Exclusief: kennismakingsrondje met de nieuwe Mini Cooper SE

0

Mini combineert misschien wel het beste van 2 werelden: de carrosserie (en onderstel) van de compacte, handzame 3-deurs Hatch met onder de motorkap de milieuvriendelijke aandrijflijn van de BMW i3. De importeur verwacht dat in 2020 in Nederland deze combinatie goed zal zijn voor 20 procent van de Mini verkopen.

De elektrische Mini, Cooper SE genaamd, gaat in november in Oxford in productie en arriveert begin volgend jaar in de showrooms. Doordat het 38 kWh accupakket zich in de wagenbodem bevindt, is er geen ruimte (voor de inzittenden noch bagage) verloren gegaan. Om voldoende plek voor de batterijenset te creëren, is de Cooper SE 1,5 centimeter hoger op zijn poten gezet.

Een select aantal autojournalisten mocht 2 rondjes met de elektrische Mini sturen op het Formel E circuit in het havengebied van New York. Het betekende veel bochten maken en veel remmen & vervolgens weer versnellen. Er zijn slechtere manieren om de Cooper SE te leren kennen. En sprinten kan de Mini! Van een turbo gat is geen sprake, noch van schakelpauzes.

Het gezoem van de elektromotor blijft discreet op de achtergrond. Door de werking stilte van de aandrijflijn hoor je eigenlijk alleen de rol geluiden van de banden. Van doorslippen is geen sprake. Daarvoor biedt de Mini meer dan voldoende tractie. Hooguit als je vol op het gas gaat bij het uitkomen van een krappe bocht hebben de 17 inch wielen van de Cooper SE het even moeilijk en moeten zij zoeken naar grip. Dat voel je dan in de besturing.

De Cooper SE is stug geveerd, maar niet oncomfortabel. Dwars naden ontgaan jou niet, maar verstoren niet wezenlijk de soepele indruk die de Mini maakt. Het weggedrag is lichtvoetig en de kleine elektrische Brit weet zijn carrosserie perfect onder controle te houden. Allen de recuperatie van remenergie is in de meer fanatieke modi even wennen. In de praktijk heb je hierdoor het rempedaal evenwel zelden nodig.

De elektrische Mini is bekritiseerd vanwege zijn relatief geringe actieradius. Een rij bereik van 232 km is inderdaad niet veel, maar keerzijde van de medaille is dat het compacte accupakket voor een niet al te groot meergewicht zorgt: 145 kilo. Hij is dan ook lichter dan de eerder vandaag geteste Peugeot e-208 (1.365 versus 1.455 kilo) en dat merk je. Het weggedrag van de Cooper SE profiteert ook van de vrijwel optimale gewichtsverdeling over beide assen. Last but not least heeft Mini ook de stijfheid van de A stijlen vergroot.

Aangezien zeker de 3-deurs Hatch van Mini vooral in en om de stad gebruikt wordt, waarom dan niet elektrisch gaan rijden? Vanaf volgend jaar kan het. Dan is rij plezier ook emissievrij beschikbaar. En je hebt instant koppel plus dankzij het nieuwe ARB tractie controlesysteem van BMW is er altijd sprake van optimale grip. De capaciteit van de Cooper SE om vlot vaart te maken doet eigenlijk niet voor die van de Mini Cooper S onder.

De besturing is plezierig direct en op koerswisselingen reageert de elektrische Brit goed; je merkt het meergewicht van de batterijen dan niet of nauwelijks zonder dat het veercomfort noemenswaardig het kind van de rekening is. De Honda E voelt misschien nóg meer lichtvoetig aan, maar die is dan ook een slag kleiner en heeft een (nog) kleiner accupakket. Er zijn 3 modi waarmee het prestatieniveau gekozen kan worden dat bij jou past (Standard, Mid en Sport).

Ja, het rij karakter van de Cooper SE past uitstekend bij het karakteristieke weggedrag waarmee het merk Mini geassocieerd wordt. Het is een heel spannend rijdende auto geworden! En misschien wel het eerste betaalbare elektrische voertuig dat de voordelen van de bijbehorende aandrijflijn (prestaties, lichtvoetigheid en vermaak) perfect weet te combineren. Vanuit deze optiek is de prijs van 34.900 euro heel redelijk!

 

Productie in Oxford

De BMW Groep gaat de elektrische Mini voorlopig in het Engelse Oxford bouwen, ondanks de Brexit. Dit betekent dat de autofabriek VDL Nedcar in Born vooralsnog achter het net vist bij dit nieuwste model. Een no-deal Brexit zal gegarandeerd leiden tot hogere importheffingen, meer bureaucratie en (tijdelijke) verstoring van de autoproductie in het Verenigd Koninkrijk, maar BMW wil daar niet op vooruit lopen. Bij VDL Nedcar, waar ruim 6.000 mensen werken, wordt wel de stekker hybride Mini Countryman gebouwd.

BMW gaat er van uit dat, ondanks dat er nog steeds veel onduidelijk is over de aanstaande uittreding van de Britten uit de Europese Unie, zij voorlopig de auto’s van Mini gewoon in Oxford door kan blijven bouwen. Medio 2023, als de huidige modelgeneratie met pensioen gaat, zal de balans worden opgemaakt. Vorig jaar werden in Oxford in totaal 230.000 auto’s door Mini gebouwd.

In het eerste kwartaal verkocht BMW in totaal bijna 85.000 auto’s met het Mini logo, verdeeld over de diverse modellen. Ondanks de enthousiaste reacties op deze nieuwe Cooper SE versie, is verkoopdirecteur Pieter Nota (op bovenstaande foto in het midden) zich er terdege van bewust dat de verkoop van elektrische auto’s nog geen hoge vlucht in Europa neemt. Op een totaal van bijna 16 miljoen registraties is het marktsegment van volledig elektrische voertuigen vooralsnog fractioneel van omvang.

De lancering van de nieuwe elektrische Mini zal de tegenvallende financiële resultaten van het moederbedrijf niet recht kunnen zetten. BMW heeft eerder 2 winstwaarschuwingen moeten afgeven. Na de cijfers over het eerste kwartaal werd duidelijk dat het resultaat in 2019 fors lager zal uitkomen dan vorig jaar. BMW heeft op dit moment 10 modellen die (deels) elektrisch zijn. Over 4 jaar moeten dat er 25 zijn.

De BMW Groep staat momenteel voor miljardeninvesteringen. Die zijn noodzakelijk omdat nieuwe modellen noodzakelijk worden geacht. Ook wordt er geïnvesteerd in andere vormen van dienstverlening. “Wij worden steeds meer een hightech bedrijf”, aldus Nota. “Maar mobiliteit blijft de kern”. Tegelijk wil BMW geen bestaande klanten verliezen die liever ‘gewoon’ op benzine of diesel rijden. “Tot 2025 gaan wij deze 3 brandstofvarianten aanbieden voor de meeste modellen”, zegt de verkoopdirecteur.

Reageren is niet mogelijk.