Aanval op de CLA: test BMW 2-serie Gran Coupé Prototype

0

Waarom de korte test?

BMW en Mercedes zijn in een fel gevecht verwikkeld wie zich de grootste autofabrikant in het premium segment mag noemen. Tot een paar jaar terug ging ‘München’ aan kop, maar sindsdien zit ‘Stuttgart’ op de troon. Maar BMW is met een duidelijke inhaalslag bezig en zou de leiderschaprol op afzienbare termijn over kunnen nemen.

In de strijd om de kroon wordt geen middel onbenut gelaten. In autofabrikanten termen betekent dit: actief zijn / worden in zoveel mogelijk marktsegmenten. BMW en Mercedes houden elkaar daarbij goed in de gaten. Zo biedt ‘Stuttgart’ in navolging van ‘München’ nu ook coupéachtige SUV modellen aan. BMW had tot nu toe nog geen alternatief voor de succesvolle 4-deurs coupé CLA van Mercedes, maar daar komt verandering in. Het antwoord uit München is namelijk vrijwel productieklaar: de 2-serie Gran Coupé. Die kon door een select aantal autojournalisten in prototypevorm reeds worden getest.

Wat voor auto is het?

Kort door de bocht is de 2-serie Gran Coupé een 4-deurs versie van de jongste 1-serie met een extra vlot gelijnd koetswerk. Dat is exact hoe de CLA ook te omschrijven valt. Daarvan is inmiddels de tweede generatie in productie. Dat BMW zo lang gewacht heeft met het ontwikkelen van een antwoord, komt door het dilemma waar de autofabrikant uit München voor stond: men oogstte zoveel lof voor de achterwiel aangedreven 2-serie Coupé (met 2 deuren), dat de verleiding groot was om het alternatief voor de CLA op dezelfde basis te bouwen. Toch heeft men dit uiteindelijk niet gedaan. Reden is dat er achterin die 2-serie Coupé met fatsoen niet te zitten valt. De wielbasis had dan zoveel opgerekt moeten worden dat de Gran Coupé in achterwiel aangedreven vorm in het territorium van de 3-serie zou zijn beland. En op interne kannibalisatie van de verkopen zit geen enkele autofabrikant te wachten.

Dus heeft de 2-serie Gran Coupé net als de CLA een dwars geplaatste motor in combinatie met (standaard) voorwielaandrijving. Vanuit rij dynamisch oogpunt niet de ideale startpositie, maar BMW denkt dit probleem wel te kunnen verhelpen met allerlei technische hulpmiddeltjes. Bijvoorbeeld om de grotere onderstuur neiging van een voorwiel aangedreven auto te elimineren. Dat is het resultaat niet alleen een sportief rijdende personenwagen, maar ook eentje waar het hele gezin mét bagage in past.

Het onderstel type dat BMW voor de jongste 1-serie en nu dus ook de 2-serie Gran Coupé gebruikt, heet FAAR. Dat is een doorontwikkelde versie van het UKL platform van de grote Mini modellen en de 2-serie Active / Gran Tourer. Het voordeel is (onder andere) 34 millimeter meer beenruimte achterin dan bij de 2-serie Coupé. Dat scheelt een slok op een borrel. Ook mag het formaat van de kofferbak (450 liter) gezien worden. Optionele vierwiel aandrijving kan voor de gewenste extra tractie zorgen die bij enkel voorwiel aandrijving ontbreekt. Mercedes-AMG (en Audi met de S3 / RS3 Limousine) heeft bewezen dat daarmee best wat sportiefs te creëren valt.

Dit argument was ook doorslaggevend om de donorauto van de 2-serie Gran Coupé, de derde generatie 1-serie, voorwielaandrijving te geven. Want veel kopers van die modelreeks zijn zich er niet eens van bewust welke wielen worden aangedreven. Bij de 1-serie kiest 80 procent bovendien voor een uitvoering van maximaal 150 pk. Bij de 2-serie Gran Coupé zal dit percentage lager zijn, maar ook in dat geval kunnen wij er vergif op innemen dat het gros van de klanten de 218i of 218d uitvoering bestelt. “Mensen rijden graag in een BMW, maar achterwielaandrijving is daarvoor niet de hoofdreden”, zegt onderstel ingenieur Johannes Kühberger.

Daarnaast zijn er zoals gezegd tal van technische hulpmiddeltjes om te maskeren dat de motor dwars voorin staat. Zoals xDrive vierwielaandrijving. Niet alleen het topmodel M235i beschikt daar over, maar ook de 220d versie. Het ARB tractie controle systeem dat de 2-serie Gran Coupé deelt met de jongste 1-serie is afkomstig uit de i3S. Dat roept de hulp van het motormanagement in om de neuspartij in de juiste richting te houden door rij date van beide systemen te vergelijken en indien nodig in te grijpen. Volgens Kühberger kan hiermee vliegensvlug het optreden van door spinnende wielen worden voorkomen.

Anders dan de 4-serie Gran Coupé beschikt zijn kleine broertje niet over een grote achterklep. Dat maakt de nieuweling minder praktisch, maar BMW heeft er bewust voor gekozen om het bij 4 deuren te laten. Reden is niet zozeer het feit dat de CLA ook geen grote achterklep heeft (al kan dit model in Shooting Brake uitvoering worden besteld), maar omdat het dan makkelijker is om een extra stijve carrosserie te creëren. De neiging tot torderen is volgens Kühberger ook geëlimineerd door de motorruimte te voorzien van een extra steun en de achterwielophanging extra stevig te verankeren.

Is het wat?

Er kon worden gereden met een prototype van de M235i, het 306 pk sterke topmodel van de reeks. De hardware en software maken van deze BMW een scherp rijdende, goed uitgebalanceerde auto met een voorspelbaar weggedrag en veel ‘Freude am Fahren’. De standaard xDrive vierwielaandrijving is uitstekend in staat om beide assen een rol te geven bij het creëren van optimale grip. Indien nodig kan de helft van het motor vermogen en koppel naar de achterwielen worden gestuurd. Je voelt wel dat de neuspartij van de Gran Coupé relatief zwaar is en dat deze BMW niet door een bocht wordt geduwd, maar getrokken. Toch is er van nadrukkelijk onderstuur op het bochtige testtraject in de omgeving van München geen sprake dankzij de tovenaarskunsten van Kühberger en zijn team. De besturing is lekker direct en voorzien van de juiste mate van bekrachtiging.

De 2,0 liter motor is met 306 pk prima in staat om zijn tanden te laten zien als je het gaspedaal dieper intrapt. De M235i is daardoor net als de soortgelijke uitvoering van de jongste 1-serie echt een snelle auto. Voor de sprint naar 100 km/u is vermoedelijk niet meer dan afgerond 5 seconden nodig. Op een soepele en prettig lineaire manier geeft de 4 cilinder zijn vermogen af. Op de Autobahn voelt de M235i zich prima thuis bij snelheden die in Duitsland usance zijn als er geen limiet is. Hij raakt niet alleen niet snel buiten adem, maar ook de weglegging blijft zeer vertrouwenwekkend als deze BMW op zijn staart getrapt wordt. Wil je relaxt kunnen rijden, dan is activering van de Comfort modus voldoende om de M235i het karakter van een dociel cruisende auto te bezorgen die respect heeft voor jouw tandvullingen en ruggengraat. De 228i versie is minder sportief, maar wel voorzien van xDrive vierwiel aandrijving. Bij deze uitvoering stuit je echter eerder op de grip en prestatie grenzen. Daar staat een duidelijk lagere instapprijs tegenover. Ook is de vering per saldo comfortabeler, ongeacht de gekozen rij modus. Een woordvoerder van BMW laat weten dat het FAAR platform geschikt is voor is voor elektrificatie, maar hij kan nog niet zeggen wat de specificaties worden van de in een later stadium te introduceren stekker hybride uitvoering van de 2-serie Gran Coupé.

 

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De korte test met een pre productie prototype van de nieuwe 2-serie Gran Coupé leerde dat deze BMW zowel redelijk comfortabel als sportief plus snel is. Het voelt zeker niet zo levendig aan als de 2-serie Coupé, maar het is wel een volwaardige sport sedan. Bovendien eentje die een paar duizend euro goedkoper belooft te worden dan de Mercedes CLA.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (2)
    8

Reageren is niet mogelijk.