Slechts 45 stuks en toch ongelimiteerd: Ford GT mk II

0

Ford Performance en Multimatic Motorsport presenteren op het prestigieuze Goodwood Festival of Speed een circuitversie van de Ford GT Mk II. Deze pure raceauto wordt in een gelimiteerd aantal van slechts 45 stuks gebouwd.

De speciale GT Mk II kenmerkt zich door een 3,5 liter EcoBoost 6 cilinder motor van 700 pk, aërodynamica uit de racerij en ondersteltechniek die op circuitgebruik is toegespitst. Hij is door Ford Performance en Multimatic Motorsport ontwikkeld. Zij pasten kennis toe die zij vergaarden met de deelname van de GT aan het FIA World Endurance Championship en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

“Met de GT Mk II is het volledige prestatiepotentieel van de originele versie toegankelijk. De techniek is niet beperkt door kunstmatige prestatielimieten die organisatoren van kampioenschappen opleggen”, zegt Hau Thai-Tang, die bij Ford als chef productontwikkeling and inkoopmanager werkt. “Met de GT Mk II komt de bestuurder dichter dan ooit bij het prestatieniveau van de auto die de 24 uur van Le Mans gewonnen heeft en ervaart hij het geweldige gevoel van een Ford raceauto”.

“Het volledige prestatiepotentieel van de Ford GT is niet eerder zo duidelijk beschikbaar gesteld”, zegt Larry Holt, de technische eerste man bij Multimatic Motorsport. “De prestaties van de straatversie zijn gelimiteerd door wereldwijde homologatie-eisen waaraan de auto moet voldoen. En de prestaties van onze raceauto hebben te lijden onder de beperkingen van de Balance of Performance, die ervoor zorgt dat de raceauto maar liefst 150 pk vermogen verliest ten opzichte van de straatversie van de GT. De Mk II geeft spectaculair antwoord op de vaak gestelde vraag hoe de auto zou presteren als van al die beperkingen geen sprake zou zijn”.

De Ford GT Mk II is als pure circuitauto ontwikkeld, maar onafhankelijk van, en dus niet gelimiteerd door bestaande reglementen voor officiële races. In vergelijking met de reguliere GT zou er dankzij een dubbele achterspoiler, een enorme diffusor en sleuven in de voorschermen, 400 procent meer neerwaartse druk zijn. Daarnaast ging de Amerikaan op een rigoureus dieet, waardoor hij 90 kilogram lichter is dan de reguliere straatlegale versie. Om de 3,5 liter V6 koel te houden, monteert Ford een waterspray en een joekel van een luchtinlaat achterop.

Aan de buitenkant valt natuurlijk de immense achterspoiler op, net als het extreme bumperwerk. Nieuw is de luchtinlaat op het dak om de motor, koppeling en transmissiekoelers van wat extra koelte te voorzien. Carbon keramische remmen moeten de Ford snel tot stilstand brengen. De remmen zijn verstopt achter aluminium 19 inch velgen met daar omheen Michelin Pilot Sport GT banden. De schijven zijn vóór 15,5 inch groot en achter 14,1 inch.

Binnenin monteert Ford speciale Sparco racestoelen met 6-punts gordels en optioneel een passagiersstoel. Een speciaal datasysteem voorziet de bestuurder via een beeldscherm (dat tevens dienstdoet als doorgeefluik voor de achteruit rij camera) van informatie. De in hoogte verstelbare dempers en alle rij modi zijn verdwenen. De 7-traps automaat met dubbele koppeling is gelijk aan die van de straatauto, maar met een sportievere afstelling. De GT hoeft immers niet meer op langzaam tempo door winkelstraten te kruipen.

De productie blijft beperkt tot 45 exemplaren. Als basisprijs wordt 1,2 miljoen dollar genoemd. Ter vergelijking: de reguliere versie mocht weg voor 450.000 dollar. De GT Mk II is vergelijkbaar met de versie die in 2016 de 24 uur van Le Mans won.

Reageren is niet mogelijk.