Prijs indicatie Audi A6 Allroad

0

Audi heeft de Allroad versie van de A6 Avant klaar. De hoogpotige uitvoering wordt ook leverbaar met de innovatieve dieselmotor van de S6. 20 jaar na de introductie van de eerste A6 Allroad presenteert Audi nu de vierde editie van het terreinlook model.

De Audi A6 Allroad is bestemd voor diegenen die wel de avontuurlijke uitstraling van een SUV waarderen, maar die zich tegelijkertijd ietwat ongemakkelijk voelen bij het asociale imago van dit autotype. De koper krijgt min of meer dezelfde extra bodemspeling en een vergelijkbaar stoer uiterlijk, maar dan zonder het intimiderende, hoge en extra wind vangende carrosserieformaat.

De nieuwe A6 Allroad wordt leverbaar met 3 vermogen uitvoeringen van de 3,0 liter V6 dieselmotor. De minst krachtige 45 TDI versie produceert 231 pk en 500 Nm. Voor meer power kan men terecht bij de 50 TDI variant met 286 pk en 600 Nm. De topper van het trio beschikt over dezelfde motor als de Audi S6, namelijk een 349 pk en 700 Nm sterk blok. Daarmee 55 TDI accelereert de A6 Allroad in 5,2 seconden naar 100 km/u en kan hij een topsnelheid van 250 km/u bereiken. Quattro vierwiel aandrijving is op alle vermogen uitvoeringen standaard, evenals een 8-traps Tiptronic automaat.

De A6 Allroad staat 139 millimeter boven het asfalt. Hieraan kan in de Offroad modus 45 mm worden toegevoegd. Voorwaarde is dan wel dat jij niet sneller rijdt dan 35 km/u. De optionele adaptieve luchtvering laat de carrosserie bij een tempo boven de 120 km/u met 15 millimeter zakken voor minder luchtweerstand. In Allroad modus kan nog eens 25 mm extra grondspeling worden gecreëerd (tot een snelheid van 80 km/u). Standaard zijn 20 inch velgen, maar men kan de Allroad ook uitrusten met grotere (maximaal 21 inch) exemplaren.

Uiterlijke kenmerken zijn (ook) andere bumpers, een nieuwe grille en natuurlijk extra kunststof langs de spatbordranden. Dit materiaal is standaard grijs van kleur, maar wie bijbetaalt kan zwart of in de kleur van de carrosserie gespoten plastic krijgen. Aluminium neemt het chroom van de reguliere A6 Avant in bij de strip die de achterlichten verbindt. Daarnaast zijn er specifiek voor de Allroad ontworpen dakrails. De terreinlook versie kan worden besteld in de exclusieve carrosseriekleur Gavial Green. Deze tint is geïnspireerd op de kleur waarin de eerste generatie A6 Allroad in 1999 debuteerde.

Niet alleen het kunststof op de wielkasten beschermen de A6 Allroad tegen butsen. De hellingshoekassistent houdt de zijwaartse hoek van de auto in de gaten en als de bestuurder te ver gaat en de Audi om dreigt te kukelen, remt de auto bij zodat hij niet verder kantelt. Tegelijkertijd wordt er dan gewaarschuwd via het infomediasysteem. Het systeem werkt met snelheden van 2 tot 30 km/u.

Standaard aanwezig is ook Hill Descent Control. Daarmee stuurt de Audi individueel de remmen aan. De aandrijflijn kan optioneel nog worden voorzien van een sportdifferentieel met Torque Vectoring. Het interieur onderscheidt zich alleen van de reguliere A6 Avant door de beschikbare bekledingssoorten en sierbeplating.

De nieuwe Audi Allroad, die 2.5 ton mag trekken, arriveert medio juli in de Nederlandse Audi showrooms. Hij is 4,95 meter lang, 1,90 meter breed en 1,50 meter hoog met een wielbasis van 2,93 meter. Net als de reguliere A6 Avant is er sprake van 565 liter bagageruimte, of 1.680 liter met de achterbankleuning plat. De prijzen zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief van 84.000 euro voor de 45 TDI versie.

Reageren is niet mogelijk.