Waardig en vermakelijk topmodel: test BMW X2 M35i

0

Waarom de korte test?

BMW levert de X2 nu ook in een uitgesproken sportieve uitvoering. Het betreft de M35i. Zou je de X2 met een beetje goede wil als een SUV kunnen bestempelen, de nieuwe sportieve topper is een echte cross-over. Hij kruist immers de carrosserie van een hoog (coupéachtig) model met de prestaties en dynamische kwaliteiten van een hete hatchback. De nieuwe 1-serie krijgt namelijk ook een M35i uitvoering als topmodel.

Wat voor auto is het?

Het concept van een performance versie van een hoger op zijn potenstaand premium model is niet nieuw. De beste voorbeelden zijn de Mercedes-AMG GLA 45 en de RS uitvoering van de vorige generatie Audi Q3. Inmiddels heeft zich ook Seat met de Cupra Ateca in de strijd gemengd. BMW arriveert voor Duitse premiummerk begrippen pas laat op het feestje voor compacte hete cross-overs annex SUV modellen. Dat komt deels doordat de X2 nog maar een jaar op de markt is en deels omdat men in München tot nu toe geen schikte krachtbron in de schappen had liggen.

Die motor is er nu wel. Het betreft een extra krachtige variant van de bekende 2,0 liter 4 cilinder. Die is goed voor 306 pk en 450 Nm. De X2 kan hiermee met Launch Control in 4,9 seconden naar 100 km/u sprinten. De M35i uitvoering is het eerste BMW M model met een 4 cilinder motor onder de kap sinds de eerste generatie M3. De bekende 8-traps automaat en xDrive vierwielaandrijving zijn standaard. Het gemiddelde verbruik moet volgens BMW, afhankelijk van het formaat banden, uitkomen op 8,1 à 8,4 liter per 100 km. De 2,0 liter motor is in de ’20i’ goed voor 192 pk en 280 Nm. Ook de hoeveelheid koppel verschilt dus sterk.

Uiteraard heeft BMW ook het onderstel van de sportiefste X2 aangepast. De demping is stijver en de vering werd wat nog harder afgesteld. BMW levert tevens standaard het M Sport remsysteem. Zaken als de stuurinstallatie en gaspedaalrespons zijn ook aangepast. Verder heeft BMW de achterophanging onder handen genomen. De grondspeling is verkleind. Tegen meerprijs zijn adaptieve schokdempers leverbaar. Tussen de voorwielen biedt de X2 M35i daarnaast een primeur: een M Sport differentieel. BMW zal deze technische lekkernijen ook gaan leveren op de volgende generatie 1-serie, die de switch naar voorwielaandrijving maakt. Bij deze modelreeks zal de M35i Performance uitvoering de huidige M40i versie met 6 cilinder motor vervangen.

De X2 M35i kan worden herkend aan het M Sport exterieurpakket en de unieke donkergrijze kleur Cerium Grey voor de grille, de andere luchtinlaten en de zijspiegelkappen. Tevens is aan de achterzijde een M Performance spoiler geplaatst; eveneens in donkergrijs uitgevoerd. LED koplampen zijn standaard. Ook de mistpitten zijn voorzien van dit type lichttechniek. Onderaan de bilpartij zien we 2 uitlaat eindstukken; niet toevallig eveneens Cerium Grey van kleur. Om plaats te bieden aan de 18 inch remschijven monteert BMW 19 of 20 inch velgen van M Sport. De X2 M135i heeft een prijskaartje van 73.995 euro.

Is het wat?

De X2 M35i is geen auto die de eerder genoemde Mercedes-AMG GLA 45 van repliek kan dienen. Daarvoor komt hij minimaal 75 pk tekort. Ook de nog te introduceren RS uitvoering van de nieuwe Audi Q3 zal hij niet bij kunnen houden. Maar enthousiaste rijders met benzine in hun bloed komen wel degelijk aan hun trekken. Niet alleen in de vorm van een hoger prestatieniveau, maar ook doordat het weggedrag is aangescherpt.

De acceleratietijd naar 100 km/u (4,9 seconden met Launch Control) werd al genoemd. Om de snelheid bij 250 km/u aan banden te leggen is een begrenzer nodig. Daarmee kan de 1.620 kilo zware X2 M35i de meeste hete hatchbacks in ieder geval in de rechte lijn partij bieden. Qua loopcultuur lever je ten opzichte van de befaamde 6 cilinder lijn motor van BMW wel kwaliteit in, maar de potente nieuwe krachtbron is goed bij de les en produceert een sportief geluid. Die laatste eigenschap is te danken aan de uitlaat en aan een synthetisch sound systeem dat via de speakers voor extra volume zorgt zodra de toerentellernaald de rode zone nadert. Oren genieten er écht van.

In het begin aarzelt de 2,0 liter motor even met het afgeven van zijn vermogen omdat de twin-scroll turbo nog druk moet opbouwen, maar vanaf de 2.000 toeren gaat de X2 M35i los en accelereert hij met grote overgave. Gaspedaalcommando’s worden met een vermakelijke souplesse uitgevoerd. Qua ‘Freude am Fahren’ zit het dus wel snor in deze BMW, ook omdat de nieuwe topuitvoering zich eenvoudig snel laat rijden en hij boven de 2.000 toeren uitstekend bij de les is. Dat vergroot het vertrouwen in de X2 M35i.

Maar meer nog dan de toegenomen prestaties in rechte lijn, zijn het de verbeterde onderstel eigenschappen die de nieuwe M35i uitvoering onderscheiden van de minder krachtige X2 versies. Er is een duidelijk merkbaar verschil in respons. Ook gedraagt de M35i uitvoering zich veel lichtvoetiger, zowel in de stad als buiten de bebouwde kom. De stevige demping weet rollen en duiken opvallend goed in de kiem te smoren. Longitudinale stabiliteit is ook een sterke eigenschap van deze BMW, ondanks de relatief grote grondspeling van de X2. De juist gekozen elektro / mechanische bekrachtiging maakt sturen tot een plezierige activiteit, ook omdat je meer feedback krijgt dan bij de doordeweekse uitvoeringen. Onder de streep levert dit een auto op met een veel genot schenkende rij beleving. De nieuwe BMW reageert direct en gretig op commando’s en koppels dat aan een nieuw niveau van precisie.

Het M Sport differentieel werpt duidelijk zijn vruchten af bij het verdelen van de aandrijfkrachten tussen de voorwielen en dankzij de speciale afstelling van het xDrive systeem gaan er voldoende motorvermogen en koppel naar de collega’s achter om de tractie te maximaliseren, zelfs op nat wegdek. De enige smet op het blazoen van de X2 M35i is de stevige vering. Daar lijdt het comfort merkbaar onder, ook met de optionele adaptieve dempers op de test auto. Door de weinig vergevingsgezinde afstelling gedraagt de vering zich onrustig als het asfalt niet mooi strak is. Op de snelweg is er evenwel weinig aan de hand.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

BMW heeft in de vorm van de X2 M35i een knappe prestatie geleverd, want dit is normaliter niet het type auto waarin de fabrikant of diens M divisie excelleert. Maar ondanks dat het basismateriaal vanuit puristisch oogpunt niet ideaal is (dwars gemonteerde motor, relatief grote grondspeling), is de topversie van de modelreeks een verrassend goed totaalpakket geworden.

Met een prijs van 73.995 euro is de X2 M35i een stuk duurder dan de Audi SQ2 en de Cupra Ateca, maar daar staat ook een duidelijke meerwaarde tegenover. De BMW is snel en verfijnd, alert en heel vermakelijk om te rijden. Het opgewaardeerde interieur biedt (eindelijk) de premium kwaliteit die bij de gewone uitvoeringen van de X2 ontbreekt. Dat maakt de M35i versie tot een uitstekende allrounder. Diegenen die in de markt zijn voor een hete hatchback die ook op glad wegdek zijn mannetje staat en 74 mille kunnen stukslaan op een auto, moeten deze BMW zeker op hun proefritlijstje zetten.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (12)
    3.8

Reageren is niet mogelijk.