Bentley zit te springen om een elektrisch model

0

Bentley heeft haast om elektrisch te gaan. Maar volgens Adrian Hallmark, de grote baas van het Britse merk, gaat het eerste model op batterijen er niet voor 2025 komen.

In 2021 mogen autofabrikanten van de Europese Unie gemiddeld nog maar 95 gram/km aan CO2 uitstoten met hun gamma. Een merk als Bentley, dat alleen maar grote modellen bouwt en waarvan de minst milieuonvriendelijke Continental GT V8 altijd nog een emissiewaarde van 254 gram/km heeft, moet dus elektrische modellen ontwikkelen om zijn gemiddelde uitstoot naar beneden te krijgen. Ook omdat inmiddels 30 procent van de klanten hebben aangegeven klaar te zijn voor de transitie naar elektrisch rijden.

Maar voor Bentley zelf is die overgang naar elektrisch nogal complex. Hallmark heeft als topman van het Britse merk weliswaar de ontwikkeling van een elektrisch model tot ‘Chef Sache’ gemaakt, maar het probleem is dat er op basis van de huidige accutechniek geen auto valt te ontwerpen die aan de verwachtingen van de klanten zal voldoen. De actuele generatie batterijensets bieden namelijk niet genoeg rij bereik. Dit probleem valt op te lossen door het accupakket bijvoorbeeld 2 keer zo groot te maken, maar dan wordt de auto volgens Hallmark te zwaar.

Het vraagstuk is op dit moment onmogelijk op te lossen, aldus de topman. Hallmark stelt dat een elektrische Bentley volgens hem minstens een reëel rij bereik moet hebben van 640 kilometer om de klanten van het merk tevreden te stellen. Ook moet volgens hem de laadsnelheid verbeterd worden zodat je 480 kilometer actieradius kunt ‘tanken’ in 20 minuten.

Dat is vandaag de dag nog niet het geval. “Wij moeten dus een oplossing vinden voor verschillende aspecten, maar ik ben ervan overtuigd dat wij in 2025 een elektrische auto op de markt kunnen brengen op basis van de volgende generatie accutechniek die qua prestaties en laadmogelijkheden aan de verwachtingen van onze klanten voldoet”, aldus de baas van Bentley.

Bentley biedt inmiddels wel een Bentayga met stekker hybride aandrijflijn aan, maar die heeft tot nu toe geen al te beste publiciteit gehad. Onder de kap van die auto ligt een tamelijk lullige en verouderde 6 cilinder 3,0 liter motor die alle zeilen moet bijzetten om de vaart er in te houden bij de meer dan 2.600 kilo zware SUV. Hij wordt weliswaar bijgestaan door een elektromotor waar men op papier 35 à 40 kilometer mee kan rijden, maar in de praktijk is de emissievrije pret sneller voorbij en staat de V6 er alleen voor.

Om de klanten te helpen de komende 6 jaar hun geduld niet te laten verliezen, zal Bentley deze maand een nieuw studiemodel: de EXP 100 GT. Plaagfoto’s daarvan zie je in de kop van dit nieuwsbericht en elders in het artikel. De EXP 100 GT is een volledig elektrisch studiemodel dat ook autonoom zou moeten kunnen rijden. Het silhouet van de conceptstudie doet vermoeden dat het gaat om een 4-deurs coupé met een schuine achterzijde. Een dergelijk model ontbreekt nu nog in het Bentley gamma.

Het is niet waarschijnlijk dat de nieuwkomer technisch gerelateerd zal zijn aan de nog officieel te onthullen Porsche Taycan. Immers, dat model gaat volgend jaar in productie terwijl Hallmark zoals gezegd van mening is dat een elektrische Bentley pas in 2025 bouwrijp zal zijn.

Reageren is niet mogelijk.