Nieuwstelex

0

+++ De beursgang van Uber was niet bepaald een succes. Maar ook het aandeel ASTON MARTIN presteert slecht. Sinds de beursgang is de waarde van het aandeel gehalveerd. Toch hoeft dit geen reden voor beleggers te zijn om Aston Martin nu links te laten liggen. De autofabrikant heeft een solide toekomstplan en verwacht haar verkopen te kunnen verdubbelen zodra de DBX cross-over op de markt is. Dus nu is misschien wel het goede moment om in de stappen in Aston Martin. +++

+++ Ruwweg de helft van de Nederlandse kopers van een AUDI e-Tron vinkt op de optielijst de futuristische Virtual Mirrors aan. Eigenlijk zijn dit geen spiegels maar camera’s die hun beelden projecteren op een tweetal OLED schermen in de overgang van het dashboard naar de zijportieren. Deze optie kost €1.857. +++

+++ BMW overweegt om de i8 een volledig elektrische opvolger te geven. De tweede generatie laat sowieso de kleine 3 cilinder benzine unit vallen ter ondersteuning van de batterij. Mocht BMW wel opteren voor een assisterende verbrandingsmotor, dan wordt het minimaal een 4-pitter. Maar het kan dus ook zijn dat de opvolger volledig elektrisch wordt. Die staat ingepland voor 2023. Het binnen de perken houden van het gewicht van een volledig elektrische sportauto is zondermeer een uitdaging, maar BMW denkt met een dergelijk model Porsche de loef af te steken, die pas in een later stadium met een volledig emissieloze versie van de 911 komt. BMW werkt samen met het Chinese bedrijf CATL om een nieuwe generatie lithium/ion batterij te ontwikkelen. Daarmee moet de i8 meer dan 400 km kunnen afleggen. Voor autorijders met benzine in hun bloed overweegt BMW een terugkeer van het CSL label. Dat is bedoel voor toekomstige modellen met achterwielaandrijving. Anders dan concurrent Mercedes-AMG, die al haar auto’s gaat voorzien van het 4Matic systeem, wordt bij BMW de xDrive techniek geen verplichte kost. Bij de M divisie is men er van overtuigd dat er zeker nog een markt is voor sportieve modellen met louter achterwielaandrijving. Het gaat daarbij met name om auto’s waarmee mensen niet dagelijks rijden, maar alleen voor het plezier van de eigenaar uit de garage komen. Kandidaten voor de CSL (Coupe Sport Leichtbau) behandeling zijn de M2, M3 en M4. BMW heeft geen plannen voor een Z4 M. Daarvan zouden de ontwikkelingskosten niet opwegen tegen het verkooppotentieel. +++

+++ Ondernemers in de auto en motor BRANCHE zien het somber in. Daarmee is de sector de enige bedrijfstak in Nederland waar de stemming negatief is. Waar vorig kwartaal nog 34 % van de ondernemers verwachtte dat de omzet in de komende 3 maanden zal stijgen, is dat nu nog maar 17 %. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorig jaar was het ondernemersvertrouwen in de sector nog wel positief, maar inmiddels is de stemming volledig omgeslagen en is het aantal negatieve ondernemers groter dan de positieve. De auto(reparatie)handel zag haar omzet in het eerste kwartaal met 0,6 % dalen ten opzichte van januari t/m maart 2018. In de periode oktober t/m december was er nog sprake van een omzetplus van bijna 3 %. De reden: handelaren zagen de verkoop van auto’s in het eerste kwartaal van dit jaar met 14 % dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het CBS schrijft dit toe aan de WLTP meetnorm die tot hogere consumentenprijzen heeft geleid. De verkoop en omzet daling vertaalt zich direct in het aantal faillissementen. In het eerste kwartaal gingen 29 bedrijven bankroet. Dat is 17 meer dan vorig jaar. Het kan echter altijd erger: in 2009 kondigden in hetzelfde periode 72 bedrijven aan hun garagedeuren te zullen sluiten. +++

+++ EURO NCAP heeft de resultaten gepubliceerd van crashtests van 7 nieuwe auto’s. Die hebben allemaal de volle 5 sterren gehaald. De modellen die onder de loep werden genomen, zijn de Audi e-Tron, de Lexus UX, de Mazda 3, de Renault Clio, de Toyota Corolla, de Toyota RAV4 en de Volkswagen T-Cross. Allemaal hebben zijn de maximumscore van 5 sterren behaald. 5 auto’s scoren qua bescherming van volwassenen aan boord meer dan 90 % (variërend van 91 % voor de Audi e-Tron tot 98 % voor de Mazda 3). Kinderen zijn ook goed beschermd met resultaten van 84 % voor de Toyota Corolla tot 89 % voor de Renault Clio. De voetgangersbescherming scores lopen uiteen van 71 % voor de Audi e-Tron tot 86 % voor de Toyota Corolla. En ook qua rij hulpmiddelen mogen de nieuwelingen gezien worden: de Mazda 3 behaalt hier 73 % en de Volkswagen T-Cross 80 %. +++

+++ De Amsterdamse bouwer van snellaadstations FASTNED verwacht op 14 juni zijn beursdebuut te maken. Het bedrijf maakte eerder dit jaar al bekend op deze manier geld te willen ophalen. De beursnotering moet het bedrijf meer financieringsflexibiliteit opleveren. Fastned heeft op dit moment 97 snelle laadstations in Nederland en Duitsland. Onlangs opende het bedrijf een eerste locatie in het Verenigd Koninkrijk. Fastned bereidt zich voor op uitbreiding in België, Zwitserland en Frankrijk. Het bedrijf maakt daarnaast bekend dat in het eerste kwartaal van dit jaar de kosten en opbrengsten ongeveer gelijk waren. Het gaat hier wel om het bedrijfsresultaat op operationeel niveau, waarbij rente, belasting en afschrijvingen niet zijn inbegrepen. +++

+++ FERRARI zal haar hybride sportwagen met 1.000 pk op 29 mei voorstellen. Basis kenmerken van de nieuwste superster uit Maranello zijn vierwielaandrijving en 3 elektromotoren. Als basisunit fungeert de 3,9 liter V8 van de F8 Tributo. Die krijgt assistentie van 2 elektromotoren vóór en 1 die in de versnellingsbak is gemonteerd. Deze technische opzet geeft de nog naamloze Ferrari vierwielaandrijving en dus ook de voordelen van Torque Vectoring. Het nieuwe steigerende paard kan in slechts 1,9 seconden naar 100 km/u sprinten. Over het uiterlijk is vooralsnog weinig bekend, behalve dat hij volgens een betrouwbare bron rechthoekige LED achterlichten krijgt en 2 flinke uitlaatpijpen in het midden van de bumper. Als Duitse prijs wordt 600.000 euro genoemd. Voor Nederland betekent dit een bedrag van afgerond 8 ton. Voor wie dit niet op de plank heeft liggen: later dit jaar volgt er een tweede hybride sportwagen die een V6 als basisunit heeft. Die zal meer schappelijk geprijsd zijn. +++

+++ FIAT heeft het gamma van de 500 onlangs uitgebreid met de Star en de Rockstar. Maar daarmee is de koek voor het immens populaire model, dat al 12 jaar meegaat, nog niet op. De 500 moet namelijk internationaal het beeldmerk van Fiat hoog houden. Hiertoe zal begin volgend jaar het gamma motorisch worden vernieuwd met de komst van de een milde hybride versie met 3 cilinder 1,0 liter Firefly motor. In maart volgt dat een nieuwe volledig elektrische 500, maar die krijgt een speciaal platform en wordt een halve klasse groter (en een hele klasse duurder). Hij zal op de autosalon van Genève gepresenteerd worden. +++

+++ FORD zal volgend jaar de Mach-E presenteren; een volledig elektrische cross-over waarmee de autofabrikant met de blauwe ovaal de Tesla Model Y in het vizier heeft. Het design is op de Mustang geïnspireerd. De Mach-E krijgt een nieuw platform dat de productie van zowel achterwiel als vierwiel aangedreven uitvoeringen mogelijk maakt. Als actieradius wordt 600 km genoemd. Later volgt een goedkopere versie met een kleinere batterij, maar Ford heeft ook plannen voor een extra krachtige variant. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) heeft zijn nieuwe platform voorgesteld. Die moet dankzij digitale techniek het pad effenen naar een nieuwe generatie voertuigen met meer actieve veiligheidsfuncties en gedeeltelijk zelfrijdende mogelijkheden. Volgens GM, en die staat zeker niet als enige op dit standpunt, hebben auto’s behoefte aan veel meer elektrisch vermogen en internetmogelijkheden. Dat is met name noodzakelijk om de autonome rij functies goed te laten functioneren. De nieuwe architectuur kan tot 4,5 terrabytes per uur verwerken. Dat is ruwweg 5 keer zo veel als een moderne auto vandaag de dag aan capaciteit heeft. Voor het doorsturen van de enorme hoeveelheden gegevens heeft de nieuwe architectuur ethernet verbindingen van 100Mbs, 1 Gbps en 10 Gbps. Het moet daarmee ook mogelijk zijn om gegevens in een snel tempo draadloos (‘via de lucht’) op te halen. General Motors belooft de software de complete levenscyclus van de auto te zullen updaten. Deze werkwijze kunnen wij natuurlijk al jaren van Tesla. +++

+++ KOENIGSEGG komt met een ‘betaalbare’ supersportwagen. Die gaat minder dan €1 miljoen kosten. Koenigsegg wil daarmee een nieuw publiek bereiken. Het ‘budgetmodel’ moet in 2020 op de markt komen met onder de kap een V8 van 5,0 liter en hybride techniek. Om deze auto te kunnen bouwen, gaat Koenigsegg zijn samenwerking met NEVS (het vroegere Saab) uitbouwen. De V8 motor krijgt Freevalve technologie die de kleppen op een elektrisch/ pneumatische manier bedient. Daarmee er niet langer een nokkenas nodig, wat de 5,0 liter compacter en lichter maakt, terwijl er ook minder CO2 uitgestoten zou worden. De productie van deze supersportwagen zou Koenigsegg onder willen brengen bij NEVS. Diens personeel is gewend om auto’s in grotere aantallen te bouwen. +++

+++ LOTUS werft op grote schaal personeel. Met name de R&D afdeling wordt uitgebreid en wel met 200 man. Het doel is om Lotus voor eens en altijd nieuw leven in te blazen, wat geen overbodige luxe zou zijn gezien de verkopen van afgerond 1.500 auto’s op jaarbasis. Op het programma staan: een SUV, een GT en natuurlijk volbloed sportwagens. Geely, de nieuwe eigenaar van het merk, heeft aangekondigd dat China een deel van de productie gaat verzorgen en de belangrijkste afzetmarkt moet worden. De ambitie is groot: Lotus wil groeien naar een verkoop van 5.000 auto’s per jaar. Als smaakmaker zal eerst de Type 130 worden gelanceerd, een hypersportwagen met volledige elektrische aandrijving. +++

+++ MASERATI gaat voor techniek om autonoom te kunnen rijden een beroep doen op de knowhow van BMW. De ontwikkeling van een kleinere SUV zal wel volledig in eigen beheer plaatsvinden. Met dit model wil Maserati een grotere doelgroep gaan bedienen. Daarnaast wordt er gewerkt aan opvolgers voor de Maserati Ghibli, Quattroporte en GranTurismo. Maserati zal spoedig afscheid nemen van de dieseluitvoering. Elektrificatie is het sleutelwoord voor de het merk met de drietand, dat tevens een nieuwe krachtbron zal ontwikkelen aangezien Ferrari niet langer de leveranciersrol wenst te vervullen. +++

+++ Automobilisten willen duidelijkere regels voor MILIEUZONES . Met name de informatie vanuit de overheid kan beter. Nederlandse weggebruikers staan redelijk positief tegenover milieuzones, maar ze vinden wel dat er duidelijkere regels moeten komen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.170 personen door Goboony, een internetplatform voor campereigenaren. Het merendeel (55 %) van de respondenten vinden het een goede zaak dat er milieuzones zijn. Jongere weggebruikers zijn hier overigens een stuk positiever over: 80 % van automobilisten jonger dan 35 jaar vindt het goed dat er milieuzones zijn, tegenover 50 % bij het publiek van 56 jaar en ouder. Desalniettemin is 74 procent van de ondervraagden niet tevreden over de informatievoorziening vanuit de overheid. De wildgroei aan verkeersborden, milieuzone regels, uitzonderingen en technische eisen zorgt voor het grootste deel van de ontevredenheid. In het onderzoek werd ook de kennis over milieuzones getest. Hieruit blijkt dat deze gering is: zo weet bijvoorbeeld driekwart van de ondervraagden niet dat milieuzones voor alle brandstoftypen kunnen gelden. Het wordt ook als verwarrend ervaren dat veel Europese landen een eigen wet & regelgeving hanteren rondom milieuzones. Volgens Goboony zijn de Europese verkiezingen een goed moment om hierover met elkaar in gesprek te gaan. +++

+++ NISSAN heeft de 2.0 versie van haar ProPilot zelfrijdende technologie klaar. De Japanners zullen het systeem lanceren op hun Skyline model, bij ons bekend als de Infiniti Q50. ProPilot 2.0 gebruikt een combinatie van camera’s, radars, sonars, GPS data en een 3D-kaart gebruiken om een 360-graden beeld te creëren en om zijn actuele positie in te schatten. Het systeem helpt de bestuurder om in het midden van een rijstrook te blijven en om een veilige afstand tot eventuele voorliggers aan te houden. Wanneer de Nissan niet van rijstrook hoeft te wisselen om in te halen, is het mogelijk om het stuur helemaal los te laten. De enige voorwaarde is dat de bestuurder zijn aandacht niet verliest en dat wordt gecontroleerd door het zogeheten Driver Monitoring System. Om de nieuwe functies te kunnen gebruiken, moet de bestuurder voorafgaand aan de reis zijn bestemming in het navigatiesysteem intoetsen. Zodra de auto de snelweg oprijdt, neemt de techniek het stokje (of beter: het stuur) over. Er zitten verder nog wel wat meer haken en ogen aan het systeem. Zo is de handsfree functie niet beschikbaar in tunnels waar geen GPS signaal kan worden vastgesteld. Ook op kronkelende wegen, bij tolpoorten of op samenvloeiende rijstroken geeft het systeem een waarschuwing als teken dat de bestuurder zelf even aan de bak zal moeten.. Daarnaast maakt het systeem gebruik van actuele verkeersinformatie. De technologie zal in België wellicht worden geïntroduceerd op de Leaf en op de volgende generatie Qashqai. Deze modellen zijn reeds leverbaar met de eerste generatie ProPilot uit 2016. +++

 

 

Reageren is niet mogelijk.