Hyundai komt met een nieuw platform én een nieuwe motor

0

Hyundai en Kia lanceren een motor met continu variabele kleptiming. De innovatieve krachtbron luistert naar de naam CVVD. Deze afkorting staat voor: Continuous Variable Valve Duration). De technologie wordt geïntroduceerd in de Smartstream G1.6 T-GDi motor.

Continu variabele kleptiming kennen wij reeds van BMW, Honda en Toyota. De betreffende besturing van de distributie wil de nadelen van de huidige systemen elimineren, waarbij het sluitmoment van de klep afhankelijk is van dat van de opening. Met CVVD kan de duur van de opening worden aangepast. Het koppelt dus de continu variabele distributie aan de continu variabele kleptiming waarmee het volume aan lucht in de verbrandingskamer wordt gecontroleerd.

CVVD opent de inlaatklep bij het midden tot aan het einde van de compressieslag wanneer de auto een constante snelheid aanhoudt. Deze positionering moet het energierendement verbeteren en de weerstand van de compressie verminderen. Maar als er meer vermogen nodig is, bijvoorbeeld bij hoge snelheden, wordt de inlaatklep gesloten in het begin van de compressieslag om de maximale hoeveelheid lucht in de verbrandingskamer te krijgen voor de explosie, waardoor het koppel wordt verhoogd om een krachtigere acceleratie te realiseren.

De technologie van de CVVD motor moet naar verwachting het verbruik met 5 procent doen dalen en de uitstoot zelfs met 12 procent dankzij een meer volledige verbranding. De eerste toepassing vindt plaats bij de nieuwe Smartstream G1.6 T-GDi krachtbron van Hyundai en Kia. Deze speciale V4 turbobenzine motor levert 180 pk en 265 Nm. Hij heeft ook een EGR klep die bij lage druk uitlaatgassen naar de voorkant van de turbo stuurt. De direct ingespoten motor (350 bar) is uitgerust met een geïntegreerd thermisch beheersysteem dat de motor snel opwarmt of afkoelt naar de optimale temperatuur. Hyundai laat ook weten dat de interne frictie van de G1.6 T-GDi krachtbron met 34 procent is verminderd dankzij bewegende onderdelen met een lagere frictie.

 

Nieuw platform

Hyundai wedt evenwel niet op één paard. De Zuid Koreaanse autobouwer komt ook met een nieuw platform dat speciaal is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Dat betekent vooral dat er een zee aan binnenruimte mag worden verwacht, aangezien een personenwagen zonder traditionele verbrandingsmotor en versnellingsbak geen hinderlijk grote componenten hoeft te herbergen.

De eerste elektrische auto van Hyundai die op het nieuwe platform gebaseerd gaat worden, is niet direct bedoeld als aërodynamisch wonder, maar heeft wel als taak om een publiekslieveling te worden. Het gaat namelijk om een cross-over. Daar scoor je vandaag de dag beter mee dan met een hatchback. De in vergelijking met de Hyundai Kona Electric tegenvallende verkoopresultaten van de Nissan Leaf illustreren dit.

De elektrische cross-over krijgt naar verwachting een actieradius van meer dan 450 kilometer. Dat is niet revolutionair veel meer die van de Kona Electric 64 kWh, maar dit model wordt ruimtetechnisch ‘gehinderd’ doordat er gebruik gemaakt wordt van een bestaand platform dat niet specifiek voor elektrische auto’s is ontwikkeld. Dat uit zich in een nogal krappe zitruimte achterin en in een klein formaat kofferbak.

Hyundai voert momenteel de eerste tests uit. Dat gebeurt met verschillende pre productie testvoertuigen. Het betreffende platform is tot Electric Global Modular Platform (E-GMP) gedoopt. Bij verschillende toeleveranciers zijn inmiddels al de benodigde onderdelen besteld voor grootschalige productie. Volgend jaar zal Hyundai een prototype tonen. Massaproductie moet in het begin van 2021 van start gaan. Over 2 jaar is de verkoop rol van de Kona Electric nog niet uitgespeeld, dus vermoedelijk zal de nieuwe elektrische cross-over boven dit Hyundai worden gepositioneerd. Qua vermogen kunnen wij rekenen op minimaal 204 pk want dat biedt de 64 kWh versie van de Kona Electric. Zustermerk Kia gaat het platform vermoedelijk gebruiken voor de productieversie van de Imagine conceptstudie (zie foto boven); een sedan waarmee men de Tesla Model 3 prijstechnisch wil onderbieden.

 

Comments are closed.