Nieuwstelex

0

+++ Wie in BELGIE op de pechstrook rijdt, riskeert vanaf 1 juli een zware boete van €174. Dat is 3 keer meer dan nu het geval is (€ 58). De verhoging is een gevolg van het besluit om rijden op de pechstrook niet langer aan te merken als een overtreding van de eerste graad, maar als eentje van de derde graad. De boete wordt daardoor 3 maal zo hoog. Ook autorijders die stug het middenvak blijven bezetten, riskeren zich voortaan blauw te betalen. Wie niet onmiddellijk weer naar rechts gaat na een inhaalmanoeuvre op een autosnelweg, zal vanaf juli een tweedegraads overtreding begaan. En dat betekent een boete van €116. Op deze manier wordt blijven rijden in het middenvak even ‘duur’ als rechts inhalen. Opvallend: wie lange tijd daar blijft plakken, dus zonder inhaalmanoeuvre uit te voeren, riskeert ‘slechts’ een boete van €58. Het inhaalverbod bij neerslag wordt strenger bestraft. De Belgische politie zal binnenkort bepaalde verkeersovertredingen makkelijker kunnen bestraffen. De lijst van overtredingen die met de hulp van automatische apparaten (dus zonder fysieke aanwezigheid van een agent) mogen worden vastgesteld, wordt vanaf 1 juli bij onze zuiderburen uitgebreid. Het gaat onder meer om overtredingen zoals tegen de rijrichting rijden, een kruispunt blokkeren, de aangegeven rijrichting ter hoogte van een kruispunt negeren en overtredingen op de regels over inhalen. Ook wordt het verplicht voor auto’s die buiten de bebouwde kom een fietser inhalen om 1,5 meter zijdelingse afstand te houden. +++

+++ CHEVROLET stopt met de verkoop van de Camaro en de Corvette in Europa. Dit betekent dat het volumemerk van General Motors onze marktregio definitief de rug toe keert. De beslissing is opvallend, want landgenoot Ford doet in Europa uitstekende zaken met de Mustang, een rechtstreekse concurrent van de Camaro. Beide modellen combineren indrukwekkende prestaties aan een scherpe prijs. Chevrolet kondigt het einde van de Europese activiteiten aan voor augustus. De Camaro noch de Corvette voldoen aan de Europese emissienormen die op 1 september van kracht zullen worden. Chevrolet heeft dus eigenlijk geen andere keuze dan ermee te stoppen. Dit betekent dat de vernieuwde Camaro aan onze neus voorbij gaat, maar het merk zou theoretisch een comeback kunnen maken als de nieuwe Corvette C8 (met de motor in het midden) exportklaar is. +++

+++ Transport & Environment, de organisatie die de sjoemel DIESEL affaire bekendmaakte, geeft aan dat slechts 25 % van de getroffen voertuigen aangepast zijn; een teleurstellend laag percentage 3 jaar na het schandaal. Autofabrikanten hebben blijkbaar niets geleerd van de dieselaffaire. Er rijden wereldwijd nog 33 miljoen auto’s rond die het ‘slachtoffer’ zijn van emissiebedrog. Die voertuigen stoten 2 tot 3 keer meer stikstofoxiden uit dan de limiet. Dat er slechts 10 miljoen auto’s wel zijn aangepast om binnen de uitstootnormen te blijven, komt volgens Transport & Environment door het feit dat in veel landen de terugroepprocedure niet verplicht is. Ook het feit dat er geen overkoepelende Europese database bestaat staat het snel uitvoeren van een update in de weg. Sommige autofabrikanten lijken hiermee de dans te ontspringen. Volkswagen riep bijna al haar getroffen auto’s terug, net als Mercedes-Benz, maar Opel blijft steken op 12 % en Audi scoort slechts 30 %. Hoe denkt deze uitvinder van de TDI een renaissance van de dieselmotor te kunnen bewerkstelligen bij de consument als zij zelf nalatig is? Het ziet er overigens naar uit dat de kaarten vanaf september 2020 anders zullen liggen. Dan krijgt de Europese Commissie de macht om alle voertuigen op de weg te controleren en te verplichten tot het laten uitvoeren van een update. +++ 

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) topman Mike Manley verkocht een kwart van zijn aandelen vlak na het fusievoorstel. De beurswaarde schoot na de bekendmaking omhoog. De CEO verkocht een dag later 250.000 aandelen tegen een gemiddelde prijs van $13,85, waarmee de totale waarde uitkomt op $3,5 miljoen. Het is niet de eerste keer dat Manley een deel van zijn belang in FCA verkoopt. In totaal deed hij de helft van het door hem ontvangen aandelen weer van de hand. +++

+++ Niet elke FUSIE wordt een succes. Maar de krachtenbundeling tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Renault heeft een bovengemiddeld grote kans van slagen dankzij de goede relatie tussen John Elkann (achter de schermen de baas bij de Italiaans/Amerikaanse autobouwer) en de bestuursvoorzitter van Renault, Jean-Dominique Senard. De kleinzoon van Agnelli en de voormalige topman van Michelin spreken namelijk dezelfde taal. Daarmee doelt Autointernationaal.nl niet op het vloeiende Frans van John Elkann (die in Parijs studeerde), maar de stijl waarmee men elkaar benadert die getuigt van een degelijke opvoeding. Er is dus totaal geen taalbarrière tussen hem en de baas van Renault. Het lijkt geen toeval dat deze mannen elkaar nu als ideale partner zien, maar daar ging wel rampspoed aan vooraf: Sergio Marchionne overleed en Carlos Ghosn zit in afwachting van zijn proces in een Japanse cel. Beide topmanagers konden niet door één deur omdat zij allebei een te groot ego hadden en hun uitgesproken karakter allesbehalve vrij waren van haantjesgedrag. Nu is de situatie heel anders: De 66-jarige Senard hoeft zich niet meer te bewijzen en Elkann functioneert het best achter de schermen. De onderhandelingen werden in april opgestart. Renault stopte toen met het verder zoeken van toenadering tot Nissan (waardoor de alliantiegesprekken in een impasse belandden) en Elkann sprak vervolgens zelfs met president Emmanuel Macron, aangezien de Franse overheid een aandeel van 15 % in Renault heeft. Van Rome hoefde hij zich niks aan te trekken omdat de regering daar verder niet zakelijk betrokken is. FCA en Renault gaan nu samen streven naar een structurele reductie van de ontwikkelingskosten voor elektrische en/of autonoom rijdende auto’s. Het aantal verschillende platforms zal sterk worden teruggebracht, maar tegelijkertijd willen FCA en Renault daarmee een groter aantal marktsegmenten gaan bedienen. De verwachting is dat Nissan en Mitsubishi zich alsnog bij de combinatie zullen aansluiten. Dat is dan te danken aan Elkann, die heeft laten zien bij FCA de zelfstandigheid van de Chrysler divisie te kunnen respecteren; Renault wilde in de alliantie met de Japanners pers de eerste viool spelen. Maar Senard is uit ander hout gesneden dat Ghosn en is speciaal naar Tokyo gevlogen om namens hemzelf en Elkann het fusievoorstel toe te lichten aan Nissan en Mitsubishi. Als zij alsnog instappen, ontstaat de grootste autogroep ter wereld met 15,6 miljoen verkopen op jaarbasis. Dat is de kracht van synergie. In 2003 stond Fiat nog op de rand van een faillissement en Renault is eigenlijk niks waard als het belang in Nissan buiten beschouwing wordt gelaten. +++

+++ JAGUAR heeft berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij komende zomer stopt met de productie van de XJ. Een directe opvolger is niet gepland en dit betekent een concurrent minder voor de Mercedes S klasse, de BMW 7-serie en de Audi A8. De XJ kon richting deze technologisch geavanceerdere rivalen sowieso al geen vuist meer maken. Jaguar is evenwel niet van plan om het limousinesegment helemaal de rug toe te keren. Er wordt namelijk gewerkt aan een volledig elektrische sedan met aandrijftechniek van de I-Pace die het vlaggenschip van Jaguar moet worden. De XJ heeft het 9 jaar volgehouden. Qua vormgeving was hij bijzonder vernieuwend ten opzichte van zijn klassiek ogende voorgangers. Daardoor doet de XJ eigenlijk nog steeds niet verouderd aan. De nieuwe topsedan van Jaguar wordt zoals gezegd volledig elektrisch. Daarmee wordt hij een concurrent voor de Tesla Model S en de Mercedes-Benz EQ S. Audi heeft trouwens ook plannen voor een volledig elektrische versie van de A8, maar pas als de nieuwe generatie aan de orde is. +++

+++ LOTUS telt af naar de onthulling van haar eerste volledig nieuwe model in meer dan 10 jaar. Op 16 juli zal namelijk een elektrische supersportwagen met de codenaam ‘Type 130′ worden onthuld. Lotus staat daarmee aan de vooravond van een belangrijk moment. De productie begint volgend jaar, in de eigen fabriek in het Engelse Hethel. Lotus gaat, nu het eigendom is geworden van Geely, ook in China auto’s bouwen, maar dat is voor de elektrische supersportwagen niet de moeite aangezien de oplage beperkt zal zijn tot 130 exemplaren. Het lijkt erop dat Lotus veel klanten teleur zal moeten stellen, want na de aankondiging van de ‘Type 130’ meldden honderden geïnteresseerden zich bij het merk. De eerste nieuwe Lotus sinds 2008 wordt in alle opzichten een zeer exclusieve auto met indrukwekkende prestatiecijfers. Volgens de ontwerpers is het model de “meest dynamische straatauto ooit” van het merk. Maak je geen zorgen als jij nog geen uitnodiging hebt ontvangen voor de onthulling van de nieuwe Lotus op 16 juli. Het schijnt een zeer exclusief feestje te worden waar alleen de fine fleur uit de autobranche een invitatie voor krijgt. De modelnaam ‘Type 130’ is een verwijzing naar het aantal verschillende automodellen dat Lotus sinds zijn oprichting 71 jaar geleden heeft gemaakt. De elektrische topper wordt 1.000 pk sterk. +++

+++ De MERCEDES-AMG GT 4-Door Coupé wordt binnenkort ook leverbaar als 815 pk sterke ’73 EQ’. Zijn aandrijflijn compenseert min of meer het afscheid van de M279 motor; de 6,0 liter V12 die de ’65’ modellen uit Affalterbach van de nodige power voorzag. Zoals in de Final Edition van de Mercedes-AMG S 65, die eerder dit jaar werd voorgesteld op de auto salon van Genève. Die 630 pk en 1.000 Nm sterke krachtbron is niet langer te rijmen met de steeds strengere emissienormen. Zonde, al hoeven we niet al te lang te treuren, want ’65’ wordt dus ’73 EQ’. Als basisunit fungeert de bekende, dubbel geblazen 4,0 liter V8. Dit blok krijgt assistentie van een elektromotor op de achteras. Het gaat dus niet om wat ‘milde’ extra EQ Boost, maar om een volwaardige stekker hybride. De ’73 EQ’ benaming zal zijn weg in een later stadium vinden naar zowel de G, de GLS als de S klasse, maar debuteert in de GT 4-Door Coupé. In dit model moet de aandrijflijn de 680 pk krachtige Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid slapeloze nachten gaan bezorgen. Op papier gaat dat zeker lukken, want het piekvermogen bedraagt liefst 815 pk. Daarmee kan de Mercedes-AMG in minder dan 3 seconden naar 100 km/u sprinten. Vanzelfsprekend zal ‘4Matic+’ vierwielaandrijving standaard zijn. Daarnaast kan de ’73 EQ’ heel milieuvriendelijk tot 50 kilometer volledig elektrisch af leggen. In het verleden gebruikte AMG dit cijfer voor modellen met een tot 7,3 liter vergrootte V12. Tegenwoordig geeft ’73’ in de typeaanduiding niet meer aan wat het slagvolume van de motor is. Daarom kan AMG het label weer afstoffen en gebruiken voor stekker hybride uitvoeringen. +++

+++ Wat is de ONVEILIGSTE WEG van Nederland? Op het antwoord op deze vraag moet je niet in de drukke Randstad zijn, maar naar Almelo rijden, meer specifiek de Aaldrink singel. De weg ligt tussen het station, een basisschool, en een grote middelbare school (het Pius X college), en heeft sinds vandaag de twijfelachtige eer ‘de gevaarlijkste weg van Nederland’ te zijn. Dit komt voort uit een onderzoek van verkeersadviesbureau VIA. De Aaldrink singel zelf wordt niet heel druk bereden, maar toch kwamen er in de 5 jaar durende onderzoeksperiode 2 dodelijke ongelukken, 6 met gewonden en 13 met alleen blikschade voor. Dat is opmerkelijk veel voor een dergelijke weg. De andere podiumplaatsen zijn voor de Planetenweg in Velsen en voor de Heemstede straat plus Plesman laan in Amsterdam. In het geval van de Aaldrink singel is de grote rotonde een pijnpunt: er werden vorig jaar 11 ongelukken geregistreerd, vooral met fietsers en bromfietsers. +++

+++ RENAULT gaat de hybride uitvoering van haar nieuwe Clio als E-Tech aanbieden. De verkoop start in maart 2020. Die hybride variant telt 2 elektromotoren, maar doet het zonder stekker oplaadmogelijkheid. Als basisunit fungeert een atmosferische 1,6 liter benzinemotor van Nissan. Het door Renault Engineering ontwikkelde en gepatenteerde systeem wordt gevoed door een batterij van 1,2 kWh die opgeladen wordt tijdens het vertragen. Omdat het geen stekker hybride is, blijft het elektrische rij bereik van de Clio E-Tech beperkt tot een kilometer of 5. De hybridisatie dient dan ook vooral stadsritten, waar 80 % van de tijd elektrisch gereden zou kunnen worden dankzij de snelle recuperatie van kinetische energie. Schakelen doe je in de Renault via een CVT automaat. De verwachting is dat de Clio E-Tech fors goedkoper wordt dan de elektrische variant van de Opel Corsa en de technisch nauw verwante Peugeot 208. De belangrijkste concurrent voor de Renault met 1,2 kWh batterij is immers de Toyota Yaris Hybrid. Die is te koop vanaf 21.295 euro. De Peugeot e-208 moet minimaal 36.250 euro opbrengen en de Opel Corsa-e zal niet veel goedkoper worden. +++

+++ In 2017 zette Volkswagen in China een nieuwe joint venture op. In plaats van voor de bestaande partners (die in het Aziatische land modellen van VW of Skoda bouwen en verkopen) werd bij de ontwikkeling en commercialisering van toekomstige elektrische voertuigen voor een nieuwe partij gekozen: JAC. De eerste emissieloze modellen zijn nu, amper 2 jaar later, natuurlijk nog niet op de markt. Maar de samenwerking verloopt volgens Volkswagen wel vlot. Met als gevolg dat deze nu wordt uitgebreid: JAC zal over hooguit 3 jaar ook modellen van SEAT in China gaan bouwen en verkopen. Hiertoe zal in de relatief onbekende Chinese stad Hefei, niettemin ruim 8 miljoen inwoners rijk, vanaf 2021 een nieuw testcentrum operationeel worden, waar onder meer zelfrijdende auto’s ontwikkeld gaan worden. Hoewel Seat dus pas over (uiterlijk) 3 jaar officieel in China zal worden aangeboden, kan je er nu al modellen van het merk zien rijden. Moederbedrijf Volkswagen promoveerde modelnaam Jetta tot apart (budget)merk en voorzag de nieuwe dochter daartoe van de VS5 en de VS7. Dat zijn niets meer of minder dan een Seat Ateca respectievelijk Tarraco met andere logo’s. +++

+++ TESLA gaat binnenkort in China auto’s bouwen. Dat is goedkoper (vanwege invoerbelasting) dan export vanuit de Verenigde Staten. Tesla is hiervoor ook in China een zogeheten Gigafactory aan het bouwen. De aldaar te bouwen Model 3 is vanaf nu te bestellen en is 13 % goedkoper dan de reguliere, in de VS geproduceerde variant. De nieuwe instapprijs van de Chinese editie bedragat 328.000 yuan, hetgeen 49.000 yuan minder is dan voorheen. Net als bij ons gaat het dan om de Standard Range Plus variant. De levertijd voor de in China gebouwde Model 3 is met 6 tot 10 maanden wel wat langer dan wij hier gewend zijn, maar dat komt doordat de Chinese Gigafactory zoals gezegd nog in aanbouw is. +++

+++ Er zijn al 25 exemplaren van de VLIEGENDE AUTO , genaamd Pal-V, in Nederland verkocht. Dat maakte Marco van den Bosch, topmanager bij het bedrijf, bekend. De eerste testritten op de weg worden deze zomer uitgevoerd en eind volgend jaar zullen de eerste vliegende auto’s in Nederland geleverd worden. Het avontuur van Pal-V, de Nederlandse producent van de vliegende auto, begon 12 jaar geleden en nu is de levering van de eerste exemplaren heel dichtbij. “Na de voor deze zomer geplande rij trajecten gaan wij nog 100 uren verificatievliegen en dan is de Pal-V er”, aldus Van den Bosch. +++

Reageren is niet mogelijk.