Chevrolet Camaro haastig opnieuw onder het mes

0

Het uitvoeren van een facelift is mensenwerk. Dit betekent dat een dergelijke handeling ook wel eens mis kan gaan. Zoals bij de Chevrolet Camaro SS. Op de vorig jaar doorgevoerde facelift kwam zo veel kritiek, dat de Amerikaanse ‘muscle car’ nu opnieuw onder het mes is gegaan.

Vooral de frontpartij (zie tweede foto) werd sterk bekritiseerd. De combinatie van een enorme gapende grille en een laag gepositioneerd Chevrolet logo met rommelig vormgegeven koplampen gaf de indruk dat de Camaro SS net een aanrijding had gehad. Zoiets wil je natuurlijk niet als je op zoek bent naar een nieuwe auto. Het gevolg was dat de Camaro na zijn facelift slechter verkocht dan voor de update (zie derde foto) en in de registratiestatistieken gepasseerd werd door de stokoude Dodge (de Ford Mustang kon zijn segmentleiderschap nog verder versterken).

Afgelopen november werd al duidelijk dat Chevrolet druk bezig was met een tweede facelift. Toen werd op de SEMA show in Las Vegas de Camaro SS Shock Yellow getoond: een ‘studiemodel’ met gecorrigeerde neuspartij (zie vierde foto). Chevrolet verplaatste bij exemplaar de ‘bowtie’ naar boven en de zwarte balk in het midden van de grille werd in carrosseriekleur gespoten, waardoor er ogenschijnlijk niet langer sprake was van een gapend gat. Het front maakt nu wellicht een iets minder excentrieke indruk, maar is optisch wel beter in balans.

Die aanpassingen zijn in de vorm van een noodfacelift nu doorgevoerd bij de productie exemplaren van de Camaro SS. De andere wijzigingen voor het modeljaar 2020 zijn technisch van aard. De atmosferische 3,6 liter V6 uitvoering (LT genaamd) is nu standaard gekoppeld aan 10-traps automaat in plaats van een exemplaar met 8 versnellingen.Verder kan de 453 pk sterke 6,2 liter V8 motor (bekend van onder andere de Corvette C7 Stingray) voortaan gecombineerd worden met een simpeler uitrustingniveau.

Deze versie heet LT1. Ondanks zijn scherpe prijsstelling van 35.000 dollar (de Dodge Challenger R/T met 375 pk sterke V8 kost 34.295 dollar, terwijl de Ford Mustang GT in V8 uitvoering (450 pk) 35.355 dollar moet opbrengen) krijgt de Amerikaanse koper wel 20 inch wielen en het onmisbare gat in de motorkap.

De Camaro met zijn veel geprezen 8 cilinder motor (de V8 van General Motors geldt qua betrouwbaarheid, gaspedaalrespons, afmeting, gewicht, vermogen, koppel en geluid als één van de beste blokken in zijn soort) is verkrijgbaar met een traditionele handbak met 6 versnellingen en met de eerder genoemde 10-traps automaat. De Camaro blijft ook te koop in 2,0 liter 4 cilinder turbo-uitvoering. De brute Camaro ZL1 met geblazen 6,2 liter motor van 650 pk heeft nog het ‘oude’ front uit 2017. Qua carrosserievorm is er als vanouds de keuze tussen de Coupé en de Cabriolet.

Reageren is niet mogelijk.