Prijs vergelijking Porsche 718 GT4 Spyder en Cayman

0

Porsche lanceert 2 nieuwe varianten van de 718 op één dag: de Spyder GT4 en de Cayman GT4. Het zijn de nieuwe topmodellen van de reeks. Beiden worden aangedreven door een midscheeps achter geplaatste, atmosferische 420 pk sterke 6 cilinder boxermotor.

Zowel de 718 GT4 Spyder als de 718 GT4 Cayman sprinten in 4,4 seconden naar 100 km/ u. De topsnelheid van de open versie bedraagt (met gesloten kap) 301 kilometer per uur, terwijl de gesloten coupé variant de 304 km/u kan aantikken. In beide gevallen dien je daarvoor de toerentellernaald de 8.000 aan te laten tikken. Porsche legt de nadruk op puur rij plezier en heeft daarom voor een ongeblazen, hoogtoerige boxermotor gekozen.

De atmosferische 4,0 liter motor van de GT4 modellen is afgeleid van de dubbel geblazen 3,0 liter krachtbron van de nieuwe 911 Carrera. De boxerunit levert in de Cayman versie 35 pk meer ten opzichte van het vorige model en bij de Spyder gaat het om een winst van 45 pk. Het boxerblok heeft een slagvolume van 4,0 liter en beschikt over directe inspuiting met Piezo injectoren. In vergelijking met de nieuwe 911 Carrera is de cilinderinhoud dus vergroot. Het maximum koppel bedraagt 420 Nm en is beschikbaar tussen de 5.000 en 6.800 toeren.

Om die waarde aan te kunnen spreken, zal je dus flink moeten schakelen en de 6 cilinder laten brullen. Bij de turbomotor van de 911 Carrera komt het maximum koppel bij een veel lager toerental beschikbaar. De 420 pk sterke motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Een PDK automaat is niet beschikbaar. Althans, niet in dit stadium. Porsche belooft dat de nieuwe GT4 versie 10 tellen minder nodig heeft voor een rondje Nordschleife dan de voorgaande editie.

Wie ondanks de 420 hijgende verleidingen in zijn nek het gaspedaal regelmatig een beetje rust gunt, moet een gemiddeld verbruik van 10,9 liter benzine per 100 km kunnen halen. Dat is mede te danken aan de adaptieve cilinderbesturing. Als het vermogen slechts gedeeltelijk wordt aangesproken, wordt de directe inspuiting van 1 van de 2 cilinderbanken tijdelijk onderbroken. Dat scheelt een slok op een Euro 98 borrel.

Het begint erop te lijken dat de Spyder uitvoering een vaste waarde van de 718 familie is, al komt de op de eveneens open Boxster gebaseerde 2-zitter met handbediende kap elke keer weer rijkelijk laat in de levenscyclus van de modelserie. Maar dat mag de pret niet drukken, want de eerste 2 edities zijn waardevaste collector items geworden. De nieuwe 718 Spyder GT heeft het in zich om dezelfde verzamelaarstatus te bereiken.

Anders dan bij de eerste generatie Spyder hoeft men het dak niet af te nemen, maar kan dit net als bij de tweede editie neergeklapt worden. De stoffen kap verdwijnt onder een groot achterdek dat voorzien is van 2 enorme ‘power domes’. Porsche claimt dat de lichte dak zó is ontwikkeld dat de Spyder dagelijks bruikbaar is. Dat kon zeker niet van de Spyder modellen uit het verleden worden gezegd. Toch is de open GT4 nadrukkelijk niet in de wieg gelegd voor toerritjes waarbij de bestuurder en de bijrijder vooral van het landschappelijk schoon genieten. Het lichtgewicht dak is ontworpen voor hoge snelheden en de stoffen kap kan gemakkelijk en snel onder het kofferdeksel worden opgeborgen.

De 718 Spyder GT4 en 718 Cayman GT4 beschikken over een GT onderstel, wat betekent dat de dames en heren van Porsche Motorsport zich met de sportwagen hebben bemoeid. Dat is voor het eerst. Het modelduo beschikt daarnaast over een aangepast remsysteem en heeft enkele aërodynamische wijzigingen ondergaan. Zo beschikt de Spyder over een automatisch bewegende achterspoiler die vanaf 120 km/u automatisch uitklapt. De Cayman heeft een enorme vaste achtervleugel die voor 50 procent meer neerwaartse druk zorgt. Wat uiterlijk betreft onderscheidt de heftigste versie zich van zijn mindere broers door een stoerder voorbumper en speciale wielen.

De diffusor zorgt voor 30 procent meer neerwaartse druk op de aangedreven achterwielen; volgens Porsche is dat voor het eerst. Montage was mogelijk dankzij een nieuwe uitlaatdemper met een enkele kamer. Daardoor ontstond aan de achterkant ruimte voor een knaap van een diffusor. Het onderstel bestaat verder uit lichtgewicht materialen, een opnieuw afgesteld Porsche Active Suspension Management met kortere veerwegen en 3 centimeter kleinere bodemvrijheid. Ook beschikken de 718 Spyder GT4 en 718 Cayman GT4 over een herschreven Porsche Stability Management (PSM) en over Porsche Torque Vectoring (PTV) met een mechanisch sperdifferentieel. Kers op de taart is het nieuwe remsysteem met aluminium monoblok remklauwen. Samen met de nagenoeg ideale gewichtsverdeling van de 718 modellen schept dat alles hoge verwachtingen voor de rijeigenschappen, die ook bij de vorige GT4 en Spyder ronduit geweldig konden worden genoemd.

Aan de 718 Spyder GT4 hangt een prijskaartje van 148.500 euro, terwijl de 718 Cayman GT4 in Nederland 151.400 euro gaat kosten. Technisch gezien zijn ze daarmee net even goedkoper dan de nieuwe 911 Carrera S, maar het verschil is dermate klein dat de overstap heel gemakkelijk gemaakt kan worden. De goedkoopste versie van de 992-generatie kost namelijk 156.700 euro.

PorscheJaguarMercedes-AMGPorsche
718 GT4F-Type P380 CFC 63 4Matic911 Carrera S
SpyderConvetibleCabrioletCabriolet
148.500 euro148.380 euro151.940 euro172.500 euro
PorscheBMWChevroletLexus
718 GT4i8Corvette StingrayRC F Anniversary
CaymanCoupéCoupé
151.400 euro150.681 euro158.749 euro159.995 euro

Beide GT4 modellen zijn per direct te bestellen bij de Porsche dealer en komen boven de bestaande 4-pitters met turbo in het gamma. Die zijn fors goedkoper (een normale Cayman kost 83.200 euro en een Boxer 85.300 euro), maar dat komt in Nederland vooral door hun gunstigere CO2-uitstoot. Dat betekent minder BPM. Maar ook een derde minder cilinders. De eerste 2 edities van de Spyder waren fors goedkoper, hetgeen een positief effect op hun restwaarde heeft.

De levering van de 718 Spyder GT4 en 718 Cayman GT4 start na de zomer. Daarmee behoort de pijn van het gemis van het akoestische plezier dat een 6 cilinder motor biedt tot de verleden tijd. Op de optielijst staan onder andere Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), die achter lichtmetalen velgen met speciale ‘Ultra high performance’ banden schuil gaan. Deze remmen zijn bedoeld voor klanten met een hekel aan staal, hoewel het nut hiervan (tenzij er regelmatig op een circuit gereden wordt) Autointernationaal.nl een beetje ontgaat.

Reageren is niet mogelijk.