Audi gaat zich meer / weer op waterstof richten

0

Audi gaat zijn h-Tron programma voor auto’s met een brandstofcel nieuw leven inblazen. De Duitse autofabrikant geeft hernieuwde aandacht aan waterstofmodellen na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu’s voor elektrische voertuigen.

De bedoeling is dat het h-Tron programma van Audi de complete Volkswagen Groep op het goede spoor zet voor wat betreft waterstofbrandstofcellen. Dat is voor het familielid uit Ingolstadt strategisch erg belangrijk. Audi mag dan als reclameslogan ‘Voorsprong door Techniek’ hebben, qua elektrische aandrijving noch autonoom rijden is zij allesbehalve leidend. Voor wat betreft de eerste ontwikkeling neemt Volkswagen zelf het voortouw, terwijl Porsche in het premium segment de toon zet. En qua autonoom rijden is men in Wolfsburg meer geïnteresseerd in de knowhow uit Dearborn (waar Ford zijn hoofdkwartier heeft) dan die uit Ingolstadt. Daar zou niet veel te halen zijn. Audi kan nu met haar waterstofprogramma revanche nemen. “Wij willen meer prioriteit geven aan brandstofcellen voor het hele Volkswagen concern, met meer geld, meer capaciteit en meer zelfvertrouwen”, aldus Audi topman Bram Schot.

Audi presenteerde in 2016 haar h-Tron conceptstudie. De fabrikant maakte toen wereldkundig dat de auto een actieradius van 600 kilometer had en in 4 minuten weer volledig van brandstof te voorzien was. Ook claimde Audi dat de conceptstudie een lithium/ion accu van 100 kWh had, een warmtepomp en een dak met zonnepanelen voor 320 watt. De stroom van de brandstofcel en accu gaat bij het ontwerp naar 2 elektromotoren: eentje van 122 pk en een andere van 190 pk. Het koppel bedraagt 550Nm. De h-Tron kan daarmee in 7 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Allemaal interessante cijfers, maar sindsdien was het oorverdovend stil rondom de conceptstudie. Ook de aangekondigde samenwerking met Hyundai op het gebied van waterstofaandrijving heeft tot nu toe geen vruchten afgeworpen. De oorzaak is wellicht dat Audi andere dingen aan zijn hoofd had, zoals de afwikkeling van de sjoemeldiesel affaire, de WLTP certificatie en het productierijp maken van de e-Tron.

Volgens Schot onthult Audi later dit jaar een nieuw systeem met brandstofcellen. In 2021 zou een zogeheten FCEV waterstofmodel in gelimiteerde oplage via lease beschikbaar kunnen komen. ‘FCEV’ is de afkorting van ‘Fuel Cell Electric Vehicle’. Schot zegt bij de ontwikkeling van het waterstofmodel samen te werken met Hyundai, dat al veel praktijkervaring op dit vlak heeft. Het lijkt er dus op dat onder zijn leiding (Schot zit sinds afgelopen zomer achter het stuur bij Audi) het vuurtje onder de krachtenbundeling met de Koreaanse branchegenoot opnieuw is opgestookt. De topman sluit niet uit dat medio 2025 het aanbod aan waterstofauto’s ruimer zal zijn (lees: dat er dan sprake is van een serieproductie dat gewoon te koop is).

Schot noemt de schaarsheid aan materialen voor de accuproductie als zorg voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. Om efficiënter emissieloos rijden en een groter bereik mogelijk te maken, zou de auto-industrie volgens hem alternatieven moeten blijven onderzoeken. “En dan kom je bij brandstofcellen”. Naast Hyundai is vooral Toyota actief met de technologie. Audi wil nu dus een flinke inhaalslag gaan maken. Dat is goed nieuws voor de milieubewuste automobilist die geen zin heeft om een paar keer per week 3 kwartier stil te moeten staan om de batterijen van zijn elektrische auto weer op te laden. Waterstof tanken kost namelijk niet meer tijd dan gewoon benzine of diesel ‘tappen’.

Toch zijn bij waterstof ook de nodige vraagtekens te plaatsen. Bijvoorbeeld: Hoe wordt de stroom opgewekt die “verspild” wordt bij de energiezuipende opslag van elektriciteit in het gas? De keuze voor de beste oplossing is nog steeds niet gevallen, maar met steden als Amsterdam (die steeds drastischer maatregelen neemt om de forens op de kast te jagen) is het een goede zaak dat Schot alle opties open wil houden.

Comments are closed.