Hoe een goede SUV nóg beter werd: test vernieuwde Audi Q7

0

Waarom de korte test?

Audi heeft de vernieuwde Q7 testklaar. De facelift van de grote SUV omvat een opgefriste buitenkant, een moderner interieur, 48 volt milde hybride techniek voor alle motorvarianten (die voortaan WLTP gecertificeerd zijn) en opgewaardeerde technologie. Allemaal welkome verbeteringen, al was er inhoudelijk eigenlijk niks mis met de Q7. Getest werd de 50 TDI, tot de komst van de vernieuwde SQ7 de sterkste dieselvariant.

Wat voor auto is het?

Net als de zustermodellen Bentley Bentayga, Lamborghini Urus, Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg is de Audi Q7 gebaseerd op het zogeheten MLB Evo platform van het autoconcern uit Wolfsburg. Maar anders dan zijn familieleden heeft de SUV uit Ingolstadt 7 zitplaatsen standaard. Dat maakt hem tot een directe concurrent voor de BMW X7, de Land Rover Discovery, de Mercedes-Benz GLS en de Volvo XC90. Soms moet je bij een facelift van een Duitse premium auto 2 keer kijken, maar dat is in het geval van de Q7 niet nodig. Audi is grondig te werk gegaan bij de opfrisbeurt. Dat komt doordat er nogal wat kritiek was op het fletse uiterlijk van het prefacelift exemplaar. Een nieuwe, bredere grille met 8 hoeken in de stijl van de jongste Q3 en de Q8 brengt daar verandering in. Zowel vóór als achter monteert Audi dunnere lichtunits. Die zijn voortaan standaard voorzien van LED techniek. De exemplaren achter worden met elkaar verbonden middels een chroomstrip à la A6. Het resultaat is een SUV die minder log en eindelijk enigszins chique oogt. En zelfs dynamisch plus sportief als je hem bestelt in S-Line tenue.

Binnenin adopteert de vernieuwde Q7 het dashboard van de Q8 (en A6 plus A7). Dit betekent 2 boven elkaar geplaatste aanraakschermen in de middenconsole. Daarmee bedien je onder andere het MMI Navigatie Plus infomediasysteem. Het digitale instrumentarium, Audi Virtual Cockpit genaamd, is van de laatste generatie.

Luchtvering is standaard. De rijhoogte kan je over 90 mm variëren, maar er zijn daarbij wel snelheidsrestricties. Rijdend over een onverharde, ruwe ondergrond kan je extra grondspeling creëren, maar op de snelweg zoekt de Q7 juist het asfalt op om de luchtweerstand te verminderen. Vink je het Sport onderstel aan op de optielijst, dan krijg je standaard een met 15 cm verkleinde rijhoogte. Aangezien de Q7 meer dan 5 meter lang is en ruim 2 meter breed, is de vierwiel besturing een aanrader. Dat kost weliswaar extra, maar je vergroot er de wendbaarheid van de Audi aanzienlijk mee. Ook de optionele 360 graden (één van de beste systemen in zijn soort) mag eigenlijk niet ontbreken als je deze SUV enigszins stressvrij wilt kunnen parkeren.

De Q7 staat vanaf september weer helemaal fris en geschoren bij Audi in de showroom. Er is 1 benzineversie in het gamma en er zijn 2 diesels. Bestel je de 55 TFSI uitvoering, dan krijg je een Q7 met een 3,0 liter V6 turbobenzinemotor van 340 pk en 500 Nm. Die sprint in 5,9 seconden naar 100 km/u. Bij 250 km/u grijpt de begrenzer in. De dieselversies luisteren naar de namen 45 TDI en 50 TDI. Zij hebben allebei een 3,0 liter V6 onder de kap. In de 45 TDI levert die 231 pk, terwijl de 50 TDI een vermogen van 286 pk heeft. Het maximum koppel bedraagt 500 Nm en 600 Nm. De sprinttijden zijn respectievelijk 7,1 en 6,3 seconden. Voor de 45 TDI geeft Audi een topsnelheid van 229 km/u op. De 50 TDI versnelt door tot de snelheidsmeter digitaal 241 km/h aangeeft. Alle varianten van de Q7 beschikken over een 8-traps Tiptronic automaat. Verbruikscijfers zijn nog niet vastgesteld. Alle motorvarianten van de Q7 zijn voorzien van milde hybride techniek. Een starter/generator is in staat om tijdens het uitrollen en remmen opgewekte energie op te slaan in een kleine accu. In de vorm van stroom kan die vervolgens onder meer gebruikt worden om de Q7 tussen snelheden van 55 en 160 km/h te laten uitrollen met de motor uit terwijl alle andere functies acties blijven.

Is het wat?

Getest werd zoals gezegd de 50 TDI versie. Dat is de uitvoering om voor te gaan aangezien die moeiteloos versnelt; een eigenschap die uitstekend past bij het relaxte karakter van de Q7. Trap je de Audi op zijn staart, dan word je getrakteerd op een aantrekkelijke 6 cilinder roffel die nooit opdringerig wordt in de voor de rest sereen stille cabine. Met een sprinttijd van 6,3 seconden is er sprake van een prachtige balans tussen prestaties en verfijning. Hete hatchbacks zullen er een flinke kluif aan hebben om jou bij te houden als jij nonchalant en moeiteloos de Q7 op tempo rijdt. Minder geslaagd is helaas de 8-traps automaat. Die doet zijn werk nogal traag, met name als je vanuit stilstand wegrijdt. Dat kan frustrerend zijn als je bij een drukke rotonde probeert in te voegen. Activering van de Dynamic modus verandert daar eigenlijk niet veel aan.

Maar goed, vanwege zijn formaat is dit sowieso geen gooi & smijt auto. In de Q7 geniet je vooral van zijn indrukwekkende comfortniveau, ook in bovengenoemde Dynamic modus. Dankzij de luchtvering zijn zelfs 20 inch wielen in dit opzicht geen pretbederver. Alleen 21 inch exemplaren is qua comfortoogpunt een brug te ver. Tegelijkertijd leidt het soepele veerkarakter niet tot een deinende carrosserie. Bij de Range Rover kan je soms het gevoel krijgen op zee te varen, maar daar heeft deze Audi geen last van. Omdat er veel tractie is, kan je dus ongestraft het tempo flink opvoeren, maar per saldo nodigt de Q7 daar niet echt toe uit aangezien zijn besturing weinig mededeelzaam is. Wel is de balans tussen comfort en dynamiek veel verfijnder dan bij de Volvo XC90. Bijbetalen voor 21 wielen valt dus af te raden, maar het optionele Sport onderstel is niet verkeerd aangezien de Audi daar merkbaar strakker van gaat rijden zonder dat je veel aan comfort inlevert.

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

In de inleiding werd al genoemd dat er inhoudelijk met de prefacelift editie van de Q7 weinig mis was. Alleen het uiterlijk was weinig premium en sexy. In vernieuwde vorm behoudt hij al zijn traditionele waarden (bouwkwaliteit van topniveau, prachtige materialen, heel veel ruimte) en in verbeterde vorm voegt hij daar een indrukwekkende balans tussen veercomfort en carrosseriecontrole aan toe. Plus een veel meer aansprekend design. Als het om rij plezier gaat, wordt je door een BMW X5 of Porsche Cayenne beter bediend, maar als het op algehele verfijning aankomt, is de Audi vrijwel foutloos. Alleen de traag in actie komende automaat is een haar in de soep.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (19)
    5.8

Reageren is niet mogelijk.