen haar lui hebben gemaakt, maar ook omdat het bedrijf veel geld investeert in personenwagens met waterstof als aandrijving. Daar ziet Toyota voor zichzelf ook een pioniersrol weggelegd, maar vooralsnog is het afzetpotentieel gering vanwege de hoge kosten. Een geluk bij een ongeluk is dat in China elektrische auto’s van lokale makelij veel kinderziektes blijken te vertonen. Dat kan de hybride techniek van Toyota uitstel van executie geven.

Verliezen van Fastned lopen verder op

Dat de kosten voor de baat uit gaan, is iets waarover Fastned kan meepraten. Bij dit bedrijf zijn in 2018 zowel de omzet als het verlies gestegen. Het aantal klanten van het laadbedrijf voor elektrische auto’s steeg weliswaar fors, maar dat gold ook voor de financiële tekorten.

Fastned is het afgelopen jaar hard gegroeid. In 2018 nam de omzet met 195 procent toe tot 1,6 miljoen euro, zo blijkt uit de jaarcijfers. In totaal werd er door 17.923 klanten ruim 2,9 miljoen kWh bij Fastned geladen; een stijging van 189 procent ten opzichte van 2017. Het verlies van het bedrijf steeg echter ook, namelijk met 25 procent tot 6,27 miljoen euro. Het verlies was in 2018 dus bijna factor 4 hoger dan de omzet. Dit heeft te maken met de hoge investeringen die het bedrijf jaarlijks doet.

Michiel Langezaal, topman van Fastned, licht de cijfers als volgt toe: het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen is het afgelopen jaar ruim verdubbeld en dat zien we terug in onze cijfers. De omzet, afzet en aantal klanten zijn in 2018 bijna verdrievoudigd. Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de weg met een goede range die snel kunnen laden. We blijven daarom de capaciteit uitbreiden, zowel door meer stations te bouwen, als door meer laders per station te plaatsen en het aantal snellere laders uit te breiden. Op veel van onze stations hebben we al extra laders bijgeplaatst, waaronder 175 kW laders, die te upgraden zijn tot 350 kW. Daarmee gaat laden steeds meer op tanken lijken”.

Eind 2018 bezat Fastned 85 laadstations (2017: 63) en waren er 212 locaties gereserveerd (2017: 195). Het eind van de groei van het aantal laadstations is dus nog niet in zicht. Het eigen vermogen van Fastned is nagenoeg gelijk gebleven en bedroeg eind vorig jaar 2,79 miljoen euro. Om de investeringen te kunnen opbrengen, werden diverse malen nieuwe obligaties uitgegeven, zo blijkt uit het jaarverslag.

Groene leasewagen

In België beschikt tweederde van de IT werknemers over een auto van de zaak. Voor het eerst is dit niet meer de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde, zo blijkt uit onderzoek. Mocht de werkgever aan bijvoorbeeld de bonusregeling gaan morrelen, dan is dat de belangrijkste reden om naar een andere baan uit te gaan kijken, zo blijkt uit een recente enquête. In alle vorige edities van een dergelijke meting was de bedrijfswagen het allerbelangrijkste.

Dit is mogelijk een teken aan de wand dat de ‘auto van de zaak’ over zijn hoogtepunt heen is. Uit de enquête blijkt ook dat driekwart van de IT werknemers bereid om op een elektrische bedrijfswagen over te stappen. “We krijgen die vraag ook meer en meer tijdens het sollicitatiegesprek”, aldus Steven De Coninck, HR manager bij IT dienstverlener Xylos. Meer en meer IT bedrijven maken werk van een vergroening van het wagenpark. Zo bestelde Accenture al een vloot van in totaal 300 exemplaren van de Tesla Model 3.

Reageren is niet mogelijk.