Vernieuwde Renault Twingo verslaat Citroën C1 nipt

0

De vernieuwde Renault Twingo gaat de zomer van 2019 in met diverse cosmetische correcties, meer praktische details, een vergrootte motor en een uitbreiding van de optiemogelijkheden in de stijl van de Citroën C1. Maar deze 2 vrolijke en levendige stadsauto’s hebben een totaal verschillend technisch basisontwerp. Welke is de beste?

De Twingo behoort bepaald niet tot de segmentleiders in Nederland (dat is het domein van de Kia Picanto, Opel Karl en Volkswagen Up), maar verkocht vorig jaar wel beter dan de C1. In de eerste 5 maanden van dit jaar gaat de Citroën duidelijk aan kop, maar dat komt omdat de Renault vanwege de facelift tijdelijk slecht leverbaar was. Nu staat niets een vlotte verkoop van de Twingo meer in de weg en kan hij in de tweede helft van 2019 de achterstand weer gaan inlopen. Tenminste, als de retouches aan zijn voorzijde en achtersteven in de smaak vallen bij de doelgroep.

Aan het basisontwerp werd niks gewijzigd. Dit betekent dat zijn 3 cilinder motor (in het kader van de facelift vergroot tot 1,0 liter) nog steeds achterin zit. Getest wordt hier de 75 pk sterke atmosferische versie. Als vanouds deelt de Twingo zijn architectuur met de Smart Forfour, al is de laatste overgestapt op volledig emissievrije aandrijving. Door de achterin geplaatste motor en de daaruit resulterende achterwielaandrijving onderscheidt de Renault zich volledig van zijn concurrenten, waaronder zijn landgenoot van Citroën huize die ‘alles voor’ heeft. Het klinkt misschien gek, maar dat is al decennialang de klassieke opzet voor stadsauto’s. In vergelijking met de Twingo is de C1 duidelijk compacter (3,47 tegen 3,61 meter). Vorig jaar ontving de Citroën een nieuwe evolutie van het atmosferische 3 cilinder 1,0 liter blok, nog steeds van Toyota / Daihatsu origine, en steeg het vermogen van 68 naar 72 pk.

Maar er zijn ook duidelijke overeenkomsten tussen de Twingo en de C1. Om te beginnen is handelbaarheid het sterke punt van zowel de Twingo als van de C1 dankzij hun XS afmetingen en de lichte besturing. Als extra voordeel beschikt de Renault over een magisch kleine draaicirkel die hem toestaat om in een straat te keren zonder achteruit te hoeven manoeuvreren. Daar staat tegenover dat de Citroën uit de voeten kan met een 14 centimeter korter parkeervak. De Fransmannetjes hebben ook gemeen dat er voor hun ontwikkeling en productie werd respectievelijk wordt samengewerkt met andere autofabrikanten. Dat is logisch aangezien de marges in het A segment als gevolg van de felle prijsconcurrentie marginaal zijn en het verkooppotentieel van auto’s als de Clio en Golf (en vandaag de dag ook SUV modellen als de Captur en Qashqai) veel groter is. Maar de samenwerkingsverbanden worden gestaag ontbonden. PSA, het moederbedrijf van Citroën, heeft zijn aandeel in de Tsjechische fabriek waar ook de Aygo van de band rolt (en de Peugeot 108) verkocht aan Toyota. In navolging van Smart stoppen Seat, Skoda en waarschijnlijk ook Volkswagen met het verkopen van benzineversies van hun Mii, Citigo en Up. De banden tussen de Opel Karl en de eveneens in Zuid Korea geproduceerde Chevrolet Spark worden eveneens doorgeknipt. Reden is dat het rendement op A segment auto’s nog meer onder druk komt te staan als in 2021 de Europese emissieregels verder worden aangescherpt.

Maar goed, dat zijn zorgen voor morgen. Voorlopig kan de autoconsument nog volop profiteren van stadsauto’s die tegen zeer agressieve tarieven worden verkocht: de Renault Twingo kost in SCe 75 Collection uitvoering 13.490 euro. Aan de geteste 5-deurs Citroën C1, de Urban Ride versie, hangt een prijskaartje van 15.050 euro, maar heb je geen behoefte aan de uitbundige carrosseriedecoratie van dit model, dan kan je ook opteren voor de Feel variant. Die kost 13.550 euro.

Als je goed kijkt, dan verschillen hun uitrusting op een subtiele manier. De geteste Citroën is voorzien van een optionele radio met Bluetooth verbinding om legaal te kunnen telefoneren. Deze uitrusting is standaard op de Renault, maar deze Fransman had als extra wel een in hoogte verstelbare bestuurderstoel. De Twingo is ook de enige die over cruise controle beschikt. Verder kan hij tegen meerprijs geleverd worden met een turbo motor, maar die extra investering is niet nodig. De 3 cilinder is in atmosferische vorm perfect geschikt voor een stadsauto. Je moet de motor, net als de krachtbron van de Citroën, wel op toeren houden, maar hij produceert dan een mooi geluid. Beide 3-pitters zijn discreet bij lage toerentallen, soepel en hebben een prettige loopcultuur.

In vergelijking met de prefacelift uitvoering biedt de Twingo met de nieuwe SCe motor van 75 pk en verbeterde transmissie aan dynamiek en rij plezier gewonnen. Zijn magisch kleine draaicirkel(slechts 8,75 meter dankzij de achterin geplaatste motor) geeft de Renault een ongeëvenaarde behendigheid en een vermogen om vlot te parkeren. Alleen is het jammer dat de besturing erg indirect is, waardoor je soms flink aan het hoepelen bent. De meer directe stuurinstallatie van de Citroën C1 is wat dit betreft aangenamer. Verder is de zitpositie in de Twingo even wennen, ook vanwege de beperkte verstel mogelijkheden van het stuur. Sinds de facelift zijn de interventies van het ESP meer discreet en slaagt de Renault erin om een goed uitgebalanceerd weggedrag te bieden, ondanks zijn ongebruikelijke c.q. atypische motor / aandrijving architectuur. Zolang je niet op zoek bent naar limieten voor de grip op de banden is er goed mee te leven.

De C1 biedt een gezond en behendig weggedrag, met een ophanging die zorgt voor een zeer mooi comfort. Hij is lichter dan de Twingo (840 versus 914 kilo) en absoluut probleemloos in het gebruik en zijn handbak laat zich prettig bedienen. Daardoor zijn eenvoudig snelle stadsritten mogelijk. Zijn toerengrage motor is goed gekalibreerd voor in de stad, maar hij laat zijn grenzen zien op de snelweg, waar je vaak moet terugschakelen om het overige verkeer bij te houden. Misschien is dat waarom hij alleen een snelheidsbegrenzer heeft en geen cruise controle. Jammer. Deze optionele uitrusting is zoals gezegd wel beschikbaar voor de Twingo, en dat maakt rijden op de snelweg comfortabeler. De C1 pakt evenwel punten terug door een verfijndere vering. Zelfs grote verkeersdrempels weet hij probleemloos te nemen. De zachte bekleding van de stoelen maken de Citroën qua comfort helemaal af.

De Twingo beschikt over een dergelijk gebouwd en goed ontworpen dashboard in de geest van het speelse ontwerp van de Renault. Mijn testauto beschikte niet over het optionele navigatiescherm, maar had een solide inbouwmogelijkheid voor telefonische ondersteuning. Mede dankzij de facelift oogt de Twingo moderner dan de C1, die zijn leeftijd (ruim 5jaar alweer) verraadt.

Sommige uitrusting details mis je die zijn rivaal wel heeft, zoals de automatische vergrendeling van de portieren tijdens het rijden en de daarvoor bestemde knop, of de automatische verlichting. Opgevrolijkt met heldere kleuren die horen bij de Urban Ride uitvoering, biedt het dashboard van de C1 een correcte afwerking, maar sommige basismaterialen verraden meer besparingen dan bij de Twingo.

Aan de infomedia zijde is de kwaliteitsindruk omgekeerd ten gunste van de Citroën: de C1 is in de geteste uitvoering een stuk duurder dan de Renault, maar maakt dat goed met een achteruit rij camera en een doordacht Mirror Screen systeem dat eraan herinnert hoe goed Apple CarPlay en Android Auto zijn. Voor het gebruik kan gebruik worden gemaakt van het scherm met de beste navigatiesystemen Maps of Waze.

Wat de Twingo betreft, is er geen keuze: in de geteste Collection versie wordt er alleen de mogelijkheid geboden om een telefoon de plaatsen en om op die manier een geïntegreerde ondersteuning te creëren. Op zich een correcte oplossing om te gebruiken, maar het kan niet concurreren met de leesbaarheid van het 7,0 inch scherm van de C1.

In de Twingo zijn de been/knieruimte en de hoofdruimte achterin heel behoorlijk. Helaas worden door de hoge vloer de benen van de passagiers in een oncomfortabele hoek gedwongen.

Toch is het zitcomfort iets beter dan in de C1, waar de zitting van de achterbank erg kort is. Achterpassagiers merken duidelijk dat de Twingo een halve klasse groter is. Maar dat komt dus niet tot uiting in een betere zithouding.

De Achilleshiel van de Renault is zijn kofferruimte. Hij heeft een hoge drempel en een beperkt volume en de laadvloer wordt snel warm (de motor ligt er direct onder) en dat is niet bevorderlijk om verse producten te vervoeren.

De kofferbak van de Citroën is dieper en beter toegankelijk. Zijn achterklep open je met een grote, ouderwetse knop. De rugleuning van de achterbank kan je in 2 gelijke delen platleggen om het volume te vergroten. In standaard configuratie past er 196 liter aan bagage in de C1 tegen 174 liter voor de Twingo.

Een verleidelijke troef van de Renault is evenwel de optioneel neerklapbare voorstoel leuning die erg handig kan zijn. Hij heeft bovendien onder zijn achterbank een grote opbergruimte, al is die niet gemakkelijk toegankelijk. De achterklep van de Twingo is eenvoudiger om te openen dankzij een nieuw handvat met microschakelaar. Ook is er een binnenhandgreep om hem te sluiten. In beide 5-deurs modellen heb je achterin geen draairamen maar klapruitjes; die staan symbool voor de kostenbesparingen die diverse autofabrikanten (ook de Volkswagen Up en zijn familiegenoten heeft ze) hebben doorgevoerd bij hun A segment modellen.

Conclusie

Zelfs met zijn zuinigere motor (bij vergelijkbare prestaties), zijn gebruiksvriendelijkere kofferbak, zijn betere infomedia oplossing en zijn superieur ophangcomfort, blijft de C1 iets achter bij een Twingo, die zowel moderner is in zijn presentatie, een meer homogene indruk maakt, goedkoper is, degelijker is afgewerkt met minder basale kunststoffen, over een motor beschikt die prettiger in de omgang is, een achterbank heeft met een voldoende lang zitvlak en profiteert van zijn unieke manoeuvreerbaarheid. Dit stelt hem in staat om een klein voordeel te behalen ten opzichte van de C1 die zichzelf evenwel nog steeds zeer goed verdedigt in zijn segment. Niet iedereen zal de steile zitpositie en de hoge vloer van de Twingo namelijk kunnen waarderen. Bovendien is het jammer dat de Collection uitvoering het zonder geïntegreerd aanraakscherm in de middenconsole moet doen.

Uiteindelijk kunnen dus aantrekkelijke actieaanbiedingen de doorslag geven bij de aanschaf. Daarvoor hebben A segment kopers nog 2,5 jaar de tijd want in 2022 gaat de stekker er uit voor wat betreft de productie van de Citroën C1 (en Peugeot 108). Over hoe lang de Twingo nog in productie blijft, doet Renault geen mededelingen, maar vermoedelijk valt ook voor dit model in 2022 het doek. Samenwerkingspartner Daimler zal vanaf dat jaar de nieuwe generatie (elektrische) Smart Forfour namelijk uit China gaan betrekken. Voor die tijd zal het doek al gevallen zijn voor de Ford Ka+, de Opel Karl en de benzine uitvoeringen van de Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up. Vanuit deze optiek kan je in plaats van actieaanbiedingen beter spreken van een opheffingsuitverkoop in het A segment. Door het verdwijnen van A segment modellen gaat autorijden voor veel mensen duurder worden. Maar dat is gegeven de tijdsgeest onvermijdelijk. Alles wat het milieu belast en/of slecht is voor de gezondheid wordt duurder, of dat nou autorijden is, vliegen of roken. Citroën fans die niet te veel geld willen uitgeven aan een auto zijn straks aangewezen op de C3, of op de nog te introduceren, kleine broertje van de C3 Aircross. Renault zal ongetwijfeld een Europese vertaling gaan geven aan de primair voor India A segment cross-over Kwid. Die wordt ook leverbaar in een elektrische uitvoering. En als dat model niet weet te bekoren, is er altijd nog de Dacia Sandero nog. Die kost met dezelfde motor als de hier geteste Twingo in Lauréate uitvoering 13.630 euro.

Reageren is niet mogelijk.