Goed, maar als SkyActiv-X pas écht in vorm: test Mazda CX-30

0

Als de autowereld een klas met leerlingen is (en Autointernationaal.nl de soms wat norsige, maar niet perse kwaadwillende bovenmeester), dan is Mazda een rustige, noem het ietwat introverte maar pientere leerling. Niet groot van stuk, maar wel iemand die weet wat hij wil. Mazda hoeft niet constant in de spotlights te staan en weet in de pauze niet alle aandacht op zich gericht te krijgen, maar wordt door zijn klasgenoten wel gerespecteerd. Ja, deze leerling komt er wel.

Nu heeft Mazda zijn jongste stuk huiswerk af: de CX-30. Het is een vervolg op de nieuwe ‘3’. Kort door de bocht zou je de CX-30 daar een opgehoogde versie van kunnen noemen, maar dat is niet helemaal terecht. Zijn naam doet wel een beetje de wenkbrauwen fronsen, want waarom heeft Mazda dit model niet CX-4 genoemd? Dat zou logischer geweest zijn aangezien hij zowel qua formaat als prijs tussen de CX-3 en de CX-5 in valt. Maar in China verkoopt Mazda reeds een CX-4 en dat is een model van de oude generatie. De CX-30 is ontworpen volgens het recept van de jongste ‘3’ en dat betekent (onder andere) een heel plezierige bediening en een premium afwerking van het interieur.

Door zijn in vergelijking met de Mazda 3 hogere carrosserie valt de CX-30 in de cross-over categorie. Dat marktsegment is nog lang niet uitgegroeid dus er is een reële kans dat hij in Europa uitgroeit tot een bestseller, ook omdat de prijzen heel schappelijk zijn met een basistarief van net onder de 30 mille grens. Met een carrosserielengte van 4,395 meter is de CX-30 korter dan de Mazda 3. Ook de wielbasis is geringer. Dat is enerzijds jammer omdat er verderop in dit testverslag gelezen kan worden dat de CX-30 best wat meer beenruimte achterin had kunnen gebruiken. Maar daarmee zou hij te veel een interne concurrent voor de CX-5 geworden zijn. Met zijn maatvoering is de CX-30 eerder een rivaal voor de Volkswagen T-Roc dan voor de Tiguan. Hij oogt door zijn iets kortere, maar hogere carrosserie ook kleiner dan de Mazda 3. Maar toch is hij even lang als de Land Rover Range Rover Evoque. En die valt toch echt in een heel ander segment dan de Volkswagen T-Roc.

De namen van de Evoque en de T-Roc worden in dit testverslag niet voor niets genoemd. Mazda hoort historisch gezien in het volumesegment thuis, net als Volkswagen. Maar de bouwkwaliteit van de jongste ‘3’ en ook die van deze CX-30 is beslist premium. Mazda heeft opvallend zachte plasticsoorten en lederlook materialen gebruikt voor de afwerking van het interieur. Alle knoppen laten zich met een robuust en nauwkeurig gevoel bedienen. Kortom, de CX-30 kan een vergelijking in kwalitatief opzicht met de Evoque prima doorstaan. Hij vormt een schril contrast met de T-Roc; inmiddels een zeer succesvolle cross-over maar ook een auto waarvoor schokkend veel (althans voor Volkswagen begrippen) hard plastic is gebruikt. Mazda is dus stilletjes afscheid aan het nemen van het volumesegment en is bezig om zich te nestelen in het premium gedeelte van de automarkt. In de recente prijsvergelijking van de nieuwe BMW 1-serie was daarom niet voor niets ook de ‘3’ opgenomen.

Qua formaat en bouwkwaliteit kan de CX-30 dus in één adem genoemd worden met de Evoque, maar dat geldt (nog) niet voor de motorisering. Tot nu toe zijn alleen de prijzen van de 122 pk sterke 2.0 SkyActiv-G benzineversie gecommuniceerd; dat is dan ook de uitvoering die hier wordt getest. Vermogentechnisch is hij geen partij voor de Evoque, waar het benzinefeest begint bij 200 pk (maar ook pas bij 65.860 euro, al krijg je dan wel direct een automaat en vierwielaandrijving standaard; zaken die bij de CX-30 optioneel zijn). Hier zijn wij beland bij de Achilleshiel van de Mazda: zijn relatief zwakke motor. In het huidige turbo tijdperk is een atmosferische krachtbron weliswaar niet zonder charme, maar zijn koppel karakteristiek laat te wensen over. Voor maximale trekkracht (213 Nm) moet je de motor opjagen tot 4.000 toeren. Dat doet de Mazda zonder morren, maar de half zo grote 1.0 TSI krachtbron van de T-Roc biedt vrijwel even veel trekkracht (200 Nm) al bij 2.000 toeren. Dat scheelt schakeltechnisch als een slok op een borrel. Gelukkig is de handbak een genot om te bedienen. Je doet er echter verstandig aan om de 6-traps automaat (meerprijs 2.500 euro) links te laten liggen. Die schakelt te snel op en is echt een transmissie van een generatie terug.

In handgeschakelde vorm levert de CX-30 met SkyActiv-G motor adequate prestaties, maar beslist ook niet meer dan dat. Zo heb je voor de sprint een weinig imponerende 11,2 seconden nodig. Je zou de CX-30 daarom kunnen omschrijven als “een goede auto die een goede motor mist”. Gelukkig wordt daar wel aan gewerkt en zal deze Mazda bij zijn Nederlandse showroomintroductie in november ook leverbaar zijn met de nieuwe SkyActiv-X motor. Die is liefst 180 pk sterk en consumeert in de ‘3’ per 100 km 0,8 liter minder benzine. Zondermeer indrukwekkend. Tegelijkertijd valt de meerprijs ten opzichte van de SkyActiv-G krachtbron erg mee: in het geval van de Mazda 3 gaat het om 950 euro extra. Altijd doen dus.

Wordt de CX-30 met de SkyActiv-X motor onder de kap getransformeerd tot een perfecte allrounder? Nee, daarvoor is het ruimteaanbod te beperkt. Achterin kunnen langere personen dankzij de hogere carrosserie weliswaar beter zitten dan in de Mazda 3 (de hoeveelheid hoofdruimte is okay), maar qua bewegingsvrijheid voor de benen blijft het erg behelpen. Een eventuele derde passagier komt er helemaal bekaaid af vanwege de brede midden tunnel.

Ook het kofferbak formaat is maar zozo. Er kan weliswaar voor 430 liter aan bagage worden vervoerd, hetgeen bijna 80 liter meer is dan de in dit opzicht erg tegenvallende ‘3’, maar bij de Seat Ateca hoeft de achterklep pas na 485 liter dicht. De kofferbak van de Mazda moet het bovendien zonder allerlei slimme opberg of vastsjor mogelijkheden doen. De CX-30 zal dus nooit in de prijzen winnen met zijn praktische eigenschappen. Ook zit je duidelijk lager dan in de eerder genoemde Ateca. Dat heeft op het rij plezier geen nadelige uitwerking (zie volgende alinea), maar het echte SUV gevoel ontbreekt.

Hiermee hebben wij de belangrijkste pijnpunten van de CX-30 wel gehad. Wat resteert is een heerlijk rijdende auto. Niet alleen vanwege het hoogwaardige interieur met een uitstekende ergonomie en de eenvoudige bediening (het infomediasysteem stuur je niet via aanraking van het scherm aan, maar door middel van een draaiknop op de middenconsole, waardoor men langer / beter de blik op de weg gericht kan houden), maar ook omdat de besturing nauwkeurig is en precies de juiste mate van bekrachtiging heeft. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard.

De pedalen zijn perfect geplaatst en door de ruime verstel mogelijkheden van zowel de voorstoelen als het stuur kan iedereen een prettige zitpositie vinden. Voorin is het ruimteaanbod sowieso prima. In vergelijking met de lagere Mazda 3 is er iets meer neiging tot overhellen in bochten, maar excessief wordt dit nooit. Op de bochtige buitenwegen in de omgeving van Frankfurt waar de CX-30 kon worden getest, voelt hij zelfs lichtvoetig aan en biedt hij veel grip. Cruisend op de snelweg is de motor mooi stil en het veercomfort prima. Alleen in de stad, oftewel bij een laag tempo geven de dempers oneffenheden in het wegdek iets te nadrukkelijk door aan de cabine.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Met de weinig duurdere SkyActiv-X motor moet dit een zeer vermakelijke, begerenswaardige auto zijn. De rijeigenschappen van de CX-30 zijn solide, het interieur is indrukwekkend hoogwaardig afgewerkt (niet alleen Land Rover, maar ook BMW moet zich zorgen maken) en de hogere carrosserie zorgt er voor dat er net even wat meer ruimte voor achterpassagiers en bagage is dan in de Mazda 3. Dat is zondermeer welkom, al vindt Autointernationaal.nl de CX-30 ondanks het stoere carrosserieplastic op de dorpels en rond de wielkasten minder sexy om te zien. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

In SkyActiv-G vorm is de lichtvoetig rijdende CX-30 ook niet verkeerd, maar je mist dan wel duidelijk de betere koppelkarakteristiek (en vaak hogere vermogen) van de turbomotoren van vrijwel alle concurrenten. Ben jij niet op zoek naar een cross-over met een maximaal ruimte aanbod, dan is deze Mazda met zijn vertrouwenwekkend hoge kwaliteitsniveau zondermeer een verleidelijke keuze. Ja, dit is een leerling die je als bovenmeester met plezier in jouw klas hebt.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (41)
    5.9

Reageren is niet mogelijk.