Veelbelovend: Alpine SUV op Alfa Romeo basis

0

De nieuwe Alpine A110 is een succes. Doordat de Franse sportwagen goed aanslaat, durft moederbedrijf Renault het aan om meerdere varianten te ontwikkelen. Als eerste kunnen wij de hardcore S versie verwachten met meer vermogen (292 pk). Maar voor een mondiale doorbraak van Alpine op de automarkt is een SUV nodig. Het merk Alfa Romeo van toekomstig fusiepartner Fiat Chrysler Automobiles kan daarvoor het platform aanreiken.

Waar heeft de A110 zijn succes aan te danken? Naast het geslaagde uiterlijk van de sportwagen is dat toch vooral het lage gewicht. Dat is als een mes dat aan 2 kanten snijdt: een laag gewicht heeft immers zowel een gunstige uitwerking op de rijeigenschappen als de prestaties. In beide opzichten scoort de Alpine formidabel. De Fransen zijn zich hier zeer van bewust en stellen dat een eventuele SUV van haar sportieve dochter dezelfde genen moet hebben, oftewel een laag gewicht.

Om deze reden heeft Alpine de qua formaat geschikte onderstellen van alliantiepartner Nissan links laten liggen. Het gaat hierbij om de bodemplaat van de X-Trail die ook voor de eigen Koleos gebruikt wordt en het platform van de lauw ontvangen Infiniti QX50. Maar als de fusie van Renault met Fiat Chrysler Automobiles alsnog doorgaat (en die kansen zijn nog niet verkeken, want beide partijen willen dit graag) ontstaat er de mogelijkheid om het Giorgio onderstel van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio gebruiken.

Wat is de zogeheten benchmark voor de SUV van Alpine? Dat is de Macan. Net zoals de Cayman dat voor de A110 is. De Macan kost in 4 cilinder uitvoering 86.300 euro, is 245 pk / 370 Nm sterk en zit in 6,7 seconden op 100 km/u. De topsnelheid van de 1.870 kilo wegende Duitser bedraagt 225 km/u. Zou Alpine de eigen 1,8 liter motor voor haar SUV gaan gebruiken, dan zijn de wapens 252 pk en 320 Nm. Het koppel blijft dus wat achter bij de waarde van de Porsche, maar dat kan gecompenseerd worden door een lager gewicht. De Stelvio weegt in vierwiel aangedreven 4 cilinder benzinevorm 1.735 kilo dus het moet makkelijk lukken om onder het gewicht van de Macan uit te komen.

Die Stelvio kost in 280 pk sterke Veloce uitvoering 59.000 euro dus Alpine heeft een ‘budget’ van 27.300 euro (het prijsverschil met de Macan) per exemplaar om op dezelfde onderstel basis met een eigen SUV te komen. Dat moet lukken. Het budget is zelfs ruim genoeg om extra veel lichtgewicht materialen toe te passen, waardoor de Alpine niet meer dan 1.650 kilo hoeft te wegen. Dat is een gewicht waar de Franse sportwagenspecialist zich niet voor hoeft te schamen. Het resultaat zal qua cabine ambiance misschien wat meer Spartaans zijn dan de Macan, maar dat past wel bij het karakter van Alpine. Een interieur dat eerder sportief dan weldadig is, hoeft succes in ieder geval niet in de weg te staan.

Natuurlijk is 252 pk niet voldoende om de BMW X2 M135i, Cupra Ateca of Mercedes-AMG GLA mee te verslaan. Maar van de Mégane RS Trophy weten wij dat aan de 1,8 liter motor van Renault ook 300 pk (en 400 à 420 Nm) kan worden ontfutseld. Dat lijkt er al meer op. De volgende uitdaging wordt stekkerhybride techniek want dat is essentieel om bijvoorbeeld in China voet aan de grond te kunnen krijgen. Maar inmiddels zijn er genoeg (deels)elektrische auto’s waarbij het accupakket een sportief weggedrag niet in de weg hoeft te zitten. Alpine kan hiervoor extra inspiratie op doen bij de nieuwe Porsche Taycan.

Alpine heeft veel te winnen bij ‘toegang’ tot het Giorgio platform van Alfa Romeo, maar worden de Italianen van deze transactie ook wijzer? Ja, als zij de SUV van Alpine mogen gaan bouwen. De fabrieken van Fiat Chrysler Automobiles in Europa kampen met grote overcapaciteit, zodat er productieruimte zat is. Bijvoorbeeld op dezelfde productielijn als de Giulia en de Stelvio. Is er dan nog wel sprake van een echte Alpine? Ja hoor, fabricage van de SUV bij een gerenommeerd Italiaans merk is alleen maar een pre. Bertone en Pininfarina hebben vorige eeuw diverse Franse sportwagens gebouwd en Alfa Romeo zou die draad voor haar nieuwe familielid weer op kunnen pakken. Groen licht voor de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles en Renault kan dus snel gevolgd worden door een ‘go’ voor een Alpine SUV op Giorgio basis!

Reageren is niet mogelijk.