Autoverkopen Nederland 1e semester: het complete verhaal

0

De verkoop van nieuwe personenwagens over de eerste helft van dit jaar is uitgekomen op 226.482 stuks. Dit aantal is een daling van 10,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018, toen er 252.988 stuks registraties waren.

 

BPM perikelen I

De terugval is mede het gevolg van de hogere aanschafbelasting (BPM) op nieuwe auto’s door de invoering van de strengere WLTP emissie test. Sinds 1 september 2018 moeten alle nieuwe in Europa geproduceerde personenwagens worden getest op basis van een beter op de dagelijkse praktijk afgestemde methodiek. Bij deze WLTP meting valt de gemeten CO2 uitstoot voor een identieke auto veelal hoger uit dan onder de oude test. Omdat in Nederland de hoogte van de BPM op personenwagens wordt bepaald op basis van de uitstoot van CO2, valt deze aanschafbelasting ook vaak fors hoger uit. Mede hierdoor is de gemiddelde BPM op een nieuwe auto in 2019 ten opzichte van vorig jaar met 15 procent gestegen (van 5.072 euro naar 5.824 euro). Ondanks de fors lagere verkopen, zijn de totale belastinginkomsten in 2019 (t/m mei) inmiddels hoger dan over dezelfde periode in 2018 (995 miljoen versus 991 miljoen euro).

Eerder beloofde de vorige staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, dat de consument niet de dupe mag worden van de overgang naar de WLTP meetnorm. De belangenclubs BOVAG en RAI Vereniging dringen er al maanden bij staatssecretaris Menno Snel op aan om de gemaakte toezeggingen na te komen en om snel duidelijkheid te bieden over aanpassing van de BPM. Het idee is dat de koopbereidheid bij de autoconsument zich dan zal herstellen.

Blijft Snel in gebreke, dan zal de verkoop van nieuwe personenwagens in ons land dit jaar sterk achterblijven bij de ons omringende landen en dat ondanks de relatief sterke economische groei in Nederland. Ook de toenemende populariteit van private lease en elektrische auto’s zijn niet voldoende om de sterk dalende particuliere aankopen en inzakkende vraag naar dieselmodellen te compenseren. Voor Autointernationaal.nl is dit aanleiding om de eerder door haar afgegeven jaarprognose van 440.000 stuks neerwaarts aan te passen naar een luttele 415.000 eenheden.

 

Verkopen eerste semester

De 5 best verkochte merken in de eerste helft van 2019 waren achtereenvolgens Volkswagen (24.547 registraties en 10,9 procent marktaandeel), Opel (18.251 en 8,1 procent), Peugeot (16.734 en 7,4 procent), Ford (14.103 en 6,2 procent), en Kia (13.501 en 6,0 procent). Vorig jaar stond marktleider Volkswagen na 6 maanden evenwel nog op 11,4 procent marktaandeel maar in het eerste semester van 2019 daalden de autoverkopen bij dit merk met 15,1 procent. Bij Renault was de daling zelfs 37,9 procent groot. Opel verloor 15,4 procent van zijn verkopen, Peugeot ging 6,3 procent achteruit en Kia leverde 12,6 procent van zijn afzet in.

Opvallend is verder de opmars van Tesla. Dit merk heeft aan het eind van het semester dankzij een marktaandeel van 2,8 procent de 16de plek bereikt, voor Seat maar achter Nissan. Er werden 6.240 auto’s aan de man gebracht versus 2.802 stuks in de eerste helft van 2018; een groei van 123 procent. Bijna alle registraties betroffen de Model 3. De Model S (99 stuks) en Model X (78) zijn vrijwel geheel uit de verkoopstatistieken verdwenen. In juni was Tesla zelfs goed voor de 6de plaats. De goede verkoopprestatie van de Model 3 heeft vooral te maken met zijn prijs. Tot 50.000 euro betaal je slechts 4 procent bijtelling en daar blijft deze elektrische Amerikaan veel dichter bij in de buurt dan zijn grotere broers, waarvan een groter deel van de fiscale waarde belast wordt met 22 procent. De standaarduitvoering van de Model 3 kost 47.800 euro en valt dus onder de grens van 50.000 euro. Hij is vooral populair bij zakelijke leaserijders. Je hebt dan een mooie, tamelijk luxe auto voor een relatief laag bedrag per maand. De Tesla Model 3 is sinds maart te koop in Nederland. In de top van de registratie statistieken is deze D segment middenklasser tussen veel compactere auto’s zoals de Volkswagen Polo. Het is echter de vraag of de Tesla Model 3 nog lang in de verkooptop blijft staan want de grens voor de lagere bijtelling van 4 procent wordt volgend jaar verlaagd naar 45.000 euro en daarna naar 40.000 euro. Dan valt de elektrische Amerikaanse middenklasser dus onder het hogere bijtellingtarief van 22 procent, wat hem voor leaserijders minder interessant maakt. Een ander zorgendossier wordt bij Tesla gevormd door de Model S en Model X. Daarvan zijn de verkopen zoals gezegd ingestort, terwijl op deze auto’s veel meer winstmarge zit dan op de Model 3.

Andere automerken die in het eerste halfjaar tegen de verdrukking in meer auto’s wisten te verkopen, zijn in alfabetische volgorde BMW (van 11.508 naar 12.580 registraties), Honda (van 720 naar 854), Jeep (van 660 naar 751), Lamborghini (van 10 naar 29), Lexus (van 508 naar 521), Lotus (van 1 naar 5), Mercedes (van 8.454 naar 8.929), Mini (van 4.009 naar 4.015), Rolls-Royce (van 9 naar 10), Seat (van 5.917 naar 6.073) en Volvo (van 9.071 naar 9.957). Merken waarvan de verkopen in het eerste semester (meer dan) halveerden, zijn in alfabetische volgorde Alfa Romeo (van 911 naar 436 registraties), Infiniti (van 23 naar 10), Morgan (van 6 naar 3) en SsangYong (van 5 naar 2). Maserati wist nipt te voorkomen dat zij in dezelfde adem genoemd zou worden, al is de terugval van 41 naar 22 registraties weinig florissant.

De 5 best verkochte modellen in de eerste helft van 2019 waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (6.607 registraties en 2,9 procent marktaandeel), de Ford Focus (6.443 en 2,9 procent), de Tesla Model 3 (6.063 en 2,7 procent), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 5.609 en 2,5 procent) en de Kia Picanto (5.216 en 2,3 procent). De Volkswagen Polo leverde ten opzichte van vorig jaar 22,8 procent van zijn registraties in. De Ford Fiesta trok 25,6 procent minder kopers, de Renault Clio viel 26,1 procent terug, de Opel Karl kwam 22,8 procent lager uit en voor de Kia Picanto waren er 12,7 procent minder registraties.

Modellen die in het eerste semester beter verkochten dan in hetzelfde tijdvak van 2018, zijn in alfabetische volgorde de Alfa Romeo MiTo, de Audi e-Tron, de Audi Q3, de Audi Q8, de Bentley Continental, de BMW 3-serie, de BMW 8-serie, de BMW i3, de BMW i8, de BMW X1, de BMW X2, de BMW X3, de BMW X4, de BMW X5, de BMW X7, de Citroën C1, de Citroën C5 Aircross, de Citroën Jumpy, de Dacia Duster, de DS 3 Crossback, de DS 7 Crossback, de Ferrari Portofino, de Ford Ecosport, de Ford Focus, de Ford Transit serie, de Honda CR-V, de Hyundai Kona, de Hyundai Nexo, de Infiniti Q60, de Jaguar I-Pace, de Jeep Compass, de Jeep Wrangler, de Kia Ceed, de Kia Niro, de Kia Proceed, de Kia Soul, de Lamborghini Aventador, de Lamborghini Urus, de Land Rover Range Rover Sport, de Land Rover Range Rover, de Lexus ES, de Lexus RC, de Lexus UX, de Lotus Elise, de Lotus Evora, de Mazda 2, de Mercedes A-klasse, de Mercedes CLA, de Mercedes CLS, de Mercedes G klasse, de Mercedes-AMG GT, de Mercedes Sprinter, de Mercedes Vito, de Mini Countryman, de Mitsubishi Outlander, de Nissan Juke, de Nissan Leaf, de Nissan NV200, de Opel Combo, de Opel Crossland X, de Opel Grandland X, de Peugeot 3008, de Peugeot 5008, de Peugeot 508, de Peugeot Boxer, de Peugeot Expert, de Peugeot Rifter, de Renault Zoé. de Rolls-Royce Cullinan, de Rolls-Royce Dawn, de Seat Arona, de Seat Ateca, de Seat Tarraco, de Skoda Karoq, de Skoda Kodiaq, de Skoda Scala, de SsangYong Rexton, de Suzuki Jimny, de Suzuki Swift, de Suzuki Vitara, de Tesla Model 3, de Toyota Avensis, de Toyota Camry, de Toyota Corolla, de Toyota Mirai, de Toyota ProAce Verso, de Toyota RAV4, de Volkswagen California, de Volkswagen Crafter, de Volkswagen T-Cross, de Volkswagen T-Roc, de Volkswagen Touareg, de Volvo S60, de Volvo V60 en de Volvo XC40. De vele bedrijfswagen modellen in dit overzicht bevestigen dat er met de Nederlandse economie niks mis is, maar dat de lagere autoverkopen dit jaar puur zijn te wijten aan de aarzelende particuliere rijder.

 

Verkopen juni

Ook in juni was er sprake van een daling van de autoverkopen in vergelijking met dezelfde maand van 2018. Er werden 41.671 stuks op kenteken gezet. Afgelopen jaar werden in juni nog 46.746 nieuwe personenwagens geregistreerd; een verschil van 10,9 procent.

De 5 best verkochte merken in juni waren achtereenvolgens Opel (3.921 registraties en 9,4 procent marktaandeel), Volkswagen (3.618 en 8,7 procent), Toyota (3.100 en 7,5 procent), Peugeot (3.082 en 7,4 procent) en Renault (3.054 en 7,4 procent). Automerken die afgelopen maand tegen de verdrukking in meer personenwagens wisten te verkopen, waren in alfabetische volgorde Audi (van 1.078 registraties naar 1.182), Dacia, (van 453 naar 454), Ford (van 2.192 naar 2.441), Honda (van 106 naar 123), Jeep (van 113 naar 138), Mercedes (van 1.425 naar 1.653), Seat (van 959 naar 1.056), Tesla (van 1.124 naar 2.586) en Toyota (van 2.933 naar 3.100).

De 5 best verkochte modellen in juni waren achtereenvolgens de Tesla Model 3 (2.487 registraties en 6,0 procent marktaandeel), de Opel Karl (1.279 en 3,1 procent), de Renault Clio (1.201 en 2,9 procent), de Toyota Aygo (945 en 2,3 procent) en de Ford Focus (929 en 2,2 procent). Modellen die in juni minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de BMW 3-serie (544 registraties), de Citroën C1 (365), de Citroën C3 (339), de Ford Fiesta (815), de Ford Focus (929), de Hyundai i10 (352), de Hyundai Kona (522), de Kia Ceed (318), de Kia Niro (692), de Kia Picanto (546), de Mazda CX-5 (419), de Mercedes A-klasse (453), de Mini Hatch (399), de Mitsubishi Space Star (368), de Nissan Micra (349), de Nissan Qashqai (375), de Opel Astra (639), de Opel Crossland X (814), de Opel Grandland X (390), de Opel Karl (1.279), de Peugeot 108 (747), de Peugeot 2008 (360), de Peugeot 208 (778), de Peugeot 3008 (399), de Peugeot 5008 (343), de Renault Captur (537), de Renault Clio (537), de Renault Mégane (506), de Skoda Octavia (391), de Tesla Model 3 (2.487), de Toyota Aygo (945), de Toyota C-HR (389), Toyota Corolla (771), Toyota Yaris (538), de Volkswagen Golf (657), de Volkswagen Polo (892), de Volkswagen T-Roc (387), de Volkswagen Tiguan (488), de Volkswagen Up (637), de Volvo V40 (380), de Volvo V60 (315) en de Volvo XC40 (479).

 

Elektrisch

In de eerste 6 maanden van 2019 werden liefst 17.266 volledig elektrische auto’s in Nederland geregistreerd. Dat is ongeveer driekwart van de afzet over heel 2018. Toen stond de teller na 6 maanden bij de elektrische auto’s op 7.945 exemplaren; een stijging van 117 procent. Het marktaandeel komt daarmee uit op 7,6 procent. In het eerste halfjaar van 2018 waren elektrische auto’s goed voor ‘slechts’ 3,1 procent van de totale verkopen. Kortom: we zijn wederom op weg naar een nieuw emissievrij recordjaar. De elektrische auto’s zullen in het tweede semester nog meer dan voorheen niet aan te slepen zijn omdat de bijtelling volgend jaar verdubbelt naar 8 procent.

Bovenstaande tabel laat zien dat de Nissan Leaf, als C segment hatchback theoretisch de elektrische auto met de grootste gemene deler, niet alleen afgetroefd wordt door de Tesla Model 3, maar ook door het Koreaanse emissieloze SUV duo Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro met respectievelijk 2.362 en 1.789 registraties. Ook de Volkswagen e-Golf blijft met 1.670 versus 1.538 eenheden beter verkopen dan de Nissan Leaf. Dat is knap voor een model met een relatief klein accupakket. Als bij Volkswagen de veel modernere ID.3 leverbaar wordt, kunnen de verkopen in het segment voor elektrische auto’s dus stormachtig toenemen. Verder valt op dat de 120 Ah batterij de BMW i3 (1.039 registraties) zeker geen windeieren gelegd heeft. De verkopen van deze elektrische Duitser worden daarnaast geholpen door de relatief goede leverbaarheid. Autointernationaal.nl verwacht dat het aantal verkochte emissievrije auto’s aan het eind van dit jaar uitkomt op zo’n 32.000 stuks. Dat betekent een marktaandeel van circa 7,7 procent.

 

Diesel

Kind van de rekening zijn de modellen met een dieselmotor. De verkopen van dit soort auto’s zijn rap aan het dalen. De duikvlucht begon rond 2016 en sindsdien is de afzet gehalveerd. Toen werden de Volkswagen Polo 1.2 TDI Blue Motion (en soortgelijke minimalistisch gemotoriseerde burgermanautootjes) minder aantrekkelijk qua bijtelling (het 14 procent tarief verviel), waardoor de belangstelling ook kelderde. Imagoherstel sinds de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen, die in september 2015 aan het licht kwam, zit er niet in omdat de restwaarde van oliegestookte modellen op de occasionmarkt onder druk staat. Voormalige lease lievelingen als de Peugeot 308 1.6 BlueHDi, Renault Mégane 1.5 dCi, Skoda Octavia 1.6 TDI Greentech en Volvo V40 D2 zullen massaal op de tweedehands markt worden gedumpt, terwijl er amper vraag naar is. Doordat de restwaarde onder druk staat, durven minder mensen nieuw een diesel te kopen. Dat Ford de enkel in oliegestookte vorm leverbare Edge uit haar Nederlandse gamma geschrapt heeft, is dus een verstandige beslissing. En de kans is groot dat Audi met de dieselversies van de S4, S5, S6, S7 en SQ5 in ons land de plank volkomen misslaat.

Dit jaar zullen er in Nederland net zo veel elektrische auto’s als diesels verkocht gaan worden, zo verwacht Autointernationaal.nl . Daarmee staat de emissievrije personenwagen op het punt de positie van de ooit zo populaire TDI, dCi, HDi, CDTi, TDCi en noem ze allemaal maar op over te nemen. Nederland wordt daarmee na Noorwegen het tweede land ter wereld waar meer elektrische auto’s dan diesels verkocht worden.

 

BPM perikelen II

De in de inleiding genoemde 15 procent hogere BPM die de autoconsument gemiddeld betaalt in 2019 is hét voorbeeld bij uitstek dat de belastingdruk in Nederland de laatste jaren enorm opgevoerd is. De aanzienlijk gedaalde autoverkopen in het eerste halfjaar heeft de dames en heren politici in Den Haag nu blijkbaar wakker geschud want er gaan kamervragen komen over de gestegen BPM. Nota bene van de partijgenoten (VVD) van Wiebes, want het zijn Helma Lodders en Remco Dijkstra die aan de bel trekken. Zij pleiten voor een aanpassing van de BPM tabellen. Maar goed, kamervragen is niet hetzelfde als een parlementaire meerderheid dus het is afwachten of hun actie vruchten zal afwerpen.

 

Reageren is niet mogelijk.