Aston Martin stuurt Valkyrie naar Le Mans

0

In het weekend van 15 en 16 juni staat Le Mans weer in het teken van de historische 24-uurs face. Alle coureurs en fabrikanten maken zich momenteel klaar voor deze uitputtingsslag. Aston Martin doet vanaf 2021 ook mee en zal dan een raceversie van de Valkyrie AMR Pro naar het evenement sturen.

Voorafgaand aan de 24-uurs race van Le Mans in 2021 zullen 2 omgebouwde exemplaren van de Valkyrie in de Hypercar klasse de concurrentiestrijd aangaan tijdens de FIA World Endurance Championschip (WEC). Aston Martin kiest niet willekeurig voor de Le Mans editie van 2021, want dan is het precies 100 jaar geleden dat het automerk voor het eerst aan een race meedeed. Dat was toen ook in Frankrijk, op het Circuit de la Sarthe in de gelijknamige plaats. In 1959, oftewel 60 jaar geleden, behaalde Aston Martin voor het laatst de overwinning op Le Mans.

De raceversie van de Valkyrie AMR Pro wordt aangedreven door een speciaal geprepareerde, jankende en goddelijk klinkende 6,5 liter V12, zo laat CEO Andy Palmer weten. Door intensief gebruik te maken van koolstofvezel hoopt Aston Martin het gewicht van haar bolide te minimaliseren. Voor ’s werelds mooiste race wordt de raceversie van de Valkyrie in samenwerking met het Formule 1-team van Red Bull ontwikkeld.

Le Mans kampte de laatste jaren met een dalend aantal deelnemende autofabrikanten (zo stopten zowel Audi als Porsche), maar Aston Martin brengt daar nu met de Valkyrie verandering in. De bizarre lijnen van de bolide zijn het werk van Adrian Newey, die in aërodynamisch opzicht magische ontwerphanden heeft. Cosworth tekende voor de 1.175 pk versie van de V12 motor. Hopelijk gaan andere bouwers van bizarre sportwagens, zoals Mercedes met de AMG One, ook mee doen.

Aston Martin keert terug naar Le Mans met een duidelijk doel voor ogen: overall winnaar worden. Dus niet alleen de snelste in de Hyper klasse, maar überhaupt. De Valkyrie moet daarvoor bolides van Ferrari, Koenigsegg en McLaren achter zich laten. De Hyper klasse is vanaf 2021 de opvolger van de LMP1 racewagens en geldt als het hoogste niveau in de 24-uurs race van Le Mans. Veel autobouwers, groot en klein, hebben oren naar deze competitie. Volgens Palmer is er van opvoeren van de V12 motor geen sprake. “Wij moeten de Valkyrie eerder temperen. In de vorm waarin wij hem uitbrengen, veegt hij de vloer aan met iedereen. Ik zie de deelname dan ook als een demonstratie van betrouwbaarheid en niet van absolute kracht”.

De raceklasse opereert op een principe van balans. De snelste auto’s krijgen ballast om een waterpas speelveld te creëren. De Valkyrie is bijna klaar, dus Aston Martin heeft alle tijd om de raceversie te prepareren en om na te denken over een strategie die moet resulteren in een verpletterende overwinning. Palmer doet niet om sentimentele redenen mee, maar vanwege het ‘Win on Sunday, sell on Monday’ principe: “Als de Valkyrie zich op Le Mans als nieuwe sportwagen met een middenmotor in de kijker weet te spelen, dan zal Aston Martin meer exemplaren kunnen verkopen en tegelijk hogere prijzen kunnen vragen”.

Palmer denkt dat ook de nieuwe Vanquish hiervan zal profiteren, want die krijgt eveneens een midscheeps achter geplaatste motor; in dit geval geen V12 maar een V6. Van deze sportwagen van Aston Martin start de verkoop in 2021.

Reageren is niet mogelijk.