Brexit perikelen doen Britse autoproductie kelderen

0

De Britse autoproductie is vorige maand ingestort. De daling is het gevolg van de Brexit beslommeringen. Daardoor zijn er in het Verenigd Koninkrijk in april 44,5 procent minder auto’s gebouwd.

“Dit is een gevolg van de sluiting van een aantal autofabrieken als gevolg van de nakende Brexit”, zo meldt de Britse associatie voor de autobranche, SMMT. De productie voor de binnenlandse markt daalde met 43,7 procent en die voor de export met 44,7 procent. Het was de 11de opeenvolgende maand dat er minder auto’s van de band rolden. “De cijfers zijn het bewijs van de hoge kosten en verstoring die de onzekerheid rond de Brexit nu al heeft op de Britse auto-industrie en haar werknemers”, aldus Mike Hawes, de directeur van de SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders). Volgens hem stellen fabrikanten investeringen uit, verdwijnen er banen en wordt de wereldwijde reputatie van de Britse auto-industrie ondermijnd.

Volgens Hawes (foto) is de daling een gevolg van de impasse rond de Brexit. Veel fabrieken sloten hun poorten in aanloop naar de deadline van 29 maart. Toen het duidelijk werd dat de Brexit uitgesteld zou worden, was het te laat om de sluitingsplannen nog terug te draaien. Normaliter vindt er een productiestop plaats in de zomervakantie, maar die werd naar voren gehaald om de autofabricage aan te kunnen passen op een uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Men had verwacht dat een Brexit op 29 maart zou leiden tot ellenlange files bij de douane, waardoor de levering van onderdelen problematisch zou worden. “Dan uit voorzorg de fabrieken maar gewoon tijdelijk dichtgooien”, zo was de (algemene) gedachte.

Nu is de Brexit deadline dus verschoven naar 31 oktober, maar de voorzorgmaatregelen met betrekking tot de productie kunnen door de Britse auto-industrie niet nogmaals worden genomen, zo waarschuwt de SMMT. Dit jaar werden er tot nu toe 127.000 minder auto’s gebouwd dan in dezelfde periode (januari t/m april) in 2018; een daling van 22,4 procent. De terugval van 44,5 procent in april was de grootste sinds de wereldwijde financiële crisis 10 jaar geleden.

Behalve de Brexit perikelen speelden ook de wereldwijde handelsspanningen een rol in de slechte productiecijfers. Er is al maandenlang sprake van een lagere vraag vanuit belangrijke markten zoals de Europese Unie, China en de Verenigde Staten. Daarnaast heeft de Britse autoconsument zelf minder lust om een nieuwe auto aan te schaffen als gevolg van de chaotische Brexit. Vorige week kondigde premier Theresa May haar vertrek aan, omdat zij er niet in is geslaagd om een meerderheid van de politici in het Lagerhuis achter haar deal te krijgen, die nodig is voor een ordelijk vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie. Zonder zo’n akkoord ‘crasht’ het Verenigd Koninkrijk omdat goede handelsafspraken ontbreken en er van een transitieperiode geen sprake is.

De autosector in het Verenigd Koninkrijk verwacht dat de dramatische productie iets zullen aantrekken aan het eind van het jaar, mits de Britten een terugtredingakkoord tekenen met de Europese Unie. Ook is de verwachting dat nieuwe modellen dan voor meer werk in de fabrieken zullen zorgen. Het gaat daarbij onder andere om de nieuwe Bentley Flying Spur, de gelifte Jaguar XE, de grondig herziene Land Rover Discovery Sport, de nieuwe Range Rover Evoque, de Mini Cooper S E, de tweede generatie Nissan Leaf, de bijgepunte Opel Astra en de GR Sport plus Trek uitvoeringen van de Toyota Corolla. Maar dan nog zal de productie ruim 10 procent onder de aantallen van 2018 uitkomen.

Lukt het niet om een ordelijke Brexit te regelen, dan zullen die cijfers nog lager uitvallen, zo waarschuwt Hawes. “Een Brexit zonder akkoord verscherpt de afname, met de dreiging van wachttijden aan de grens, productiestops en extra kosten. Dit is waarom de ‘no deal optie’ direct van de onderhandelingstafel moet worden genomen”, aldus de directeur van de SMMT.

Reageren is niet mogelijk.