Aandeelhouders BMW eisen modellenoffensief

0

Tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering van BMW heeft CEO Harald Krüger zoals verwacht een storm van kritiek over zich heen gekregen. Reden is de sterke winstdaling en het ontbreken van een antwoord op elektrische modellen als de Audi e-Tron, Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQ C, Porsche Taycan en Tesla Model 3.

Aandeelhouders zijn dus niet tevreden. BMW wordt verweten dat veel problemen waar de autofabrikant momenteel mee kampt eigen schuld zijn. Met name CEO Harald Krüger krijgt de volle laag. “Hij heeft de veranderingen de branche te laat herkend”, aldus Daniela Bergdolt, de vice-voorzitter van de Duitse vereniging van aandelenbezitters van. “BMW was veel te lang in zichzelf gekeerd en zag daardoor Tesla als sterke nieuwe concurrent niet aankomen. BMW heeft weliswaar de i4 en de iNext (foto) in ontwikkeling, maar die elektrische modellen zijn pas in 2021 productierijp. “Ik verwacht van BMW een strategie waarmee Tesla NU van tafel wordt geveegd”, aldus Bergdolt.

Dat de aandeelhouders een punthoofd krijgen van de problemen bij BMW is begrijpelijk. De aandelenkoers is in 1 jaar tijd met 25 procent gedaald. Dat beleggers hun heil elders zoeken, komt doordat het autoconcern een miljardenboete wegens vermeende kartelafspraken boven het hoofd hangt, de winst zwaar onder druk staat en er sinds 2013 geen enkel nieuw elektrisch model meer is geïntroduceerd. BMW maakt zich ook ongeliefd doordat er nu als gevolg van de winstdaling minder dividend uitgekeerd kan worden. Aandeelhouders eisen nu dat dochter Mini verkocht gaat worden, liefst met een mooie boekwinst. Zij hebben in de krant gelezen dat concurrent Daimler de helft van de aandelen Smart de deur uit heeft gedaan en willen nu een soortgelijke oplossing voor het amper winstgevende Mini. Om de gemoederen te bedaren, heeft BMW nu besloten om geen sponsor te worden van voetbalclub FC Bayern.

Staat met een mond vol tanden tegenover kritische aandeelhouders: BMW topman Harald Krüger

 

Janne Wenning, die de organisatie van Duitse regionale banken vertegenwoordigt, is het met de kritiek van Bergdolt eens. Zij geeft geen cent meer voor het ronkende taalgebruik van Krüger. Het managementteam van BMW wordt verweten “futloos te zijn”. Met name het verschil in investeringen in elektrische auto’s met de Volkswagen Groep wordt als schrijnend ervaren. Deze autofabrikant stal inderdaad afgelopen weken de show met de voorintroductie van de ID.3. Maar Krüger houdt voet bij stuk. Hij is van mening dat BMW niet op één paard moet wedden. Daarom geeft hij ook ruim baan aan de ontwikkeling van stekkerhybride modellen en waterstofauto’s. Maar vooralsnog plukt BMW daar onvoldoende de vruchten van.

3-serie

Voor de korte termijn ziet Krüger meer in het optimaliseren van het bestaande gamma. Zo zal het gamma van de 3-serie worden uitgebreid met xDrive uitvoeringen van de 320i, 330i en 330d. Vooralsnog is de 320d in Nederland de enige 3-serie die optioneel met aandrijving op alle 4 de wielen kan worden geleverd. De 374 pk sterke M340i xDrive, die in 4,4 seconden naar 100 km/u kan accelereren, beschikt hier (zoals de typeaanduiding al aangeeft) standaard over.

Tevens introduceert BMW in de tweede jaarhelft de 330e, een stekkerhybride versie met een gecombineerd vermogen van 292 pk en een elektrische actieradius van maximaal 60 kilometer. Vanaf juli is het M Sport onderstel ook te bestellen op de doordeweekse uitvoeringen van de 3-serie, net als de adaptieve M ophanging. Kleiner nieuws heeft betrekking op het uitbreiden van het kleurenpalet en de lijst met materialen en kleuren waarmee het interieur is af te werken. Daarbij zet BMW ook een set nieuwe lichtmetalen velgen in de lijst met opties.

5-serie

Vanaf juli is een vernieuwde M550i xDrive als sedan leverbaar. Die beschikt over dezelfde 4,4 liter 8 cilinder motor met geoptimaliseerde, grotere turbo’s als onder andere de M850i xDrive. Dit betekent 530 pk en 750 Nm. Voorheen was de koek bij 462 pk en 650 Nm op. Ander BMW 5-serie nieuws is de introductie van een xDrive uitvoering van de vernieuwde stekkerhybride 530e (die over een grotere elektrische actieradius beschikt). Verdere aanpassingen hebben net als bij de rest van het BMW gamma betrekking op de komst van nieuwe velgen en afwerkingmogelijkheden. De M550i xDrive en M550d xDrive kunnen tegen meerprijs geleverd worden met laserkoplampen met BMW Selective Beam techniek.

8-serie

Het gamma van de 8-serie, dat momenteel de M850i xDrive met V8 motor en de olie gestookte 840d xDrive omvat, wordt door BMW uitgebreid met de M8 én een 6 cilinder benzinevariant. Het betreft de 340 pk sterke 840i die zowel leverbaar zal worden als Coupé en Cabriolet. In zijn typeaanduiding ontbreekt het woord ‘xDrive’. Dit betekent dat de 840i enkel achterwielaandrijving heeft, hetgeen de nodige kilo’s zal schelen. Daarnaast krijgen deze 2 carrosserievarianten gezelschap van de 4-deurs Gran Coupé. Verder zet BMW nieuwe M Sport stoelen op de menukaart en vult de fabrikant het kleurenpalet en de optielijst aan.

X1 en X2

Kleinere aanpassingen zijn er voor de X2. Deze nog relatief nieuwe, coupéachtige SUV beschikt vanaf het nieuwe modeljaar standaard over adaptieve LED koplampen en LED mistlampen. Daarnaast zijn de M Sport remmen, die standaard op de M35i xDrive zitten, straks ook te bestellen op de minder potente uitvoeringen. Verder zorgt BMW ook hier voor nieuwe interieurmaterialen én voor vers 18 en 19 inch lichtmetaal. Het display voor het optionele navigatiesysteem meet voortaan 8,8 inch in plaats van de huidige 6,5 inch. Wie Navigation Plus bestelt, krijgt een scherm met een diameter van 10,25 inch. De X1 ondergaat komend najaar een facelift.

X3 en X4

De X3 en X4 kunnen voortaan tegen meerprijs geleverd worden met M Sport stoelen. BMW stelt daarnaast nieuwe opties beschikbaar om het uiterlijk van de X3/X4 M40i en X3/X4 M40d mee te verfraaien. Verder kunnen beide SUV modellen voortaan besteld worden als M Sport Individual. Deze versie is volgehangen met sportieve extra’s en voorzien van Individual lak, speciale 21 inch lichtmetalen én een extra weelderig, met leer bekleed interieur.

X5, X6 en X7

Instappen in de BMW X5 wordt vanaf augustus eenvoudiger. Het gamma wordt dan uitgebreid met een nieuwe instapper, de xDrive25d uitvoering. Die heeft een 2,0 liter diesel motor van 231 pk en 450 Nm onder de kap. Net als bij de al bestaande 6 cilinder uitvoeringen is de 8-traps Steptronic automaat standaard. Daarnaast komt BMW met de X5 xDrive45e. Deze stekkerhybride uitvoering beschikt over een systeemvermogen van 394 pk. Daarmee kan de X5 in 5,6 seconden naar 100 km/u accelereren. De actieradius in elektrische modus bedraagt maximaal 80 kilometer. De optielijst wordt uitgebreid met nieuwe kleuren en andere lichtmetalen velgen. De aanpassingen aan de X7 hebben vooralsnog alleen betrekking op de kleuren en materialen voor het in/exterieur. De X6 zal later dit jaar worden afgelost door een compleet nieuwe editie.

Z4

De Z4 is nu nog enkel met 8-traps automaat te koop, maar de sDrive20i uitvoering kan vanaf juli ook in een handgeschakelde uitvoering (met 6 versnellingen) besteld worden. Bij de meer gepeperde motorvarianten sDrive30i en als M40i blijft de Steptronic transmissie evenwel verplichte kost.

M4

Het is nog even wachten op de nieuwe M3 en een gloednieuwe 4-serie. Om de belangstelling voor de huidige M4 op peil te houden, worden de Coupé en Cabriolet vanaf juli standaard geleverd met het Competition Package. Dit betekent 450 pk in plaats van 431 pk. Nu is dit nog een optie.

Reageren is niet mogelijk.