Autoverkopen april: BMW pakt podiumplaats

0

Afgelopen maand zijn er in Nederland 33.149 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 2,1 procent minder dan in april 2018. Het totale aantal registraties in de eerste 4 maanden van dit jaar bedraagt 148.751, oftewel 12,3 procent minder dan in dezelfde periode van 2018.

Behoudens de maand december (toen aanstaande fiscale wijzigingen voor dure elektrische auto’s het aantal registraties een enorme impuls gaf) dalen de personenwagenverkopen sinds afgelopen nazomer elke maand. In september werd de nieuwe Europese testcyclus WLTP voor het meten van CO2-uitstoot van kracht. Ondanks toezeggingen van de vorige staatssecretaris van Financiën steeg daarmee in Nederland ook het gemiddelde bedrag dat voor de aanschafbelasting BPM moet worden betaald. Dat heeft de koopbereidheid geen goed gedaan. De brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging dringen er bij dit kabinet op aan dat de eerdere belofte wordt ingelost en de BPM tabel zo spoedig mogelijk wordt aangepast. De auto’s zijn immers technisch identiek. Alleen de testmethode is gewijzigd en daar mag de consument niet de dupe van worden. De BPM stijgingen bedragen voor compacte en middenklasse auto’s op benzine gemiddeld circa 800 euro en voor populaire dieselmodellen zelfs 2.000 euro.

April resultaten op merkniveau

De 5 populairste automerken in april 2019 waren achtereenvolgens Volkswagen met 3.616 registraties en 10,9 procent marktaandeel, Peugeot (2.406 en 7,3 procent), BMW (2.206 en 6,7 procent), Ford (2.166 en 6,5 procent) en Renault (2.163 en 6,5 procent). In dit overzicht valt de notering van BMW op. Normaliter maakt een premiummerk geen deel uit van de top 5. Vooral de nieuwe 3-serie van BMW scoort momenteel goed met 521 registraties. Renault ging van de grote merken het hardst onderuit. Dit merk heeft al sinds september last van WLTP naweeën, waardoor enkele populaire modellen te duur werden. In de komende maanden worden er zuinigere motoren verwacht, onder andere voor de Twingo, de nieuwe Clio en de Captur.

De rest van de verkoop top 10 op merkniveau werd in april gevormd door achtereenvolgens Kia (2.119 registraties en 6,4 procent marktaandeel), Opel (2.102 en 6,3 procent), Toyota (1.957 en 5,9 procent), Skoda (1.570 en 4,7 procent) en Citroën (1.474 en 4,4 procent). Normaliter maakt Opel vast onderdeel uit van de top 5 maar dit merk is wellicht mede vanwege een tenenkrommend belegen radiocommercial over haar 120-jarig bestaan uit de gratie. Daarnaast heeft de Astra zijn glans middenin het speelveld van veel modernere concurrenten verloren.

Merken die in april hun verkopen met meer dan 20 procent zagen dalen, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (55 registraties), Dacia (230), DS (69), Fiat (400), Jeep (78), Mazda (523), Mitsubishi (344), Nissan (939), Renault (2.163), Smart (24) en Subaru (45). In april boekte Tesla de grootste progressie: het aantal registraties steeg van 73 naar 471. Die waren vrijwel allemaal afkomstig van de Model 3. De grotere Tesla’s gingen slechts 4 keer over de toonbank. Andere merken die in april minimaal 20 procent wisten te groeien, waren in alfabetische volgorde BMW (2.206 registraties), Citroën (1.474), Hyundai (1.258), Jaguar (114), Lexus (84) en Seat (992). Volvo zat met een toename van de verkopen van 1.180 naar 1.415 eenheden precies op de grens.

April resultaten op modelniveau

De 5 meest geregistreerde modellen in april 2019 waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo met 1.083 exemplaren en 3,3 procent marktaandeel, de Ford Focus (1.038 en 3,1 procent), de Kia Niro (843 en 2,5 procent), de Peugeot 108 (724 en 2,2 procent) en de Kia Picanto (721 en 2,2 procent).

Modellen die in april minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de BMW 3-serie (521 registraties), de Citroën C1 (457), de Citroën C3 (377), de Ford Fiesta (685), de Ford Focus (1.038), de Hyundai i10 (314), de Hyundai Kona (502), de Kia Picanto (721), de Kia Niro (843), de Mini Hatch (383), de Opel Karl (505), de Opel Crossland X (382), de Opel Astra (320), Opel Grandland X (306), de Peugeot 108 (724), de Peugeot 208 (442), de Peugeot 3008 (472), de Renault Clio (657), de Renault Captur (566), de Renault Mégane (322), de Skoda Fabia (337), de Skoda Octavia (550), de Tesla Model 3 (467), de Toyota Aygo (635), Toyota Yaris (432), de Toyota Corolla (378), de Volkswagen Up (586), de Volkswagen Polo (1.083), de Volkswagen T-Roc (397), de Volkswagen Golf (651), de Volkswagen Tiguan (460), de Volvo V40 (417) en de Volvo XC40 (455).

Jaar resultaten op merkniveau

Over heel 2019 weet Tesla de grootste verkoopstijging te realiseren. De specialist in elektrische auto’s zag zijn marktaandeel met 157 procent groeien tot 2,2 procent. Dat is goed voor de 19de plek in het merkenklassement. Tesla nestelt zich hiermee tussen Mazda (18) en Mitsubishi (20). Er zijn (dit jaar) tot dusver 3.164 exemplaren van de Model 3 geregistreerd.

Volkswagen is ook over de eerste 4 maanden de soevereine koploper met 17.110 registraties en een marktaandeel van 11,5 procent; vorig jaar stond dit merk eind april op 11,6 procent marktaandeel. Peugeot pakt ten koste van Opel met 11.234 registraties nu de tweede plek en klimt naar een marktaandeel van 7,6 procent. Het merk met het bliksemlogo bleef steken op 11.214 verkopen en 7,5 procent. Daarna volgen Ford (9.388 en 6,3 procent) en Kia (9.152 en 6,2 procent).

Prognose voor heel 2019

Voor 2019 verwacht Autointernationaal.nl een verkoopniveau iets onder het totaal van 2018, toen er in ons land 443.812 personenwagens over de toonbank gingen. Reden is dat de registratie door zakelijk rijders van een aanzienlijk aantal elektrische auto’s vorig jaar nog versneld plaats vond, om zo zoals gezegd nog volop te kunnen profiteren van een tot 4 procent verlaagde bijtelling. Die auto’s komen dus niet op conto van 2019. Verder is de economische groei wereldwijd duidelijk aan het afnemen en dat heeft zijn weerslag op het consumentenvertrouwen. Reken dus op hooguit 440.000 exemplaren. Zogeheten kennis bureaus gingen eerder uit van een hoger aantal registraties, maar die zien zich nu, mede gedwongen door de aanhoudend solide ramingen van Autointernationaal.nl , gedwongen om hun jaarprognose voor 2019 neerwaarts bij te stellen. Het verkoopgemiddelde van de afgelopen 10 jaren ligt overigens op afgerond 447.000 stuks.

Leaseregistraties

Na 4 maanden is het merk Volkswagen goed voor een marktaandeel van 14 procent in het leasesegment. Indien de dochters van het autoconcern uit Wolfsburg worden meegerekend, dan bedraagt het marktaandeel zelfs 28,2 procent (de rest komt van Skoda (6,3 procent), Audi (3,7 procent) en Seat (3,4 procent). De Volkswagen modellen Polo en Golf zijn tot nu toe de meest geregistreerde leasewagens dit jaar.

In april werden er 16.813 leasewagens geregistreerd; een stijging van 6,8 procent. Toch is de verwachting dat over heel 2019 er iets minder auto’s in dit segment op kenteken gezet zullen worden. Aanleiding is de meterstand op 30 april, toen er ruim 73.000 registraties waren, oftewel 2,2 procent minder dan vorig jaar. Reden voor de verwachte daling is de eenmalige boost die de leaseregistraties in december 2018 kregen als gevolg van de aanstaande wijziging van de bijtellingregels.

Reageren is niet mogelijk.