BMW verliest geduld met topman

0

Autointernationaal.nl publiceerde 8 mei jl. een achtergrondartikel over BMW waarin de vraag werd gesteld of topman Harald Krüger op de schopstoel zit. Andere media plaatsen nu ook vraagtekens bij een nieuwe termijn als CEO.

Binnen de Raad van Commissarissen bestaat er twijfel over of Krüger wel de juiste persoon is om BMW te leiden in de huidige overgang naar elektrisch en autonoom rijden. De kans dat hij ten val komt, is dan ook niet denkbeeldig. Volgens bronnen bij het Duitse bedrijf wordt de knoop over een tweede termijn binnen enkele weken doorgehakt. Krüger staat sinds 2015 aan het roer van BMW. De automaker is bezig met een kostbare transitie. Naast elektrische aandrijving en autonoom rijden, wordt ook geïnvesteerd in mobiliteitsdiensten en techniek.

De transitie verkoopt evenwel niet vlekkeloos. Zo is er veel kritiek op het feit dat BMW onder leiding van Krüger de ontwikkeling van nieuwe volledig elektrische modellen verwaarloosd heeft. De i3 stamt uit 2013 en is zachtjesaan aan vervanging toe, maar een opvolger valt in geen velden of wegen te bekennen. Pas op zijn vroegst in 2022 zal hij worden afgelost. Dit en komend jaar zullen wij enkel kennis kunnen maken met 2 halfslachtige pogingen van BMW om een steviger deuntje mee te blazen in het segment voor volledig emissieloze auto’s. Dat gebeurt met batterijversies van de Mini Hatch en de BMW X3. Pas in 2021 kunnen wij compleet nieuwe ontwerpen verwachten: de i4 en de iNext. Maar die zouden, kijkend naar de concurrentie uit eigen land in de vorm van de Audi e-Tron, de Mercedes-Benz EQ C en de Porsche Taycan, eigenlijk dit jaar in de showrooms moeten staan.

Net als veel andere premium merken kampt BMW met zwakke prestaties in onder meer China. Binnen het bestuur zijn daarnaast de meningen over de te varen koers verdeeld, waarbij de keuze onder meer gaat over het al dan niet aangaan van samenwerkingsverbanden met hightech bedrijven of het bundelen van krachten met branchegenoten. Ook wordt Krüger verweten nog altijd geen overtuigend antwoord te hebben geformuleerd op Tesla. In recente vergelijkingstests maakt diens Model 3 qua ‘Freude am Fahren’ gehakt van de BMW 3-serie.

Comments are closed.