Nissan moet alle zeilen bijzetten en lanceert NV250

0

Nissan heeft een nieuwe bestelwagen: de NV250. De badges tonen het logo van de Japanse fabrikant. Voor de rest is de NV250 in alles een Renault Kangoo.

Je kan niet echt zeggen dat Nissan een kraakvers model aan haar gamma toevoegt. De huidige generatie Kangoo stamt uit 2007 en is dus 12 jaar oud. De hoogste tijd om met pensioen te gaan en dat gebeurt uiterlijk in 2021. Een voorbode van de opvolger kregen wij onlangs te zien. Maar op de valreep komt Nissan nu dus met een eigen versie van de Kangoo. Dat er wordt teruggegrepen naar een 12 jaar oud model toont aan hoe desperaat de autofabrikant moet zijn.

De NV250 zal in deze vorm geenszins een lange carrière beschoren zijn. Maar het aanbod is wel meteen erg breed. Logisch: dat kan direct worden overgenomen van de Fransen. Alleen de elektrische Kangoo wordt niet ‘verNissant’. Blijkbaar is de spoeling voor de eigen e-NV200 te dun om een tweede emissieloze, compacte bedrijfswagen op een bedrijfseconomisch verantwoorde manier naast dit eigen ontwerp aan het palet te kunnen toevoegen.

Er is een gesloten bestelwagen, een Crew Cab en een Combi die een achterbank heeft. Hij is ook leverbaar met houten betimmering aan de binnenzijde, een optionele koeleenheid en met rolstoel toegankelijkheid aan de achterzijde. Het maximale laadvermogen bedraagt 800 kg. De NV250 wordt door Nissan in 2 lengte versies aangeboden: eentje die 4,28 meter groot is en een verlengde variant die van kop tot staart 4,67 meter lang is. Onder de kap zit altijd de 1,5 liter dieselmotor van Renault, maar de klant kan kiezen uit 3 vermogen smaken: 80, 95 of 115 pk. Vanaf september worden alle uitvoeringen van de NV250 leverbaar.

De NV250 komt dus naast de NV200 van Nissan zelf in het gamma. Het biedt de dealers, die overal in Europa geplaagd worden door dalende verkopen (in 2015 bedroeg het marktaandeel nog 3,9 procent; vorig maand was daar nog slechts 2,4 procent van over), een extra mogelijkheid om brood op de plank te krijgen. Ook krijgt Nissan met de NV250 een breder bestelautoaanbod, hetgeen prettig kan zijn voor klanten die bij één ‘loket’ een compleet lease of huurcontract willen afsluiten voor hun wagenpark.

Maar ja, ondernemers die hun oogje hebben laten vallen op een bedrijfswagen als de NV250, kunnen bij Renault terecht voor een nóg ruimer productaanbod, tegen vergelijkbare prijzen en met een groter dealernetwerk. Het blijft dus een zwaktebod, deze NV250. Ach, een kat in het nauw maakt nu eenmaal rare sprongen. En een dergelijke omschrijving van Nissan is zondermeer van toepassing na aanhoudend teleurstellende verkoopcijfers en nóg beroerdere vooruitzichten.

De problemen hebben geleid tot de grootste koersdaling sinds 2019. Nissan sleurt ook Renault mee in haar val want de Fransen bezitten 43 procent van de aandelen van hun alliantiepartner en lopen nu heel veel winst mis. Beleggers zijn verteld dat zij genoegen moeten nemen met een lager dividend omdat topman Hiroto Saikawa (foto) dat geld liever in productontwikkeling steekt.

Dat is geen onverstandig idee, want het modellengamma van Nissan begint behoorlijk gedateerd te raken (en de NV250 verandert daar natuurlijk niks aan). De Japanners zijn hun voorsprong in het elektrische segment kwijt omdat er sinds de uit 2010 stammende Leaf geen tweede emissieloze personenwagen aan het gamma is toegevoegd. Überhaupt heeft Nissan na de inmiddels 9 jaar oude Juke dit decennium geen enkel baanbrekend model geïntroduceerd. De tweede generatie Qashqai en zeker de X-Trail vallen in de categorie ‘mwa’ en de alweer gesaneerde Pulsar was een typisch geval van ‘brr’. De Micra is niet onaardig, maar die opereert in een segment waar de marges flinterdun zijn dus dat verklaart wellicht mede de dividendkorting.

Nissan wijst voor haar besmeurde reputatie met de beschuldigende vinger richting voormalig topman Carlos Ghosn die zich te buiten zou zijn gegaan aan financiële uitspattingen. Autointernationaal.nl schreef al meerdere keren dat dit onterecht is, en de recente dump van aandelen is daar het bewijs van: over Ghosn viel deze week namelijk helemaal niks nieuws te melden en tóch haakten beleggers massaal af. Nee meneer Saikawa, voor de oorzaak van de huidige problemen moet jij in de spiegel kijken: niemand anders was de afgelopen 2 jaar eindverantwoordelijk voor Nissan. Dat het nu een zootje is (in eigen land werd ook geknoeid tijdens emissietests) is dus jouw schuld.

Dat Nissan nog lang niet uit de bossen is, bewijst de herbenoeming van Saikawa tot CEO, ondanks dat Renault wel klaar met hem was. Toch werd hij herverkozen tijdens de aandeelhoudersvergadering omdat de autofabrikant blijkbaar niemand in huis heeft die ‘betere’ papieren heeft. Een duidelijke opvolger ontbreekt dus en tja, dan komen mensen door gebrek aan gewicht boven drijven zoals wij in eigen land weten van de tenenkrommende premiersjaren van CDA leider Jan Peter Balkenende.

Reageren is niet mogelijk.