Tegen de stroom in: test Audi S6 Avant

0

Waarom de korte test?

Audi heeft de nieuwe S6 klaar. Eindelijk. De presentatie vindt 14 maanden na het showdebuut van de A6 plaats. De nieuwe topman van Audi, Bram Schot vindt dat (ook) te lang. De A6 modelserie kon op deze manier niet gepositioneerd worden als een Duits premium product dat net zo veel ‘Freude am Fahren’ biedt als de BMW 5-serie. Gecombineerd met het aanvankelijk beperkte motorengamma zorgde dat niet bepaald voor flitsende verkopen.

Waarom heeft Audi de nieuwe S6 dan niet eerder op de markt gebracht? Daar zijn diverse redenen voor. Om te beginnen was het alle hens aan dek om de sjoemel software uit de 3.0 V6 TDI dieselmotor te krijgen. Die klus eiste zoveel aandacht op de WLTP certificatieprocedure voor het hele krachtbronnen gamma er bij in schoot. En dan was er het knagende probleem: hoe vervang je de oude S6 met zijn atmosferische V8 motor?

Wat voor auto is het?

Audi heeft er voor gekozen om de nieuwe S6, in Europa althans, over te laten stappen op dieselaandrijving. Het betreft concreet een 350 pk / 700 Nm sterke 3.0 V6 TDI motor met een elektrische compressor en een 48 Volt systeem. Het maximum koppel is beschikbaar tussen de 2.500 en 3.100 toeren. De elektrische compressor van de 3.0 V6 TDI ondersteunt de traditionele turbo op het moment dat de uitlaatgasstroom nog niet krachtig genoeg is. Hij reageert razendsnel (minder dan 250 milliseconden) en is actief tot een toerental van 1.650 omwentelingen. Zo voorkomt hij het vermaledijde turbogat.

In de praktijk betekent dit volgens Audi een zeer snelle respons en volop kracht voor onder meer snelle inhaalacties. Ook hoeft er minder vaak teruggeschakeld worden. De S6 Avant sprint in 5,1 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Milde hybride technologie (MHEV) draagt bij aan een zo gunstig mogelijk verbruik. Het 48V systeem bestaat uit een BAS (Belt Alternator Starter) en een 10 Ah lithium/ion batterij. Het BAS kan bij afremmen tot 8 kW aan vermogen terugwinnen. Deze energie wordt opgeslagen in de batterij. Dit systeem maakt het mogelijk om maximaal 40 seconden te ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor. Onder dagelijkse omstandigheden is volgens Audi op deze manier een brandstofbesparing van 0,4 liter per 100 km te realiseren.

Klinkt dit allemaal te mooi om waar te zijn? Nee, maar er zit wel een lastige adder onder het gras. Want wie wil er nog een diesel? In een sportsedan? Niemand kan ontkennen dat de dieselmotor een controversieel imago heeft gekregen. Dat kwam door een soort ‘perfect storm’ met de sjoemel diesel affaire en de negatieve publiciteit over schadelijke gezondheidseffecten van onbehandelde uitlaatgassen (met name NOx) als hoofdrolspelers. Dat heeft de dieselmotor zondermeer in diskrediet gebracht. Tegen de stroom in roeiend moet de nieuwe S6 nu dus op zoek naar kopers. Zelfs als het lukt om het hoofd koel te houden en puur te kijken naar de feiten (de dieselmotor van Audi is inmiddels zó schoon dat hij zelfs voldoet aan de Euro 7 emissienormen die pas in de toekomst in werking zullen treden en stoot gemiddeld minder CO2 uit dan een benzinekrachtbron), is het de vraag of werkgevers met duurzame pretenties dieselauto’s nog wel vinden passen in hun wagenpark en of het afschrijving risico niet onverantwoord groot is.

Is het wat?

Er is dus veel wat de toekomst van de dieselmotor bedreigt, maar aan deze S6 zal dat niet liggen. De elektrische compressor slaagt er in de praktijk namelijk uitstekend in om het turbo gat te elimineren. De combinatie van ‘slechts’ 164 gram CO2 per km, een 5 meter lange en afgerond 2 ton zware stationwagon met 5,1 seconden acceleratietijd, een op 250 km/u begrensde topsnelheid en een actieradius van afgerond 1.000 kilometer kom je niet vaak tegen in autoland. De motortechniek is overigens identiek aan die van de SQ7 (en de nieuwe Volkswagen Touareg 4.0 TDI V8), maar dan met 2 cilinders minder en een navenante reductie aan vermogen en koppel). Als de weg situatie er zich voor leent, kan je het toerental laten oplopen tot 5.000, maar anders zal de automaat snel, stil en moeiteloos opschakelen.

Er waren genoeg koopargumenten voor de oude S6, maar het meest overtuigend was zonder twijfel het geluid van zijn atmosferische V8 benzinemotor. Audi wist dat een 6 cilinder dieselunit dit nooit zou kunnen evenaren en heeft daarom de hulp ingeroepen van een geluidsgenerator. Of je daar blij mee moet zijn, is een kwestie van (muziek)smaak. De één zal het geluid verschrikkelijk vinden en de behoefte voelen om de virtuele assistent zo snel mogelijk uit te schakelen (wat overigens nog niet meevalt aangezien je hiervoor de complexe menustructuur van het infomediasysteem moet induiken), maar de ander zal spreken van een weldadig akoestisch genot en een waardig alternatief voor de klassieke V8 roffel.

Hoewel een turbogat dus ontbreekt en menig hete hatchback niet in staat zal zijn om de S6 op het sprintonderdeel bij te houden, mist de aandrijflijn toch een kwikzilverig karakter. Dat komt enerzijds doordat de 8-traps Tiptronic automaat niet goed meewerkt. Het komt in de praktijk regelmatig voor dat die op kruisingen of langzaam genomen bochten in de derde versnelling blijft hangen. De automaat is dan van zichzelf niet snugger genoeg om een lagere versnelling op te zoeken, waardoor je alsnog als een dolle op zoek moet naar de schakel flipper om de transmissie handmatig in een lager verzet te dwingen. Anderzijds is en blijft de S6 Avant, ondanks alle vernuftige techniek een zware auto (hij weegt 1.955 kilo oftewel 140 kilo meer dan de BMW 530d Touring). Veel van die massa drukt bovendien op de neuspartij en dat staat een sprankelend weggedrag ook in de weg.

Dat is jammer, want met de optionele vierwiel sturing is de nieuwe S6 wel degelijk lichtvoetiger dan zijn voorganger. De installatie functioneert intuïtief, progressief en voelt natuurlijk aan. Het stelt jou in staat om veel krappere bochten te nemen dan je van een 5 meter lange stationwagon zou verwachten. Ook de standaard variabele dempers dragen een steentje bij. Toch is deze Audi het meest in zijn element op de snelweg. Daar excelleert de S6 door moeiteloos kilometers te maken op een feilloos verfijnde manier. De testauto was ook voorzien van dubbel glas in de voorportieren, maar het is niet gezegd dat je deze optie perse nodig hebt want ook de gewone A6 3.0 TDI is superieur stil en heerlijk om mee te cruisen.

Naar goed Audi gebruik is het interieur afgewerkt met de fraaiste materialen die er voor autofabrikanten te koop zijn. Zo zijn de goed steunende, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen bekleed met Valcona leder. De uitrusting van de S6 Avant omvat daarnaast 4 temperatuurzones voor de airconditioning, sleutelloze toegang, en Audi’s MMI navigatie Plus systeem met dubbele schermen. Maar dit soort luxe verwacht je natuurlijk ook in een stationwagon die naar verwachting 113.950 euro gaat kosten in Nederland.

De standaard 20 inch wielen geven de S6 samen met de grotere voorspoiler (met bredere luchtinlaten aan beide kanten), de aluminium spiegelkappen, de specifieke velgen en de speciale diffusor veel uitstraling. Maar zonder de badges zou deze Audi ook door kunnen gaan voor een A6 in S-Line tenue. Maar voor diegenen die helemaal geen behoefte hebben om op te vallen in het verkeer, zal dit alleen maar een pluspunt zijn. Niet onvermeld mag de standaard vierwielaandrijving blijven. De tractie die de S6 daardoor biedt is fantastisch, maar het heeft natuurlijk wel consequenties voor het gewicht van deze Audi zoals je eerder in dit testverslag hebt kunnen lezen.

 

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Akoestisch is het een kwestie van smaak of deze nieuwe S6 Avant jou kan bevredigen, maar het voor de rest een verfijnde allrounder. Dankzij de optionele vierwiel sturing is de Audi er in dynamisch opzicht op vooruit gegaan en in de praktijk zal hij bijna net zo snel zijn als de oude V8 benzineversie, terwijl het brandstofverbruik veel lager ligt en je kan genieten van een actieradius waar vrachtwagens jaloers op zullen zijn.

Die laatste eigenschappen zijn allemaal te danken aan de innovatieve dieselmotor. Dat levert de Audi tal van voordelen op, maar het imagoprobleem van dit type krachtbron is een levensgroot nadeel. Duidelijk is dat als men in Ingolstadt de dieselmotor met een elektrische compressor en een 48 volt milde hybride systeem niet kan redden, niemand dat kan. Dit illustreert de vaardigheden van Audi, ondanks dat het merk de afgelopen 2 jaar zijn slogan 'voorsprong door techniek' niet helemaal waar heeft weten te maken.

Toch zegt iets mij dat het licht voor een oliegestookte S6 (en S4, S5 en S7) in Ingolstadt op groen werd gezet op een moment dat de negatieve imago-effecten op de verkopen van dieselauto's nog niet glashelder waren. Audi heeft gegokt en knap werk afgeleverd. Toch is het niet denkbeeldig dat er over 2 jaar als gevolg van tegenvallende orderaantallen geconcludeerd moet worden dat de Duitsers ook verloren hebben.

  • 8
  • User Ratings (17 Votes)
    3.8

Comments are closed.