Dodge houdt de Charger magie levend

0

De Dodge Charger is inmiddels 14 (!) jaar oud. Een model van Ford of General Motors zou dan al lang dood en begraven zijn, maar Fiat Chrysler Automobiles pakt het anders aan. Dit moederbedrijf van Dodge moet ook wel, want waar de landgenoten de Goliath van de Amerikaanse automarkt zijn, daar kan het autoconcern achter de Charger alleen overleven (en winnen …) indien zij zichzelf de rol van David aanmeet.

Dat gaat Fiat Chrysler Automobiles goed af. Het pick-up merk Ram is inmiddels Chevrolet gepasseerd in de verkoopstatistieken. Dit is een grote vernedering voor General Motors. Deze reus op lemen voeten heeft ook besloten om te stoppen met de verkoop van de Camaro. Niet omdat deze ‘muscle car’ slechter is dan concurrerende modellen van Ford (Mustang) en Dodge (Challenger), maar omdat er bij General Motors te veel een ‘9-tot-5 ambtenaren cultuur’ heerst waarbij men liever lui dan moe is. Daarom werd er ook geen enkele moeite gedaan om de MPV levend te houden, terwijl Chrysler al jarenlang bewijst dat er best een gezonde boterham valt te verdienen met een dergelijk model (de Pacifica). Het is een kwestie van doorzettingsvermogen.

De bereidheid om over te werken zodat er een beter product kan worden aangeboden dan de concurrentie doet, wordt ook duidelijk gemaakt met de Dodge Charger. Die krijgt vanaf modeljaar 2020 in supercharged, 707 pk sterke SRT Hellcat uitvoering een zogeheten wide body! Dit pakket bestaat uit opgepompte wielkasten die de breedte van de carrosserie met 89 mm vergroten. De Charger SRT Hellcat wordt tevens uitgerust met 20 inch wielen met daar omheen 305 mm breed rubber. We zien ook nieuwe bumpers met extra luchtinlaten.

De grotere banden zorgen voor meer grip en een kortere remweg. Dodge claimt dat de vernieuwde SRT Hellcat in staat is om binnen 32 meter volledig tot stilstand te komen als er 60 mijl per uur (96,6 km/u) wordt gereden. Een andere upgrade is de montage van Bilstein schokdempers. Die zijn van het adaptieve type en kennen 3 standen. Verder worden het remsysteem geleverd door Brembo en kent de vernieuwde elektrische stuurbekrachtiging 4 modi.

Onder de kap zit de bekende 6,2 liter V8 met mechanische compressor die goed is voor 717 pk en 881 Nm. De sprint naar 60 mijl per uur (96,6 km/u) neemt 3,6 seconden in beslag. Daarna accelereert de SRT Hellcat door naar een duizelingwekkende 315 km/u. Dodge beweert daarmee de snelste in volume geproduceerde sedan ter wereld in handen te hebben. De Amerikanen gebruiken expres de term ‘in volume geproduceerde’, want sedans als de Alpina B5 (330 km/u) en Bentley Flying Spur (334 km/u) zijn namelijk sneller.

Dodge gaat haar ‘muscle car’ komend jaar leveren met 4 “race geïnspireerde technologieën”: Launch Control, Launch Assist, Line Lock (voor burnouts) en een Race Cooldown functie (die de intercooler pomp en de radiateurventilator nog even laat draaien nadat de motor is uitgeschakeld maar de V8 nog niet voldoende is afgekoeld).

De SRT Hellcat Widebody, oftewel de modeljaar 2020 uitvoering, kan worden herkend aan de gewijzigde grille, aangepaste zijschorten, een nieuwe achterspoiler en aan de Satin Chrome SRT Hellcat’ badges. De wegligging van de ‘wide body’ uitvoering is volgens Dodge beter dan die van de standaard Charger SRT Hellcat. Een parkoers van 3,3 kilometer legt de vernieuwde ‘muscle car’ 2,1 seconden sneller af. Hij finisht 13 autolengtes vóór de meer ‘bescheiden’ versie.

Binnenin is de vernieuwde SRT Hellcat uitgerust met verwarmbare/ventileerbare Laguna stoelen met lederen bekleding en Hellcat logo’s. De bestuurder beschikt tevens over een verwarmbaar stuur met een afgeplatte onderzijde. Verder zijn er voor de aankleding een aantal nieuwe stoffen beschikbaar.

Het zijn ingrepen die niet de wereld kosten, maar wel voor maximale media-aandacht zorgen. Kortom, precies zoals David het in zijn strijd met Goliath zou aanpakken. Want Ford noch General Motors hebben hier van terug. De obsessie van Fiat Chrysler Automobiles, en dan in het bijzonder Dodge, om de Charger relevant te houden, werpt zijn vruchten af want alleen dit jaar al verkocht het merk 40.000 exemplaren van de sedan.

Voor diegenen die wel de dikke looks van de SRT Hellcat willen, maar die liever een onsje minder motorisch geweld hebben, biedt Dodge het Scat Pack Widebody (de witte auto op de foto’s) aan. Die beschikt ook over een flink uitgebouwd koetswerk, maar onder de kap vinden we compressorloze 6,4 liter V8 aan met ‘slechts’ 491 pk en 644 Nm. Die heeft voor de sprintklus 4,3 seconden nodig. Zijn topsnelheid wordt door Dodge niet genoemd. Wel meldt de fabrikant dat de veren stijver zijn en de stabilisatorstangen dikker om de wegligging te verbeteren. Grotere remmen zorgen voor meer stopkracht.

Reageren is niet mogelijk.