Nieuwstelex

0

+++ Auto-industrie toeleverancier Continental komt met een nieuw 48 VOLT SYSTEEM waarmee, via een assisterende elektromotor van 41 pk, een extra hoog vermogen geleverd kan worden. De verbrandingsmotor doet nog steeds het meeste werk, maar dankzij een klein accupakket kan er tot een snelheid van 80 à 90 km/u volledig elektrisch worden gereden. Ook is er ondersteuning tijdens het accelereren en wordt remenergie teruggewonnen die anders grotendeels verloren zou gaan. Ten opzichte van de huidige generatie 48 Volt hybride systeem is het vermogen verdubbeld, terwijl het formaat van de elektromotor gelijk is gebleven. Ook is er aan efficiëntie gewonnen. +++

+++ De Urus stelde als power SUV Lamborghini in staat om haar verkopen in de Verenigde Staten vrijwel te verdubbelen. Dit succes is BMW tuner Alpina niet ontgaan, want die heeft plannen voor een veredelde X7. Topman Andreas Bovensiepen denkt dat een opgevoerde versie van de SUV een geweldige toevoeging kan zijn voor met name het Amerikaanse gamma. De zogeheten Alpina X7 (of XB7) zal waarschijnlijk zijn hart delen met de Alpina B7, die de snelste BMW 7-serie ooit is. Door aanpassing van de 2 turbo’s van de 4,4 liter V8 stijgt het vermogen naar 608 pk en aan koppel is er 800 Nm beschikbaar. De Alpina B7 haalt een topsnelheid van 330 km/u en sprint in 3,6 seconden naar 100 km/u. De XB7 zal met zijn extra gewicht en groter frontale oppervlak evenwel wat langzamer zijn. Ter vergelijking: de BMW X7 M50i met 530 pk doet de sprintklus in 4,7 seconden. Alpina had eerder een opgevoerde versie van de i8 in gedachten met 460 pk, maar die haalde niet het verkoop stadium. BMW stak er een stokje voor. Het opvoeren van het vermogen van 362 pk uit de standaard i8 naar 460 pk is te danken aan de montage van een 2,0 liter 4 cilinder motor als basiskrachtbron in plaats van een 3-pitter van 1,5 liter inhoud. Het door Alpina gecreëerde vermogen past natuurlijk veel beter bij de vleugeldeuren en het supersportwagen uiterlijk van de i8. Volgens Bovensiepen had BMW er vooral moeite mee dat Alpina ervoor gekozen had om de uitlaat aan de achterkant zichtbaar te maken. Dat paste niet bij de identiteit van de i8. Overigens werkt BMW inmiddels zelf aan een nieuwe supersportwagen met stekker hybride aandrijflijn. Dat wordt de productieversie van de Vision M Next conceptstudie die voor het eerst op het toneel verscheen tijdens de #NEXTgen conferentie in München, 25 juni jl. Aks vermogen wordt 600 pk genoemd, bijna het dubbele van wat de i8 levert dus. Toeval of niet, maar de Vision M Next heeft net als de creatie van Alpina een 4 cilinder 2,0 liter motor als basiskrachtbron. Hij kan 100 km volledig elektrisch op een volle acculading afleggen. De sprint naar 100 km/u neemt minder dan 3 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 300 km/u. De 2 assisterende elektromotoren zorgen voor vierwielaandrijving. De verwachting is dat de productieversie van de Vision M Next in 2022 bij de dealers arriveert. Nog dit jaar zal BMW de M2 CS presenteren. In tegenstelling tot de verwachtingen zal hij niet op de IAA van Frankfurt (12-22 september) te zien zijn, maar 2 maanden daarna, op de Los Angeles Auto Show. De M2 CS krijgt een 3,0 liter 6 cilinder (S55) motor die goed is voor 450 pk en 550 Nm. Standaard wordt de auto geleverd met een handbak, maar optioneel is de 7-traps automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar. De adaptieve M ophanging helpt de auto door de bochten en een M Sport uitlaat zorgt voor het nodige geroffel. De M2 CS krijgt daarnaast heel veel carbon onderdelen. BMW zal 2.200 exemplaren van de ultieme 2-serie Coupé op de markt brengen. De auto’s gaan tussen maart en december 2020 gebouwd worden. +++

+++ Zwitserse wetenschappers hebben berekend hoeveel BOMEN er nodig zijn om onze CO2 uitstoot te compenseren: 1 biljoen (dus 1.000 miljard) exemplaren. Daarmee kan de opwarming van de aarde tegengegaan worden. Dat klinkt als een onmogelijke opgave waarmee de wetenschappers het doemscenario willen verduidelijken, maar dat is niet zo. Via satellietfoto’s is geconcludeerd dat er in Rusland, de Verenigde Staten, Canada, Australië, Brazilië en China de benodigde 1 miljard hectare grond aanwezig is. Overigens moeten wij volgens de wetenschappers, zelfs als wij die 1 biljoen bomen zouden aanplanten, onze uitstoot gaan verminderen. Dus minder gas verbruiken, minder kolencentrales en minder olie. +++

+++ CADILLAC is gestopt met de productie van de CTS. Met name de ‘V’ versie maakte indruk, want dat was een prima alternatief voor de Audi RS6, de BMW M5 en de Mercedes-AMG E 63. De huidige generatie CTS-V werd eind 2014 geïntroduceerd en onderscheidde zich door een relatief eenvoudige motor met 2 kleppen per cilinder en 1 centrale nokkenas. Maar dankzij een compressor was het 6.162 cc blok desondanks goed voor 649 pk en 854 Nm. Daarmee knalde je in 3,7 seconden naar 96 km/u (60 mijl). Omdat de CTS-V niet was voorzien van een begrenzer, kon je dooraccelereren naar 322 km/u. Het was niet alleen de snelheid in rechte lijn waarin de zeer onderschatte Cadillac excelleerde. De CTS-V was ook verrassend capabel in bochten. De Nürburgring tijd was 7 minuten en 40 seconden, wat voor een 1.880 kg wegend bakbeest enorm snel is. Maar nu is de CTS-V net zoals de doordeweekse versies van de Cadillac geschiedenis. Een directe opvolger is niet gepland want de CT5 is iets compacter, lichter en wordt lager gepositioneerd. Wel gaan de geruchten over een ‘V Blackwing’ versie van dit model met drukgevoede V8 motor. +++

+++ Uit een steekproef van de Bovag blijkt dat bijna 30 % van de CARAVANS en de helft van de vouwwagens met verouderde banden rijdt. Uit eerder onderzoek werd ook al duidelijk dat eigenaren weinig aandacht hebben voor het rubber van hun sleurhut. Uit de steekproef van de Bovag bleek dat 1 op de 3 caravans met banden reed die ouder zijn dan 6,5 jaar. Bij een dergelijke leeftijd kunnen haarscheurtjes ontstaan, ook als het profiel nog tiptop in orde is. In combinatie van een oplopende temperatuur van de band tijdens de vakantiereis, kunnen de gevolgen dramatisch zijn. +++

+++ De algemeen directeur van DACIA , Christophe Dridi, heeft bekendgemaakt dat het Roemeense automerk de komende jaren €100 miljoen gaat investeren in uitbreiding van het modellengamma. Ook zal de productiecapaciteit worden vergroot. In de Roemeense Mioveni fabriek vorig jaar net iets meer dan 313.000 auto’s van Dacia het levenslicht, maar in 2020 moet de output zijn gestegen naar 400.000 stuks. De uitbreiding van de productiecapaciteit betekent werkgelegenheid voor 300 extra mensen. Dacia doet momenteel vooral goede zaken met de Duster. Deze SUV wordt in 44 landen verkocht. Dridi sluit het bepaald niet uit dat de Duster gezelschap krijgt van een kleinere én een groter model. Voor die tijd zullen de Sandero en Logan een grondige facelift ondergaan. Dacia werkt daarnaast aan een volledig nieuwe generatie Dokker. Die krijgt hetzelfde platform als de nieuwe Renault Kangoo en krijgt meer het karakter van een SUV. Tegen meerprijs zijn 7 zitplaatsen mogelijk. In tegenstelling tot de Kangoo is een volledig elektrische variant van de Dokker niet gepland. Mogelijk debuteert de tweede generatie volgend najaar op de autosalon van Parijs. +++

+++ In mei is het aantal verkochte (deels) ELEKTRISCHE auto’s in Europa fors gestegen. Er gingen in totaal 37.400 stekker exemplaren over de toonbank. Daarvan was het overgrote deel (63 %) volledig elektrisch. Afgerond gaat het om 24.000 auto’s zonder verbrandingsmotor. Dat is 28 % méér dan in dezelfde periode in 2018. De top 5 van mei 2019 ziet er als volgt uit: 1. Renault Zoé (4.106 registraties), 2. Mitsubishi Outlander PHEV (3.286), 3. Tesla Model 3 (2.849), 4. BMW i3 (2.178) en 5. Volkswagen e-Golf (1.993). De Renault Zoé blijft verkooptechnisch dus eeuwig jong, ondanks dat in het derde kwartaal een ingrijpend vernieuwde versie op de markt komt. De Mitsubishi Outlander PHEV doet het opmerkelijk goed; dat komt omdat er nog steeds weinig concurrentie is voor deze stekkerhybride SUV. De Tesla Model 3 is met name populair in Noorwegen en Nederland, alhoewel men in Duitsland ook erg gecharmeerd is van het elektrische BMW 3-serie alternatief. De Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro scoren verkooptechnisch nog niet heel hoog, maar dat komt vooral doordat er in Zuid Korea onvoldoende productiecapaciteit voor is. In het hogere prijssegment zien wij dat de vraag naar de grotere Tesla modelle (S en X) gedaald is en dat de Audi e-Tron momenteel in de verkoopstatistieken aan het bumper kleven is bij de Jaguar I-Pace. +++

+++ HONGARIJE telt nog geen 10 miljoen inwoners. Dat aantal moet omhoog, vindt premier Orbán, ook vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Dus belooft hij grote gezinnen ­financiële voordelen. Zo zal de overheid 50 procent van de aanschafkosten van een nieuwe (7-persoons) auto vergoeden aan kinderrijke gezinnen. Alle stellen met 3 of meer kinderen komen in aanmerking voor een dergelijke personenwagen. +++

+++ JAGUAR werkt hard aan een ingrijpende facelift voor de F-Type. Voor de uit 2012 stammende sportwagen is geen compleet nieuwe opvolger gepland, maar hij krijgt dus wel een flinke opfrisbeurt. Met name de neuspartij zal worden aangepakt. Zo worden de koplampen veel platter. Daarnaast krijgt de auto een nieuwe motorkap, een andere grille en gewijzigde voorschermen. Aan de achterzijde zorgt Jaguar voor smallere verlichting en een duidelijk afwijkende bumper. De bestaande V8 uitvoeringen keren niet terug. Mogelijk vindt Jaguar een dubbel geblazen versie van haar nieuwe 3,0 liter 6 cilinder motor voldoende. Een andere optie is een terugkeer in een later stadium van de V8 versies met BMW krachtbron. +++

+++ Auto’s die gebruik maken van zogeheten KEYLESS Go, of Comfort Entry systemen zijn opvallend eenvoudig te stelen. Begin dit jaar testte het Duitse ADAC niet minder dan 237 verschillende modellen van 30 verschillende automerken op hun diefstalgevoeligheid. De resultaten daarvan zijn weinig rooskleurig. 230 van de geteste auto’s bleek eenvoudig te hacken met een zogeheten ‘relay attack’. Dat is een systeem waarbij 2 of meer dieven met een krachtige antenne het signaal van de sleutel opvangen en reproduceren. Daardoor denkt de auto dat de sleutel in de buurt van de auto is. Vervolgens kan hij in een mum van tijd (doorgaans minder dan 1 minuut) worden gestolen zonder de minste schade. Van de 237 auto’s bleken er slechts 3 helemaal niet te stelen via bovenstaande methode. Dit trio is afkomstig van Jaguar Land Rover. Het gaat om de nieuwe I-Pace en de jongste versies van de Discovery Sport en Range Rover Evoque. De Britten maken gebruik van een geavanceerdere transponder die zich, voorlopig tenminste, niet laat foppen aan een vals signaal. Om de veiligheid van de sleutels te verhogen, voegen enkele automerken (waaronder BMW) tegenwoordig beweging detectoren toe. Wanneer er gedurende een bepaalde periode geen sprake is van gebruik, dan schakelt de transponder zich uit. Maar ook die systemen zijn volgens ADAC niet helemaal waterdicht. De Duitse automobilistenclub raadt daarom het gebruik van dergelijke systemen af. +++

+++ KOENIGSEGG , fabrikant van supersportwagens, zoekt ruzie met veilinghuis Bonhams. Die zijn op zich dol op peperdure en exclusieve automerken, maar de bolides van de Zweden werden onlangs in de koopjesbak gegooid. De ruzie draait om de Koenigsegg One:1 die enkele jaren geleden in Genève in beslag werd genomen en nu geveild wordt. Bonhams schat de opbrengst tussen de €1,5 en €2 miljoen, maar volgens Koenigsegg is dat schandalig laag voor deze auto, waar slechts 6 exemplaren van zijn gemaakt. Het is begrijpelijk wat de Zweden zich tot het bot beledigd voelen. Immers, het wordt door de actie van Bonhams nu lastiger voor de supersportwagen specialist uit Ängelholm om haar exclusieve bolides voor meer dan bovengenoemd bedrag aan de man te brengen. Koenigsegg had graag gezien dat er was ingezet op een bedrag tussen de €3 tot €4 miljoen voor de One:1. Maar het veilinghuis dreigt nu de luchtballon hype rondom supersportwagens door te prikken. +++

Reageren is niet mogelijk.