Elektrische occasion krijgt 100 miljoen subsidie

0

De Nederlandse regering trekt de komende 4 jaar 100 miljoen euro subsidie uit voor de tweedehands (deels)elektrische auto. Doel is om de stekker occasion aantrekkelijker te maken voor mensen met een kleinere portemonnee. Het subsidieplan staat in het klimaatakkoord.

Nu zijn stekkerauto’s, en vooral de volledig elektrische exemplaren, vrijwel alleen aantrekkelijk voor zakelijke rijders. Dat beseft ook het kabinet. Die rijden deze auto’s vaak een jaar of 5 met enorme belastingvoordelen. Na die periode verdwijnen veel van deze de leasewagens naar het buitenland omdat zij voor Nederlandse particulieren te duur zijn.

Dat moet de komende jaren veranderen, zo vindt het kabinet. Met de 100 miljoen denkt het kabinet 80.000 particulieren over te kunnen halen om een stekkerauto te kopen in plaats van een diesel of benzine model. Per occasion is maximaal 1.500 euro aan subsidie mogelijk, die de consument op 3 verschillende manier kan gebruiken. De opties zijn 1) een aanschaf subsidie, 2) een tegemoetkoming in de kosten voor het plaatsen van een laadpaal en 3) laadtegoed waardoor een koper van een (deels)elektrische occasion 1 jaar gratis kan rijden.

Nederlanders geven aan een tweedehands auto gemiddeld 10.000 euro uit, zo blijkt uit cijfers van de Bovag. Daarvoor kun je op dit ogenblik nauwelijks een fatsoenlijke volledig elektrische gezinsauto kopen. Je komt al snel terecht bij afdankertjes die luisteren naar de naam Renault Fluence ZE (foto), maar daar doet de autoconsument zichzelf geen plezier mee. Zo is de actieradius onbruikbaar klein en de carrosserievorm (een sedan zonder neerklapbare achterbank) te onpraktisch.

Reageren is niet mogelijk.