Vooral technisch aangescherpt: test vernieuwde Volkswagen Passat GTE

0

Waarom de korte test?

In het begin van het vierde kwartaal start Volkswagen met de levering van de vernieuwde Passat. In het tijdvak januari t/m mei is het aantal registraties gedaald van 1.340 (2018) naar 829 (dit jaar), waarmee hij weliswaar nog steeds marktleider in het volumesegment is, maar qua verkoopaantallen niet meer kan tippen aan premium alternatieven als de BMW 3-serie Mercedes-Benz C klasse en Volvo V60. Meer hightech en schonere motoren moeten de Volkswagen Passat echter ook in dit deel van de markt terug aan de top brengen.

Wat voor auto is het?

Op het eerste gezicht vallen de in het kader van de facelift optische wijzigingen aan de carrosserie van de Passat amper op. Dat zou bewust beleid van Volkswagen kunnen zijn, want de doelgroep voor deze gezinswagen zit niet te wachten op een stilistische polonaise aan zijn auto. Niet voor niets zijn er sinds de introductie van de Passat in 1973 al meer dan 30 miljoen exemplaren verkocht.

Onderhuids zijn de wijzigingen groter. Zo wordt de modeljaar 2020 uitvoering van de Passat leverbaar met een opgeschoonde 2.0 TDI dieselmotor in 150 pk configuratie. Terug van weggeweest (hij wist vorig jaar de WLTP certificatiehobbel niet te nemen) is, in verbeterde vorm, de GTE uitvoering. Die beschikt voortaan over een grotere batterij (13 in plaats van 9,9 kWh) waardoor er 30 procent meer kilometers kunnen worden afgelegd (70 in plaats van 50). De gemiddelde CO2-uitstoot daalt daardoor naar 38 gram/km. Dergelijk milieuvriendelijk gedrag wordt in Nederland niet meer beloond met een verlaagde bijtelling, maar voor bedrijven die over een groen en duurzaam wagenpark willen beschikken, kan de GTE daarmee toch interessanter zijn dan voorheen.

De extra hightech komt ook tot uiting in een moderner infomediasysteem (waarvan de navigatiefunctie instructies kan doorgeven aan de adaptieve cruise controle), voorruitprojectie van rij informatie en (optioneel) een draadloze gebruiksmogelijkheid van Apple CarPlay, Android Auto en telefoonoplading. In het kader van de elektrificatietransitie zal de genoemde GTE uitvoering, die voortaan over meer rij modi keuzemogelijkheden beschikt, bovendien tegen een scherpere prijs aangeboden gaan worden. Opladen in 3,5 uur tijd via een AC aansluiting, of 2 uur langer indien er gebruik wordt gemaakt van een 3-fasen systeem.

Is het wat?

Volkswagen heeft in bijna heel haar gamma afscheid genomen van de 1.4 TSI benzinemotor, maar de GTE versie maakt niet de overstap naar de nieuwe 1,5 liter Evo krachtbron. Dat is volgens een woordvoerder van de autofabrikant een bewuste keuze omdat die in de praktijk niet of nauwelijks brandstofbesparing zou opleveren voor de stekker hybride aandrijflijn. Dat is pas het geval als er 48 volt technologie wordt toegevoegd en een krachtigere elektromotor, maar daarvoor is het wachten op de volgende generatie Passat. Die komt in 2023.

Toen het GTE label bij Volkswagen debuteerde in de Golf, werd het modeltype gepresenteerd als ‘warm’ (naast het ‘hete’ GTI). Van die positionering valt in de Passat weinig te bespeuren. De elektrische ondersteuning tillen de prestaties natuurlijk naar een hoger niveau, maar met 1.750 kilo is de GTE uitvoering een zware jongen. Dit betekent dat er voor de sprint naar 100 km/u altijd nog 7,6 seconden nodig is. Daar krijgt de sportieve rijder geen warme gevoelens bij.

De elektromotor maakt samen met de standaard automaat het rijden vooral relaxt en plezierig. Dat is natuurlijk ook prima, vooral omdat het weggedrag van de Passat zich als vanouds niet laat omschrijven als “dynamisch”. Wel biedt de Volkswagen meer dan voldoende grip en wordt de carrosserie in bochten goed onder controle gehouden. Daardoor is een vlotte rijstijl niet onverantwoord. Maar een echte ‘rijders auto’ is de GTE niet, ondanks dat het accupakket mooi laag tussen de wielen in de wagenbodem is geplaatst.

De samenwerking tussen de 1.4 TSI unit en de elektromotor verloopt vlekkeloos. De eerder genoemde rij modi helpen om het verbruik te minimaliseren. Als jij de geplande route hebt ingevoerd in het navigatiesysteem, zal de Passat GTE zelf bepalen wanneer het beste op de elektromotor gereden kan worden, wanneer benzinekracht gewenst is en wat de ideale mix is. Veel minder goed uitontwikkeld is de remenergie recuperatie. Die functie laat zich het beste omschrijven als ‘onvoorspelbaar’: soms zeil je zonder enige vorm van recuperatie, maar op andere momenten is de vertraging (wanneer jij het gaspedaal loslaat) onverwacht en daardoor onplezierig groot. Je weet dus ook niet wat jou de volgende keer te wachten staat. Dergelijke grilligheid verwacht je niet bij een Volkswagen.

De 6-traps automaat met dubbele koppeling is nogal lui met terugschakelen, maar voor de rest is dit een erg makkelijke auto om in de stad te rijden. En op de snelweg is de 1.4 TSI motor bij constant tempo indrukwekkend stil. De reactiesnelheid van de automaat kan je verbeteren door de GTE modus te activeren, maar dan wordt je ook opgezadeld met een nogal artificieel uitlaatgeluid. Dat er bij flink gas geven dan ook de tekst ‘Boost’ in het digitale instrumentarium verschijnt, doet eveneens nogal kunstmatig aan. Want van een versnelling die jou diep in de stoel drukt is beslist geen sprake.

Het derde generatie MIB touch screen infomediasysteem (dat ook leverbaar wordt in de nieuwe Golf) biedt volgens Volkswagen een verbeterde functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Groot is de progressie evenwel niet. Je moet het nog steeds zonder fysieke knoppen voor bijvoorbeeld de geluidsinstallatie doen. Ook voor in/uitzoomen zijn net even te veel aanraakbewegingen van het scherm nodig. De verbeterde adaptieve cruisecontrole kan nu ook inspelen op (tijdelijke) snelheidslimieten. Een mooie zaak natuurlijk, maar het voelt wat vreemd aan om dergelijke ingrepen te krijgen terwijl jij zelf feitelijk aan het rijden bent. Ook de rijbaan assistent is verbeterd en hoewel die nu ook rekening houdt met bijvoorbeeld grasstroken, werkt het soortgelijke hulpmiddel van de premiummerken toch effectiever.

Ondanks (al) deze kanttekeningen is de Passat GTE een prettige auto om mee te rijden. De optionele adaptieve dempers van de testauto kunnen weliswaar niet verhinderen dat jij het forse gewicht goed voelt, maar de Volkswagen stuurt plezierig en de voorwielen bieden zoals gezegd voldoende grip. De Passat GTE is bovenal een comfortabele auto (al hadden er een onsje minder onderstelgeluiden mogen zijn) en dat is precies zijn taak.

Het interieur is ruim en stijlvol afgewerkt. Dankzij de goed toegankelijke kofferbak van 483 liter (kom daar in een Ford Mondeo Wagon Hybrid maar eens om …) is de Variant bovendien praktisch. Je krijgt gewoon een compromisloze gezinswagen met als bonus elektrische assistentie tijdens het rijden.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Ingetogen, slim, verfijnd, ruim, degelijk, netjes afgewerkt en in technologisch opzicht prima bij de tijd: dat zijn allemaal kwalificaties die van toepassing zijn op de vernieuwde Passat. Hij schreeuwt zijn kwaliteiten niet van de daken, maar dat maakt hem niet minder geschikt als dagelijks te gebruiken gezinswagen. Anders dan bijvoorbeeld de BMW 3-serie heeft deze Volkswagen van de Tesla Model 3 veel minder te duchten in het D segment. Wel van de stekker hybride modellen van Volvo. Maar als het Volkswagen lukt om de Passat GTE Variant aan te bieden voor 43 à 44 mille (buiten het Twin Engine territorium van de V60) dan zijn de verkoopperspectieven ondanks het gebrek aan echt rij plezier gunstig.

  • 8
  • User Ratings (8 Votes)
    3.1

Comments are closed.