Onweerstaanbare toekomstvisie: test Skoda Vision iV

0

Waarom de korte test?

Wie het laatst lacht, lacht het best. Volkswagen (ID.3) en Seat (el-Born) zullen allebei eerder een elektrische middenklasser op de markt brengen dan Skoda. Ook de productieversie van de Audi Q4 e-Tron kan sneller realiteit worden aangezien die in dezelfde fabriek gebouwd gaat worden. Maar er is veel voor te zeggen om jouw elektrische kruit droog te houden tot de Skoda de elektrische Vision iV verkoopklaar hebben, zo leert deze kennismaking.

Wat voor auto is het?

Een select aantal autojournalisten mocht in Tsjechië al een stukje rijden in Skoda’s volledig elektrische middenklasser. Normaal speelt deze dochter een bescheiden rol als het gaat om stilistische vernieuwingen bij de Volkswagen Groep, maar deze opvallend dynamisch ogende Vision iV concept studie weet alle schijnwerpers op zich gericht te krijgen.

Dankzij zijn lagere en langere bouw is het Tsjechische alternatief voor de Volkswagen ID.3 namelijk veel aantrekkelijker om te zien. Niet eerder was een Skoda zo sexy. En werd elektrisch rijden in een leasewagen voor een doorsnee budget zo onweerstaanbaar. Volgens Omer Halilhodzic, exterieur designer van de Vision iV is het ontwerp dat wij hier zien “voor 85 procent representatief voor de productieversie”.

Ook de aandrijflijn van de Vision iV mag gezien worden. Die omvat namelijk 2 elektromotoren (op elke as een exemplaar) die samen goed zijn voor 306 pk. Een batterijen set van 83 kWh zorgt er voor dat deze vierwielaangedreven elektrische middenklasser een actieradius van 500 kilometer heeft. Daar kan je mee thuis komen. Als onderstel fungeert het MEB (Modularer Elektro Baukasten) platform van de Volkswagen Groep dat dit jaar debuteert bij de ID.3.

Skoda plant 2 carrosserievarianten van de 4,67 meter lange Vision iV. Naast deze coupéachtige cross-over (die oogt als een liftback, maar feitelijk een stuk hoger is), komt er ook een hoekigere en meer praktische (lees: ruimere) SUV variant. Beide modellen zijn globaal even lang als de Kodiaq. Ondanks de schuin aflopende daklijn belooft Halilhodzic dat er achterin de Vision iV voldoende hoofdruimte voor volwassenen is.

Is het wat?

Skoda heeft volgens Halilhodzic de plicht om alleen auto’s op de markt te brengen die ruim en praktisch zijn. Het gaat niet (alleen) om uiterlijk vertoon want van een mooi bord kan je niet heten. De aanschaf van een Skoda moet dus altijd een verstandige keuze blijven. En mag niet te begrotelijk worden. Dit betekent om te beginnen geen verlicht merklogo in de wielen. Wat het productiestadium wel haalt, is de merknaam op de kofferklep. Deze ‘handtekening’ van Skoda kennen wij immers al van de Scala en de vernieuwde Citigo plus Superb.

De productieversie van de Vision iV krijgt vermoedelijk conventionele portieren (in plaats van elektrisch openend, waarbij de achterste exemplaren aan de achterzijde scharnieren) en een kloeke B stijl. De wielen, nu 22 inch, zullen een maatje kleiner zijn. Je houdt dan nog altijd 20 of 21 inch over. Ook krijgt in ieder geval de basisversie traditionele buitenspiegels. In het interieur zal er bij de productieversie van de Vision iV meer veranderen.

De kristallen selectiehendel aan de stuurkolom en de boetiekachtige mix van Alcantara, metaal en hout effecten zullen vermoedelijk een fantasie blijven. Vaders van 3 kinderen hoeven niet bang te zijn dat de optisch zwevende stoelconstructie van de conceptversie van de Vision iV realiteit wordt. De productie-uitvoering krijgt een conventionele achterbank, waardoor er in totaal plek is voor 5 personen. Er is meer goed nieuws voor vaders, want de kofferbak is liefst 550 liter groot. Skoda kan dit bagageruimte volume probleemloos creëren omdat het accupakket zich in de wagenbodem bevindt.

Binnenin zal de Vision iV dus nog grote veranderingen ondergaan, zo laat Halilhodzic weten. “Wij gaan ons inzetten om zoveel mogelijk recyclebare materialen te gebruiken. Daarnaast is er niks mis met fraaie materialen, maar de Vision iV mag de geschiedenis van Skoda niet verloochenen. Daarom mogen de kosten bij de interieurafwerking niet de pan uit rijzen en dient de inrichting dagelijks gebruikgemak niet in de weg te staan”.

Op het ovalen stuurwiel (gaat het productiestadium evenmin halen) is een met geborsteld metaal afgewerkte knop aangebracht met de tekst ‘Autonomous’. Dat blijft voorlopig nog toekomstmuziek. De Vision iV kan zelf wel bepaalde rij taken uitvoeringen, maar gaat daarbij niet verder dan Level 3 niveau. Meer is technisch mogelijk, maar dat wordt te kostbaar. Ook zijn er in juridisch opzicht nog te veel hindernissen.

Tijdens lange ritten kunnen over de achterwielen luchtweerstand verlagende kappen worden geklikt om zo de actieradius de maximaliseren. Is een groot rij bereik geen top prioriteit, dan je met de Vision IV in 5,9 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. De accu voor 80 procent opladen kan bij de juiste paal in 30 minuten tijd.

 

100%
100%
Awesome

Hoeveel sterren?

Als de productieversie van de Skoda Vision iV de opvallende styling van de conceptstudie weet vast te houden, dan wordt dit model een keerpunt in de geschiedenis van het Tsjechische automerk. Van een achtergrondrol binnen de Volkswagen Groep zal Skoda dan zonder moeite op de voorgrond kunnen treden.

De Vision iV belooft één van de meest begerenswaardige middenklassers te worden, helemaal als de meerprijs ten opzichte van de simpelste ID.3 beperkt blijft tot 20 procent. Voor Nederland betekent dan namelijk een instaptarief onder de 40.000 euro. Daar kan de Tesla Model 3 niet tegenop, ondanks het feit dat je dan niet deze vierwiel aangedreven uitvoering krijgt maar een lichtere versie met 204 pk.

Succes voor de Skoda Vision iV is dus gegarandeerd. De orderboeken gaan komend voorjaar open. Reken voor de aflevering van de eerste exemplaren op de tweede helft van 2020. Skoda laat met de Vision iV zien een elektrische auto ontworpen te hebben voor het hart van de markt. Dagelijks wordt de consument verleid om nu al over te stappen op emissieloos rijden. Maar in het geval van Skoda zal wachten tot 2020 beloond worden.

  • 10
  • Beoordelingen door bezoekers (24)
    6.1

Reageren is niet mogelijk.